O nedostatcích elektromobilů nejspíš máme všichni přehled, jejich největším nepřítelem však stále zůstává jejich finanční nedostupnost. V posledních letech se sice daří rozvíjet technologie a srážet tak cenu baterií stále níž, na větší dostupnost elektromobilů pro masy to však stále nemá potřebný vliv. A tak se skutečně cenově dostupných elektromobilů nejspíš ještě nějakou chvíli nedočkáme.
Když Elon Musk oznamoval před pár týdny další propouštění v Tesle, poslal podle webu InsideEVs svým zaměstnancům dopis, ve kterém stálo: „Čelíme extrémně náročné výzvě: učinit naše automobily, baterie a solární produkty finančně srovnatelné s fosilními palivy. Ovšem ačkoliv se nám podařilo dosáhnout velkého pokroku, naše produkty jsou pro většinu lidí stále nedostupné."
Právě Tesla se přitom dá označit za společnost, které se podařilo prokázat, že elektromobily mohou nabídnout slušný dojezd, luxus i skvělé jízdní výkony. Povedlo se ji zbavit elektromobily nálepky „městské vozítko" a podařilo se ji nastartovat konkurenční boj, který vedl k zapojení více firem, zlevňování technologií a zvětšování baterií. to však stále světu elektromobilů nepomohlo. Tedy alespoň po stránce finanční dostupnosti.
„Snižování cen baterií dovolilo automobilkám vyrábět elektromobily se stále většími bateriemi," uvedl v rozhovoru pro InsideEV's Scott Shepard, analytik v Navigant Research. A zatímco dojezd a výkony se zvyšují, prodejní ceny elektromobilů nijak neklesají. A v příštích cca pěti letech se zřejmě žádné velké změny nedočkáme.
Na problém s vytvořením ekonomického malého elektromobilu přitom relativně nedávno upozornil i Dietrich Potsche z Volkswagenu, podle kterého bude velice náročné vytvořit podobné vozidlo, na kterém by automobilka neprodělávala.
„Současná cenová hladina nebude moci zůstat stejná, pokud budou tyto vozy osazeny elektromotory. A to povede k nevyhnutelnému růstu cen v segmentu malých automobilů." V důsledku toho pak mohou elektromobily zůstat nedostupné pro lidi s nižšími příjmy.
Pokud by měl tedy pravdu, dá se očekávat, že majetnější lidé budou jezdit v nových elektromobilech prémiových značek, zatímco lidé s nižšími příjmy nejspíš budou muset počkat, než se tato vozidla objeví na trhu s ojetými vozy. Případně se budou muset smířit s lacinějšími modely pocházejícími z Číny, které však nenabízí takovou sofistikovanost ani dojezd.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?