Etapa do Bejneu podle očekávání znamenala změny v celkovém pořadí. Po skvělém úvodu a problémech s dodávkou paliva ji Aleš Loprais nakonec dokončil na 5. místě a stejnou pozici zaujímá i celkově. Štěstí v neštěstí nakonec pomohlo a Aleš zůstává nejen v soutěži, ale i na solidní příčce, která je do dalších etap kvalitním základem.
Etapu prolétl ze všech nejrychleji dakarský vítěz Kabirov s rychlostním průměrem blízko ke 100 km/h a časem, který by mezi osobními vozy stačil na páté místo. Rychlejší byly jen tovární Volkswageny. Přes oba kontrolní body v průběhu etapy však byla situace nadmíru vyrovnaná. Kabirov vyrazil vpřed hned od začátku, ale časy jeho, Čagina i de Rooye byly velmi blízko sebe. Před Aleše Lopraise se na CP1 dostala trojka "sborné" Mardějev, ale do druhého kontrolního bodu mu Aleš náskok stáhl a dokonce na něj získal několikaminutový náskok a upevnil si čtvrtou příčku,ovšem se ztrátou v etapě pouze 3:40 minuty na Čagina. Závěrečná pasáž etapy výrazně zamíchala s rozestupy. Zatímco Kabirov jel jako k ohni a získal postupně mírný náskok na Čagina i de Rooye, Aleš Loprais zaznamenal ztrátu zhruba 45 minut a zůstal pátý jak v etapě, tak i celkově. Mardějev se v celkovém pořadí dostal před něj, byť jen o 8 minut. I ve zbytku první desítky byla na CP2 situace vyrovnaná, vždyť Macík i de Rooy senior dojížděli jen pár minut za žlutou Tatrou. I pro ně však závěrečná pasáž speciálky znamenala citelné zdržení.V celkovém pořadí soutěže se jako přes kopírák opakuje situace z letošního Dakaru. Vede Čagin, s jen minimálním náskokem před Kabirovem, těsně sledování útočícím Gerardem de Rooyem. Mardějev sice kontroluje nyní čtvrtou pozici, ale jen těsně sledován Alešem Lopraisem. Všichni za Alešem, počínaje Janem de Rooyem, mají celkovou ztrátu už přes hodinu, ale dost malou na to, aby byli "na dostřel" útoku na vyšší pozice. V relativně "bezpečných vodách" tak nyní pluje jen vedoucí trio, které postupně své postavení upevňuje, ostatně jako na Dakaru. Největším překvapením dne je šesté místo Němce Behringera na sériovém MANu.Co se tedy vlastně v kazašské stepi přihodilo? Dejme slovo přímo Alešovi: "Opravdu krásná etapa, jakoby pravá dakarská, a také jaksepatří pekelná! První dvě třetiny šly výborně, na vedoucího Čagina jsme udržovali jen minimální ztrátu pár minut. Prach si sedl a od druhé poloviny jsme měli čistý výhled, chtěli jsme zaútočit na čelní pozice. Jenže zhruba 170 kilometrů před cílem jsme v kabině ucítili naftu a zaznamenali extrémní úbytek paliva. Když jsme zastavili, odhalili jsmeprasklou hadici přívodu paliva, což by nebylo tak hrozné, jako zdrcující zjištění, že nemáme naftu na dojetí do cíle. Přepli jsme na úsporný režim, vynuli pohon 4x4 a jeli jen s pohonem zadních kol. Nafty bylo i tak málo a zdálo se, že závod je pro nás ztracen. Hlavou běhaly myšlenky, co všechno do nádrží nalejeme, abychom vůbec dojeli, moc toho na autě totiž nevezeme."Když bylo nejhůř, zjevila se pomoc z místních zdrojů, jako pohádkový kouzelný dědeček: "Po chvíli se uprostřed kazašské stepi z naprosto nepochopitelných důvodů objevily dva kamiony a shodou okolností cisterny, které převážejí palivo! Obě byly prázdné! Řidiče jsme přemlouvali tak dlouho, až nám dovolil si z jeho nádrže vzít 45 litrů nafty. Tu jsme ovšem královsky zaplatili, ale v tu chvíli bychom za ni dali vše, co na autě vezeme! Nakonec to klaplo, do cíle jsme dojeli. Ztratili jsme přespůl hodiny, což vzhledem k okolnostem není tak moc, bylo to velké štěstí. Ten kamion má v maximálních rychlostech, kterými jezdíme, spotřebu až 120 litrů na 100 kilometrů, v nádrži nezbylo snad ani 5 litrů a byli jsme v cíli."Co dodat? Na průběh účinkování posádky v soutěži má vliv spousta okolností, od výkonu vozu, jeho připravenosti, kvality posádky i komponent až po určující povrch. Ale štěstí jako nekvantifikovatelný element hraje v dálkových maratónech obrovskou roli, někdy klíčovou. Tu se přikloní na misku vah negativní a stáhne závodníka dolů, tu naopak. V případě Aleše Lopraise dnes platilo to druhé. A situace v celkovém pořadí není vůbec beznadějná.Sledujte sestřih dnešní etapy na programu ČT4 Sport ve 22:10 hod.
4. etapa, Uralsk - Bejneu1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 05:54:072. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +0:10:023. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:16:534. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:34:005. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:47:126. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +0:53:207. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:54:408. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +1:03:579. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +1:12:2010. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:15:43Celkové pořadí po 4. etapě: 1. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 09:52:152. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 +0:02:333. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:09:254. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:43:245. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:51:496. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +1:12:377. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:24:298. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +1:31:239. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +1:44:1710. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +1:47:08
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.