Závěrečná speciálka už nemohla na celkovém pořadí nic změnit, nepočítala se totiž do něj. Přesto mohla mít fatální následky na pořadí špičky kamionů, neboť i krátkou speciálku poznamenala těžká havárie Gerarda de Rooye...
Speciálku startovali svorně prezidenti Ruska, Kazachstánu a Turkmenistánu Medveděv, Nezarbajev a Berdimuhamedov. Měla to být jen společenská událost, která neovlivní celkové výsledky. Z bezpečnostních důvodů bohužel nebylo možno absolvovat slibované dunové etapy v poušti Karakum, přece jen setkání prezidentů si vyžadovalo své bezpečnostní standardy.Aleš startoval do speciálky dvě minuty za soupeřem a zároveň kamarádem Gerardem de Rooyem. Gerard náhle přehlédl na trati zásadní díru či terénní vlnu. Dejme slovo Alešovi: "Gerardovo auto se náhle vzneslo čtyři metry vysoko a dopadlo ztěžka na zem. Následně mu prasklo zadní listové pero. Gerard byl jediným zraněným členem posádky, otevřel dveře vysoko položené kabiny a vypadl z ní na zem. Bylo evidentní, že má zraněnou páteř. Zastavili jsme ihned u něj a poskytli první pomoc, ihned jsme zavolali lékařskou helikoptéru. Nemohli jsme s ním moc pohybovat. Čekání na helikoptéru bylo nekonečné a trvalo přes půl hodiny, přiletěla až po urgenci. Gerarda jsme pomohli naložit do helikoptéry, a ta ho transportovala do bivaku. Následně jsme v tandemu se zbytkem jeho posádky dojeli do cíle této smutné speciálky. Před chvílí mi Gerard psal SMS z letiště, budou ho transportovat na holandskou kliniku a zranění snad nebudou mít vážné následky. Ozve se mi hned po vyšetření. Moc nám děkoval za pomoc."Jak vidno, na závodech dakarského typu není rozhodnuto nikdy, až za cílovou čarou. Přesto zůstaly hodnoty, které stojí výš než honba za etapovými vyvříny: "Jsem moc rád, že to dopadlo nakonec alespoň takhle. I když se na trati bijeme o každou vteřinu, zdraví nemůže nic nahradit. Přeji Gerardovi brzké uzdravení a těšíme se všichni na setkání i soupeření při dalším jihoamerickém Dakaru."V celkovém pořadí i přesto Gerard de Rooy nakonec figuruje, byť jeho posádka nedojela kompletní až k cílové rampě. "Gerard si to zaslouží, na trati byl druhý. Máme malé bezvýznamné plus. Škoda téhle tečky za jinak krásnou rallye. Potěšilo mě, že v řadě pasáží jsme byli schopni jet rovnocenně s Gerardem i Kamazy, škoda těch tří drobných technických problémů. Je to ale každopádně povzbuzení do další práce," uzavřel Aleš.Sledujte závěr Silk Way Rally na obrazovkách ČT4 Sport v neděli 13.9. ve 21:15 hod.Celkové pořadí Silk Way Rally 2009: Č. Posádka Nat. Vůz Čas1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 28:13:522. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +1:02:253. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +1:42:204. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:57:425. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +2:19:176. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +2:32:147. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +4:01:158. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +6:11:279. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +6:51:3710. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +10:28:37 Paříž - Peking 1992: ještě jedna reminiscence na Hedvábnou stezkuSilk Way Rally je téměř za námi, ale stojí za to, zavzpomínat na slavnéznovuobjevení Hedvábné stezky v novodobé éře dálkových motoristických maratónů.Měla to být velká sláva. Poprvé od roku 1907, kdy se uskutečnila i na dnešní dobu monumentální automobilová jízda Peking-Paříž, mělo dojít k jejímu znovuobjevení. A se startem v Paříži. Za záměrem stál legendární trojnásobný vítěz Dakaru René Metge, jehož organizátorské choutky (naštěstí!) neopustily dodnes, ani ve vyšším věku. S organizací dálkového podniku měl své zkušenosti, když po dva roky šéfoval samotnému Dakaru. Ten po komerční i trasérské stránce začal stagnovat a jeho pořadatelé také začali hledat nové možnosti a destinace. Nicméně Metgeův sen fungoval dál. René pečlivě sestavil organizátorský tým i dostatek investorů a slavná rallye mohla začít i se zástupem favoritů.To se psal rok 1991. Politické okolnosti tomu ovšem chtěly jinak. Měsíc před startem byl v Rusku spáchán puč proti tehdejší hlavě země Michailu Gorbačovovi. Země se ocitla v politickém a bezpečnostním chaosu a René svůj sen odvolal. Naštěstí jen dočasně. Závodníci, natěšení na transkontinentální rallye nových rozměrů, měli lespoň připravené své stroje na zimu a tradiční Dakar, tentokrát ovšem s cílem v Kapském Městě. Ačkoliv právě při transafrickém závodě si měli spravit chuť, opak byl pravdou, závod se nepovedl a skutečného závodění si užili jen v jeho první třetině, pak už bylo rozhodnuto a podnik ztratil svůj rytmus. . . Celý článek
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.