Druhá soutěž nového hatchbacku Subaru Impreza WRX STI v Mezinárodním mistrovství České republiky se vyvíjela o poznání lépe než premiéra. Vojtěch Štajf a Jiří Černoch bojovali hned od úvodního testu o nejčelnější pozice, osudová chybička na jednom rychlém horizontu však nedlouho před koncem sobotní etapy zhatila naděje na dobrý výsledek této posádky Subaru Czech Rally Teamu.
Až do RZ 8 platilo, že se Vojtěchu Štajfovi na Rally Šumava tradičně dařívá. Už na úvodním čínovském okruhu zajel v dešti skvělý čtvrtý čas absolutně, což byl výsledek, kterého by se po valašském trápení nenadál ani největší týmový optimista. Většina tradičních soupeřů se po pátku dívala bílomodročernému vozu na záda, Impreza porážela i několik vozů kategorie S2000. Na druhém testu Štajf s Černochem poskočili dokonce na třetí příčku za dvojici horkých favoritů Kresta – Pech, z medailových pozic je sesadila až čtvrtá zkouška a složité přidělování náhradních časů sportovními komisaři.
Ve vyrovnané první pětici se nicméně posádka držela i dále, druhý průjezd "královské" libotyňské zkoušky a třetí čas na ní vrátily vůz Subaru Czech Rally Teamu dokonce do boje o celkové prvenství. Na vedoucí příčku ztrácelo Subaru Impreza WRX STI v polovině soutěže pouhých dvacet tři sekund. Osmá rychlostní zkouška a chybička na horizontu, který proslavil svými problémy přede dvěma lety i tehdejší šampión Václav Pech, to byl ale bohužel konec všech nadějí posádky Vojtěch Štajf – Jiří Černoch na letošní šumavské soutěži.
"Testovali jsme na suchu i na vodě, ale jak se chová auto na horizontech, to jsme zjevně správně odhadnout neuměli," říká smutně pražský pilot. "V kritickém místě jsme jeli na nejvyšší zařazenou rychlost, po dopadu za horizontem auto zareagovalo poněkud jinak než jsem čekal a už se to nedalo zachránit… Všechno se pak seběhlo velice rychle, ve výsledku musím poděkovat hlavně pevnému rámu od firmy Custom Cages i systému HANS za to, že jsme z vozu vystoupili oba se spolujezdcem v pořádku.
Auto ale v pořádku rozhodně není a je jasné, že náš tým opět čeká moře práce. Chceme se totiž pokusit o nemožné a s vlastně úplně novou Imprezou vyrazit už za měsíc do Krumlova. Už teď, pár hodin po havárii, máme vše rozplánováno přesně na dny – nové syrové auto nám již stojí na dílně a s Alešem Dlouhým jsme domluveni na vestavbě rámu do něj. Snad to všechno zvládneme, rádi bychom navázali na dobře rozjetou klatovskou soutěž a spojili příště rychlost i s dojetím do cíle. Chceme se tak odměnit i našim fanouškům, od kterých dostáváme velké množství podpůrných vzkazů. Za ty jim tímto moc děkujeme, dodávají nám totiž odhodlání pro naši práci. V tuhle chvíli pochopitelně hrají proti nám čas, finance i psychika a každý kladný ohlas nám moc pomáhá."
Podobně jako přede dvěma lety, i tentokrát zachraňoval čest Subaru Czech Rally Teamu jeho druhý pilot Jiří Vacek. Ten premiérově startoval s Bohumilem Černochem (bratrem Jiřího) na sedadle spolujezdce a tato spolupráce přinesla ovoce. "Nám se Šumava moc povedla,“ usmívá se pilot. „Po technických problémech z úvodu soutěže jsme se brzy dostali do dobrého tempa. To se nám povedlo udržet až do cíle, no a výsledkem je po delší době naše umístění v první dvacítce, dobyli jsme též druhou příčku v Enteria Cupu. Opravdu jsem moc spokojen, i naše spolupráce v autě fungovala výtečně."
Jak již bylo naznačeno, dalším startem týmu na domácí půdě bude českokrumlovská soutěž na konci května. Ještě před ní ale čeká Vojtěcha Štajfa cesta do Slovinska za plněním reprezentačních povinností na Rally Saturnus. Tento start absolvuje se starším modelem vozu Subaru Impreza WRX STI, na jihu Evropy bude obhajovat loňskou pátou příčku.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.