Autonomní Lexus bude superpočítač na kolech. Proč ho srovnávají s letem na Měsíc?

Lexus LS by se mohl stát prvním autonomním vozem v nabídce Lexusu
Lexus LS by se mohl stát prvním autonomním vozem v nabídce Lexusu, foto: Lexus
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. března 2019 13:19
Sdílej:

Už příští rok možná vyrazí do ulic první vůz značky Lexus schopný autonomní jízdy. Jeho základem by se mohla stát limuzína LS, která je základem i experimentálního autonomního modelu TRI-P4, jež byl představen v lednu na veletrhu CES v Las Vegas.

V lednu představila Toyota na veletrhu Consumer Electronics Show v Las Vegas vůz, který by se dal považovat za laboratoř na čtyřech kolech. Jde o experimentální model TRI-P4, který vychází z nového Lexusu LS 500h. Tuto speciální limuzínu značky Lexus opět vybudoval Toyota Research Institute, člen japonského koncernu, jehož hlavní náplní je práce na autonomních vozidlech. Zmíněný model dostal doplňkové kamery, které monitorují okolí po stranách, dvě nová čidla obrazu směřující dopředu a dozadu a také vylepšený radarový systém.

Poprvé na Olympiádě?

Právě Lexus LS se velmi pravděpodobně stane prvním silničním automobilem, v němž se uplatní autonomní řízení, na jehož vývoji Toyota Research Institute už léta pracuje. Je možné, že se vůz poprvé představí u příležitosti Olympijských her v Tokiu v roce 2020, jejichž hlavním partnerem je právě Toyota. Automobil bude zpočátku nabízet režim autonomní jízdy výhradně na dálnici, proto také tento systém řízení bez řidiče dostane název Highway Teammate.

Proč právě LS?

Důvodů, proč se o Lexusu LS uvažuje jako o prvním autě, které bude vybaveno takto pokročilým systémem, je několik. Předně se s limuzínou inženýři již velmi dobře seznámili. Rozhodujícím faktorem je ovšem cena – použití vyspělé elektroniky a doplňkových kamer a radarů zvyšuje náklady na výrobu vozu, což je v případě velkého luxusního auta méně citelné než u populárního kompaktu.

Lexus LS lze navíc už teď na přání vybavit řadou systémů, které do značné míry pracují místo řidiče: systémy aktivního vyhýbání se překážkám na cestě, sledování provozu v příčném směru před vozidlem, asistent zamezující nechtěnému opuštění jízdního pruhu. Právě snížení nákladů na výrobu autonomních aut představuje největší výzvu, před kterou inženýři nyní stojí.

Jako let na Měsíc

Za uvedení technologií na trh zodpovídá firma Toyota Research Institute – Advanced Development (TRI-AD), kterou Toyota založila minulý rok. Jejím úkolem je vytvořit vhodný software, který bude koordinovat práci všech systémů potřebných pro bezpečnou jízdu bez zásahu řidiče. “Prototypy a předvýrobní auta, která vyrábí TRI-AD, se stanou těmi nejinteligentnějšími superpočítači na čtyřech kolech,” řekl portálu Automotive News Europe James Kuffner, dříve spjatý s firmou Google a nyní šéf TRI-AD. Vývoj takové technologie a její uvedení na trh pak Kuffner označil za úspěch srovnatelný s letem na Měsíc.

Přišli ze Silicon Valley

Momentálně v Toyota Research Institute – Advanced Development na konstrukci autonomních vozidel pracuje asi 500 lidí, ovšem v budoucnu má jejich počet stoupnout až na tisíc. Přestože asi 80 procent týmu tvoří Japonci, hovoří se v tokijské kanceláři firmy anglicky. Velká část týmu totiž začala svoji kariéru v Silicon Valley a pracovala pro firmy jako Google nebo Netflix.

Nikos Michalakis, který dříve programoval právě pro slavného amerického dodavatele videonahrávek, vysvětluje, že cílem je zavést ve firmě způsob myšlení typický pro slavnou kalifornskou technopoli. TRI-AD také hodlá vytvořit takzvaný Software Dojo, což bude taková interní škola programování pro zaměstnance.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.