Jedna z nejkratších, ale nejtěžší a nejkrásnější, taková byla speciálka v etapě z Fiambaly do La Rioji. Aleš Loprais v ní postoupil na 7. místo absolutního pořadí.
Ráno ve Fiambale hrozilo zrušením etapy, protože v bivaku a na startu řádila písečná a prachová bouře. Pořadatelé nakonec speciálku hodnotili celou a stála za to. Ani sice neušla zkrácení, a to až na 220 kilometrů celkové délky, ale jakých! Dlouhá dunová pole, úseky extrémně jemného prachu konzistence feš-feš (zde zvaný guadal – velmi jemný prašný písek, připomínající cement), prudké duny a dunové trychtýře, pisty s velmi ostrým kamením, členité úseky s mnoha spodními a bočními rázy. "Něco jsem v Africe najezdil, ale tak jemný písek, do nějž se auto boří, jsem ještě nikde neviděl, V Africe se dá feš-feš rozpoznat vizuálně a je možné se mu přizpůsobit, tady vypadá úplně jinak, jinak se i chová při průjezdu a jeho vlastnosti je velmi obtížné odhadnout. Museli jsme důsledně podhušťovat, místy až na 0,6 atmosféry," shrnuje mechanik soutěžní posádky Milan Holáň.
Posádka Loprais Tatra Teamu etapu rozjela skvěle, na CP1 i CP2 figurovala v popředí, s jen minimální ztrátou na vedoucí trio "létajících" Kamazů Čagina a Kabirova, jimž zdatně sekunduje Gerard de Rooy. Závěrečná třetina speciálky však už neměla tak šťastný průběh. "Udělali jsme tři defekty, které nás nakonec zdržely. Měnit kolo v dunách není žádná legrace, ale zvládli jsme to za dvacet minut. Mezitím nás dojeli všichni hlavní konkurenti, kterým jsme předtím ujeli. Poslední defekt jsme dokázali vyrovnávat centrálním dohušťováním, kolo naštěstí vydrželo," říká pilot Aleš Loprais. Přestože v etapě obsadil slušné 7. místo (vedoucí trio Čagin, Kabirov a de Rooy opět ostatním poodjelo), činil jeho rychlostní průměr na etapu jen slabě nad 30 km/h, což je i na Dakaru k vidění málokdy.
"Jsem rád, že tu poslední gumu jsme dokázali doufoukat za jízdy a nemuseli cvičit s náhradním kolem, to by byla další ztráta. Etapa to byla nádherná, úžasně technická, ale mimořádně, mimořádně těžká," říká navigátor Vojta Štajf.
Pořadatelé se snaží soutěž dotlačit do Buenos Aires za každou cenu. I další speciálu do Cordoby zkrátili z původní délky přes 500 km o plných 354 km! Poslední etapou, která zachovala původní kilometráž, přitom byla druhá etapa, pro Aleše Lopraise nejsmůlovatější. Přitom situace v kategoriích automobilů i kamionů je v čele zamotaná, s jen minimálními rozdíl mezi vedoucími dvojicemi. O závěrečné drama v kamionech se postará zřejmě dvojice pilotů týmu Kamaz. Etapa připravila rallye o největšího favorita kategorie automobilů Carlose Sainze, který odstoupil po těžké havárii.Výsledky 12. etapy:
Pořadí Číslo Posádka Značka Čas Ztráta 1. 501 CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), NIKOLAEV (RUS) KAMAZ 4:39:49 0:00:00 2. 506 KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) KAMAZ 4:41:36 0:01:47 3. 505 DE ROOY (NLD), COLSOUL (BEL), VAN MELIS (NLD) GINAF 5:04:29 0:24:40 7. 502 LOPRAIS (CZE), ŠTAJF (CZE), HOLÁŇ (CZE) TATRA 6:21:13 1:41:24
Celkové pořadí po 12. etapě:
Pořadí Číslo Posádka Značka Čas Ztráta Peanlizace 1. 501 CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), NIKOLAEV (RUS) KAMAZ 44:41:26 0:00:00 2. 506 KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) KAMAZ 44:42:59 0:01:33 3. 505 DE ROOY (NLD), COLSOUL (BEL), VAN MELIS (NLD) GINAF 45:38:24 0:56:58 7. 502 LOPRAIS (CZE), ŠTAJF (CZE), HOLÁŇ (CZE) TATRA 58:01:54 13:20:28 15:00
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?