Již v minulém roce Elon Musk naznačil, že nová Tesla Roadster by mohla být osazena manévrovacími motory od jeho vesmírné společnosti Space X, díky kterým by se měla výrazně zlepšit manévrovatelnost a dynamika. Zní to sice dost neobvykle, ale proč ne. Později však dodal, že by tato technologie mohla Roadsteru umožnit dokonce i krátký let, což už jsme vesměs všichni brali jako velký úlet. Nyní se však zdá, že svá slova myslel naprosto vážně.
Elon Musk bývá často označován za jednoho z největších vizionářů posledních let, takže už by nás od něj nemělo nic překvapit. Jeho poslední příspěvky na Twitteru ohledně nové Tesly Roadster však vyvolaly všeobecný údiv.
Na svém profilu totiž Musk sdílel jednoduchou animaci, na které je vidět vznášející se futuristicky upravený DeLorean z filmu „Návrat do budoucnosti." Obrázek pak doplnil citací „Nová Tesla Roadster bude vlastně dělat něco podobného." A tím spustil lavinu dotazů, na které neváhal odpovídat. A ve svých odpovědích prozradil další zajímavosti.
Například návrh technického provedení celého systému se objevil v reakci na komentář od známého YouTubera Marquese Brownlee. Ten původní příspěvek okomentoval slovy „Mám takový pocit, že si neděláš legraci," načež Musk odpověděl následovně: „Nedělám. Použijeme "motory se stlačeným plynem" a vysoce stlačený kyslík v kompozitních nádržích na místě zadních dvou sedadel." V dalším komentáři navíc dodal, že akcelerace bude omezena limity lidského těla.
Manjot Singh se následně zeptal, zda bude nový roadster schopen zvládnout sprint na 1/4 míle (cca 400 metrů) pod 8 sekund. Odpověď Muska zněla „Žádný problém," načež ještě dodal „vertikálně nebo horizontálně?"
Dalším zajímavý dotaz položil Ole Sveberg, kterého zajímalo, zda bude tato novinka legální, tedy použitelná na silnicích. Muskova odpověď byla poněkud lišácká, ale trefná „Nemyslím si, že by zákony počítaly s touto situací. Takže pravděpodobně ano, nějakou dobu."
The new Roadster will actually do something like this https://t.co/fIsTAYa4x8
— Elon Musk (@elonmusk) 9. ledna 2019
I’m not. Will use SpaceX cold gas thruster system with ultra high pressure air in a composite over-wrapped pressure vessel in place of the 2 rear seats.
— Elon Musk (@elonmusk) 9. ledna 2019
Plus, you can basically accelerate at the limit of human endurance
— Elon Musk (@elonmusk) 9. ledna 2019
Vertically or horizontally?
— Elon Musk (@elonmusk) 9. ledna 2019
I don’t think the law fully anticipated this situation. So probably yes for a while.
— Elon Musk (@elonmusk) 9. ledna 2019
Jak se tedy zná, Elon Musk se rozhodl překonávat další limity a tabu, která nejspíš povedou i k vytváření nových zákonů. Ještě v minulém roce přitom v jednom z rozhovorů pronesl, že se mu myšlenka létajících automobilů příliš nelíbí a raději by preferoval přenesení automobilové dopravy pod zem. Nezbývá tedy než si počkat, kdy a čím nás Tesla Roadster překvapí.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.