Už příští rok možná vyrazí do ulic první vůz značky Lexus schopný autonomní jízdy. Jeho základem by se mohla stát limuzína LS, která je základem i experimentálního autonomního modelu TRI-P4, jež byl představen v lednu na veletrhu CES v Las Vegas.
V lednu představila Toyota na veletrhu Consumer Electronics Show v Las Vegas vůz, který by se dal považovat za laboratoř na čtyřech kolech. Jde o experimentální model TRI-P4, který vychází z nového Lexusu LS 500h. Tuto speciální limuzínu značky Lexus opět vybudoval Toyota Research Institute, člen japonského koncernu, jehož hlavní náplní je práce na autonomních vozidlech. Zmíněný model dostal doplňkové kamery, které monitorují okolí po stranách, dvě nová čidla obrazu směřující dopředu a dozadu a také vylepšený radarový systém.
Poprvé na Olympiádě?
Právě Lexus LS se velmi pravděpodobně stane prvním silničním automobilem, v němž se uplatní autonomní řízení, na jehož vývoji Toyota Research Institute už léta pracuje. Je možné, že se vůz poprvé představí u příležitosti Olympijských her v Tokiu v roce 2020, jejichž hlavním partnerem je právě Toyota. Automobil bude zpočátku nabízet režim autonomní jízdy výhradně na dálnici, proto také tento systém řízení bez řidiče dostane název Highway Teammate.
Proč právě LS?
Důvodů, proč se o Lexusu LS uvažuje jako o prvním autě, které bude vybaveno takto pokročilým systémem, je několik. Předně se s limuzínou inženýři již velmi dobře seznámili. Rozhodujícím faktorem je ovšem cena – použití vyspělé elektroniky a doplňkových kamer a radarů zvyšuje náklady na výrobu vozu, což je v případě velkého luxusního auta méně citelné než u populárního kompaktu.
Lexus LS lze navíc už teď na přání vybavit řadou systémů, které do značné míry pracují místo řidiče: systémy aktivního vyhýbání se překážkám na cestě, sledování provozu v příčném směru před vozidlem, asistent zamezující nechtěnému opuštění jízdního pruhu. Právě snížení nákladů na výrobu autonomních aut představuje největší výzvu, před kterou inženýři nyní stojí.
Jako let na Měsíc
Za uvedení technologií na trh zodpovídá firma Toyota Research Institute – Advanced Development (TRI-AD), kterou Toyota založila minulý rok. Jejím úkolem je vytvořit vhodný software, který bude koordinovat práci všech systémů potřebných pro bezpečnou jízdu bez zásahu řidiče. “Prototypy a předvýrobní auta, která vyrábí TRI-AD, se stanou těmi nejinteligentnějšími superpočítači na čtyřech kolech,” řekl portálu Automotive News Europe James Kuffner, dříve spjatý s firmou Google a nyní šéf TRI-AD. Vývoj takové technologie a její uvedení na trh pak Kuffner označil za úspěch srovnatelný s letem na Měsíc.
Přišli ze Silicon Valley
Momentálně v Toyota Research Institute – Advanced Development na konstrukci autonomních vozidel pracuje asi 500 lidí, ovšem v budoucnu má jejich počet stoupnout až na tisíc. Přestože asi 80 procent týmu tvoří Japonci, hovoří se v tokijské kanceláři firmy anglicky. Velká část týmu totiž začala svoji kariéru v Silicon Valley a pracovala pro firmy jako Google nebo Netflix.
Nikos Michalakis, který dříve programoval právě pro slavného amerického dodavatele videonahrávek, vysvětluje, že cílem je zavést ve firmě způsob myšlení typický pro slavnou kalifornskou technopoli. TRI-AD také hodlá vytvořit takzvaný Software Dojo, což bude taková interní škola programování pro zaměstnance.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.