Loprais Tatra Team se zúčastní dalšího podniku tzv. Dakar Series, jímž bude podzimní Silk Way Rally na území Ruska, Kazachstánu a Turkmenistánu. Soutěž, konaná ve dnech 5.-13.9.2009, bude nejvýznamnějším světovým podnikem svého druhu mezi oběma ročníky legendárního Dakaru.
Tým na soutěž vyrazí s jedním závodním a pravděpodobně jedním doprovodným vozidlem. Soutěž je již zapsána do kalendáře FIA a právě zařazení do Dakar Series a s ním spojená mediální aktivita z ní dělají atraktivní podnik pro řadu světových týmů obou dvoustopých kategorií. "Již nyní je potvrzeno vysílání denních půlhodinových summary na televizní stanici Eurosport a právě přítomnost televize jako média je pro nás velmi zajímavá, navíc při nepřítomnosti kategorie motocyklů by kamiony měly dostat dosud nevídaný prostor v oficiálním zpravodajství," říká pilot Loprais Tatra Teamu Aleš Loprais.
Lákavé podmínky však pro pozvání špičkových účastníků nastavují i sami pořadatelé v čele s ředitelem týmu Kamaz Semjonem Jakubovem. "Dostali jsme nabídku na přepravu stroje do Petrohradu zdarma stejně jako na pokrytí cesty palivem z Petrohradu do dějiště startu Kazaně po ose," dodává Aleš, "navíc nám byla nabídnuta možnost přepravy techniky zpět do vlasti obřím antonovem prakticky dva dny po skončení soutěže. To výrazně zkrátí čekání na možnost případné repase stroje před jihoamerickým Dakarem 2010, na nějž tým vyrazí už koncem listopadu."
Zajímavá bude ovšem i konkurence. Vzhledem ke strategickému umístění úvodní části rallye do domovské země automobilů Kamaz, Tatarstánu, nasadí ruská automobilka hned dvanáct (!!!) vozů, řízených nejen piloty známými z letošního Dakaru, ale i členy záložních posádek. Pozvání k pilotování jednoho z Kamazů přijala i populární Portugalka Elisabete Jacinto. Do Ruska míří tradiční rival Kamazů, tým de Rooy, kompletní tým Ginaf a pravděpodobně i ekipa Hanse Staceyho.
Loprais Tatra Team se soutěže zúčastní s kamionem nasazeným už při letošním Dakaru. Oba poslední soutěžní vozy týmu, reprezentované značkami 5572 i 5578, jsou nyní kompletně rozebrány. "Vozy budou repasovány do posledního šroubku, nechceme v přípravě vůbec nic podcenit. Na repasovaných kamionech však uplatníme řadu nových vývojových poznatků i speciálních komponent vyvinutých na základě poznatků z letošního Dakaru, který nás mnohému naučil po technické i organizační stránce. Vyřešenu chceme mít i spojku, která nás letos na Dakaru tolik potrápila, její speciální provedení, které má vydržet i extrémní výkon motoru, nám chystá přímo její výrobce v Německu. Oba vozy budou shodné specifikace, aby byla zaručena zaměnitelnost dílů, a budou tvořit pomyslné předpolí pro úplně nový dakarský projekt, jenž chceme zrealizovat v dalším období," dodává Aleš.
Neúspěchem z jihoamerických tratí Dakaru 2009 se pilot Loprais Tatra Teamu rozhodně dál zatěžovat nechce: "Všechno zlé je k něčemu dobré a žádná evropská soutěž by nám nemohla dát tolik zpětné vazby jako Dakar v Jižní Americe. Přestože mám i nadále sympatie pro snahu vrátit Dakar do místa jeho vzniku, na tratě v Argentině a Chile se už dnes ohromně těším, je to nová dimenze velkého maratónu, a je tam bezpečno. O bezpečnost nemám ostatně obavy ani při Silk Way Rally."
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?