Čtyři rychlostní zkoušky chyběly posádce Autoline Rally Teamu k dokončení jedné z nejnabitějších Barum Rally historie.
V neděli dopoledne museli Jan Jelínek a Miroslav Kotěna odstoupit kvůli technické závadě ze skvělého čtrnáctého místa a pomyslné stříbrné příčky mezi produkčními vozy. Co přesně se stalo, jaká byla letošní Barumka a jak vypadají další plány, to už prozradí zklamaný zlínský pilot v krátkém rozhovoru.
Honzo, zásadní otázka na úvod - co se stalo, že jste museli čtyři zkoušky před koncem odstoupit z nádherného 14. místa?Porucha převodovky. V jednom z rychlých úseků na Semetíně jsem potřeboval podřadit z 5 na 4, ale nic. Nešla ani trojka a zůstal jen neutrál, na který se opravdu špatně závodí... Tak jsme sjeli z kopce a odstavili auto bokem, ať nezavazíme. Bylo to navíc docela nešťastné místo bez signálu, takže jsme měli problém se vůbec spojit se servisem a ohlásit mimo GPS náš konec.
Neskončili jste náhodou loni na RZ11 také kvůli technice?Ano - je to neuvěřitelná smůla. Loni to bylo kvůli banální chybě táhla řazení a to jsme byli první mezi pévéčky. Hrozně moc nás to mrzí, i kvůli všem partnerům a fanouškům, kteří už nás téměř viděli v cíli. Zvlášť v době, kdy už jsme měli téměř minutový náskok na Vojtu Štajfa hned za námi. Naprosto neuvěřitelně jel Vašek Pech, na kterého jsme vůbec neměli, takže v podstatě stačilo dopravit auto do cíle. Bohužel se to nepovedlo a dlouho jsme se z toho zklamání dávali dohromady…
Jak se jinak jelo? Žádný defekt nebo větší problém?Jeli jsme svižně, ale na druhou stranu jsem se už opravdu chtěl po delší době podívat do cíle, takže jsem se snažil nejít do zbytečného rizika.
Co říkáš na fanoušky a atmosféru soutěže?Absolutně neuvěřitelná! Před tolika lidmi jsme snad ještě nikdy nejeli - třeba lesní úsek od Pinduli do Zádveřic se jel téměř jako někde na stadionu, kdy nad tratí visely vlajky a všude byli diváci. Stejně tak i na jiných erzetách. Byl to skvělý pocit.
Kterou zkoušku máš z Barumky nejraději? Nebo kterou jste si s Mirkem Kotěnou letos nejvíce užili?Všechny jsou pěkné. Barum rally se mi celkově hodně líbí a je také dobře zorganizovaná. Letos jsme si určitě užili Pindulu, i když při druhém průjezdu jsme udělali v lesním úseku hodiny a měli docela štěstí, že auto nikam nespadlo a my mohli pokračovat dál. Takže vlastně přece jen krizovka byla.
A která byla naopak nejnáročnější?Nejtěžší asi nebyla paradoxně erzeta, ale naopak přejezd po zrušené rychlostní zkoušce, kdy se tisíce diváků přesouvaly jinam. A dostat se v sobotu za silného deště z osmičky na devítku bylo docela umění. Chtěl bych poděkovat všem fanouškům, kteří nám na cestě ochotně uhýbali, abychom mohli v pohodě projet.
Letošní Barumka opět ukázala, že vozy S2000 jsou na tom čím dál lépe a kdo chce zajet opravdu dobrý výsledek, měl by se ubírat tímto směrem. Jak to vnímáš ty coby pilot Lanceru? Neláká tě „dvoutisícovka“?S2000 by bylo určitě příjemné, ale zůstáváme raději nohama na zemi a uvidíme co příští rok. Zatím to spíše vypadá, že se budeme soustředit na Mitsubishi a nová pravidla s trochou výkonu navíc. Ale jak se říká, nikdy neříkej nikdy - třeba se zadaří a příští Barumku už pojedeme s jiným autem. Uvidíme…
Co další plány ve zbytku sezony? Na které závody se ještě chystáš?Určitě budeme startovat na Rally Příbram a posledním závodem MMČR je letos Bohemka, kde účast ještě zvažujeme. Více budeme vědět v následujících dnech. Každopádně bych chtěl touto cestou ještě jednou za sebe i za celý tým moc poděkovat za skvělou podporu všem našim partnerům a také fanouškům, kteří letos byli opravdu úžasní! Moc mě mrzí, že to nevyšlo až do cíle a doufám, že příští rok to všem vynahradíme.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.