Automobilový průmysl čeká jedna z největších změn od vzniku první výrobní linky. Tvrdí to Tim McDonough z americké společnosti Unity Technologies, která tvoří platformy pro počítačové hry, ale své nástroje také ochotně poskytuje výrobcům aut. Výsledky této spolupráce od základu změní celou řadu oborů – od projektování až po prodej aut.
Ačkoli oddělení věnující se motorismu vzniklo v Unity Technologies teprve loni v květnu, spolupráce s automobilovými značkami trvá už déle než tři roky. Unity má rozhodně co nabídnout. Její 3D platformu využívá mnoho špičkových her pro počítače, herní konzole i mobilní zařízení. Unity intenzivně investuje do rozvoje rozšířené i virtuální reality, přičemž obě technologie nacházejí široké uplatnění rovněž v automobilovém průmyslu.
Vývoj autonomního řízení
Potenciálu produktů Unity si už všimli největší producenti automobilů, včetně Toyoty, Lexusu, Volkswagenu, Audi či Volva. “V Toyotě využíváme Unity pro vývoj nástrojů virtuální a rozšířené reality, abychom zvýšili efektivitu a kvalitu projektování stylistiky a technických prvků ve vozech, ale i při školení zaměstnanců,” říká Koichi Kayano, projektový manažer z oddělení Operation Improvement Department Toyoty.
Řešení vytvořená Unity umožňují i vývoj virtuálního prostředí pro autonomní vozy a testování jejich fungování, aniž by musely vyjíždět na skutečné silnice. Využití virtuální reality také výrobcům aut umožňuje proškolit zaměstnance továren a mechaniky. Díky brýlím pro virtuální realitu se noví zaměstnanci naučí složit nebo opravit virtuální automobil, tedy aniž by blokovali servis nebo výrobní linku, navíc v bezpečných podmínkách a bez generování dalších, zbytečných nákladů.
Virtuální Lexus
První auto, na kterém se zkoušel také marketingový potenciál nástrojů a virtuální reality Unity, byl Lexus LC 500. 3D model v plné velikosti, jenž vytvořila agentura Team One, zahrnoval dokonce i pohonnou soustavu, podvozek i ty nejmenší detaily sportovního Lexusu, například spoje dílů karoserie, odstíny laku, barvy a texturu čalounění. Navíc s možností barvu laku, čalounění interiéru nebo vzor poklic změnit, a samozřejmě šlo i usednout dovnitř virtuálního vozu. „V automobilovém průmyslu pracuji 15 let a po tom, co jsem viděl za poslední půlrok, jsem dospěl k přesvědčení, že přichází revoluce,“ řekl tehdy David Telfer, National Manager oddělení Digital and Social v Lexusu. „Model Unity skutečně změnil naše myšlení o marketingu,“ dodal.
Loni vznikl také konfigurátor nového crossoveru značky Lexus, modelu UX. Umožňuje zobrazit auto na ulici, změnit barvu laku nebo verzi výbavy, a dokonce si i vyzkoušet fungování některých prvků uvnitř vozu, včetně třeba centrálního displeje. Konfigurátor je vybaven také analytickými nástroji, které sledují chování uživatelů.
Benefity pro zákazníky
Využití virtuální reality v konfigurátorech automobilů je stále populárnější. Firma Rewind ve spolupráci s HP a Intelem vytvořila 3D program Salesdrive, který umožňuje v reálném čase zformovat virtuální model nového vozu v plné velikosti. Prodejce může auto popisovat zákazníkům a současně přidávat prvky výbavy, například úchyty na kolo. Díky Salesdrive lze vidět třeba i to, kolik místa v kufru zabere kočárek nebo jak vypadají zadní sedadla s dětskou autosedačkou.
Řešení dodaná Unity odstartovala revoluci také v projektování automobilů. „Díky síle technologie real time 3D, čili samé podstaty toho, co je Unity, mohou automobiloví designéři tvořit rychlostí myšlenky. Měnit, upravovat své modely a tyto změny vidět v reálném čase,“ popisuje Clive Downie, Chief Marketing Officer Unity Technologies. Díky platformě si navíc inženýři mohou také ověřit, jak uvidí interiér vozu jeho uživatelé. Projektant může navrhnout vůz, nasadit si brýle na sledování virtuální reality a potom auto obejít kolem dokola nebo usednout na sedadlo řidiče.
“Kdysi vypadal proces takhle: původní nápad, série skic, a tak dále až po finální vůz. Nyní se vše odehrává v jediném momentu. Přibližujeme se k ideální situaci, kdy budeme moci Unity použít k vytvoření auta od začátku do konce,“ dodává Beau Cameron, Immersive Reality Studio Lead v Team One.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.