Audi se pochlubila novým závodním motorem, 2.0 litrový čtyřválec nabízí přes 610 koní

Dvoulitrový čtyřválec pro Audi RS5 DTM ukrývá výkon přes 610 koní
Dvoulitrový čtyřválec pro Audi RS5 DTM ukrývá výkon přes 610 koní, foto: Audi
Antonín Marek , AutoRoad.cz 21. března 2019 16:52
Sdílej:

Od sezony 2019 budou závodní vozy kategorie Class 1 oblíbeného mistrovství cestovních vozů poháněny moderními a velmi hospodárnými přeplňovanými motory. Dvoulitrový čtyřválec závodního vozu Audi RS 5 DTM dosahuje nejvyššího výkonu více než 610 k. Prostřednictvím funkce „Push-to-Pass“ mohou jezdci krátkodobě obdržet dokonce 30 k navíc.

Vývoj nového závodního motoru Audi trval dva a půl roku a zahrnoval 1000 hodin testů ve zkušebnách, aby byl 4. května připraven na svůj první ostrý start na Hockenheimringu. „Naši jezdci byli z prvního testu naprosto nadšeni,“ říká šéf divize motoristického sportu Audi Dieter Gass. „Přechod od atmosférické jednotky V8 k přeplňovanému motoru je důležitý nejen kvůli výkonu, který je o 100 k vyšší. V DTM budeme nyní jezdit s velmi hospodárným motorem, který v rámci koncernu používáme ve velmi mnoha sériově vyráběných vozech.“

Nová pravidla DTM Class 1 sází na maximální hospodárnost. Stejně jako v sériové výrobě je cílem získat maximum z každé kapky paliva, a to prostřednictvím vysokého kompresního poměru a velmi dobré účinnosti. V DTM je množství paliva omezeno na 95 kilogramů za hodinu. „To zní jako velmi mnoho, ale s ohledem na výkony, přesahující hranici 610 k, to ve skutečnosti mnoho není,“ říká Ulrich Baretzky, vedoucí vývoje motorů v divizi Audi Motorsport. „Motor DTM má extrémně nízkou specifickou spotřebu, pohybující se již v oblastech, které byly dříve typické pro vznětové motory. Z hlediska hmotnosti a lehké konstrukce – s cílem snižovat emise CO2 – ukazujeme několik inovací, u nichž doufáme, že se v budoucnosti dostanou také na silnice – stejně jako první motory TFSI z Le Mans a TDI.“

Kompaktní čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu (TFSI) má hmotnost pouhých 85 kilogramů, což je téměř polovina hmotnosti atmosféricky plněného vidlicového osmiválce, který byl dosud používán v DTM. Díky tomu se snížila pohotovostní hmotnost závodního vozu Audi RS 5 DTM pod 1000 kilogramů. Výkonová hmotnost je tak jen 1,6 kg/k.

Motor DTM musí stejně jako dosud vydržet celou sezonu. To odpovídá ujetí 6000 kilometrů. „Formát DTM je velkou výzvou,“ říká Stefan Dreyer, vedoucí vývoje pohonu v divizi Audi Motorsport. „Velký počet ujetých kilometrů, rozdělený mezi mnoho krátkých závodů, představuje drsné podmínky. Navíc je nutné zohlednit skutečnost, že čtyřválcový motor má zcela odlišnou charakteristiku kmitání než V8. To byla při vývoji motoru, ale i pro naše zkušebny, obrovská výzva.“ Více než 100 k výkonu navíc a také vyšší točivý moment znamenají ještě vyšší zatížení kompletní poháněcí soustavy.

Jezdec může stisknutím tlačítka, prostřednictvím tzv. systému „Push-to-Pass“, krátkodobě dosáhnout ještě vyššího výkonu, například při předjíždění. Obtokový ventil restriktoru průtoku paliva FFR (Fuel Flow Restrictor) umožňuje po dobu 5 sekund dodávat do motoru o 5 kg paliva za hodinu více, což má za následek zvýšení výkonu o cca 30 k.

Závodní vozy DTM jezdí na běžný vysokooktanový bezolovnatý benzin, prodávaný na veřejných čerpacích stanicích (Natural 98). To usnadní přenos inovativní techniky z motoristického sportu do sériové výroby. Motor je navíc připraven pro použití alternativních paliv (E-Fuel), které umožňují extrémně ekologický provoz mimořádně hospodárných spalovacích motorů.

Vysoká účinnost a nízká spotřeba paliva patří v DTM mezi faktory, které zásadním způsobem rozhodují o úspěchu. Jezdec, který může nastoupit na start s menším množstvím paliva v nádrži, a tím i s nižší hmotností, má oproti soupeřům automaticky výhodu.

Audi má s přeplňovanými motory v motoristickém sportu bohaté zkušenosti, od legendárních vozů quattro až po úspěšné prototypy pro vytrvalostní závody v Le Mans. Na tomto základě bylo nově zkonstruováno všech 2000 dílů motoru DTM. Kompaktní řadový čtyřválec je v Audi RS 5 DTM uložen vpředu podélně. Turbodmychadlo, vytvářející maximální plnicí tlak 3,5 baru, je umístěno na pravé straně vozidla a systémem ALS (Anti Lag System) je udržováno ve vysokých otáčkách i v situacích, kdy jezdec uvolní pedál plynu. Jako umělecké dílo ční v motorovém prostoru vzhůru sběrné výfukové potrubí, které se při maximálním zatížení rozžhaví do červena. Motor dosahuje nejvyšších otáček 9500 min-1.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.