Už příští rok možná vyrazí do ulic první vůz značky Lexus schopný autonomní jízdy. Jeho základem by se mohla stát limuzína LS, která je základem i experimentálního autonomního modelu TRI-P4, jež byl představen v lednu na veletrhu CES v Las Vegas.
V lednu představila Toyota na veletrhu Consumer Electronics Show v Las Vegas vůz, který by se dal považovat za laboratoř na čtyřech kolech. Jde o experimentální model TRI-P4, který vychází z nového Lexusu LS 500h. Tuto speciální limuzínu značky Lexus opět vybudoval Toyota Research Institute, člen japonského koncernu, jehož hlavní náplní je práce na autonomních vozidlech. Zmíněný model dostal doplňkové kamery, které monitorují okolí po stranách, dvě nová čidla obrazu směřující dopředu a dozadu a také vylepšený radarový systém.
Poprvé na Olympiádě?
Právě Lexus LS se velmi pravděpodobně stane prvním silničním automobilem, v němž se uplatní autonomní řízení, na jehož vývoji Toyota Research Institute už léta pracuje. Je možné, že se vůz poprvé představí u příležitosti Olympijských her v Tokiu v roce 2020, jejichž hlavním partnerem je právě Toyota. Automobil bude zpočátku nabízet režim autonomní jízdy výhradně na dálnici, proto také tento systém řízení bez řidiče dostane název Highway Teammate.
Proč právě LS?
Důvodů, proč se o Lexusu LS uvažuje jako o prvním autě, které bude vybaveno takto pokročilým systémem, je několik. Předně se s limuzínou inženýři již velmi dobře seznámili. Rozhodujícím faktorem je ovšem cena – použití vyspělé elektroniky a doplňkových kamer a radarů zvyšuje náklady na výrobu vozu, což je v případě velkého luxusního auta méně citelné než u populárního kompaktu.
Lexus LS lze navíc už teď na přání vybavit řadou systémů, které do značné míry pracují místo řidiče: systémy aktivního vyhýbání se překážkám na cestě, sledování provozu v příčném směru před vozidlem, asistent zamezující nechtěnému opuštění jízdního pruhu. Právě snížení nákladů na výrobu autonomních aut představuje největší výzvu, před kterou inženýři nyní stojí.
Jako let na Měsíc
Za uvedení technologií na trh zodpovídá firma Toyota Research Institute – Advanced Development (TRI-AD), kterou Toyota založila minulý rok. Jejím úkolem je vytvořit vhodný software, který bude koordinovat práci všech systémů potřebných pro bezpečnou jízdu bez zásahu řidiče. “Prototypy a předvýrobní auta, která vyrábí TRI-AD, se stanou těmi nejinteligentnějšími superpočítači na čtyřech kolech,” řekl portálu Automotive News Europe James Kuffner, dříve spjatý s firmou Google a nyní šéf TRI-AD. Vývoj takové technologie a její uvedení na trh pak Kuffner označil za úspěch srovnatelný s letem na Měsíc.
Přišli ze Silicon Valley
Momentálně v Toyota Research Institute – Advanced Development na konstrukci autonomních vozidel pracuje asi 500 lidí, ovšem v budoucnu má jejich počet stoupnout až na tisíc. Přestože asi 80 procent týmu tvoří Japonci, hovoří se v tokijské kanceláři firmy anglicky. Velká část týmu totiž začala svoji kariéru v Silicon Valley a pracovala pro firmy jako Google nebo Netflix.
Nikos Michalakis, který dříve programoval právě pro slavného amerického dodavatele videonahrávek, vysvětluje, že cílem je zavést ve firmě způsob myšlení typický pro slavnou kalifornskou technopoli. TRI-AD také hodlá vytvořit takzvaný Software Dojo, což bude taková interní škola programování pro zaměstnance.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.