Solidním umístěním v terénním prologu v ulicích Kazaně zahájil Aleš Loprais letošní Silk Way Rally. Na 2013 metrů dlouhé trati plné zatáček a umělých skoků skončil třetí za dakarským vítězem Kabirovem a Gerardem de Rooyem.
Aleš se svým umístěním zařadil doprostřed skupinky adeptů na nejlepší umístění, pětinásobný dakarský vítěz Čagin za ním zaostal o jedinou vteřinu, ihned následován týmovým kolegou Mardějevem. "Prolog se jel v pohodě, byla to však spíšeshow pro diváky. Výsledné umístění mě překvapilo, protože každá menší chybička je na takovéto krátké trati ihned poznat na výsledném čase. Asi dvakrát jsem prořadil a musel dodatečně zasouvat jiný rychlostní stupeň, což mě trošku zdrželo, ale jak je vidět, na celkový výsledek to velký vliv nemělo. Třetí místo je pěkné a bylo fajn se tu ukázat při takové slávě, jakou Kazaň zažívá, před zraky tisíců lidí. Jenže tady o nic nešlo, skutečné závodění začne první etapou, její výsledek je daleko důležitější," shrnul Aleš své dojmy po odjetém prologu.
Dosavadním průběhem organizace závodu je Aleš Loprais nadšen. "Kdo by čekal organizační chaos a amaterismus daný lokací soutěže daleko na východě, velmi by se mýlil. Všechno funguje perfektně, je to tu nejvyšší zájem. O všechno je skvěle postaráno i do detailů, ihned po prologu nám perfektně umyli auto, aniž bycho pro to museli cokoli udělat, podobné dojmy mám i z tankování a podobně. Bylo by báječné, kdyby takhle všechno klapalo i na Dakaru."
Technické přejímky proběhly v dějiště soutěže den před startem. "Po stránce technické prohlídky šlo všechno víc než hladce, Fabien Calvet zhlédl hlavně bezpečnostní výbavu a po zbytku se snad ani nepídil. Náročnější byla spíše administrativní přejímka, kdy se ruské úřady nechtěly nechat odbýt příliš snadno ohledně celních prohlášení a celního řízení. Ale všechno dobře dopadlo. Jak my, tak i de Rooy nevěřícně koukáme na nový prototyp Kamazu, který řídí mladý Nikolajev, spolujezdec Čagina z letošního Dakaru. Výkonově i technickým řešením se zcela vymyká všemu, co jsme od Rusů byli zvyklí v posledních letech na Dakaru vídat. Bude rozhodně mimořádně silný, ale my se raději budeme soustředit na svůj výkon, máme před sebou osm velmi těžkých etap," řekl Aleš. Myšlenky posádky tak už směřují k první etapě do Buguruslanu. "Koukali jsme do roadbooku na zítřek. Trasa je mimořádně rychlá a zřejmě naprosto brutální k brzdám. Uvidíme, jak efektivně je dokážeme chladit, kamazy jsou třeba pro tento účel zvlášť vybaveny." Večer před první etapou se Loprais Tatra team zúčastní slavnostní večeře ke startu rallye na pozvání Semjona Jakubova, ředitele týmu Kamaz, Etienna Lavigna, ředitee Dakaru a Rastama Minnichanova, premiéra Tatarstánu. S nimi i týmy de Rooy a Volkswagen. Sledujete sestřih z úvodní superspeciálky na ČT 4 Sport ve 20:40 hod. (repríza vneděli 6.9. ve 12:35). Sestřih z 1. etapy vysílá ČT4 Sport v neděli 6.9. ve 22:45.
Superspeciálka Kazaň, 2013 m.:
1. Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 0:02:312. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:00:023. Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:00:034. Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +0:00:045. Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:00:076. Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +0:00:097. Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:00:138. Gurbanbendi Danatorov, Rafael Gajnulin, Sergej Jermolin TU Kamaz 4326 +0:00:229. Ajrat Mardějev. Robert Amatyč, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4911 +0:00:2710. Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE Liaz 111.154 +0:00:27
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).