Jedna z nejkratších, ale nejtěžší a nejkrásnější, taková byla speciálka v etapě z Fiambaly do La Rioji. Aleš Loprais v ní postoupil na 7. místo absolutního pořadí.
Ráno ve Fiambale hrozilo zrušením etapy, protože v bivaku a na startu řádila písečná a prachová bouře. Pořadatelé nakonec speciálku hodnotili celou a stála za to. Ani sice neušla zkrácení, a to až na 220 kilometrů celkové délky, ale jakých! Dlouhá dunová pole, úseky extrémně jemného prachu konzistence feš-feš (zde zvaný guadal – velmi jemný prašný písek, připomínající cement), prudké duny a dunové trychtýře, pisty s velmi ostrým kamením, členité úseky s mnoha spodními a bočními rázy. "Něco jsem v Africe najezdil, ale tak jemný písek, do nějž se auto boří, jsem ještě nikde neviděl, V Africe se dá feš-feš rozpoznat vizuálně a je možné se mu přizpůsobit, tady vypadá úplně jinak, jinak se i chová při průjezdu a jeho vlastnosti je velmi obtížné odhadnout. Museli jsme důsledně podhušťovat, místy až na 0,6 atmosféry," shrnuje mechanik soutěžní posádky Milan Holáň.
Posádka Loprais Tatra Teamu etapu rozjela skvěle, na CP1 i CP2 figurovala v popředí, s jen minimální ztrátou na vedoucí trio "létajících" Kamazů Čagina a Kabirova, jimž zdatně sekunduje Gerard de Rooy. Závěrečná třetina speciálky však už neměla tak šťastný průběh. "Udělali jsme tři defekty, které nás nakonec zdržely. Měnit kolo v dunách není žádná legrace, ale zvládli jsme to za dvacet minut. Mezitím nás dojeli všichni hlavní konkurenti, kterým jsme předtím ujeli. Poslední defekt jsme dokázali vyrovnávat centrálním dohušťováním, kolo naštěstí vydrželo," říká pilot Aleš Loprais. Přestože v etapě obsadil slušné 7. místo (vedoucí trio Čagin, Kabirov a de Rooy opět ostatním poodjelo), činil jeho rychlostní průměr na etapu jen slabě nad 30 km/h, což je i na Dakaru k vidění málokdy.
"Jsem rád, že tu poslední gumu jsme dokázali doufoukat za jízdy a nemuseli cvičit s náhradním kolem, to by byla další ztráta. Etapa to byla nádherná, úžasně technická, ale mimořádně, mimořádně těžká," říká navigátor Vojta Štajf.
Pořadatelé se snaží soutěž dotlačit do Buenos Aires za každou cenu. I další speciálu do Cordoby zkrátili z původní délky přes 500 km o plných 354 km! Poslední etapou, která zachovala původní kilometráž, přitom byla druhá etapa, pro Aleše Lopraise nejsmůlovatější. Přitom situace v kategoriích automobilů i kamionů je v čele zamotaná, s jen minimálními rozdíl mezi vedoucími dvojicemi. O závěrečné drama v kamionech se postará zřejmě dvojice pilotů týmu Kamaz. Etapa připravila rallye o největšího favorita kategorie automobilů Carlose Sainze, který odstoupil po těžké havárii.Výsledky 12. etapy:
Pořadí Číslo Posádka Značka Čas Ztráta 1. 501 CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), NIKOLAEV (RUS) KAMAZ 4:39:49 0:00:00 2. 506 KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) KAMAZ 4:41:36 0:01:47 3. 505 DE ROOY (NLD), COLSOUL (BEL), VAN MELIS (NLD) GINAF 5:04:29 0:24:40 7. 502 LOPRAIS (CZE), ŠTAJF (CZE), HOLÁŇ (CZE) TATRA 6:21:13 1:41:24
Celkové pořadí po 12. etapě:
Pořadí Číslo Posádka Značka Čas Ztráta Peanlizace 1. 501 CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), NIKOLAEV (RUS) KAMAZ 44:41:26 0:00:00 2. 506 KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) KAMAZ 44:42:59 0:01:33 3. 505 DE ROOY (NLD), COLSOUL (BEL), VAN MELIS (NLD) GINAF 45:38:24 0:56:58 7. 502 LOPRAIS (CZE), ŠTAJF (CZE), HOLÁŇ (CZE) TATRA 58:01:54 13:20:28 15:00
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.