o úspěšných vystoupeních v podobě pátého a šestého místa v šampionátu produkčních vozů čekal Jaromíra Tarabuse třetí start v mistrovství světa na Rally Portugal. Na místě spolujezdce zaskakoval za zaneprázdněného stabilního spolujezdce a týmového manažera Daniela Trunkáta týmový poradce, a především velezkušený spolujezdec Filip Schovánek. Bohužel, soutěž pro posádku skončila dříve, než pořádně začala, a to velkou nehodou na shakedownu, kterou můžete vidět na fotografiích.
Dění před závodem nám už popíše sama posádka.
Jaromír Tarabus: "Co se týče seznamovacích jízd, tak trať byla náročná na rozpis, neboť je v Portugalsku hodně horizontů a zatáček přes horizonty, stejně jako proměnlivý povrch, který je někde spíše měkčí písčitý a jinde zase tvrdý kamenitý. Také jsme se snažili v rámci možností podle Filipových rad trochu zjednodušit rozpis. Trénovali jsme terénním vozidlem, ve kterém se sedí o metr výše, než potom v závodním autě, takže jsem se lehce obával, zda to nebude problém z hlediska odhadu trati. Každopádně se mi trať velice líbila a těšil jsem se na ostré průjezdy - i z toho důvodu, že po pondělním testu jsem měl jak z auta, tak z povrchu moc příjemný pocit a vypadalo to, že by to mohlo být velice pěkné svezení."
Filip Schovánek "Začali jsme pondělním testem, při kterém jsme najeli šedesát ostrých kilometrů na dvou rozdílných tratích, rychlé a technické, a vše fungovalo špičkově. Seznamovací jízdy byly Portugalsku na podmínky mistrovství světa časově nenáročné a na všechno byl dostatek času. Zdálo se mi, že Míra trénuje relativně pomalu a ani plně nevyužíval maximální povolený rychlostní limit, takže jsem se jej snažil "nutit" k rychlejšímu prvnímu seznamovacímu průjezdu, což už se nám posléze dařilo. Po seznamovacích jízdách jsme se poměrně obsáhle bavili o rozpisu, který je podle mého názoru na obtížné tratě mistrovství světa až příliš podrobný a náročný na čtení pro spolujezdce i pro vnímání jezdce. Ještě v tomto směru poskytnu posádce nějaké návrhy."
Pak již ovšem přišel čtvrteční testovací shakedown před vlastním zahájením soutěže.
Jaromír Tarabus: "Dvakrát jsme si shakedown projeli a chtěli jsme po bezproblémovém průběhu pondělního testu chytit nějaké dobré tempo na závod, takže jsme zamířili ještě k třetímu průjezdu. Po něm už jsme plánovali jet do servisu. Překvapila nás však jedna zatáčka - ani nevím pořádně proč, roli asi sehrálo to, že byla širší a otevírala se, i když se za ní pak zase jelo do utaženého užšího. To mě možná zlákalo najet do ní v rychlejším tempu, naráz jsme se ocitli mimo stopu, a už se nepodařilo auto dostat následného utažení v užším prostoru. Na krajnici byl skalnatý břeh, který nás vykopl ze silnice a následně jsme šli několikrát přes střechu a přes stromy, než jsme už bez kol dopadli na podvozek. Naštěstí během nehody i přes značné poškození vozu nepřišel žádný tvrdší náraz, takže se nám nic nestalo. Při pohledu na fotografie nehody mě trochu zamrazilo při pohledu na kovové tyče, kterými byla kolem trati upevněna páska, a které mohly při nehodě velice snadno proniknout do vozu. Pořadatel by možná měl zvážit bezpečnější způsob lemování trati."
Komentář k nepříjemné situaci podává Filip Schovánek: "Samotný závod pro nás bohužel skončil dříve, než začal. Inkriminovaný shakedown jsme projeli dvakrát pěkně a bez problémů, při druhém průjezdu jsme poměrně hodně zrychlili a časy byly slušné. Nehodu při posledním plánovaném třetím průjezdu už popsal Míra. Bylo to pro mě samozřejmě velké zklamání, protože díky časovému formátu soutěže, kdy shakedown probíhal pouhé tři hodiny před startem závodu, již nebyla šance v takto krátkém čase poničený vůz opravit."
Za až příliš krátkým účinkováním na jihu Evropy se Jaromír Tarabus ohlíží takto: "Chtěl bych se omluvit celému týmu a všem fandům, kteří nám drželi palce. Takové nehody se na shakedownu sice občas přihodí, ovšem stávat by se to samozřejmě nemělo. Moc mě to mrzí, mohl jsem se svézt na typu povrchu, na kterém jsem ještě nejel a těšil jsem se na něj. Navíc se spolujezdcem, který má obrovské zkušenosti z mistrovství světa, a nakonec z toho, kromě absolvování testu a seznamovacích jízd, nic nebylo."
Filip Schovánek na závěr přidává i přání do dalšího průběhu sezóny: "Doufám, že se Míra z této příhody již rychle „otřepal“ a že na následující Rallye Šumava zase pojede svou standardní čistou rychlou jízdu. Mirovi i Danovi přeji na Šumavě jen to nejlepší, a ať si připíší co nejvíce bodů do domácího mistrovství. Naše spolupráce v oblasti poradenství a výpomoci, která začala již loni ve Walesu, bude i nadále pokračovat."
foto: tarabus.cz
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.