Automobilový průmysl čeká jedna z největších změn od vzniku první výrobní linky. Tvrdí to Tim McDonough z americké společnosti Unity Technologies, která tvoří platformy pro počítačové hry, ale své nástroje také ochotně poskytuje výrobcům aut. Výsledky této spolupráce od základu změní celou řadu oborů – od projektování až po prodej aut.
Ačkoli oddělení věnující se motorismu vzniklo v Unity Technologies teprve loni v květnu, spolupráce s automobilovými značkami trvá už déle než tři roky. Unity má rozhodně co nabídnout. Její 3D platformu využívá mnoho špičkových her pro počítače, herní konzole i mobilní zařízení. Unity intenzivně investuje do rozvoje rozšířené i virtuální reality, přičemž obě technologie nacházejí široké uplatnění rovněž v automobilovém průmyslu.
Vývoj autonomního řízení
Potenciálu produktů Unity si už všimli největší producenti automobilů, včetně Toyoty, Lexusu, Volkswagenu, Audi či Volva. “V Toyotě využíváme Unity pro vývoj nástrojů virtuální a rozšířené reality, abychom zvýšili efektivitu a kvalitu projektování stylistiky a technických prvků ve vozech, ale i při školení zaměstnanců,” říká Koichi Kayano, projektový manažer z oddělení Operation Improvement Department Toyoty.
Řešení vytvořená Unity umožňují i vývoj virtuálního prostředí pro autonomní vozy a testování jejich fungování, aniž by musely vyjíždět na skutečné silnice. Využití virtuální reality také výrobcům aut umožňuje proškolit zaměstnance továren a mechaniky. Díky brýlím pro virtuální realitu se noví zaměstnanci naučí složit nebo opravit virtuální automobil, tedy aniž by blokovali servis nebo výrobní linku, navíc v bezpečných podmínkách a bez generování dalších, zbytečných nákladů.
Virtuální Lexus
První auto, na kterém se zkoušel také marketingový potenciál nástrojů a virtuální reality Unity, byl Lexus LC 500. 3D model v plné velikosti, jenž vytvořila agentura Team One, zahrnoval dokonce i pohonnou soustavu, podvozek i ty nejmenší detaily sportovního Lexusu, například spoje dílů karoserie, odstíny laku, barvy a texturu čalounění. Navíc s možností barvu laku, čalounění interiéru nebo vzor poklic změnit, a samozřejmě šlo i usednout dovnitř virtuálního vozu. „V automobilovém průmyslu pracuji 15 let a po tom, co jsem viděl za poslední půlrok, jsem dospěl k přesvědčení, že přichází revoluce,“ řekl tehdy David Telfer, National Manager oddělení Digital and Social v Lexusu. „Model Unity skutečně změnil naše myšlení o marketingu,“ dodal.
Loni vznikl také konfigurátor nového crossoveru značky Lexus, modelu UX. Umožňuje zobrazit auto na ulici, změnit barvu laku nebo verzi výbavy, a dokonce si i vyzkoušet fungování některých prvků uvnitř vozu, včetně třeba centrálního displeje. Konfigurátor je vybaven také analytickými nástroji, které sledují chování uživatelů.
Benefity pro zákazníky
Využití virtuální reality v konfigurátorech automobilů je stále populárnější. Firma Rewind ve spolupráci s HP a Intelem vytvořila 3D program Salesdrive, který umožňuje v reálném čase zformovat virtuální model nového vozu v plné velikosti. Prodejce může auto popisovat zákazníkům a současně přidávat prvky výbavy, například úchyty na kolo. Díky Salesdrive lze vidět třeba i to, kolik místa v kufru zabere kočárek nebo jak vypadají zadní sedadla s dětskou autosedačkou.
Řešení dodaná Unity odstartovala revoluci také v projektování automobilů. „Díky síle technologie real time 3D, čili samé podstaty toho, co je Unity, mohou automobiloví designéři tvořit rychlostí myšlenky. Měnit, upravovat své modely a tyto změny vidět v reálném čase,“ popisuje Clive Downie, Chief Marketing Officer Unity Technologies. Díky platformě si navíc inženýři mohou také ověřit, jak uvidí interiér vozu jeho uživatelé. Projektant může navrhnout vůz, nasadit si brýle na sledování virtuální reality a potom auto obejít kolem dokola nebo usednout na sedadlo řidiče.
“Kdysi vypadal proces takhle: původní nápad, série skic, a tak dále až po finální vůz. Nyní se vše odehrává v jediném momentu. Přibližujeme se k ideální situaci, kdy budeme moci Unity použít k vytvoření auta od začátku do konce,“ dodává Beau Cameron, Immersive Reality Studio Lead v Team One.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?