Obrněné automobily už jsou na trhu poměrně dlouho a k jejich pravidelným uživatelům patří například politici, slavné celebrity a samozřejmě zámožní lidé. Věděli jste ale, jak jsou vlastně podobná vozidla upravována a co všechno vydrží? Pojďte se podívat přímo k jednomu z amerických výrobců.
Populární americký YouTuber z kanálu JerryRigEverything dostal pozvání na prohlídku závodu společnosti Armor Max, která se zabývá vývoje a stavbou pancéřovaných vozidel pro civilní trh. Nejednalo se však jen o obyčejnou komentovanou prohlídku - tentokrát bylo možné nahlédnout i do nitra vozů a klidně si na ně i zastřílet.
První zastávka byla u neprůstřelných skel, která bývají mnohými považována za nejslabší článek automobilů. Ostatně kdykoliv se střílí na někoho ve voze, s největší pravděpodobností bude mířit střelec právě přes sklo. A to si nyní mohl vyzkoušet i Jerry.
Na speciální střelnici nejprve střílel pistolí Glock ráže 9 mm na neprůstřelné sklo o síle 1 palec (cca 2,5 cm) a následně puškou AR-15 ráže 5.56 na neprůstřelné sklo o síle 1.5 palce (cca 3,81 cm). V obou případech se vrchní vrstvy skla poškodily, ani při opakovaných zásazích však projektil nepronikl skrze sklo. z vnitřní strany dokonce sklo ani nepopraskalo.
Během přesunu do samotné výrobní haly pak můžeme vidět vozidla, která jsou právě rozebírána a zakázkově osazována bezpečnostními prvky. K těm patří například nenápadná bílá tkanina, která se umisťuje na podlahu pod koberce čalounění. Ta pak v případě výbuchu granátu či náloží zabrání průniku střepin do kabiny.
Následuje pohled na rozebrané dveře,které dostaly silnější neprůstřelná skla. Kvůli tomu je však potřeba konstrukci dveří upravit a vyměnit motorek elektrického stahování oken za silnější. Při pohledu do vnitřku dveří pak můžeme vidět pláty speciálního materiálu, který zabrání průstřelu.
Bez ochrany však nesmí zůstat ani motor a zvláště pak jeho chladič. Pokud by totiž došlo k jeho průstřelu, motor začne ztrácet chladivo, začne se přehřívat a jeho posádka se brzy stane imobilní. K chladiči však stále musí proudit vzduch, což výrobce vyřešil velmi elegantně. Před chladičem je totiž jakási "žaluzie," která v případě zásahu odvádí projektil stranou od chladiče.
V podbězích jsou umístěna kola s označením "runflat," jejichž ráfek je obalen speciální kovovou konstrukcí. I když je tedy pneumatika prostřelena a zničena, stále je možné pokračovat v jízdě - tedy aspoň sníženou rychlostí a s maximální opatrností.
Za pozornost ale stojí i příplatková výbava v podobě speciálního neprůstřelného lemování okolo rámu dveří a sloupků. Pokud by totiž některý z vystřelených projektilů zasáhl například rám dveří mezi neprůstřelným sklem a B sloupkem, existuje vysoká šance, že by mohl proniknout do kabiny a způsobit zranění.
Ověsit automobil neprůstřelným materiálem však znamená zvýšení jeho váhy, což se musí zákonitě projevit na jeho jízdních vlastnostech. Armor Max proto u svých vozidel upravuje i zavěšení a kompletně celý podvozek vozu tak, aby byla kompenzována přidaná hmotnost a vůz se choval stále stejně.
V titulku jsme ale slibovali „auta jako z bondovek" a k tomu se dostaneme nyní. Některé vozy totiž mohou být chráněny například i elektrickým výbojem, který dostane každý, kdo by neoprávněně sahal po klice. Na její zadní části je totiž dvojice měděných proužků, které umí způsobit citelné bolesti ruky.
Za zadními koly je navíc umístěná speciální schránka s tzv. ježky. Malá krabička, jejíž ovládání je umístěno u místa řidiče, po své aktivaci vysype na zem několik naohýbaných drátěných ježků s ostrými hroty, které snadno prorazí pneumatiky vozu, který vás pronásleduje.
Na konci videa je pak vidět ještě střelba do neprůstřelných plátů, které Armor Max využívá ve svých automobilech. Tyto pláty se i přes svou odolnost vyznačují velice nízkou hmotností, takže tolik neovlivní výslednou hmotnost vozu a s tím související věci, jako je ovladatelnost nebo spotřeba. Díky své lehkosti však našly uplatnění například i ve vrtulnících, které nahánějí pytláky v Jižní Africe.
Pláty jsou opět prověřeny střelbou z pistole ráže 9 mm a následně střelbou z pušky ráže 5.56. Při pohledu na vnější stranu není poškození téměř vidět - na vnitřní straně jsou pak jen drobné praskliny či vybouleniny - žádný projektil však materiálem nepronikl.
Armor Max uvádí, že pláty by měly vydržet cca 3 až 5 blízkých zásahů, ovšem to je v reálném prostředí celkem nemožné. Během střelby na jedoucí automobil dochází k velkému rozptylu, což opět snižuje šanci na průstřel. Armor Max tak prý eviduje i vozy, které nesly okolo 100 zásahů, přesto nebyla jejich ochrana překonána.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?