Závěrečná speciálka už nemohla na celkovém pořadí nic změnit, nepočítala se totiž do něj. Přesto mohla mít fatální následky na pořadí špičky kamionů, neboť i krátkou speciálku poznamenala těžká havárie Gerarda de Rooye...
Speciálku startovali svorně prezidenti Ruska, Kazachstánu a Turkmenistánu Medveděv, Nezarbajev a Berdimuhamedov. Měla to být jen společenská událost, která neovlivní celkové výsledky. Z bezpečnostních důvodů bohužel nebylo možno absolvovat slibované dunové etapy v poušti Karakum, přece jen setkání prezidentů si vyžadovalo své bezpečnostní standardy.Aleš startoval do speciálky dvě minuty za soupeřem a zároveň kamarádem Gerardem de Rooyem. Gerard náhle přehlédl na trati zásadní díru či terénní vlnu. Dejme slovo Alešovi: "Gerardovo auto se náhle vzneslo čtyři metry vysoko a dopadlo ztěžka na zem. Následně mu prasklo zadní listové pero. Gerard byl jediným zraněným členem posádky, otevřel dveře vysoko položené kabiny a vypadl z ní na zem. Bylo evidentní, že má zraněnou páteř. Zastavili jsme ihned u něj a poskytli první pomoc, ihned jsme zavolali lékařskou helikoptéru. Nemohli jsme s ním moc pohybovat. Čekání na helikoptéru bylo nekonečné a trvalo přes půl hodiny, přiletěla až po urgenci. Gerarda jsme pomohli naložit do helikoptéry, a ta ho transportovala do bivaku. Následně jsme v tandemu se zbytkem jeho posádky dojeli do cíle této smutné speciálky. Před chvílí mi Gerard psal SMS z letiště, budou ho transportovat na holandskou kliniku a zranění snad nebudou mít vážné následky. Ozve se mi hned po vyšetření. Moc nám děkoval za pomoc."Jak vidno, na závodech dakarského typu není rozhodnuto nikdy, až za cílovou čarou. Přesto zůstaly hodnoty, které stojí výš než honba za etapovými vyvříny: "Jsem moc rád, že to dopadlo nakonec alespoň takhle. I když se na trati bijeme o každou vteřinu, zdraví nemůže nic nahradit. Přeji Gerardovi brzké uzdravení a těšíme se všichni na setkání i soupeření při dalším jihoamerickém Dakaru."V celkovém pořadí i přesto Gerard de Rooy nakonec figuruje, byť jeho posádka nedojela kompletní až k cílové rampě. "Gerard si to zaslouží, na trati byl druhý. Máme malé bezvýznamné plus. Škoda téhle tečky za jinak krásnou rallye. Potěšilo mě, že v řadě pasáží jsme byli schopni jet rovnocenně s Gerardem i Kamazy, škoda těch tří drobných technických problémů. Je to ale každopádně povzbuzení do další práce," uzavřel Aleš.Sledujte závěr Silk Way Rally na obrazovkách ČT4 Sport v neděli 13.9. ve 21:15 hod.Celkové pořadí Silk Way Rally 2009: Č. Posádka Nat. Vůz Čas1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 28:13:522. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +1:02:253. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +1:42:204. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:57:425. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +2:19:176. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +2:32:147. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +4:01:158. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +6:11:279. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +6:51:3710. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +10:28:37 Paříž - Peking 1992: ještě jedna reminiscence na Hedvábnou stezkuSilk Way Rally je téměř za námi, ale stojí za to, zavzpomínat na slavnéznovuobjevení Hedvábné stezky v novodobé éře dálkových motoristických maratónů.Měla to být velká sláva. Poprvé od roku 1907, kdy se uskutečnila i na dnešní dobu monumentální automobilová jízda Peking-Paříž, mělo dojít k jejímu znovuobjevení. A se startem v Paříži. Za záměrem stál legendární trojnásobný vítěz Dakaru René Metge, jehož organizátorské choutky (naštěstí!) neopustily dodnes, ani ve vyšším věku. S organizací dálkového podniku měl své zkušenosti, když po dva roky šéfoval samotnému Dakaru. Ten po komerční i trasérské stránce začal stagnovat a jeho pořadatelé také začali hledat nové možnosti a destinace. Nicméně Metgeův sen fungoval dál. René pečlivě sestavil organizátorský tým i dostatek investorů a slavná rallye mohla začít i se zástupem favoritů.To se psal rok 1991. Politické okolnosti tomu ovšem chtěly jinak. Měsíc před startem byl v Rusku spáchán puč proti tehdejší hlavě země Michailu Gorbačovovi. Země se ocitla v politickém a bezpečnostním chaosu a René svůj sen odvolal. Naštěstí jen dočasně. Závodníci, natěšení na transkontinentální rallye nových rozměrů, měli lespoň připravené své stroje na zimu a tradiční Dakar, tentokrát ovšem s cílem v Kapském Městě. Ačkoliv právě při transafrickém závodě si měli spravit chuť, opak byl pravdou, závod se nepovedl a skutečného závodění si užili jen v jeho první třetině, pak už bylo rozhodnuto a podnik ztratil svůj rytmus. . . Celý článek
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?