Solidním umístěním v terénním prologu v ulicích Kazaně zahájil Aleš Loprais letošní Silk Way Rally. Na 2013 metrů dlouhé trati plné zatáček a umělých skoků skončil třetí za dakarským vítězem Kabirovem a Gerardem de Rooyem.
Aleš se svým umístěním zařadil doprostřed skupinky adeptů na nejlepší umístění, pětinásobný dakarský vítěz Čagin za ním zaostal o jedinou vteřinu, ihned následován týmovým kolegou Mardějevem. "Prolog se jel v pohodě, byla to však spíšeshow pro diváky. Výsledné umístění mě překvapilo, protože každá menší chybička je na takovéto krátké trati ihned poznat na výsledném čase. Asi dvakrát jsem prořadil a musel dodatečně zasouvat jiný rychlostní stupeň, což mě trošku zdrželo, ale jak je vidět, na celkový výsledek to velký vliv nemělo. Třetí místo je pěkné a bylo fajn se tu ukázat při takové slávě, jakou Kazaň zažívá, před zraky tisíců lidí. Jenže tady o nic nešlo, skutečné závodění začne první etapou, její výsledek je daleko důležitější," shrnul Aleš své dojmy po odjetém prologu.
Dosavadním průběhem organizace závodu je Aleš Loprais nadšen. "Kdo by čekal organizační chaos a amaterismus daný lokací soutěže daleko na východě, velmi by se mýlil. Všechno funguje perfektně, je to tu nejvyšší zájem. O všechno je skvěle postaráno i do detailů, ihned po prologu nám perfektně umyli auto, aniž bycho pro to museli cokoli udělat, podobné dojmy mám i z tankování a podobně. Bylo by báječné, kdyby takhle všechno klapalo i na Dakaru."
Technické přejímky proběhly v dějiště soutěže den před startem. "Po stránce technické prohlídky šlo všechno víc než hladce, Fabien Calvet zhlédl hlavně bezpečnostní výbavu a po zbytku se snad ani nepídil. Náročnější byla spíše administrativní přejímka, kdy se ruské úřady nechtěly nechat odbýt příliš snadno ohledně celních prohlášení a celního řízení. Ale všechno dobře dopadlo. Jak my, tak i de Rooy nevěřícně koukáme na nový prototyp Kamazu, který řídí mladý Nikolajev, spolujezdec Čagina z letošního Dakaru. Výkonově i technickým řešením se zcela vymyká všemu, co jsme od Rusů byli zvyklí v posledních letech na Dakaru vídat. Bude rozhodně mimořádně silný, ale my se raději budeme soustředit na svůj výkon, máme před sebou osm velmi těžkých etap," řekl Aleš. Myšlenky posádky tak už směřují k první etapě do Buguruslanu. "Koukali jsme do roadbooku na zítřek. Trasa je mimořádně rychlá a zřejmě naprosto brutální k brzdám. Uvidíme, jak efektivně je dokážeme chladit, kamazy jsou třeba pro tento účel zvlášť vybaveny." Večer před první etapou se Loprais Tatra team zúčastní slavnostní večeře ke startu rallye na pozvání Semjona Jakubova, ředitele týmu Kamaz, Etienna Lavigna, ředitee Dakaru a Rastama Minnichanova, premiéra Tatarstánu. S nimi i týmy de Rooy a Volkswagen. Sledujete sestřih z úvodní superspeciálky na ČT 4 Sport ve 20:40 hod. (repríza vneděli 6.9. ve 12:35). Sestřih z 1. etapy vysílá ČT4 Sport v neděli 6.9. ve 22:45.
Superspeciálka Kazaň, 2013 m.:
1. Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 0:02:312. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:00:023. Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:00:034. Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +0:00:045. Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:00:076. Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +0:00:097. Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:00:138. Gurbanbendi Danatorov, Rafael Gajnulin, Sergej Jermolin TU Kamaz 4326 +0:00:229. Ajrat Mardějev. Robert Amatyč, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4911 +0:00:2710. Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE Liaz 111.154 +0:00:27
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.