Obrněné automobily už jsou na trhu poměrně dlouho a k jejich pravidelným uživatelům patří například politici, slavné celebrity a samozřejmě zámožní lidé. Věděli jste ale, jak jsou vlastně podobná vozidla upravována a co všechno vydrží? Pojďte se podívat přímo k jednomu z amerických výrobců.
Populární americký YouTuber z kanálu JerryRigEverything dostal pozvání na prohlídku závodu společnosti Armor Max, která se zabývá vývoje a stavbou pancéřovaných vozidel pro civilní trh. Nejednalo se však jen o obyčejnou komentovanou prohlídku - tentokrát bylo možné nahlédnout i do nitra vozů a klidně si na ně i zastřílet.
První zastávka byla u neprůstřelných skel, která bývají mnohými považována za nejslabší článek automobilů. Ostatně kdykoliv se střílí na někoho ve voze, s největší pravděpodobností bude mířit střelec právě přes sklo. A to si nyní mohl vyzkoušet i Jerry.
Na speciální střelnici nejprve střílel pistolí Glock ráže 9 mm na neprůstřelné sklo o síle 1 palec (cca 2,5 cm) a následně puškou AR-15 ráže 5.56 na neprůstřelné sklo o síle 1.5 palce (cca 3,81 cm). V obou případech se vrchní vrstvy skla poškodily, ani při opakovaných zásazích však projektil nepronikl skrze sklo. z vnitřní strany dokonce sklo ani nepopraskalo.
Během přesunu do samotné výrobní haly pak můžeme vidět vozidla, která jsou právě rozebírána a zakázkově osazována bezpečnostními prvky. K těm patří například nenápadná bílá tkanina, která se umisťuje na podlahu pod koberce čalounění. Ta pak v případě výbuchu granátu či náloží zabrání průniku střepin do kabiny.
Následuje pohled na rozebrané dveře,které dostaly silnější neprůstřelná skla. Kvůli tomu je však potřeba konstrukci dveří upravit a vyměnit motorek elektrického stahování oken za silnější. Při pohledu do vnitřku dveří pak můžeme vidět pláty speciálního materiálu, který zabrání průstřelu.
Bez ochrany však nesmí zůstat ani motor a zvláště pak jeho chladič. Pokud by totiž došlo k jeho průstřelu, motor začne ztrácet chladivo, začne se přehřívat a jeho posádka se brzy stane imobilní. K chladiči však stále musí proudit vzduch, což výrobce vyřešil velmi elegantně. Před chladičem je totiž jakási "žaluzie," která v případě zásahu odvádí projektil stranou od chladiče.
V podbězích jsou umístěna kola s označením "runflat," jejichž ráfek je obalen speciální kovovou konstrukcí. I když je tedy pneumatika prostřelena a zničena, stále je možné pokračovat v jízdě - tedy aspoň sníženou rychlostí a s maximální opatrností.
Za pozornost ale stojí i příplatková výbava v podobě speciálního neprůstřelného lemování okolo rámu dveří a sloupků. Pokud by totiž některý z vystřelených projektilů zasáhl například rám dveří mezi neprůstřelným sklem a B sloupkem, existuje vysoká šance, že by mohl proniknout do kabiny a způsobit zranění.
Ověsit automobil neprůstřelným materiálem však znamená zvýšení jeho váhy, což se musí zákonitě projevit na jeho jízdních vlastnostech. Armor Max proto u svých vozidel upravuje i zavěšení a kompletně celý podvozek vozu tak, aby byla kompenzována přidaná hmotnost a vůz se choval stále stejně.
V titulku jsme ale slibovali „auta jako z bondovek" a k tomu se dostaneme nyní. Některé vozy totiž mohou být chráněny například i elektrickým výbojem, který dostane každý, kdo by neoprávněně sahal po klice. Na její zadní části je totiž dvojice měděných proužků, které umí způsobit citelné bolesti ruky.
Za zadními koly je navíc umístěná speciální schránka s tzv. ježky. Malá krabička, jejíž ovládání je umístěno u místa řidiče, po své aktivaci vysype na zem několik naohýbaných drátěných ježků s ostrými hroty, které snadno prorazí pneumatiky vozu, který vás pronásleduje.
Na konci videa je pak vidět ještě střelba do neprůstřelných plátů, které Armor Max využívá ve svých automobilech. Tyto pláty se i přes svou odolnost vyznačují velice nízkou hmotností, takže tolik neovlivní výslednou hmotnost vozu a s tím související věci, jako je ovladatelnost nebo spotřeba. Díky své lehkosti však našly uplatnění například i ve vrtulnících, které nahánějí pytláky v Jižní Africe.
Pláty jsou opět prověřeny střelbou z pistole ráže 9 mm a následně střelbou z pušky ráže 5.56. Při pohledu na vnější stranu není poškození téměř vidět - na vnitřní straně jsou pak jen drobné praskliny či vybouleniny - žádný projektil však materiálem nepronikl.
Armor Max uvádí, že pláty by měly vydržet cca 3 až 5 blízkých zásahů, ovšem to je v reálném prostředí celkem nemožné. Během střelby na jedoucí automobil dochází k velkému rozptylu, což opět snižuje šanci na průstřel. Armor Max tak prý eviduje i vozy, které nesly okolo 100 zásahů, přesto nebyla jejich ochrana překonána.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?