Automobilový průmysl čeká jedna z největších změn od vzniku první výrobní linky. Tvrdí to Tim McDonough z americké společnosti Unity Technologies, která tvoří platformy pro počítačové hry, ale své nástroje také ochotně poskytuje výrobcům aut. Výsledky této spolupráce od základu změní celou řadu oborů – od projektování až po prodej aut.
Ačkoli oddělení věnující se motorismu vzniklo v Unity Technologies teprve loni v květnu, spolupráce s automobilovými značkami trvá už déle než tři roky. Unity má rozhodně co nabídnout. Její 3D platformu využívá mnoho špičkových her pro počítače, herní konzole i mobilní zařízení. Unity intenzivně investuje do rozvoje rozšířené i virtuální reality, přičemž obě technologie nacházejí široké uplatnění rovněž v automobilovém průmyslu.
Vývoj autonomního řízení
Potenciálu produktů Unity si už všimli největší producenti automobilů, včetně Toyoty, Lexusu, Volkswagenu, Audi či Volva. “V Toyotě využíváme Unity pro vývoj nástrojů virtuální a rozšířené reality, abychom zvýšili efektivitu a kvalitu projektování stylistiky a technických prvků ve vozech, ale i při školení zaměstnanců,” říká Koichi Kayano, projektový manažer z oddělení Operation Improvement Department Toyoty.
Řešení vytvořená Unity umožňují i vývoj virtuálního prostředí pro autonomní vozy a testování jejich fungování, aniž by musely vyjíždět na skutečné silnice. Využití virtuální reality také výrobcům aut umožňuje proškolit zaměstnance továren a mechaniky. Díky brýlím pro virtuální realitu se noví zaměstnanci naučí složit nebo opravit virtuální automobil, tedy aniž by blokovali servis nebo výrobní linku, navíc v bezpečných podmínkách a bez generování dalších, zbytečných nákladů.
Virtuální Lexus
První auto, na kterém se zkoušel také marketingový potenciál nástrojů a virtuální reality Unity, byl Lexus LC 500. 3D model v plné velikosti, jenž vytvořila agentura Team One, zahrnoval dokonce i pohonnou soustavu, podvozek i ty nejmenší detaily sportovního Lexusu, například spoje dílů karoserie, odstíny laku, barvy a texturu čalounění. Navíc s možností barvu laku, čalounění interiéru nebo vzor poklic změnit, a samozřejmě šlo i usednout dovnitř virtuálního vozu. „V automobilovém průmyslu pracuji 15 let a po tom, co jsem viděl za poslední půlrok, jsem dospěl k přesvědčení, že přichází revoluce,“ řekl tehdy David Telfer, National Manager oddělení Digital and Social v Lexusu. „Model Unity skutečně změnil naše myšlení o marketingu,“ dodal.
Loni vznikl také konfigurátor nového crossoveru značky Lexus, modelu UX. Umožňuje zobrazit auto na ulici, změnit barvu laku nebo verzi výbavy, a dokonce si i vyzkoušet fungování některých prvků uvnitř vozu, včetně třeba centrálního displeje. Konfigurátor je vybaven také analytickými nástroji, které sledují chování uživatelů.
Benefity pro zákazníky
Využití virtuální reality v konfigurátorech automobilů je stále populárnější. Firma Rewind ve spolupráci s HP a Intelem vytvořila 3D program Salesdrive, který umožňuje v reálném čase zformovat virtuální model nového vozu v plné velikosti. Prodejce může auto popisovat zákazníkům a současně přidávat prvky výbavy, například úchyty na kolo. Díky Salesdrive lze vidět třeba i to, kolik místa v kufru zabere kočárek nebo jak vypadají zadní sedadla s dětskou autosedačkou.
Řešení dodaná Unity odstartovala revoluci také v projektování automobilů. „Díky síle technologie real time 3D, čili samé podstaty toho, co je Unity, mohou automobiloví designéři tvořit rychlostí myšlenky. Měnit, upravovat své modely a tyto změny vidět v reálném čase,“ popisuje Clive Downie, Chief Marketing Officer Unity Technologies. Díky platformě si navíc inženýři mohou také ověřit, jak uvidí interiér vozu jeho uživatelé. Projektant může navrhnout vůz, nasadit si brýle na sledování virtuální reality a potom auto obejít kolem dokola nebo usednout na sedadlo řidiče.
“Kdysi vypadal proces takhle: původní nápad, série skic, a tak dále až po finální vůz. Nyní se vše odehrává v jediném momentu. Přibližujeme se k ideální situaci, kdy budeme moci Unity použít k vytvoření auta od začátku do konce,“ dodává Beau Cameron, Immersive Reality Studio Lead v Team One.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.