Italské pokračování seriálu mistrovství světa WRC, Rally Sardinie, uzavře první polovinu programu sezony a tým Citroën Total World Rally Team touží po úspěchu. Ostatně stejně jako v dosavadním průběhu mistrovství. Sébastien Loeb a Daniel Elena, kteří letos ještě nepoznali hořkost porážky a šestkrát v řadě vyhráli, by chtěli svou rekordní sérii ještě dál prodloužit. Dani Sordo a Marc Martí budou hájit své vynikající druhé místo v průběžném pořadí pilotů.
Ačkoli program mistrovství světa WRC býval dlouhá léta spojován s legendární Rally Sanremo, nicméně od roku 2004 se italský podnik jezdí na Sardinii. Šotolinové trasy rally jsou všeobecně známé mezi všemi soupeři, vždyť pro většinu týmů je právě středomořský ostrov oblíbeným místem pro testování.
Loeb: Nenávidím prohry
"Dřívější ročníky tohoto podniku se přikláněly k extrémně točivým rychlostním zkouškám, ale organizátoři se v průběhu let poučili a tratě upravili," tvrdí Sébastien Loeb. "Současné tratě jsou nyní rychlejší a technicky mnohem náročnější. Současně jsou na mnoha místech lemovány kameny a skálami, což klade vysoké nároky na preciznost v pilotování."Letošní Sardinie má samozřejmě jasné favority. Sébastien Loeb a Daniel Elena tu ostatně vyhráli už v letech 2005, 2006 a 2008. Navíc poslední podnik, Rally Argentina, byla svědkem už šestého vítězství v řadě pětinásobných mistrů světa, kteří tento počet nastřádali od loňské Rally Nový Zéland až po Argentinu. Jejich případný další úspěch na Sardinii by posunul nové hranice..."Chtěl bych vyhrát, to je pro mě prvotní na každé rally," říká Sébastien Loeb. "Nenávidím prohry, takže jsem samozřejmě nadšený z toho, jak si teď vedeme. Každé letošní vítězství je v této sezoně potěšením."
Sordo: Velká zkouška
Dani Sordo a Marc Martí se v průběžném hodnocení mistrovství světa pilotů posunuli na druhou příčku, kterou by rádi i po Sardinii uhájili. "Beru toto kolo šampionátu jako velkou zkoušku, která následuje po mém 5. místě v loňském roce. Tehdy to nebyl pro mě příliš dobrý výsledek," připouští Španěl. "Tahle sezona je pro mě poněkud zvláštní. Vím, že dělám pokroky na různých druzích povrchů, s nimiž se v šampionátu setkáváme. Pokud se budu chtít udržet i na Sardinii hodně vysoko, musím bojovat s Mikko Hirvonenem. Druhé místo v šampionátu mě nijak nezměnilo, ale určitě bych si ho chtěl udržet..."
Stejně jako u největších šotolinových podniků, objevuje se i na Sardinii fenomén vymetání trati jako jeden z nejdůležitějších na italské rally. "Myslím, že právě tady hraje aktuální pořadí nejdůležitější roli," tvrdí Sébastien Loeb. "Povrch je sice tvrdý, ale je pokryt vrstvou písku. To zapříčiňuje veliké rozdíly mezi časy jezdů, kteří startují jako první, a těmi, kdož startují jako druzí. Pátek bude opravdu rozhodujícím dnem, ale jsem přesvědčen, že bychom to mohli zvládnout..."Rally d’Italia-Sardegna, 6. závod z 12 Povrch: šotolina Centrum rally: OlbiaProgram - Shakedown: čtvrtek 21. května (8 - 12 hod.) na trati 3,75 km.Startovní ceremoniál: čtvrtek 21. května od 7 hod. na nábřeží v Olbii.
Trať – celkem 1263,20 km, z toho 347,12 km měřených v 17 rychlostních zkouškách na 9 tratích.
1. etapa, pátek 22. května: 428,04 km, z toho 130,20 km měřených v 6 RZ. Start: 8.00. RZ 1 (Sa Conchedda, 14,99 km), RZ 2 (Loelle, 22 km) a RZ 3 (Crastazza, 27,81 km). Seskupení (12.35/ 20 min). Servis A (12,55/ 30 min.). RZ 4 (Sa Conchedda, 14,99 km), RZ 5 (Loelle, 22,30 km) a RZ 6 (Crastazza, 27,81 km). Servis B (18.00/ 45 min.). Cíl kolem 21 hod.
2. etapa, sobota 23. května: 511,76 km, z toho 130,74 km měřených v 6 RZ. Servis C (6.30/ 15 min.). RZ 7 (Sa Linea, 14,20 km), RZ 8 (Fiorentini, 22,02 km) a RZ 9 (Monte Lerno, 29,15 km). Seskupení (12.10/ 25 min.). Servis D (12.35/30 min.). RZ 10 (Sa Linea, 14,20 km), RZ 11 (Fiorentini, 22,02 km) a RZ 2 (Monte Lerno, 29,15 km). Servis E (18.30/ 45 min.). Cíl kolem 21.30. 3. etapa, neděle 24. května: 323,40 km, z toho 86,18k m v 5 RZ. Servis F (6.00/ 15 min.). RZ 13 (Monte Olia, 19,31 km), RZ 14 (Sorilis, 18,66 km), RZ 15 (Arzachena, 10,24 km), RZ 16 (Monte Olia, 19,31 km) a RZ 17 (Sorilis, 18,66 km). Servis H (13,24/10 min.). Slavnostní závěr v 14,15 hod. na Marina Vecchia, Porto Cervo.Posádky Citroën v kostce:
Sébastien Loeb / Daniel Elena – WRC debut: Katalánsko 99 (Saxo Kit-Car /vypadli.) – Celkem startů WRC: 118 – První vítězství WRC: Německo 02 (Xsara WRC) – Celkem vítězství WRC : 52 – Tituly WRC: 5 (2004 až 2008).
Dani Sordo – WRC debut: Katalánsko 03 (18.) – Celkem startů: 64 – Juniorský titul: 2005 (C2 S1600). Marc Martí – WRC debut: Katalánsko 92 (21.) – Celkem startů: 130 – Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).Posádky Citroën v Sardinii:Sébastien Loeb/Daniel Elena: 6. účast: 2008 (C4 WRC, 1.), 2007 (C4 WRC, vypadl), 2006 (Xsara WRC, 1.), 2005 (Xsara WRC, 1.) a 2004 (Xsara WRC, 2.).
Dani Sordo: 5. start: 2008 (C4 WRC, 5.), 2007 (C4 WRC, 3.), 2006 (Xsara WRC, 3.) a 2005 (C2 Super 1600, 17.). Marc Marti: 6. účast: 2008 (C4 WRC, 3.), 2007 (C4 WRC, 3.), 2006 (Xsara WRC, 3.), 2005 (C2 Super 1600, 17.) a 2004 (Xsara WRC, 3.).
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.