o úspěšných vystoupeních v podobě pátého a šestého místa v šampionátu produkčních vozů čekal Jaromíra Tarabuse třetí start v mistrovství světa na Rally Portugal. Na místě spolujezdce zaskakoval za zaneprázdněného stabilního spolujezdce a týmového manažera Daniela Trunkáta týmový poradce, a především velezkušený spolujezdec Filip Schovánek. Bohužel, soutěž pro posádku skončila dříve, než pořádně začala, a to velkou nehodou na shakedownu, kterou můžete vidět na fotografiích.
Dění před závodem nám už popíše sama posádka.
Jaromír Tarabus: "Co se týče seznamovacích jízd, tak trať byla náročná na rozpis, neboť je v Portugalsku hodně horizontů a zatáček přes horizonty, stejně jako proměnlivý povrch, který je někde spíše měkčí písčitý a jinde zase tvrdý kamenitý. Také jsme se snažili v rámci možností podle Filipových rad trochu zjednodušit rozpis. Trénovali jsme terénním vozidlem, ve kterém se sedí o metr výše, než potom v závodním autě, takže jsem se lehce obával, zda to nebude problém z hlediska odhadu trati. Každopádně se mi trať velice líbila a těšil jsem se na ostré průjezdy - i z toho důvodu, že po pondělním testu jsem měl jak z auta, tak z povrchu moc příjemný pocit a vypadalo to, že by to mohlo být velice pěkné svezení."
Filip Schovánek "Začali jsme pondělním testem, při kterém jsme najeli šedesát ostrých kilometrů na dvou rozdílných tratích, rychlé a technické, a vše fungovalo špičkově. Seznamovací jízdy byly Portugalsku na podmínky mistrovství světa časově nenáročné a na všechno byl dostatek času. Zdálo se mi, že Míra trénuje relativně pomalu a ani plně nevyužíval maximální povolený rychlostní limit, takže jsem se jej snažil "nutit" k rychlejšímu prvnímu seznamovacímu průjezdu, což už se nám posléze dařilo. Po seznamovacích jízdách jsme se poměrně obsáhle bavili o rozpisu, který je podle mého názoru na obtížné tratě mistrovství světa až příliš podrobný a náročný na čtení pro spolujezdce i pro vnímání jezdce. Ještě v tomto směru poskytnu posádce nějaké návrhy."
Pak již ovšem přišel čtvrteční testovací shakedown před vlastním zahájením soutěže.
Jaromír Tarabus: "Dvakrát jsme si shakedown projeli a chtěli jsme po bezproblémovém průběhu pondělního testu chytit nějaké dobré tempo na závod, takže jsme zamířili ještě k třetímu průjezdu. Po něm už jsme plánovali jet do servisu. Překvapila nás však jedna zatáčka - ani nevím pořádně proč, roli asi sehrálo to, že byla širší a otevírala se, i když se za ní pak zase jelo do utaženého užšího. To mě možná zlákalo najet do ní v rychlejším tempu, naráz jsme se ocitli mimo stopu, a už se nepodařilo auto dostat následného utažení v užším prostoru. Na krajnici byl skalnatý břeh, který nás vykopl ze silnice a následně jsme šli několikrát přes střechu a přes stromy, než jsme už bez kol dopadli na podvozek. Naštěstí během nehody i přes značné poškození vozu nepřišel žádný tvrdší náraz, takže se nám nic nestalo. Při pohledu na fotografie nehody mě trochu zamrazilo při pohledu na kovové tyče, kterými byla kolem trati upevněna páska, a které mohly při nehodě velice snadno proniknout do vozu. Pořadatel by možná měl zvážit bezpečnější způsob lemování trati."
Komentář k nepříjemné situaci podává Filip Schovánek: "Samotný závod pro nás bohužel skončil dříve, než začal. Inkriminovaný shakedown jsme projeli dvakrát pěkně a bez problémů, při druhém průjezdu jsme poměrně hodně zrychlili a časy byly slušné. Nehodu při posledním plánovaném třetím průjezdu už popsal Míra. Bylo to pro mě samozřejmě velké zklamání, protože díky časovému formátu soutěže, kdy shakedown probíhal pouhé tři hodiny před startem závodu, již nebyla šance v takto krátkém čase poničený vůz opravit."
Za až příliš krátkým účinkováním na jihu Evropy se Jaromír Tarabus ohlíží takto: "Chtěl bych se omluvit celému týmu a všem fandům, kteří nám drželi palce. Takové nehody se na shakedownu sice občas přihodí, ovšem stávat by se to samozřejmě nemělo. Moc mě to mrzí, mohl jsem se svézt na typu povrchu, na kterém jsem ještě nejel a těšil jsem se na něj. Navíc se spolujezdcem, který má obrovské zkušenosti z mistrovství světa, a nakonec z toho, kromě absolvování testu a seznamovacích jízd, nic nebylo."
Filip Schovánek na závěr přidává i přání do dalšího průběhu sezóny: "Doufám, že se Míra z této příhody již rychle „otřepal“ a že na následující Rallye Šumava zase pojede svou standardní čistou rychlou jízdu. Mirovi i Danovi přeji na Šumavě jen to nejlepší, a ať si připíší co nejvíce bodů do domácího mistrovství. Naše spolupráce v oblasti poradenství a výpomoci, která začala již loni ve Walesu, bude i nadále pokračovat."
foto: tarabus.cz
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?