o úspěšných vystoupeních v podobě pátého a šestého místa v šampionátu produkčních vozů čekal Jaromíra Tarabuse třetí start v mistrovství světa na Rally Portugal. Na místě spolujezdce zaskakoval za zaneprázdněného stabilního spolujezdce a týmového manažera Daniela Trunkáta týmový poradce, a především velezkušený spolujezdec Filip Schovánek. Bohužel, soutěž pro posádku skončila dříve, než pořádně začala, a to velkou nehodou na shakedownu, kterou můžete vidět na fotografiích.
Dění před závodem nám už popíše sama posádka.
Jaromír Tarabus: "Co se týče seznamovacích jízd, tak trať byla náročná na rozpis, neboť je v Portugalsku hodně horizontů a zatáček přes horizonty, stejně jako proměnlivý povrch, který je někde spíše měkčí písčitý a jinde zase tvrdý kamenitý. Také jsme se snažili v rámci možností podle Filipových rad trochu zjednodušit rozpis. Trénovali jsme terénním vozidlem, ve kterém se sedí o metr výše, než potom v závodním autě, takže jsem se lehce obával, zda to nebude problém z hlediska odhadu trati. Každopádně se mi trať velice líbila a těšil jsem se na ostré průjezdy - i z toho důvodu, že po pondělním testu jsem měl jak z auta, tak z povrchu moc příjemný pocit a vypadalo to, že by to mohlo být velice pěkné svezení."
Filip Schovánek "Začali jsme pondělním testem, při kterém jsme najeli šedesát ostrých kilometrů na dvou rozdílných tratích, rychlé a technické, a vše fungovalo špičkově. Seznamovací jízdy byly Portugalsku na podmínky mistrovství světa časově nenáročné a na všechno byl dostatek času. Zdálo se mi, že Míra trénuje relativně pomalu a ani plně nevyužíval maximální povolený rychlostní limit, takže jsem se jej snažil "nutit" k rychlejšímu prvnímu seznamovacímu průjezdu, což už se nám posléze dařilo. Po seznamovacích jízdách jsme se poměrně obsáhle bavili o rozpisu, který je podle mého názoru na obtížné tratě mistrovství světa až příliš podrobný a náročný na čtení pro spolujezdce i pro vnímání jezdce. Ještě v tomto směru poskytnu posádce nějaké návrhy."
Pak již ovšem přišel čtvrteční testovací shakedown před vlastním zahájením soutěže.
Jaromír Tarabus: "Dvakrát jsme si shakedown projeli a chtěli jsme po bezproblémovém průběhu pondělního testu chytit nějaké dobré tempo na závod, takže jsme zamířili ještě k třetímu průjezdu. Po něm už jsme plánovali jet do servisu. Překvapila nás však jedna zatáčka - ani nevím pořádně proč, roli asi sehrálo to, že byla širší a otevírala se, i když se za ní pak zase jelo do utaženého užšího. To mě možná zlákalo najet do ní v rychlejším tempu, naráz jsme se ocitli mimo stopu, a už se nepodařilo auto dostat následného utažení v užším prostoru. Na krajnici byl skalnatý břeh, který nás vykopl ze silnice a následně jsme šli několikrát přes střechu a přes stromy, než jsme už bez kol dopadli na podvozek. Naštěstí během nehody i přes značné poškození vozu nepřišel žádný tvrdší náraz, takže se nám nic nestalo. Při pohledu na fotografie nehody mě trochu zamrazilo při pohledu na kovové tyče, kterými byla kolem trati upevněna páska, a které mohly při nehodě velice snadno proniknout do vozu. Pořadatel by možná měl zvážit bezpečnější způsob lemování trati."
Komentář k nepříjemné situaci podává Filip Schovánek: "Samotný závod pro nás bohužel skončil dříve, než začal. Inkriminovaný shakedown jsme projeli dvakrát pěkně a bez problémů, při druhém průjezdu jsme poměrně hodně zrychlili a časy byly slušné. Nehodu při posledním plánovaném třetím průjezdu už popsal Míra. Bylo to pro mě samozřejmě velké zklamání, protože díky časovému formátu soutěže, kdy shakedown probíhal pouhé tři hodiny před startem závodu, již nebyla šance v takto krátkém čase poničený vůz opravit."
Za až příliš krátkým účinkováním na jihu Evropy se Jaromír Tarabus ohlíží takto: "Chtěl bych se omluvit celému týmu a všem fandům, kteří nám drželi palce. Takové nehody se na shakedownu sice občas přihodí, ovšem stávat by se to samozřejmě nemělo. Moc mě to mrzí, mohl jsem se svézt na typu povrchu, na kterém jsem ještě nejel a těšil jsem se na něj. Navíc se spolujezdcem, který má obrovské zkušenosti z mistrovství světa, a nakonec z toho, kromě absolvování testu a seznamovacích jízd, nic nebylo."
Filip Schovánek na závěr přidává i přání do dalšího průběhu sezóny: "Doufám, že se Míra z této příhody již rychle „otřepal“ a že na následující Rallye Šumava zase pojede svou standardní čistou rychlou jízdu. Mirovi i Danovi přeji na Šumavě jen to nejlepší, a ať si připíší co nejvíce bodů do domácího mistrovství. Naše spolupráce v oblasti poradenství a výpomoci, která začala již loni ve Walesu, bude i nadále pokračovat."
foto: tarabus.cz
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.