Automobilový průmysl čeká jedna z největších změn od vzniku první výrobní linky. Tvrdí to Tim McDonough z americké společnosti Unity Technologies, která tvoří platformy pro počítačové hry, ale své nástroje také ochotně poskytuje výrobcům aut. Výsledky této spolupráce od základu změní celou řadu oborů – od projektování až po prodej aut.
Ačkoli oddělení věnující se motorismu vzniklo v Unity Technologies teprve loni v květnu, spolupráce s automobilovými značkami trvá už déle než tři roky. Unity má rozhodně co nabídnout. Její 3D platformu využívá mnoho špičkových her pro počítače, herní konzole i mobilní zařízení. Unity intenzivně investuje do rozvoje rozšířené i virtuální reality, přičemž obě technologie nacházejí široké uplatnění rovněž v automobilovém průmyslu.
Vývoj autonomního řízení
Potenciálu produktů Unity si už všimli největší producenti automobilů, včetně Toyoty, Lexusu, Volkswagenu, Audi či Volva. “V Toyotě využíváme Unity pro vývoj nástrojů virtuální a rozšířené reality, abychom zvýšili efektivitu a kvalitu projektování stylistiky a technických prvků ve vozech, ale i při školení zaměstnanců,” říká Koichi Kayano, projektový manažer z oddělení Operation Improvement Department Toyoty.
Řešení vytvořená Unity umožňují i vývoj virtuálního prostředí pro autonomní vozy a testování jejich fungování, aniž by musely vyjíždět na skutečné silnice. Využití virtuální reality také výrobcům aut umožňuje proškolit zaměstnance továren a mechaniky. Díky brýlím pro virtuální realitu se noví zaměstnanci naučí složit nebo opravit virtuální automobil, tedy aniž by blokovali servis nebo výrobní linku, navíc v bezpečných podmínkách a bez generování dalších, zbytečných nákladů.
Virtuální Lexus
První auto, na kterém se zkoušel také marketingový potenciál nástrojů a virtuální reality Unity, byl Lexus LC 500. 3D model v plné velikosti, jenž vytvořila agentura Team One, zahrnoval dokonce i pohonnou soustavu, podvozek i ty nejmenší detaily sportovního Lexusu, například spoje dílů karoserie, odstíny laku, barvy a texturu čalounění. Navíc s možností barvu laku, čalounění interiéru nebo vzor poklic změnit, a samozřejmě šlo i usednout dovnitř virtuálního vozu. „V automobilovém průmyslu pracuji 15 let a po tom, co jsem viděl za poslední půlrok, jsem dospěl k přesvědčení, že přichází revoluce,“ řekl tehdy David Telfer, National Manager oddělení Digital and Social v Lexusu. „Model Unity skutečně změnil naše myšlení o marketingu,“ dodal.
Loni vznikl také konfigurátor nového crossoveru značky Lexus, modelu UX. Umožňuje zobrazit auto na ulici, změnit barvu laku nebo verzi výbavy, a dokonce si i vyzkoušet fungování některých prvků uvnitř vozu, včetně třeba centrálního displeje. Konfigurátor je vybaven také analytickými nástroji, které sledují chování uživatelů.
Benefity pro zákazníky
Využití virtuální reality v konfigurátorech automobilů je stále populárnější. Firma Rewind ve spolupráci s HP a Intelem vytvořila 3D program Salesdrive, který umožňuje v reálném čase zformovat virtuální model nového vozu v plné velikosti. Prodejce může auto popisovat zákazníkům a současně přidávat prvky výbavy, například úchyty na kolo. Díky Salesdrive lze vidět třeba i to, kolik místa v kufru zabere kočárek nebo jak vypadají zadní sedadla s dětskou autosedačkou.
Řešení dodaná Unity odstartovala revoluci také v projektování automobilů. „Díky síle technologie real time 3D, čili samé podstaty toho, co je Unity, mohou automobiloví designéři tvořit rychlostí myšlenky. Měnit, upravovat své modely a tyto změny vidět v reálném čase,“ popisuje Clive Downie, Chief Marketing Officer Unity Technologies. Díky platformě si navíc inženýři mohou také ověřit, jak uvidí interiér vozu jeho uživatelé. Projektant může navrhnout vůz, nasadit si brýle na sledování virtuální reality a potom auto obejít kolem dokola nebo usednout na sedadlo řidiče.
“Kdysi vypadal proces takhle: původní nápad, série skic, a tak dále až po finální vůz. Nyní se vše odehrává v jediném momentu. Přibližujeme se k ideální situaci, kdy budeme moci Unity použít k vytvoření auta od začátku do konce,“ dodává Beau Cameron, Immersive Reality Studio Lead v Team One.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).