I přes poruchu spojky na trati speciálu Aleš Loprais dokončuje 2. etapu bez penalizace Aleš Loprais zaznamenal na trati 2. etapy den plný zvratů, od skvělého tempa na úrovni úzké špičky přes beznaděj při poruše spojky až po štěstí v podobě dokončeného speciálu.
Měla to být další speciálka, v níž byl Aleš odhodlán útočit na vedení etapě. Místotoho se stala bojem o bytí a nebytí v soutěži. Druhá etapa ze Santa Rosy do PuertoMadryn byla pořadateli označována jako relativně jednoduchá, speciálka měřilapouhých 253 kilometrů, po níž následoval vražedný, monotónní a nekonečný spojovacípřesun do cílového Puerto Madryn, jehož si ve více než 40stupňové spalující výhniužili zejména motorkáři a jezdci na čtyřkolkách. Zvěsti o snadnosti etapy vzalyrychle za své. Rychlé pasáže se v ní střídaly s úseky plnými hlubokého jemného pískutypu feš-feš, do nějž zapadala osobní auta a postupně zatarasila trasu, kamionůmstartujícím za nimi způsobila velká zpoždění.Ještě ve dvou třetinách trasy udávala tempo kamionů čtveřice de Rooy, Kabirov, VanVliet a Loprais, která uháněla ve zběsilém tempu ve vzájemném rozestupu cca 1minuty. Čagin a Mardějev jeli až za nimi, de Azevedo ztrácel už zde přibližněpůlhodinu. Na 200. kilometru, když už pominuly nejtěžší pasáže, se Alešova Tatrazastavila s poruchou spojky a nepojízdná zůstala stát vedle trati. "Veliká škoda,auto jelo senzačně, Van Vlieta jsme prakticky dojeli a aktuálně jsme v etapě byli nadruhém místě," řekl Aleš Loprais.Následovaly taktické šachy, z nichž nevedlo mnoho pozitivních východisek. Od cíleetapy nebylo možné k porouchanému vozidlu dojet, navíc na posledních 50 kilometrechležela v cestě další sekce velmi těžkým pískem. Dojet k vozu po trase doprovodnýmautem bylo jednak nemyslitelné, neboť všechny přístupové cesty ke trati hlídalapolicie, a jednak by to znamenalo okamžitou diskvalifikaci. Bylo evidentní, žeAlešovi může pomoci pouze jiný soutěžící na trati a v případě takto vážné závadypouze odtažením.Pořadatelé mezitím odklonili většinu soutěžících jinam, neboť došlo k dalšímu ucpánítrati osobními auty, takže ti, kdo přicházeli v úvahu pro případnou pomoc, nebylivůbec v dosahu. Poslední naděje svitla s projíždějící posádkou kamionu MAN RobertaRandýska, který jede rychlý doprovod týmu Offroadsport.cz Miroslava Zapletala.Randýsek zapojil Tatru na lano a dotáhl ji až do cíle speciálu, protáhl ji i těžkýmizávěrečnými písky.Loprais Tatra Team znovu děkuje týmu Offroadsport.cz za nezištnou a profesionálnípomoc, bez níž by nebylo možné v dakarské rallye pokračovat.V cíli speciálky už čekala na Aleše doprovodná šestikolka Babča Leoše Lopraise,která vůz odtáhla za 9 hodin na laně do bivaku, kde zbytek týmu mezitím naplánovalopravu.Alešova ztráta v etapě činila 3:21:25 hodiny a znamená propad na celkovou 46.příčku. Co je však podstatné, Tatra se dostala do bivaku a oprava může proběhnout. Irelativně krátká speciálka znamenala poměrně velké ztráty pro řadu favoritů aklíčové etapy přijdou na řadu v závěru první poloviny a v celé druhé poloviněrallye. 2. etapa očima Aleše Lopraise: Jako na horské dráze Aleš Loprais a celý Loprais Tatra Team upřímně děkuje týmu asistenčnímu vozu týmuOffroadsport.cz Miroslava Zapletala, který nám ve 2.etapě do Puerto Madryn nezištněposkytl pomoc. Díky tomu můžeme pokračovat v 31. ročníku Rallye Dakar a živit nadějina slušný výsledek. Solidarita Roberta Randýska a jeho posádky navázala na tynejlepší tradice dakarského závodění. Kluci, ještě jednou díky!!!Rčení, že neštěstí nechodí po horách ale po lidech ve druhé etapě bohužel platilo ipro posádku Tatry se startovním číslem 502. Aleš Loprais jel od prvních kilometrůskvělý závod, když se dokázal bez problémů vypořádat s úvodní technickou částí, abypo průjezdu druhým CP figuroval na průběžném druhém až třetím místě. Situace natrati, se však s přibývajícími kilometry komplikovala, když se pomalejší motorkáři iautomobily byli nuceni vypořádávat se s nástrahami náročného terénu, který bylmnohdy nad jejich síly.Aleš Loprais zdolal po rychlé komunikaci v kabině jedno takové kritické místovýletem mimo trať a průletem křovím, které z obou stran lemovalo pistu. Daň v podoběztraceného zrcátka a rozbitého světla se v tom okamžiku zdála akceptovatelná. Kdyžse podobná situace opakovala o pár kilometrů později, tak již výlet mimo trať kvůlistromům možný nebyl a Tatra musela zastavit. Motorkář, který utopil svůj stroj vměkkém hlubokém písku, jej nakonec dokázal odtáhnout do relativního bezpečí. Vokamžiku, kdy Aleš opětovně akceleroval se ozvala zlověstná rána a auto se poněkolika stech metrech definitivně zastavilo. Bohužel došlo k závadě, která se nadakarských speciálech snad ještě nikdy neobjevila - destrukci přítlačného kotouče alamely spojky. Taková závada se samozřejmě nedá na trati odstranit. Zatímcoprobíhala intenzivní satelitní komunikace mezi posádkou a asistenčními vozy,projížděla kolem postupně další auta a každé z nich posádku zasypalo záplavouprachu, až po skoro třech hodinách strávených na místě vypadali všichni jako čerti."Zpočátku šlo vše jako na drátkách," uvedl Aleš Loprais poté co se nakonec díkypomoci asistenčního kamionu skvělého českého týmu Offroadsport.cz dovlekl do cílerychlostní zkoušky. "Auto jelo prostě výborně. Neudělali jsme prakticky žádnouchybu. Terén byl sice místy velmi obtížný, nicméně jsme to pokaždé zvládli naprostobez problémů. Zkuste si představit, že prostě máte den a že Vám vychází vše couděláte, tak přesně tak nějak to bylo, tedy až do toho nešťastného okamžiku."Co se honí závodníkovi hlavou, když se auto zastaví a okolo se postupně prohánějídalší a další konkurenti. "Prostě jsem věřil, že to nějak zvládneme, že se najdeněkdo kdo nám pomůže. Nerad něco vzdávám, vlastně se nevzdávám nikdy. Situace bylasamozřejmě vážná, ale řešili jsme to v mezích možností v relativní pohodě."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.