O nedostatcích elektromobilů nejspíš máme všichni přehled, jejich největším nepřítelem však stále zůstává jejich finanční nedostupnost. V posledních letech se sice daří rozvíjet technologie a srážet tak cenu baterií stále níž, na větší dostupnost elektromobilů pro masy to však stále nemá potřebný vliv. A tak se skutečně cenově dostupných elektromobilů nejspíš ještě nějakou chvíli nedočkáme.
Když Elon Musk oznamoval před pár týdny další propouštění v Tesle, poslal podle webu InsideEVs svým zaměstnancům dopis, ve kterém stálo: „Čelíme extrémně náročné výzvě: učinit naše automobily, baterie a solární produkty finančně srovnatelné s fosilními palivy. Ovšem ačkoliv se nám podařilo dosáhnout velkého pokroku, naše produkty jsou pro většinu lidí stále nedostupné."
Právě Tesla se přitom dá označit za společnost, které se podařilo prokázat, že elektromobily mohou nabídnout slušný dojezd, luxus i skvělé jízdní výkony. Povedlo se ji zbavit elektromobily nálepky „městské vozítko" a podařilo se ji nastartovat konkurenční boj, který vedl k zapojení více firem, zlevňování technologií a zvětšování baterií. to však stále světu elektromobilů nepomohlo. Tedy alespoň po stránce finanční dostupnosti.
„Snižování cen baterií dovolilo automobilkám vyrábět elektromobily se stále většími bateriemi," uvedl v rozhovoru pro InsideEV's Scott Shepard, analytik v Navigant Research. A zatímco dojezd a výkony se zvyšují, prodejní ceny elektromobilů nijak neklesají. A v příštích cca pěti letech se zřejmě žádné velké změny nedočkáme.
Na problém s vytvořením ekonomického malého elektromobilu přitom relativně nedávno upozornil i Dietrich Potsche z Volkswagenu, podle kterého bude velice náročné vytvořit podobné vozidlo, na kterém by automobilka neprodělávala.
„Současná cenová hladina nebude moci zůstat stejná, pokud budou tyto vozy osazeny elektromotory. A to povede k nevyhnutelnému růstu cen v segmentu malých automobilů." V důsledku toho pak mohou elektromobily zůstat nedostupné pro lidi s nižšími příjmy.
Pokud by měl tedy pravdu, dá se očekávat, že majetnější lidé budou jezdit v nových elektromobilech prémiových značek, zatímco lidé s nižšími příjmy nejspíš budou muset počkat, než se tato vozidla objeví na trhu s ojetými vozy. Případně se budou muset smířit s lacinějšími modely pocházejícími z Číny, které však nenabízí takovou sofistikovanost ani dojezd.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.