Finančně dostupné elektromobily jsou stále v nedohlednu, kdy se situace změní?

Koncepční vozy Volkswagen ID., ID. CROZZ a ID. BUZZ
Koncepční vozy Volkswagen ID., ID. CROZZ a ID. BUZZ, foto: Volkswagen
Antonín Marek , AutoRoad.cz 25. ledna 2019 10:49
Sdílej:

O nedostatcích elektromobilů nejspíš máme všichni přehled, jejich největším nepřítelem však stále zůstává jejich finanční nedostupnost. V posledních letech se sice daří rozvíjet technologie a srážet tak cenu baterií stále níž, na větší dostupnost elektromobilů pro masy to však stále nemá potřebný vliv. A tak se skutečně cenově dostupných elektromobilů nejspíš ještě nějakou chvíli nedočkáme.

Když Elon Musk oznamoval před pár týdny další propouštění v Tesle, poslal podle webu InsideEVs svým zaměstnancům dopis, ve kterém stálo: „Čelíme extrémně náročné výzvě: učinit naše automobily, baterie a solární produkty finančně srovnatelné s fosilními palivy. Ovšem ačkoliv se nám podařilo dosáhnout velkého pokroku, naše produkty jsou pro většinu lidí stále nedostupné."

Právě Tesla se přitom dá označit za společnost, které se podařilo prokázat, že elektromobily mohou nabídnout slušný dojezd, luxus i skvělé jízdní výkony. Povedlo se ji zbavit elektromobily nálepky „městské vozítko" a podařilo se ji nastartovat konkurenční boj, který vedl k zapojení více firem, zlevňování technologií a zvětšování baterií. to však stále světu elektromobilů nepomohlo. Tedy alespoň po stránce finanční dostupnosti.

„Snižování cen baterií dovolilo automobilkám vyrábět elektromobily se stále většími bateriemi," uvedl v rozhovoru pro InsideEV's Scott Shepard, analytik v Navigant Research. A zatímco dojezd a výkony se zvyšují, prodejní ceny elektromobilů nijak neklesají. A v příštích cca pěti letech se zřejmě žádné velké změny nedočkáme.

Na problém s vytvořením ekonomického malého elektromobilu přitom relativně nedávno upozornil i Dietrich Potsche z Volkswagenu, podle kterého bude velice náročné vytvořit podobné vozidlo, na kterém by automobilka neprodělávala.

„Současná cenová hladina nebude moci zůstat stejná, pokud budou tyto vozy osazeny elektromotory. A to povede k nevyhnutelnému růstu cen v segmentu malých automobilů." V důsledku toho pak mohou elektromobily zůstat nedostupné pro lidi s nižšími příjmy.

Pokud by měl tedy pravdu, dá se očekávat, že majetnější lidé budou jezdit v nových elektromobilech prémiových značek, zatímco lidé s nižšími příjmy nejspíš budou muset počkat, než se tato vozidla objeví na trhu s ojetými vozy. Případně se budou muset smířit s lacinějšími modely pocházejícími z Číny, které však nenabízí takovou sofistikovanost ani dojezd.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.