Etapa do Bejneu podle očekávání znamenala změny v celkovém pořadí. Po skvělém úvodu a problémech s dodávkou paliva ji Aleš Loprais nakonec dokončil na 5. místě a stejnou pozici zaujímá i celkově. Štěstí v neštěstí nakonec pomohlo a Aleš zůstává nejen v soutěži, ale i na solidní příčce, která je do dalších etap kvalitním základem.
Etapu prolétl ze všech nejrychleji dakarský vítěz Kabirov s rychlostním průměrem blízko ke 100 km/h a časem, který by mezi osobními vozy stačil na páté místo. Rychlejší byly jen tovární Volkswageny. Přes oba kontrolní body v průběhu etapy však byla situace nadmíru vyrovnaná. Kabirov vyrazil vpřed hned od začátku, ale časy jeho, Čagina i de Rooye byly velmi blízko sebe. Před Aleše Lopraise se na CP1 dostala trojka "sborné" Mardějev, ale do druhého kontrolního bodu mu Aleš náskok stáhl a dokonce na něj získal několikaminutový náskok a upevnil si čtvrtou příčku,ovšem se ztrátou v etapě pouze 3:40 minuty na Čagina. Závěrečná pasáž etapy výrazně zamíchala s rozestupy. Zatímco Kabirov jel jako k ohni a získal postupně mírný náskok na Čagina i de Rooye, Aleš Loprais zaznamenal ztrátu zhruba 45 minut a zůstal pátý jak v etapě, tak i celkově. Mardějev se v celkovém pořadí dostal před něj, byť jen o 8 minut. I ve zbytku první desítky byla na CP2 situace vyrovnaná, vždyť Macík i de Rooy senior dojížděli jen pár minut za žlutou Tatrou. I pro ně však závěrečná pasáž speciálky znamenala citelné zdržení.V celkovém pořadí soutěže se jako přes kopírák opakuje situace z letošního Dakaru. Vede Čagin, s jen minimálním náskokem před Kabirovem, těsně sledování útočícím Gerardem de Rooyem. Mardějev sice kontroluje nyní čtvrtou pozici, ale jen těsně sledován Alešem Lopraisem. Všichni za Alešem, počínaje Janem de Rooyem, mají celkovou ztrátu už přes hodinu, ale dost malou na to, aby byli "na dostřel" útoku na vyšší pozice. V relativně "bezpečných vodách" tak nyní pluje jen vedoucí trio, které postupně své postavení upevňuje, ostatně jako na Dakaru. Největším překvapením dne je šesté místo Němce Behringera na sériovém MANu.Co se tedy vlastně v kazašské stepi přihodilo? Dejme slovo přímo Alešovi: "Opravdu krásná etapa, jakoby pravá dakarská, a také jaksepatří pekelná! První dvě třetiny šly výborně, na vedoucího Čagina jsme udržovali jen minimální ztrátu pár minut. Prach si sedl a od druhé poloviny jsme měli čistý výhled, chtěli jsme zaútočit na čelní pozice. Jenže zhruba 170 kilometrů před cílem jsme v kabině ucítili naftu a zaznamenali extrémní úbytek paliva. Když jsme zastavili, odhalili jsmeprasklou hadici přívodu paliva, což by nebylo tak hrozné, jako zdrcující zjištění, že nemáme naftu na dojetí do cíle. Přepli jsme na úsporný režim, vynuli pohon 4x4 a jeli jen s pohonem zadních kol. Nafty bylo i tak málo a zdálo se, že závod je pro nás ztracen. Hlavou běhaly myšlenky, co všechno do nádrží nalejeme, abychom vůbec dojeli, moc toho na autě totiž nevezeme."Když bylo nejhůř, zjevila se pomoc z místních zdrojů, jako pohádkový kouzelný dědeček: "Po chvíli se uprostřed kazašské stepi z naprosto nepochopitelných důvodů objevily dva kamiony a shodou okolností cisterny, které převážejí palivo! Obě byly prázdné! Řidiče jsme přemlouvali tak dlouho, až nám dovolil si z jeho nádrže vzít 45 litrů nafty. Tu jsme ovšem královsky zaplatili, ale v tu chvíli bychom za ni dali vše, co na autě vezeme! Nakonec to klaplo, do cíle jsme dojeli. Ztratili jsme přespůl hodiny, což vzhledem k okolnostem není tak moc, bylo to velké štěstí. Ten kamion má v maximálních rychlostech, kterými jezdíme, spotřebu až 120 litrů na 100 kilometrů, v nádrži nezbylo snad ani 5 litrů a byli jsme v cíli."Co dodat? Na průběh účinkování posádky v soutěži má vliv spousta okolností, od výkonu vozu, jeho připravenosti, kvality posádky i komponent až po určující povrch. Ale štěstí jako nekvantifikovatelný element hraje v dálkových maratónech obrovskou roli, někdy klíčovou. Tu se přikloní na misku vah negativní a stáhne závodníka dolů, tu naopak. V případě Aleše Lopraise dnes platilo to druhé. A situace v celkovém pořadí není vůbec beznadějná.Sledujte sestřih dnešní etapy na programu ČT4 Sport ve 22:10 hod.
4. etapa, Uralsk - Bejneu1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 05:54:072. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +0:10:023. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:16:534. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:34:005. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:47:126. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +0:53:207. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:54:408. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +1:03:579. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +1:12:2010. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:15:43Celkové pořadí po 4. etapě: 1. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 09:52:152. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 +0:02:333. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:09:254. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:43:245. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:51:496. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +1:12:377. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:24:298. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +1:31:239. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +1:44:1710. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +1:47:08
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).