Toyota zdarma poskytne bezmála 24 tisíc patentů na technologie elektrifikace vozidel. A to včetně několika aktuálních patentových přihlášek. Zároveň nabídne i zpoplatněnou technickou podporu dalším výrobcům, kteří vyvíjejí a prodávají elektrifikovaná vozidla s využitím elektromotorů, baterií, jednotek řízení energie (PCU), elektronických řídicích jednotek (ECU) a dalších technologií elektrifikace.
Udělením patentů bez nároku na odměnu a poskytováním technické podpory k vlastním technologiím chce Toyota pomoct ještě více rozšířit elektrifikovaná vozidla po celém světě. V rámci toho chce přispět k naplnění cílů v oblasti klimatických změn, a to na straně vlád i automobilek.
„Soudě podle vysokého počtu dotazů na naše systémy elektrifikace vozidel ze strany firem, které chápou nutnost popularizace hybridních i jiných technologií elektrifikovaných vozidel, jsme přesvědčeni o tom, že nastala správná chvíle ke spolupráci,“ uvedl Šigeki Teraši, člen představenstva a výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Corporation.
„Pokud bude počet elektrifikovaných vozidel v příštích 10 letech významně růst, stanou se standardem, a my doufáme, že v tomto procesu sehrajeme podpůrnou roli.“
Technologie z hybridů
Bezplatně poskytované patenty představují vyspělé technologie elektrifikovaných vozidel, především technologie uplatňované ve vozidlech s hybridním elektrickým pohonem (HEV), které pomohly Toyotě zvýšit výkon, zmenšit rozměry a dosáhnout nižších nákladů.
Patenty se konkrétně týkají komponent a systémů, jako například elektromotorů, jednotek řízení energie (PCU) a řídicích systémů. Jedná se o klíčové technologie, které lze uplatnit při vývoji elektrifikovaných vozidel nejrůznějšího typu, jako například vozidel s hybridním elektrickým pohonem, plug-in hybridů (PHEV) a vozidel poháněných palivovými články (FCEV).
Toyota dohromady nabídne cca 23 740 patentů udělených v průběhu více než 20 let vývoje technologií elektrifikovaných aut. Podporované období začíná s okamžitou platností a bude trvat až do konce roku 2030. V případě zájmu o uzavření smlouvy o podpoře se lze obrátit na Toyotu a projednat konkrétní podmínky licencování.
Toyota od ledna 2015 nabízí 5680 patentů na svá vozidla poháněná palivovými články (FCEV). Nyní Toyota přidává cca 2590 patentů souvisejících s elektromotory, 2020 patentů na jednotky řízení energie (PCU), 7550 patentů týkajících se systémového řízení, 1320 patentů na převodovky, 2200 patentů na systémy nabíjení, resp. 2380 patentů na palivové články (celkový počet patentů souvisejících s palivovými články tak dosahuje 8060).
Toyota poradí ostatním automobilkám
Poradenství od Toyoty bude zahrnovat např. pomoc ostatním automobilkám k dosažení co nejlepších parametrů vyvíjených vozidel co do spotřeby paliva, výkonu a tichého chodu. Služby se budou poskytovat na smluvním základě. Další podrobnosti budou poskytnuty zainteresovaným stranám.
Toyota chce podnítit vývoj a tržní prosazování elektrifikovaných vozidel po celém světě, což je otázka, kterou Toyota dlouhodobě považuje za svoji strategickou prioritu. Ekologická vozidla podle automobilky napomohou v boji s klimatickými změnami pouze v případě co nejširšího prosazení a snižování emisí CO2.
V roce 2015 stanovila Toyota své cíle v oblasti snižování vlastních emisí a nastolila program Toyota Environmental Challenge 2050, jenž zahrnuje skupinu dlouhodobých akčních cílů zaměřených na trvalou udržitelnost, včetně snižování emisí CO2 vozidel a výrobních provozů Toyoty; v roce 2017 oznámila Toyota svůj obchodní plán prudkého růstu elektrifikovaných vozidel za období do konce roku 2030.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.