Solidním umístěním v terénním prologu v ulicích Kazaně zahájil Aleš Loprais letošní Silk Way Rally. Na 2013 metrů dlouhé trati plné zatáček a umělých skoků skončil třetí za dakarským vítězem Kabirovem a Gerardem de Rooyem.
Aleš se svým umístěním zařadil doprostřed skupinky adeptů na nejlepší umístění, pětinásobný dakarský vítěz Čagin za ním zaostal o jedinou vteřinu, ihned následován týmovým kolegou Mardějevem. "Prolog se jel v pohodě, byla to však spíšeshow pro diváky. Výsledné umístění mě překvapilo, protože každá menší chybička je na takovéto krátké trati ihned poznat na výsledném čase. Asi dvakrát jsem prořadil a musel dodatečně zasouvat jiný rychlostní stupeň, což mě trošku zdrželo, ale jak je vidět, na celkový výsledek to velký vliv nemělo. Třetí místo je pěkné a bylo fajn se tu ukázat při takové slávě, jakou Kazaň zažívá, před zraky tisíců lidí. Jenže tady o nic nešlo, skutečné závodění začne první etapou, její výsledek je daleko důležitější," shrnul Aleš své dojmy po odjetém prologu.
Dosavadním průběhem organizace závodu je Aleš Loprais nadšen. "Kdo by čekal organizační chaos a amaterismus daný lokací soutěže daleko na východě, velmi by se mýlil. Všechno funguje perfektně, je to tu nejvyšší zájem. O všechno je skvěle postaráno i do detailů, ihned po prologu nám perfektně umyli auto, aniž bycho pro to museli cokoli udělat, podobné dojmy mám i z tankování a podobně. Bylo by báječné, kdyby takhle všechno klapalo i na Dakaru."
Technické přejímky proběhly v dějiště soutěže den před startem. "Po stránce technické prohlídky šlo všechno víc než hladce, Fabien Calvet zhlédl hlavně bezpečnostní výbavu a po zbytku se snad ani nepídil. Náročnější byla spíše administrativní přejímka, kdy se ruské úřady nechtěly nechat odbýt příliš snadno ohledně celních prohlášení a celního řízení. Ale všechno dobře dopadlo. Jak my, tak i de Rooy nevěřícně koukáme na nový prototyp Kamazu, který řídí mladý Nikolajev, spolujezdec Čagina z letošního Dakaru. Výkonově i technickým řešením se zcela vymyká všemu, co jsme od Rusů byli zvyklí v posledních letech na Dakaru vídat. Bude rozhodně mimořádně silný, ale my se raději budeme soustředit na svůj výkon, máme před sebou osm velmi těžkých etap," řekl Aleš. Myšlenky posádky tak už směřují k první etapě do Buguruslanu. "Koukali jsme do roadbooku na zítřek. Trasa je mimořádně rychlá a zřejmě naprosto brutální k brzdám. Uvidíme, jak efektivně je dokážeme chladit, kamazy jsou třeba pro tento účel zvlášť vybaveny." Večer před první etapou se Loprais Tatra team zúčastní slavnostní večeře ke startu rallye na pozvání Semjona Jakubova, ředitele týmu Kamaz, Etienna Lavigna, ředitee Dakaru a Rastama Minnichanova, premiéra Tatarstánu. S nimi i týmy de Rooy a Volkswagen. Sledujete sestřih z úvodní superspeciálky na ČT 4 Sport ve 20:40 hod. (repríza vneděli 6.9. ve 12:35). Sestřih z 1. etapy vysílá ČT4 Sport v neděli 6.9. ve 22:45.
Superspeciálka Kazaň, 2013 m.:
1. Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 0:02:312. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:00:023. Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:00:034. Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +0:00:045. Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:00:076. Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +0:00:097. Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:00:138. Gurbanbendi Danatorov, Rafael Gajnulin, Sergej Jermolin TU Kamaz 4326 +0:00:229. Ajrat Mardějev. Robert Amatyč, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4911 +0:00:2710. Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE Liaz 111.154 +0:00:27
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?