I přes poruchu spojky na trati speciálu Aleš Loprais dokončuje 2. etapu bez penalizace Aleš Loprais zaznamenal na trati 2. etapy den plný zvratů, od skvělého tempa na úrovni úzké špičky přes beznaděj při poruše spojky až po štěstí v podobě dokončeného speciálu.
Měla to být další speciálka, v níž byl Aleš odhodlán útočit na vedení etapě. Místotoho se stala bojem o bytí a nebytí v soutěži. Druhá etapa ze Santa Rosy do PuertoMadryn byla pořadateli označována jako relativně jednoduchá, speciálka měřilapouhých 253 kilometrů, po níž následoval vražedný, monotónní a nekonečný spojovacípřesun do cílového Puerto Madryn, jehož si ve více než 40stupňové spalující výhniužili zejména motorkáři a jezdci na čtyřkolkách. Zvěsti o snadnosti etapy vzalyrychle za své. Rychlé pasáže se v ní střídaly s úseky plnými hlubokého jemného pískutypu feš-feš, do nějž zapadala osobní auta a postupně zatarasila trasu, kamionůmstartujícím za nimi způsobila velká zpoždění.Ještě ve dvou třetinách trasy udávala tempo kamionů čtveřice de Rooy, Kabirov, VanVliet a Loprais, která uháněla ve zběsilém tempu ve vzájemném rozestupu cca 1minuty. Čagin a Mardějev jeli až za nimi, de Azevedo ztrácel už zde přibližněpůlhodinu. Na 200. kilometru, když už pominuly nejtěžší pasáže, se Alešova Tatrazastavila s poruchou spojky a nepojízdná zůstala stát vedle trati. "Veliká škoda,auto jelo senzačně, Van Vlieta jsme prakticky dojeli a aktuálně jsme v etapě byli nadruhém místě," řekl Aleš Loprais.Následovaly taktické šachy, z nichž nevedlo mnoho pozitivních východisek. Od cíleetapy nebylo možné k porouchanému vozidlu dojet, navíc na posledních 50 kilometrechležela v cestě další sekce velmi těžkým pískem. Dojet k vozu po trase doprovodnýmautem bylo jednak nemyslitelné, neboť všechny přístupové cesty ke trati hlídalapolicie, a jednak by to znamenalo okamžitou diskvalifikaci. Bylo evidentní, žeAlešovi může pomoci pouze jiný soutěžící na trati a v případě takto vážné závadypouze odtažením.Pořadatelé mezitím odklonili většinu soutěžících jinam, neboť došlo k dalšímu ucpánítrati osobními auty, takže ti, kdo přicházeli v úvahu pro případnou pomoc, nebylivůbec v dosahu. Poslední naděje svitla s projíždějící posádkou kamionu MAN RobertaRandýska, který jede rychlý doprovod týmu Offroadsport.cz Miroslava Zapletala.Randýsek zapojil Tatru na lano a dotáhl ji až do cíle speciálu, protáhl ji i těžkýmizávěrečnými písky.Loprais Tatra Team znovu děkuje týmu Offroadsport.cz za nezištnou a profesionálnípomoc, bez níž by nebylo možné v dakarské rallye pokračovat.V cíli speciálky už čekala na Aleše doprovodná šestikolka Babča Leoše Lopraise,která vůz odtáhla za 9 hodin na laně do bivaku, kde zbytek týmu mezitím naplánovalopravu.Alešova ztráta v etapě činila 3:21:25 hodiny a znamená propad na celkovou 46.příčku. Co je však podstatné, Tatra se dostala do bivaku a oprava může proběhnout. Irelativně krátká speciálka znamenala poměrně velké ztráty pro řadu favoritů aklíčové etapy přijdou na řadu v závěru první poloviny a v celé druhé poloviněrallye. 2. etapa očima Aleše Lopraise: Jako na horské dráze Aleš Loprais a celý Loprais Tatra Team upřímně děkuje týmu asistenčnímu vozu týmuOffroadsport.cz Miroslava Zapletala, který nám ve 2.etapě do Puerto Madryn nezištněposkytl pomoc. Díky tomu můžeme pokračovat v 31. ročníku Rallye Dakar a živit nadějina slušný výsledek. Solidarita Roberta Randýska a jeho posádky navázala na tynejlepší tradice dakarského závodění. Kluci, ještě jednou díky!!!Rčení, že neštěstí nechodí po horách ale po lidech ve druhé etapě bohužel platilo ipro posádku Tatry se startovním číslem 502. Aleš Loprais jel od prvních kilometrůskvělý závod, když se dokázal bez problémů vypořádat s úvodní technickou částí, abypo průjezdu druhým CP figuroval na průběžném druhém až třetím místě. Situace natrati, se však s přibývajícími kilometry komplikovala, když se pomalejší motorkáři iautomobily byli nuceni vypořádávat se s nástrahami náročného terénu, který bylmnohdy nad jejich síly.Aleš Loprais zdolal po rychlé komunikaci v kabině jedno takové kritické místovýletem mimo trať a průletem křovím, které z obou stran lemovalo pistu. Daň v podoběztraceného zrcátka a rozbitého světla se v tom okamžiku zdála akceptovatelná. Kdyžse podobná situace opakovala o pár kilometrů později, tak již výlet mimo trať kvůlistromům možný nebyl a Tatra musela zastavit. Motorkář, který utopil svůj stroj vměkkém hlubokém písku, jej nakonec dokázal odtáhnout do relativního bezpečí. Vokamžiku, kdy Aleš opětovně akceleroval se ozvala zlověstná rána a auto se poněkolika stech metrech definitivně zastavilo. Bohužel došlo k závadě, která se nadakarských speciálech snad ještě nikdy neobjevila - destrukci přítlačného kotouče alamely spojky. Taková závada se samozřejmě nedá na trati odstranit. Zatímcoprobíhala intenzivní satelitní komunikace mezi posádkou a asistenčními vozy,projížděla kolem postupně další auta a každé z nich posádku zasypalo záplavouprachu, až po skoro třech hodinách strávených na místě vypadali všichni jako čerti."Zpočátku šlo vše jako na drátkách," uvedl Aleš Loprais poté co se nakonec díkypomoci asistenčního kamionu skvělého českého týmu Offroadsport.cz dovlekl do cílerychlostní zkoušky. "Auto jelo prostě výborně. Neudělali jsme prakticky žádnouchybu. Terén byl sice místy velmi obtížný, nicméně jsme to pokaždé zvládli naprostobez problémů. Zkuste si představit, že prostě máte den a že Vám vychází vše couděláte, tak přesně tak nějak to bylo, tedy až do toho nešťastného okamžiku."Co se honí závodníkovi hlavou, když se auto zastaví a okolo se postupně prohánějídalší a další konkurenti. "Prostě jsem věřil, že to nějak zvládneme, že se najdeněkdo kdo nám pomůže. Nerad něco vzdávám, vlastně se nevzdávám nikdy. Situace bylasamozřejmě vážná, ale řešili jsme to v mezích možností v relativní pohodě."
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?