Asi málokdo z fanoušků po celém světě nemá v paměti kolostřešní etudu Martina Prokopa s Janem Tománkem při Portugalské rally 2007. Z jejich Citroënu C2 S1600 toho tehdy mnoho nezůstalo.
Letos se česká dvojice na jihozápad Evropy vrací, tentokrát s Mitsubishi Lancer Evo IX v rámci produkčního šampionátu."Vzpomínky samozřejmě nejsou ideální, neboť to pro nás skončilo velkou havárií. Ale vlastní soutěž je určitě nejhezčí ze všech středomořských závodů a na svezení se už moc těším. I když jsem odjel minimum zkoušek, právě vzpomínky na tratě jsou příjemné," řekl před odjezdem Martin Prokop.Portugalská rally je čtvrtým závodem světového šampionátu a prvním klasickým podnikem v úvodu letošní sezony. Do světového šampionátu se vrátila v roce 2007 (v minulosti do roku 2001 v MS nechyběla) a i letos zavede posádky i návštěvníky do regionu Algarve, s centrem soutěže v přímořském letovisku Faro (na stadiónu Algarve). Zde bude umístěn servisní areál, před zraky desítek tisíc fanoušků se zde uskuteční dva průjezdy divácké speciálky. Úvodní ve čtvrtečním podvečeru, druhý v samotném závěru soutěže. Těžiště soutěže však bude v kopcích Serra do Caldeirao, severně od Fara. Celkem jezdci absolvují 1164,99 km, čeká na ně osmnáct rychlostních zkoušek (361,36 km). Největší porci kilometrů absolvují v průběhu druhé etapy.
Portugalskou rally si registrovala devatenáctka účastníků PCWRC, tradičně nechybí ani dvojice domácích jezdců nominovaných národní federací (Bruno Magalhaes a Ricardo Moura). Právě domácí jezdci budou patřit k největším favoritům. Kromě Magalhaese zejména pak Armindo Araujo, jenž přišel o vítězství na Kypru až v samotném závěru soutěže, a Bernardo Sousa. Na startu nebude chybět ani letošní suverén Patrik Sandell s fabií. O co nejlepší výsledek se samozřejmě popere i Martin Prokop s Janem Tománkem."Řada našich soupeřů odjela na šotolině Kypr, a tak uvidíme, jaká bude ve srovnání s nimi naše forma. Ale konfrontace se nebojíme, spíše naopak. Těším se zpátky na šotolinu, navíc za volant čtyřkolky. Neočekávám v Portugalsku nějaký taktický boj, proto zkusíme od úvodu trochu přidat a bojovat o co nejvyšší příčky. Máme dostatek zkušeností, takže doufám, že se nám to podaří," nastínil Martin Prokop.
"Úvodní speciálka na stadionu Algarve bude spíše zábava, ale závod se bude rozhodovat až později na klasických zkouškách. Přesto pořadatelé si před dvěma lety libovali při speciálce ve velkých skocích. To je zkušenost, kde bude potřeba lancera trochu pošetřit. Klasické zkoušky však jsou nádherné, člověk si musí dát pozor pouze na pár míst s kamením," dodal jihlavský jezdec.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?