o úspěšných vystoupeních v podobě pátého a šestého místa v šampionátu produkčních vozů čekal Jaromíra Tarabuse třetí start v mistrovství světa na Rally Portugal. Na místě spolujezdce zaskakoval za zaneprázdněného stabilního spolujezdce a týmového manažera Daniela Trunkáta týmový poradce, a především velezkušený spolujezdec Filip Schovánek. Bohužel, soutěž pro posádku skončila dříve, než pořádně začala, a to velkou nehodou na shakedownu, kterou můžete vidět na fotografiích.
Dění před závodem nám už popíše sama posádka.
Jaromír Tarabus: "Co se týče seznamovacích jízd, tak trať byla náročná na rozpis, neboť je v Portugalsku hodně horizontů a zatáček přes horizonty, stejně jako proměnlivý povrch, který je někde spíše měkčí písčitý a jinde zase tvrdý kamenitý. Také jsme se snažili v rámci možností podle Filipových rad trochu zjednodušit rozpis. Trénovali jsme terénním vozidlem, ve kterém se sedí o metr výše, než potom v závodním autě, takže jsem se lehce obával, zda to nebude problém z hlediska odhadu trati. Každopádně se mi trať velice líbila a těšil jsem se na ostré průjezdy - i z toho důvodu, že po pondělním testu jsem měl jak z auta, tak z povrchu moc příjemný pocit a vypadalo to, že by to mohlo být velice pěkné svezení."
Filip Schovánek "Začali jsme pondělním testem, při kterém jsme najeli šedesát ostrých kilometrů na dvou rozdílných tratích, rychlé a technické, a vše fungovalo špičkově. Seznamovací jízdy byly Portugalsku na podmínky mistrovství světa časově nenáročné a na všechno byl dostatek času. Zdálo se mi, že Míra trénuje relativně pomalu a ani plně nevyužíval maximální povolený rychlostní limit, takže jsem se jej snažil "nutit" k rychlejšímu prvnímu seznamovacímu průjezdu, což už se nám posléze dařilo. Po seznamovacích jízdách jsme se poměrně obsáhle bavili o rozpisu, který je podle mého názoru na obtížné tratě mistrovství světa až příliš podrobný a náročný na čtení pro spolujezdce i pro vnímání jezdce. Ještě v tomto směru poskytnu posádce nějaké návrhy."
Pak již ovšem přišel čtvrteční testovací shakedown před vlastním zahájením soutěže.
Jaromír Tarabus: "Dvakrát jsme si shakedown projeli a chtěli jsme po bezproblémovém průběhu pondělního testu chytit nějaké dobré tempo na závod, takže jsme zamířili ještě k třetímu průjezdu. Po něm už jsme plánovali jet do servisu. Překvapila nás však jedna zatáčka - ani nevím pořádně proč, roli asi sehrálo to, že byla širší a otevírala se, i když se za ní pak zase jelo do utaženého užšího. To mě možná zlákalo najet do ní v rychlejším tempu, naráz jsme se ocitli mimo stopu, a už se nepodařilo auto dostat následného utažení v užším prostoru. Na krajnici byl skalnatý břeh, který nás vykopl ze silnice a následně jsme šli několikrát přes střechu a přes stromy, než jsme už bez kol dopadli na podvozek. Naštěstí během nehody i přes značné poškození vozu nepřišel žádný tvrdší náraz, takže se nám nic nestalo. Při pohledu na fotografie nehody mě trochu zamrazilo při pohledu na kovové tyče, kterými byla kolem trati upevněna páska, a které mohly při nehodě velice snadno proniknout do vozu. Pořadatel by možná měl zvážit bezpečnější způsob lemování trati."
Komentář k nepříjemné situaci podává Filip Schovánek: "Samotný závod pro nás bohužel skončil dříve, než začal. Inkriminovaný shakedown jsme projeli dvakrát pěkně a bez problémů, při druhém průjezdu jsme poměrně hodně zrychlili a časy byly slušné. Nehodu při posledním plánovaném třetím průjezdu už popsal Míra. Bylo to pro mě samozřejmě velké zklamání, protože díky časovému formátu soutěže, kdy shakedown probíhal pouhé tři hodiny před startem závodu, již nebyla šance v takto krátkém čase poničený vůz opravit."
Za až příliš krátkým účinkováním na jihu Evropy se Jaromír Tarabus ohlíží takto: "Chtěl bych se omluvit celému týmu a všem fandům, kteří nám drželi palce. Takové nehody se na shakedownu sice občas přihodí, ovšem stávat by se to samozřejmě nemělo. Moc mě to mrzí, mohl jsem se svézt na typu povrchu, na kterém jsem ještě nejel a těšil jsem se na něj. Navíc se spolujezdcem, který má obrovské zkušenosti z mistrovství světa, a nakonec z toho, kromě absolvování testu a seznamovacích jízd, nic nebylo."
Filip Schovánek na závěr přidává i přání do dalšího průběhu sezóny: "Doufám, že se Míra z této příhody již rychle „otřepal“ a že na následující Rallye Šumava zase pojede svou standardní čistou rychlou jízdu. Mirovi i Danovi přeji na Šumavě jen to nejlepší, a ať si připíší co nejvíce bodů do domácího mistrovství. Naše spolupráce v oblasti poradenství a výpomoci, která začala již loni ve Walesu, bude i nadále pokračovat."
foto: tarabus.cz
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.