Italské pokračování seriálu mistrovství světa WRC, Rally Sardinie, uzavře první polovinu programu sezony a tým Citroën Total World Rally Team touží po úspěchu. Ostatně stejně jako v dosavadním průběhu mistrovství. Sébastien Loeb a Daniel Elena, kteří letos ještě nepoznali hořkost porážky a šestkrát v řadě vyhráli, by chtěli svou rekordní sérii ještě dál prodloužit. Dani Sordo a Marc Martí budou hájit své vynikající druhé místo v průběžném pořadí pilotů.
Ačkoli program mistrovství světa WRC býval dlouhá léta spojován s legendární Rally Sanremo, nicméně od roku 2004 se italský podnik jezdí na Sardinii. Šotolinové trasy rally jsou všeobecně známé mezi všemi soupeři, vždyť pro většinu týmů je právě středomořský ostrov oblíbeným místem pro testování.
Loeb: Nenávidím prohry
"Dřívější ročníky tohoto podniku se přikláněly k extrémně točivým rychlostním zkouškám, ale organizátoři se v průběhu let poučili a tratě upravili," tvrdí Sébastien Loeb. "Současné tratě jsou nyní rychlejší a technicky mnohem náročnější. Současně jsou na mnoha místech lemovány kameny a skálami, což klade vysoké nároky na preciznost v pilotování."Letošní Sardinie má samozřejmě jasné favority. Sébastien Loeb a Daniel Elena tu ostatně vyhráli už v letech 2005, 2006 a 2008. Navíc poslední podnik, Rally Argentina, byla svědkem už šestého vítězství v řadě pětinásobných mistrů světa, kteří tento počet nastřádali od loňské Rally Nový Zéland až po Argentinu. Jejich případný další úspěch na Sardinii by posunul nové hranice..."Chtěl bych vyhrát, to je pro mě prvotní na každé rally," říká Sébastien Loeb. "Nenávidím prohry, takže jsem samozřejmě nadšený z toho, jak si teď vedeme. Každé letošní vítězství je v této sezoně potěšením."
Sordo: Velká zkouška
Dani Sordo a Marc Martí se v průběžném hodnocení mistrovství světa pilotů posunuli na druhou příčku, kterou by rádi i po Sardinii uhájili. "Beru toto kolo šampionátu jako velkou zkoušku, která následuje po mém 5. místě v loňském roce. Tehdy to nebyl pro mě příliš dobrý výsledek," připouští Španěl. "Tahle sezona je pro mě poněkud zvláštní. Vím, že dělám pokroky na různých druzích povrchů, s nimiž se v šampionátu setkáváme. Pokud se budu chtít udržet i na Sardinii hodně vysoko, musím bojovat s Mikko Hirvonenem. Druhé místo v šampionátu mě nijak nezměnilo, ale určitě bych si ho chtěl udržet..."
Stejně jako u největších šotolinových podniků, objevuje se i na Sardinii fenomén vymetání trati jako jeden z nejdůležitějších na italské rally. "Myslím, že právě tady hraje aktuální pořadí nejdůležitější roli," tvrdí Sébastien Loeb. "Povrch je sice tvrdý, ale je pokryt vrstvou písku. To zapříčiňuje veliké rozdíly mezi časy jezdů, kteří startují jako první, a těmi, kdož startují jako druzí. Pátek bude opravdu rozhodujícím dnem, ale jsem přesvědčen, že bychom to mohli zvládnout..."Rally d’Italia-Sardegna, 6. závod z 12 Povrch: šotolina Centrum rally: OlbiaProgram - Shakedown: čtvrtek 21. května (8 - 12 hod.) na trati 3,75 km.Startovní ceremoniál: čtvrtek 21. května od 7 hod. na nábřeží v Olbii.
Trať – celkem 1263,20 km, z toho 347,12 km měřených v 17 rychlostních zkouškách na 9 tratích.
1. etapa, pátek 22. května: 428,04 km, z toho 130,20 km měřených v 6 RZ. Start: 8.00. RZ 1 (Sa Conchedda, 14,99 km), RZ 2 (Loelle, 22 km) a RZ 3 (Crastazza, 27,81 km). Seskupení (12.35/ 20 min). Servis A (12,55/ 30 min.). RZ 4 (Sa Conchedda, 14,99 km), RZ 5 (Loelle, 22,30 km) a RZ 6 (Crastazza, 27,81 km). Servis B (18.00/ 45 min.). Cíl kolem 21 hod.
2. etapa, sobota 23. května: 511,76 km, z toho 130,74 km měřených v 6 RZ. Servis C (6.30/ 15 min.). RZ 7 (Sa Linea, 14,20 km), RZ 8 (Fiorentini, 22,02 km) a RZ 9 (Monte Lerno, 29,15 km). Seskupení (12.10/ 25 min.). Servis D (12.35/30 min.). RZ 10 (Sa Linea, 14,20 km), RZ 11 (Fiorentini, 22,02 km) a RZ 2 (Monte Lerno, 29,15 km). Servis E (18.30/ 45 min.). Cíl kolem 21.30. 3. etapa, neděle 24. května: 323,40 km, z toho 86,18k m v 5 RZ. Servis F (6.00/ 15 min.). RZ 13 (Monte Olia, 19,31 km), RZ 14 (Sorilis, 18,66 km), RZ 15 (Arzachena, 10,24 km), RZ 16 (Monte Olia, 19,31 km) a RZ 17 (Sorilis, 18,66 km). Servis H (13,24/10 min.). Slavnostní závěr v 14,15 hod. na Marina Vecchia, Porto Cervo.Posádky Citroën v kostce:
Sébastien Loeb / Daniel Elena – WRC debut: Katalánsko 99 (Saxo Kit-Car /vypadli.) – Celkem startů WRC: 118 – První vítězství WRC: Německo 02 (Xsara WRC) – Celkem vítězství WRC : 52 – Tituly WRC: 5 (2004 až 2008).
Dani Sordo – WRC debut: Katalánsko 03 (18.) – Celkem startů: 64 – Juniorský titul: 2005 (C2 S1600). Marc Martí – WRC debut: Katalánsko 92 (21.) – Celkem startů: 130 – Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).Posádky Citroën v Sardinii:Sébastien Loeb/Daniel Elena: 6. účast: 2008 (C4 WRC, 1.), 2007 (C4 WRC, vypadl), 2006 (Xsara WRC, 1.), 2005 (Xsara WRC, 1.) a 2004 (Xsara WRC, 2.).
Dani Sordo: 5. start: 2008 (C4 WRC, 5.), 2007 (C4 WRC, 3.), 2006 (Xsara WRC, 3.) a 2005 (C2 Super 1600, 17.). Marc Marti: 6. účast: 2008 (C4 WRC, 3.), 2007 (C4 WRC, 3.), 2006 (Xsara WRC, 3.), 2005 (C2 Super 1600, 17.) a 2004 (Xsara WRC, 3.).
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?