Solidním umístěním v terénním prologu v ulicích Kazaně zahájil Aleš Loprais letošní Silk Way Rally. Na 2013 metrů dlouhé trati plné zatáček a umělých skoků skončil třetí za dakarským vítězem Kabirovem a Gerardem de Rooyem.
Aleš se svým umístěním zařadil doprostřed skupinky adeptů na nejlepší umístění, pětinásobný dakarský vítěz Čagin za ním zaostal o jedinou vteřinu, ihned následován týmovým kolegou Mardějevem. "Prolog se jel v pohodě, byla to však spíšeshow pro diváky. Výsledné umístění mě překvapilo, protože každá menší chybička je na takovéto krátké trati ihned poznat na výsledném čase. Asi dvakrát jsem prořadil a musel dodatečně zasouvat jiný rychlostní stupeň, což mě trošku zdrželo, ale jak je vidět, na celkový výsledek to velký vliv nemělo. Třetí místo je pěkné a bylo fajn se tu ukázat při takové slávě, jakou Kazaň zažívá, před zraky tisíců lidí. Jenže tady o nic nešlo, skutečné závodění začne první etapou, její výsledek je daleko důležitější," shrnul Aleš své dojmy po odjetém prologu.
Dosavadním průběhem organizace závodu je Aleš Loprais nadšen. "Kdo by čekal organizační chaos a amaterismus daný lokací soutěže daleko na východě, velmi by se mýlil. Všechno funguje perfektně, je to tu nejvyšší zájem. O všechno je skvěle postaráno i do detailů, ihned po prologu nám perfektně umyli auto, aniž bycho pro to museli cokoli udělat, podobné dojmy mám i z tankování a podobně. Bylo by báječné, kdyby takhle všechno klapalo i na Dakaru."
Technické přejímky proběhly v dějiště soutěže den před startem. "Po stránce technické prohlídky šlo všechno víc než hladce, Fabien Calvet zhlédl hlavně bezpečnostní výbavu a po zbytku se snad ani nepídil. Náročnější byla spíše administrativní přejímka, kdy se ruské úřady nechtěly nechat odbýt příliš snadno ohledně celních prohlášení a celního řízení. Ale všechno dobře dopadlo. Jak my, tak i de Rooy nevěřícně koukáme na nový prototyp Kamazu, který řídí mladý Nikolajev, spolujezdec Čagina z letošního Dakaru. Výkonově i technickým řešením se zcela vymyká všemu, co jsme od Rusů byli zvyklí v posledních letech na Dakaru vídat. Bude rozhodně mimořádně silný, ale my se raději budeme soustředit na svůj výkon, máme před sebou osm velmi těžkých etap," řekl Aleš. Myšlenky posádky tak už směřují k první etapě do Buguruslanu. "Koukali jsme do roadbooku na zítřek. Trasa je mimořádně rychlá a zřejmě naprosto brutální k brzdám. Uvidíme, jak efektivně je dokážeme chladit, kamazy jsou třeba pro tento účel zvlášť vybaveny." Večer před první etapou se Loprais Tatra team zúčastní slavnostní večeře ke startu rallye na pozvání Semjona Jakubova, ředitele týmu Kamaz, Etienna Lavigna, ředitee Dakaru a Rastama Minnichanova, premiéra Tatarstánu. S nimi i týmy de Rooy a Volkswagen. Sledujete sestřih z úvodní superspeciálky na ČT 4 Sport ve 20:40 hod. (repríza vneděli 6.9. ve 12:35). Sestřih z 1. etapy vysílá ČT4 Sport v neděli 6.9. ve 22:45.
Superspeciálka Kazaň, 2013 m.:
1. Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 0:02:312. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:00:023. Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:00:034. Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +0:00:045. Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:00:076. Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +0:00:097. Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:00:138. Gurbanbendi Danatorov, Rafael Gajnulin, Sergej Jermolin TU Kamaz 4326 +0:00:229. Ajrat Mardějev. Robert Amatyč, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4911 +0:00:2710. Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE Liaz 111.154 +0:00:27
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.