Aleš Loprais postupuje v etapě do La Rioji na 7. místo

Rally Dakar
Rally Dakar, foto: Loprais team
ar1 16. ledna 2009 11:16
Sdílej:

Jedna z nejkratších, ale nejtěžší a nejkrásnější, taková byla speciálka v etapě z Fiambaly do La Rioji. Aleš Loprais v ní postoupil na 7. místo absolutního pořadí.

Ráno ve Fiambale hrozilo zrušením etapy, protože v bivaku a na startu řádila písečná a prachová bouře. Pořadatelé nakonec speciálku hodnotili celou a stála za to. Ani sice neušla zkrácení, a to až na 220 kilometrů celkové délky, ale jakých! Dlouhá dunová pole, úseky extrémně jemného prachu konzistence feš-feš (zde zvaný guadal – velmi jemný prašný písek, připomínající cement), prudké duny a dunové trychtýře, pisty s velmi ostrým kamením, členité úseky s mnoha spodními a bočními rázy. "Něco jsem v Africe najezdil, ale tak jemný písek, do nějž se auto boří, jsem ještě nikde neviděl, V Africe se dá feš-feš rozpoznat vizuálně a je možné se mu přizpůsobit, tady vypadá úplně jinak, jinak se i chová při průjezdu a jeho vlastnosti je velmi obtížné odhadnout. Museli jsme důsledně podhušťovat, místy až na 0,6 atmosféry," shrnuje mechanik soutěžní posádky Milan Holáň.

Posádka Loprais Tatra Teamu etapu rozjela skvěle, na CP1 i CP2 figurovala v popředí, s jen minimální ztrátou na vedoucí trio "létajících" Kamazů Čagina a Kabirova, jimž zdatně sekunduje Gerard de Rooy. Závěrečná třetina speciálky však už neměla tak šťastný průběh. "Udělali jsme tři defekty, které nás nakonec zdržely. Měnit kolo v dunách není žádná legrace, ale zvládli jsme to za dvacet minut. Mezitím nás dojeli všichni hlavní konkurenti, kterým jsme předtím ujeli. Poslední defekt jsme dokázali vyrovnávat centrálním dohušťováním, kolo naštěstí vydrželo," říká pilot Aleš Loprais. Přestože v etapě obsadil slušné 7. místo (vedoucí trio Čagin, Kabirov a de Rooy opět ostatním poodjelo), činil jeho rychlostní průměr na etapu jen slabě nad 30 km/h, což je i na Dakaru k vidění málokdy.

"Jsem rád, že tu poslední gumu jsme dokázali doufoukat za jízdy a nemuseli cvičit s náhradním kolem, to by byla další ztráta. Etapa to byla nádherná, úžasně technická, ale mimořádně, mimořádně těžká," říká navigátor Vojta Štajf.

Pořadatelé se snaží soutěž dotlačit do Buenos Aires za každou cenu. I další speciálu do Cordoby zkrátili z původní délky přes 500 km o plných 354 km! Poslední etapou, která zachovala původní kilometráž, přitom byla druhá etapa, pro Aleše Lopraise nejsmůlovatější. Přitom situace v kategoriích automobilů i kamionů je v čele zamotaná, s jen minimálními rozdíl mezi vedoucími dvojicemi. O závěrečné drama v kamionech se postará zřejmě dvojice pilotů týmu Kamaz. Etapa připravila rallye o největšího favorita kategorie automobilů Carlose Sainze, který odstoupil po těžké havárii.Výsledky 12. etapy:

Pořadí Číslo  Posádka Značka Čas Ztráta 1. 501  CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), NIKOLAEV (RUS) KAMAZ 4:39:49 0:00:00 2. 506  KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) KAMAZ 4:41:36 0:01:47 3. 505  DE ROOY (NLD), COLSOUL (BEL), VAN MELIS (NLD) GINAF 5:04:29 0:24:40 7. 502  LOPRAIS (CZE), ŠTAJF (CZE), HOLÁŇ (CZE) TATRA 6:21:13 1:41:24

Celkové pořadí po 12. etapě:

Pořadí Číslo  Posádka Značka Čas Ztráta Peanlizace 1. 501  CHAGIN (RUS), SAVOSTIN (RUS), NIKOLAEV (RUS) KAMAZ 44:41:26 0:00:00   2. 506  KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) KAMAZ 44:42:59 0:01:33   3. 505  DE ROOY (NLD), COLSOUL (BEL), VAN MELIS (NLD) GINAF 45:38:24 0:56:58   7. 502  LOPRAIS (CZE), ŠTAJF (CZE), HOLÁŇ (CZE) TATRA 58:01:54 13:20:28 15:00

Stalo se
Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.

Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.