Šestikolová třída G je snem nejednoho fanouška pravověrných off-roadů. Přece jen není příliš stylovějších způsobů, jak se vypořádat s tím nejnáročnějším terénem. Jenže německý vůz je vyprodaný a beztak pro drtivou většinu jeho obdivovatelů nedostupný. Existuje však jedna výrazně levnější možnost, jak získat šestikolku, jen pro ni budete muset do Číny.
Šest kol v posledních letech dostaly hned čtyři z pěti klasických a (téměř) dodnes vyráběných off-roadů. Zatímco v případě Mercedesu třídy G šlo o výhradně tovární záležitost a u Toyoty Land Cruiser 79 se na vývoji a výrobě Japonci minimálně částečně podíleli, u Land Roveru Defender a Lady 4x4 šlo vyloženě o záležitost úpravců. Nyní se k této skvadře přidal také Jeep Wrangler, na první pohled byste jej ale možná ani nepoznali. Oficiálně se kreace jmenuje G. Patton Tomahawk, jako základ posloužil Wrangler v pětidveřovém provedení Unlimited. Zcela jistě náhodou použila čínská společnost do svého názvu jméno amerického generála George S. Pattona, účastníka obou světových válek, a jako základ potomka vojenského modelu Willys.
Nechme však kruh náhod protentokrát spát a soustřeďme se skutečně jen na auto. To je až po C-sloupek prakticky sériové, pak ale přichází masivní prodloužení nejen s extra nápravou, ale i delší pevnou střechou, zakrývající ložnou plochu. Slova o sériovém vzezření berte s rezervou, protože už jen při pohledu na přední část musí být jasné, že tady se vyřádil nějaký milovník hodně svébytných úprav. Masku chladiče tak zdobí hvězda, světla dostala efektní mračítka, nad předním sklem je přídavná LED rampa a nárazník s rámem a navijákem je celý až neskutečně mohutný. Vůz sice vzbuzuje respekt, nakonec je ale těch změn možná až moc. Náhradní kolo je samozřejmě umístěné na pátých dveřích, ani vzadu se Číňané nevyvarovali mohutnému nárazníku. Všech šest ráfků má 17 palců a 35palcové pneumatiky Mickey Thompson.
Pod kapotou je 3.6litrový šestiválec Pentastar, posílený o kompresor RIPP, bližší specifikace však doposud výrobce nezveřejnil. Víme alespoň, že podvozek je o 63,5 milimetru výše než u sériového vozu, přepracování se dočkaly také výfuk, převodovka a nápravy. Celkově pak Tomahawk měří 4600 milimetrů na délku, 2030 milimetrů na výšku a 1880 milimetrů na šířku. A to už na silnici prostě pocítíte. Kabina s čalouněním oranžovou kůží je překvapivě sériová, na oficiálních fotkách dokonce figuruje logo Jeep na volantu. Zajímavostí jsou pouze tři místa uvnitř, dvě vpředu a jedno kapitánské vzadu uprostřed. Prostor pod za ním lze upravit například do podoby lůžka. Kolik bude G. Patton za svůj šestikolový výtvor chtít zatím nebylo specifikováno, pravděpodobně ale půjde o hodně menší cifru než u Mercedesu G 6x6 nebo Kahnu Flying Huntsman. Jen se budete muset vydat do Číny.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.