Loprais Tatra Team se zúčastní dalšího podniku tzv. Dakar Series, jímž bude podzimní Silk Way Rally na území Ruska, Kazachstánu a Turkmenistánu. Soutěž, konaná ve dnech 5.-13.9.2009, bude nejvýznamnějším světovým podnikem svého druhu mezi oběma ročníky legendárního Dakaru.
Tým na soutěž vyrazí s jedním závodním a pravděpodobně jedním doprovodným vozidlem. Soutěž je již zapsána do kalendáře FIA a právě zařazení do Dakar Series a s ním spojená mediální aktivita z ní dělají atraktivní podnik pro řadu světových týmů obou dvoustopých kategorií. "Již nyní je potvrzeno vysílání denních půlhodinových summary na televizní stanici Eurosport a právě přítomnost televize jako média je pro nás velmi zajímavá, navíc při nepřítomnosti kategorie motocyklů by kamiony měly dostat dosud nevídaný prostor v oficiálním zpravodajství," říká pilot Loprais Tatra Teamu Aleš Loprais.
Lákavé podmínky však pro pozvání špičkových účastníků nastavují i sami pořadatelé v čele s ředitelem týmu Kamaz Semjonem Jakubovem. "Dostali jsme nabídku na přepravu stroje do Petrohradu zdarma stejně jako na pokrytí cesty palivem z Petrohradu do dějiště startu Kazaně po ose," dodává Aleš, "navíc nám byla nabídnuta možnost přepravy techniky zpět do vlasti obřím antonovem prakticky dva dny po skončení soutěže. To výrazně zkrátí čekání na možnost případné repase stroje před jihoamerickým Dakarem 2010, na nějž tým vyrazí už koncem listopadu."
Zajímavá bude ovšem i konkurence. Vzhledem ke strategickému umístění úvodní části rallye do domovské země automobilů Kamaz, Tatarstánu, nasadí ruská automobilka hned dvanáct (!!!) vozů, řízených nejen piloty známými z letošního Dakaru, ale i členy záložních posádek. Pozvání k pilotování jednoho z Kamazů přijala i populární Portugalka Elisabete Jacinto. Do Ruska míří tradiční rival Kamazů, tým de Rooy, kompletní tým Ginaf a pravděpodobně i ekipa Hanse Staceyho.
Loprais Tatra Team se soutěže zúčastní s kamionem nasazeným už při letošním Dakaru. Oba poslední soutěžní vozy týmu, reprezentované značkami 5572 i 5578, jsou nyní kompletně rozebrány. "Vozy budou repasovány do posledního šroubku, nechceme v přípravě vůbec nic podcenit. Na repasovaných kamionech však uplatníme řadu nových vývojových poznatků i speciálních komponent vyvinutých na základě poznatků z letošního Dakaru, který nás mnohému naučil po technické i organizační stránce. Vyřešenu chceme mít i spojku, která nás letos na Dakaru tolik potrápila, její speciální provedení, které má vydržet i extrémní výkon motoru, nám chystá přímo její výrobce v Německu. Oba vozy budou shodné specifikace, aby byla zaručena zaměnitelnost dílů, a budou tvořit pomyslné předpolí pro úplně nový dakarský projekt, jenž chceme zrealizovat v dalším období," dodává Aleš.
Neúspěchem z jihoamerických tratí Dakaru 2009 se pilot Loprais Tatra Teamu rozhodně dál zatěžovat nechce: "Všechno zlé je k něčemu dobré a žádná evropská soutěž by nám nemohla dát tolik zpětné vazby jako Dakar v Jižní Americe. Přestože mám i nadále sympatie pro snahu vrátit Dakar do místa jeho vzniku, na tratě v Argentině a Chile se už dnes ohromně těším, je to nová dimenze velkého maratónu, a je tam bezpečno. O bezpečnost nemám ostatně obavy ani při Silk Way Rally."
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?