Loprais Tatra Team se zúčastní dalšího podniku tzv. Dakar Series, jímž bude podzimní Silk Way Rally na území Ruska, Kazachstánu a Turkmenistánu. Soutěž, konaná ve dnech 5.-13.9.2009, bude nejvýznamnějším světovým podnikem svého druhu mezi oběma ročníky legendárního Dakaru.
Tým na soutěž vyrazí s jedním závodním a pravděpodobně jedním doprovodným vozidlem. Soutěž je již zapsána do kalendáře FIA a právě zařazení do Dakar Series a s ním spojená mediální aktivita z ní dělají atraktivní podnik pro řadu světových týmů obou dvoustopých kategorií. "Již nyní je potvrzeno vysílání denních půlhodinových summary na televizní stanici Eurosport a právě přítomnost televize jako média je pro nás velmi zajímavá, navíc při nepřítomnosti kategorie motocyklů by kamiony měly dostat dosud nevídaný prostor v oficiálním zpravodajství," říká pilot Loprais Tatra Teamu Aleš Loprais.
Lákavé podmínky však pro pozvání špičkových účastníků nastavují i sami pořadatelé v čele s ředitelem týmu Kamaz Semjonem Jakubovem. "Dostali jsme nabídku na přepravu stroje do Petrohradu zdarma stejně jako na pokrytí cesty palivem z Petrohradu do dějiště startu Kazaně po ose," dodává Aleš, "navíc nám byla nabídnuta možnost přepravy techniky zpět do vlasti obřím antonovem prakticky dva dny po skončení soutěže. To výrazně zkrátí čekání na možnost případné repase stroje před jihoamerickým Dakarem 2010, na nějž tým vyrazí už koncem listopadu."
Zajímavá bude ovšem i konkurence. Vzhledem ke strategickému umístění úvodní části rallye do domovské země automobilů Kamaz, Tatarstánu, nasadí ruská automobilka hned dvanáct (!!!) vozů, řízených nejen piloty známými z letošního Dakaru, ale i členy záložních posádek. Pozvání k pilotování jednoho z Kamazů přijala i populární Portugalka Elisabete Jacinto. Do Ruska míří tradiční rival Kamazů, tým de Rooy, kompletní tým Ginaf a pravděpodobně i ekipa Hanse Staceyho.
Loprais Tatra Team se soutěže zúčastní s kamionem nasazeným už při letošním Dakaru. Oba poslední soutěžní vozy týmu, reprezentované značkami 5572 i 5578, jsou nyní kompletně rozebrány. "Vozy budou repasovány do posledního šroubku, nechceme v přípravě vůbec nic podcenit. Na repasovaných kamionech však uplatníme řadu nových vývojových poznatků i speciálních komponent vyvinutých na základě poznatků z letošního Dakaru, který nás mnohému naučil po technické i organizační stránce. Vyřešenu chceme mít i spojku, která nás letos na Dakaru tolik potrápila, její speciální provedení, které má vydržet i extrémní výkon motoru, nám chystá přímo její výrobce v Německu. Oba vozy budou shodné specifikace, aby byla zaručena zaměnitelnost dílů, a budou tvořit pomyslné předpolí pro úplně nový dakarský projekt, jenž chceme zrealizovat v dalším období," dodává Aleš.
Neúspěchem z jihoamerických tratí Dakaru 2009 se pilot Loprais Tatra Teamu rozhodně dál zatěžovat nechce: "Všechno zlé je k něčemu dobré a žádná evropská soutěž by nám nemohla dát tolik zpětné vazby jako Dakar v Jižní Americe. Přestože mám i nadále sympatie pro snahu vrátit Dakar do místa jeho vzniku, na tratě v Argentině a Chile se už dnes ohromně těším, je to nová dimenze velkého maratónu, a je tam bezpečno. O bezpečnost nemám ostatně obavy ani při Silk Way Rally."
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.