Závěrečná speciálka už nemohla na celkovém pořadí nic změnit, nepočítala se totiž do něj. Přesto mohla mít fatální následky na pořadí špičky kamionů, neboť i krátkou speciálku poznamenala těžká havárie Gerarda de Rooye...
Speciálku startovali svorně prezidenti Ruska, Kazachstánu a Turkmenistánu Medveděv, Nezarbajev a Berdimuhamedov. Měla to být jen společenská událost, která neovlivní celkové výsledky. Z bezpečnostních důvodů bohužel nebylo možno absolvovat slibované dunové etapy v poušti Karakum, přece jen setkání prezidentů si vyžadovalo své bezpečnostní standardy.Aleš startoval do speciálky dvě minuty za soupeřem a zároveň kamarádem Gerardem de Rooyem. Gerard náhle přehlédl na trati zásadní díru či terénní vlnu. Dejme slovo Alešovi: "Gerardovo auto se náhle vzneslo čtyři metry vysoko a dopadlo ztěžka na zem. Následně mu prasklo zadní listové pero. Gerard byl jediným zraněným členem posádky, otevřel dveře vysoko položené kabiny a vypadl z ní na zem. Bylo evidentní, že má zraněnou páteř. Zastavili jsme ihned u něj a poskytli první pomoc, ihned jsme zavolali lékařskou helikoptéru. Nemohli jsme s ním moc pohybovat. Čekání na helikoptéru bylo nekonečné a trvalo přes půl hodiny, přiletěla až po urgenci. Gerarda jsme pomohli naložit do helikoptéry, a ta ho transportovala do bivaku. Následně jsme v tandemu se zbytkem jeho posádky dojeli do cíle této smutné speciálky. Před chvílí mi Gerard psal SMS z letiště, budou ho transportovat na holandskou kliniku a zranění snad nebudou mít vážné následky. Ozve se mi hned po vyšetření. Moc nám děkoval za pomoc."Jak vidno, na závodech dakarského typu není rozhodnuto nikdy, až za cílovou čarou. Přesto zůstaly hodnoty, které stojí výš než honba za etapovými vyvříny: "Jsem moc rád, že to dopadlo nakonec alespoň takhle. I když se na trati bijeme o každou vteřinu, zdraví nemůže nic nahradit. Přeji Gerardovi brzké uzdravení a těšíme se všichni na setkání i soupeření při dalším jihoamerickém Dakaru."V celkovém pořadí i přesto Gerard de Rooy nakonec figuruje, byť jeho posádka nedojela kompletní až k cílové rampě. "Gerard si to zaslouží, na trati byl druhý. Máme malé bezvýznamné plus. Škoda téhle tečky za jinak krásnou rallye. Potěšilo mě, že v řadě pasáží jsme byli schopni jet rovnocenně s Gerardem i Kamazy, škoda těch tří drobných technických problémů. Je to ale každopádně povzbuzení do další práce," uzavřel Aleš.Sledujte závěr Silk Way Rally na obrazovkách ČT4 Sport v neděli 13.9. ve 21:15 hod.Celkové pořadí Silk Way Rally 2009: Č. Posádka Nat. Vůz Čas1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 28:13:522. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +1:02:253. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +1:42:204. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:57:425. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +2:19:176. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +2:32:147. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +4:01:158. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +6:11:279. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +6:51:3710. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +10:28:37 Paříž - Peking 1992: ještě jedna reminiscence na Hedvábnou stezkuSilk Way Rally je téměř za námi, ale stojí za to, zavzpomínat na slavnéznovuobjevení Hedvábné stezky v novodobé éře dálkových motoristických maratónů.Měla to být velká sláva. Poprvé od roku 1907, kdy se uskutečnila i na dnešní dobu monumentální automobilová jízda Peking-Paříž, mělo dojít k jejímu znovuobjevení. A se startem v Paříži. Za záměrem stál legendární trojnásobný vítěz Dakaru René Metge, jehož organizátorské choutky (naštěstí!) neopustily dodnes, ani ve vyšším věku. S organizací dálkového podniku měl své zkušenosti, když po dva roky šéfoval samotnému Dakaru. Ten po komerční i trasérské stránce začal stagnovat a jeho pořadatelé také začali hledat nové možnosti a destinace. Nicméně Metgeův sen fungoval dál. René pečlivě sestavil organizátorský tým i dostatek investorů a slavná rallye mohla začít i se zástupem favoritů.To se psal rok 1991. Politické okolnosti tomu ovšem chtěly jinak. Měsíc před startem byl v Rusku spáchán puč proti tehdejší hlavě země Michailu Gorbačovovi. Země se ocitla v politickém a bezpečnostním chaosu a René svůj sen odvolal. Naštěstí jen dočasně. Závodníci, natěšení na transkontinentální rallye nových rozměrů, měli lespoň připravené své stroje na zimu a tradiční Dakar, tentokrát ovšem s cílem v Kapském Městě. Ačkoliv právě při transafrickém závodě si měli spravit chuť, opak byl pravdou, závod se nepovedl a skutečného závodění si užili jen v jeho první třetině, pak už bylo rozhodnuto a podnik ztratil svůj rytmus. . . Celý článek
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?