Závěrečná speciálka už nemohla na celkovém pořadí nic změnit, nepočítala se totiž do něj. Přesto mohla mít fatální následky na pořadí špičky kamionů, neboť i krátkou speciálku poznamenala těžká havárie Gerarda de Rooye...
Speciálku startovali svorně prezidenti Ruska, Kazachstánu a Turkmenistánu Medveděv, Nezarbajev a Berdimuhamedov. Měla to být jen společenská událost, která neovlivní celkové výsledky. Z bezpečnostních důvodů bohužel nebylo možno absolvovat slibované dunové etapy v poušti Karakum, přece jen setkání prezidentů si vyžadovalo své bezpečnostní standardy.Aleš startoval do speciálky dvě minuty za soupeřem a zároveň kamarádem Gerardem de Rooyem. Gerard náhle přehlédl na trati zásadní díru či terénní vlnu. Dejme slovo Alešovi: "Gerardovo auto se náhle vzneslo čtyři metry vysoko a dopadlo ztěžka na zem. Následně mu prasklo zadní listové pero. Gerard byl jediným zraněným členem posádky, otevřel dveře vysoko položené kabiny a vypadl z ní na zem. Bylo evidentní, že má zraněnou páteř. Zastavili jsme ihned u něj a poskytli první pomoc, ihned jsme zavolali lékařskou helikoptéru. Nemohli jsme s ním moc pohybovat. Čekání na helikoptéru bylo nekonečné a trvalo přes půl hodiny, přiletěla až po urgenci. Gerarda jsme pomohli naložit do helikoptéry, a ta ho transportovala do bivaku. Následně jsme v tandemu se zbytkem jeho posádky dojeli do cíle této smutné speciálky. Před chvílí mi Gerard psal SMS z letiště, budou ho transportovat na holandskou kliniku a zranění snad nebudou mít vážné následky. Ozve se mi hned po vyšetření. Moc nám děkoval za pomoc."Jak vidno, na závodech dakarského typu není rozhodnuto nikdy, až za cílovou čarou. Přesto zůstaly hodnoty, které stojí výš než honba za etapovými vyvříny: "Jsem moc rád, že to dopadlo nakonec alespoň takhle. I když se na trati bijeme o každou vteřinu, zdraví nemůže nic nahradit. Přeji Gerardovi brzké uzdravení a těšíme se všichni na setkání i soupeření při dalším jihoamerickém Dakaru."V celkovém pořadí i přesto Gerard de Rooy nakonec figuruje, byť jeho posádka nedojela kompletní až k cílové rampě. "Gerard si to zaslouží, na trati byl druhý. Máme malé bezvýznamné plus. Škoda téhle tečky za jinak krásnou rallye. Potěšilo mě, že v řadě pasáží jsme byli schopni jet rovnocenně s Gerardem i Kamazy, škoda těch tří drobných technických problémů. Je to ale každopádně povzbuzení do další práce," uzavřel Aleš.Sledujte závěr Silk Way Rally na obrazovkách ČT4 Sport v neděli 13.9. ve 21:15 hod.Celkové pořadí Silk Way Rally 2009: Č. Posádka Nat. Vůz Čas1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 28:13:522. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +1:02:253. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +1:42:204. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:57:425. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +2:19:176. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +2:32:147. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +4:01:158. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +6:11:279. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +6:51:3710. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +10:28:37 Paříž - Peking 1992: ještě jedna reminiscence na Hedvábnou stezkuSilk Way Rally je téměř za námi, ale stojí za to, zavzpomínat na slavnéznovuobjevení Hedvábné stezky v novodobé éře dálkových motoristických maratónů.Měla to být velká sláva. Poprvé od roku 1907, kdy se uskutečnila i na dnešní dobu monumentální automobilová jízda Peking-Paříž, mělo dojít k jejímu znovuobjevení. A se startem v Paříži. Za záměrem stál legendární trojnásobný vítěz Dakaru René Metge, jehož organizátorské choutky (naštěstí!) neopustily dodnes, ani ve vyšším věku. S organizací dálkového podniku měl své zkušenosti, když po dva roky šéfoval samotnému Dakaru. Ten po komerční i trasérské stránce začal stagnovat a jeho pořadatelé také začali hledat nové možnosti a destinace. Nicméně Metgeův sen fungoval dál. René pečlivě sestavil organizátorský tým i dostatek investorů a slavná rallye mohla začít i se zástupem favoritů.To se psal rok 1991. Politické okolnosti tomu ovšem chtěly jinak. Měsíc před startem byl v Rusku spáchán puč proti tehdejší hlavě země Michailu Gorbačovovi. Země se ocitla v politickém a bezpečnostním chaosu a René svůj sen odvolal. Naštěstí jen dočasně. Závodníci, natěšení na transkontinentální rallye nových rozměrů, měli lespoň připravené své stroje na zimu a tradiční Dakar, tentokrát ovšem s cílem v Kapském Městě. Ačkoliv právě při transafrickém závodě si měli spravit chuť, opak byl pravdou, závod se nepovedl a skutečného závodění si užili jen v jeho první třetině, pak už bylo rozhodnuto a podnik ztratil svůj rytmus. . . Celý článek
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.