Čtvrtá etapa Rallye Dakar s cílem v Neuquenu nabídla už stabilní patagonské menu. Aleš Loprais ji po dvou dnech absolvoval bez technických problémů a v pořadí kategorie kamionů se posunuje vzhůru.
Speciálka do Neuquenu byla mírně zkrácena kvůli sporům s majiteli pozemků, jimižměla její úvodní část vést. Znovu nabídla pestrý mix velmi rychlých pasáží atechnických úseků s měkkým písčitým podkladem. Vzhledem k teplému slunečnému počasíbyla zároveň extrémně prašná, což po většinu délky etapy znesnadňovalo předjíždění.Speciálka byla totiž vedena po relativně úzké pistě v hlubokém koridoru.Aleš odstartoval do etapy nikoli podle času dojezdu z předchozího dne, alerozhodnutím vedení soutěže z bezpečnostních důvodů (pravděpodobnost a množstvípředjížděcích manévrů) už jako 14. kamion a posouval se vzhůru. "V jednom úseku námdokonce naměřili 19. čas absolutně. Auto jelo skvěle a chladič po včerejší receptuřemístního diváka držel, takže jsme předjížděli jednoho soupeře za druhým, dokud jsmenedojeli Tomáše Tomečka, přes něhož se nám minimálně 60 kilometrů nedařilo dostat,ač byl evidentně pomalejší. Jen na tomhle manévru jsme nabrali dobrých deset minut zcelkové osmnáctiminutové ztráty," vzpomínal Aleš po etapě.V době, kdy už byla posádka před Tomečkem, byla zdržena další kolizí, tentokrát sGinafem Hugo Duisterse, jenž jede rychlou asistenci de Rooyovi. "Šlo o technický,téměř trialový úsek. Museli jsme zastavovat a Duisters odněkud vycouvával zpět napistu. My stáli rovně, on couval vzhůru a zadní částí naboural do Alešových bočníchdveří. Bohužel se do nich zaryl háky pro upevnění rezervních pneumatik, které vozína zadní stěně nástavby. Kdyby měl zadní stěnu holou, obešlo by se to jen s pouhýmpromáčknutím," komentuje Milan Holáň. Posádka Loprais Tatra Teamu u obou incidentůztratila dohromady 15 minut. "Nebýt toho, jeli jsme opět v nejužší špičce, ale to sepoddá. Ještě se toho v závodě mnoho zásadního stane. V tuto chvíli je mi jedno, zdanás ztráta momentálně vrhá do třetí nebo čtvrté desítky, jde nám o přímouporovnatelnost toho, jak jsme se soupeři konkurenceschopní rychlostně a jak fungujíjednotlivá nastavení vozu. Až budeme zpět v první desítce, začneme řešit celkovépořadí, mezitím chceme být i tak co nejrychlejší," dodal Aleš Loprais.Velmi zajímavá trasa čekala tentokrát i na asistenční vozidla. Namísto ubíjejíchodin po asfaltu byla k dispozici jediná volná silnice v okolí, a to šotolinovápista. První polovina pisty byla velmi tvrdá, ta druhá už byla užší, rozbitá a srozsáhlými pasážemi hlubokého jemného písku konzistence feš-feš, do nějž zapadalavozidla místních obyvatel i turistů. Karel Loprais se při přesunu rozpomněl na svojisoutěžáckou minulost. Po tvrdých úsecích posílal novinářskou Navaru od pankejtu kpankejtu v píscích zase exceloval s milimetrovou přesností a nedopustil ani náznakzapadnutí, i když místy byl vůz nakloněný na stranu spolujezdce a písek šel i přesstřechu.Neuquen přivítal Rallye Dakar s otevřenou náručí. V tvrdých a nehostinnýchpodmínkách větrné Patagonie působí jako rajská oáza z jiného světa, jíž dává živottok řeky Rio Negro. V ulicích města vítaly závodníky znovu tisíce obyvatel, kteří sechtěli e všemi vyfotografovat, potřást si rukou, poklábosit, něco nabídnout. Někdostihl během stání u semaforů napsat vzkaz fixem na závodní vůz, jiní zase dávalizávodníkům do oken dopisy se vzkazem a kontakty na sebe. Nadšení a neutuchajícípodpora místních obyvatel je snad nejpříjemnějším překvapením jihoamerickéhoročníku.Pátá etapa nabídne především velmi těžký, 505 kilometrů dlouhý kamenitý speciál,který bude v závěrečných 20 kilometrech zpestřen dunovým polem v africkém stylu.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.