Už příští rok možná vyrazí do ulic první vůz značky Lexus schopný autonomní jízdy. Jeho základem by se mohla stát limuzína LS, která je základem i experimentálního autonomního modelu TRI-P4, jež byl představen v lednu na veletrhu CES v Las Vegas.
V lednu představila Toyota na veletrhu Consumer Electronics Show v Las Vegas vůz, který by se dal považovat za laboratoř na čtyřech kolech. Jde o experimentální model TRI-P4, který vychází z nového Lexusu LS 500h. Tuto speciální limuzínu značky Lexus opět vybudoval Toyota Research Institute, člen japonského koncernu, jehož hlavní náplní je práce na autonomních vozidlech. Zmíněný model dostal doplňkové kamery, které monitorují okolí po stranách, dvě nová čidla obrazu směřující dopředu a dozadu a také vylepšený radarový systém.
Poprvé na Olympiádě?
Právě Lexus LS se velmi pravděpodobně stane prvním silničním automobilem, v němž se uplatní autonomní řízení, na jehož vývoji Toyota Research Institute už léta pracuje. Je možné, že se vůz poprvé představí u příležitosti Olympijských her v Tokiu v roce 2020, jejichž hlavním partnerem je právě Toyota. Automobil bude zpočátku nabízet režim autonomní jízdy výhradně na dálnici, proto také tento systém řízení bez řidiče dostane název Highway Teammate.
Proč právě LS?
Důvodů, proč se o Lexusu LS uvažuje jako o prvním autě, které bude vybaveno takto pokročilým systémem, je několik. Předně se s limuzínou inženýři již velmi dobře seznámili. Rozhodujícím faktorem je ovšem cena – použití vyspělé elektroniky a doplňkových kamer a radarů zvyšuje náklady na výrobu vozu, což je v případě velkého luxusního auta méně citelné než u populárního kompaktu.
Lexus LS lze navíc už teď na přání vybavit řadou systémů, které do značné míry pracují místo řidiče: systémy aktivního vyhýbání se překážkám na cestě, sledování provozu v příčném směru před vozidlem, asistent zamezující nechtěnému opuštění jízdního pruhu. Právě snížení nákladů na výrobu autonomních aut představuje největší výzvu, před kterou inženýři nyní stojí.
Jako let na Měsíc
Za uvedení technologií na trh zodpovídá firma Toyota Research Institute – Advanced Development (TRI-AD), kterou Toyota založila minulý rok. Jejím úkolem je vytvořit vhodný software, který bude koordinovat práci všech systémů potřebných pro bezpečnou jízdu bez zásahu řidiče. “Prototypy a předvýrobní auta, která vyrábí TRI-AD, se stanou těmi nejinteligentnějšími superpočítači na čtyřech kolech,” řekl portálu Automotive News Europe James Kuffner, dříve spjatý s firmou Google a nyní šéf TRI-AD. Vývoj takové technologie a její uvedení na trh pak Kuffner označil za úspěch srovnatelný s letem na Měsíc.
Přišli ze Silicon Valley
Momentálně v Toyota Research Institute – Advanced Development na konstrukci autonomních vozidel pracuje asi 500 lidí, ovšem v budoucnu má jejich počet stoupnout až na tisíc. Přestože asi 80 procent týmu tvoří Japonci, hovoří se v tokijské kanceláři firmy anglicky. Velká část týmu totiž začala svoji kariéru v Silicon Valley a pracovala pro firmy jako Google nebo Netflix.
Nikos Michalakis, který dříve programoval právě pro slavného amerického dodavatele videonahrávek, vysvětluje, že cílem je zavést ve firmě způsob myšlení typický pro slavnou kalifornskou technopoli. TRI-AD také hodlá vytvořit takzvaný Software Dojo, což bude taková interní škola programování pro zaměstnance.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?