Solidním umístěním v terénním prologu v ulicích Kazaně zahájil Aleš Loprais letošní Silk Way Rally. Na 2013 metrů dlouhé trati plné zatáček a umělých skoků skončil třetí za dakarským vítězem Kabirovem a Gerardem de Rooyem.
Aleš se svým umístěním zařadil doprostřed skupinky adeptů na nejlepší umístění, pětinásobný dakarský vítěz Čagin za ním zaostal o jedinou vteřinu, ihned následován týmovým kolegou Mardějevem. "Prolog se jel v pohodě, byla to však spíšeshow pro diváky. Výsledné umístění mě překvapilo, protože každá menší chybička je na takovéto krátké trati ihned poznat na výsledném čase. Asi dvakrát jsem prořadil a musel dodatečně zasouvat jiný rychlostní stupeň, což mě trošku zdrželo, ale jak je vidět, na celkový výsledek to velký vliv nemělo. Třetí místo je pěkné a bylo fajn se tu ukázat při takové slávě, jakou Kazaň zažívá, před zraky tisíců lidí. Jenže tady o nic nešlo, skutečné závodění začne první etapou, její výsledek je daleko důležitější," shrnul Aleš své dojmy po odjetém prologu.
Dosavadním průběhem organizace závodu je Aleš Loprais nadšen. "Kdo by čekal organizační chaos a amaterismus daný lokací soutěže daleko na východě, velmi by se mýlil. Všechno funguje perfektně, je to tu nejvyšší zájem. O všechno je skvěle postaráno i do detailů, ihned po prologu nám perfektně umyli auto, aniž bycho pro to museli cokoli udělat, podobné dojmy mám i z tankování a podobně. Bylo by báječné, kdyby takhle všechno klapalo i na Dakaru."
Technické přejímky proběhly v dějiště soutěže den před startem. "Po stránce technické prohlídky šlo všechno víc než hladce, Fabien Calvet zhlédl hlavně bezpečnostní výbavu a po zbytku se snad ani nepídil. Náročnější byla spíše administrativní přejímka, kdy se ruské úřady nechtěly nechat odbýt příliš snadno ohledně celních prohlášení a celního řízení. Ale všechno dobře dopadlo. Jak my, tak i de Rooy nevěřícně koukáme na nový prototyp Kamazu, který řídí mladý Nikolajev, spolujezdec Čagina z letošního Dakaru. Výkonově i technickým řešením se zcela vymyká všemu, co jsme od Rusů byli zvyklí v posledních letech na Dakaru vídat. Bude rozhodně mimořádně silný, ale my se raději budeme soustředit na svůj výkon, máme před sebou osm velmi těžkých etap," řekl Aleš. Myšlenky posádky tak už směřují k první etapě do Buguruslanu. "Koukali jsme do roadbooku na zítřek. Trasa je mimořádně rychlá a zřejmě naprosto brutální k brzdám. Uvidíme, jak efektivně je dokážeme chladit, kamazy jsou třeba pro tento účel zvlášť vybaveny." Večer před první etapou se Loprais Tatra team zúčastní slavnostní večeře ke startu rallye na pozvání Semjona Jakubova, ředitele týmu Kamaz, Etienna Lavigna, ředitee Dakaru a Rastama Minnichanova, premiéra Tatarstánu. S nimi i týmy de Rooy a Volkswagen. Sledujete sestřih z úvodní superspeciálky na ČT 4 Sport ve 20:40 hod. (repríza vneděli 6.9. ve 12:35). Sestřih z 1. etapy vysílá ČT4 Sport v neděli 6.9. ve 22:45.
Superspeciálka Kazaň, 2013 m.:
1. Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 0:02:312. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:00:023. Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:00:034. Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +0:00:045. Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:00:076. Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +0:00:097. Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:00:138. Gurbanbendi Danatorov, Rafael Gajnulin, Sergej Jermolin TU Kamaz 4326 +0:00:229. Ajrat Mardějev. Robert Amatyč, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4911 +0:00:2710. Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE Liaz 111.154 +0:00:27
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?