Nabíjení rychlé jako tankování? BMW a Porsche odstraňují největší problém elektromobilů

mao / AutoRoad.cz, 13. prosince 2018, 14:54 Google+

Elektromobily mají v očích veřejnosti mnoho slabin, přičemž tou nejdiskutovanější je omezený dojezd a zdlouhavé nabíjení. Automobilky BMW a Porsche však spojily síly a společně zapracovaly na nové nabíječce, která výrazně umazává rozdíl mezi nabíjením a klasickým tankováním paliva.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto (BMW Concept iX3)

Ilustrační foto (BMW Concept iX3) | foto: BMW

Sdílejte článek

Nové nabíjecí stanice, o které informoval britský web Auto Express, by měla být schopna nabídnout dojezd až 100 kilometrů a to během pouhých 3 minut. U některých elektromobilů pak bude stačit k téměř plnému doplnění baterie pouhých 15 minut, což by mělo řidičům elektromobilů výrazně usnadnit život.

Nabájecí systém FastCharge s výkonem 450 kW, na jehož vývoji se podílely automobilky BMW a Porsche, je zatím pouze prototypem. V budoucnosti by se však tyto nabíječky mohly stát těmi nejrychlejšími na trhu a brzy by mohly učinit nabíjení elektromobilů stejně rychlé, jako tankování benzínu do nádrže.

Při plném výkonu 450 kW dokázala nabíječka doplnit baterie testovacího BMW i3 (údajně osazeného větší baterií), z 10 procent na 80 procent kapacity během pouhých 15 minut. Při dobíjení výzkumného elektromobilu Porsche bylo možná již po 3 minutách urazit vzdálenost 100 kilometrů.

Někdo může namítat, že se v případě BMW nejednalo o "plné" dobíjení, tento test však odrážel reálné provozování elektromobilů. Většina automobilek totiž nedoporučuje dobíjet vozy na plných 100 %. Zároveň většina majitelů elektromobilů málokdy nechá spadnout nabití baterií pod 10 %.

AutoExpress uvádí pro srovnání několik dnes běžných možností nabíjení, které jsou však oproti systému FastCharge skutečně pomalé. Například domácí nabíječky, tzv. "Wallboxy," poskytují jen 3.6 až 22 kW, takže nabíjení obvykle trvá celou noc. Většina veřejných nabíjecích stanic nabídne 50 kW a Tesla Supercharger okolo 120 kW.

Nabíjení elektrického Nissanu Leaf z veřejné nabíječky o výkonu 50 kW tak potrvá z 20 % na 80 % okolo hodiny, zatímco nabíječky Tesla zvládne totéž za cca 40 minut.

Nové nabíječky FastCharge by tak mohly znamenat další velký krok ve světě elektromobility, nesmíme však zapomínat, že určitá omezení mají i samotné elektromobily. Například nová Audi e-tron zvládne přijímat pouze 150 kW. Chystané elektrické Porsche Taycan by si pak mělo poradit až s 350 kW. Systém FastCharge by však měl být schopen automaticky rozeznat možnosti dobíjeného elektromobilu a podle toho přizpůsobit svůj výkon.

Na vývoji se kromě BMW a Porsche podílely také společnosti Siemens, Allego a Phoenix Contact E-Mobility. Nemalo měrou také přispělo německé ministerstvo dopravy, které do projektu investovalo v přepočtu okolo 200 milionů korun.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Nabíjení rychlé jako tankování? BMW a Porsche odstraňují největší problém elektromobilů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alkohol

Nadejcháš - neřídíš! Auto-lock systém by mohl zachránit až 5000 životů ročně

Avia A30 valník

Česká auta, to není jen Škoda a Tatra. Kde skončila legendární Avia?

Elektrokolo

Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

Roewe Vision R

Žasnete nad absurdními názvy čínských automobilek? Překvapivě dávají smysl

Peugeot Rifter GT Line 1.5 BlueHDi 130

TEST: Peugeot Rifter GT Line 1.5 BlueHDi 130 - Mistr v praktičnosti, který se neztratí ani na dálnici

Fotografie z loňského ročníku ankety Zlatý volant

Chcete ovlivnit výsledky ankety Zlatý volant? Máte poslední šanci!

reklama
reklama

Doporučujeme

Výrazně upravený "pošťácký" Jeep DJ s dvojicí motorů V8

„Nepodceňujte motivovaného burana," hlásá extrémní Jeep s dvojicí motorů V8

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kritici elektromobilů přišli o další argument, na zdroji energie totiž tolik nezáleží

  2. Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

  3. Česká auta, to není jen Škoda a Tatra. Kde skončila legendární Avia?

  4. Největší bojové vozidlo historie? Ruskou 60-tunovou tříkolku poháněly motory ze vzducholodě

  5. Škoda Scala startuje na částce 369 900. Na kolik vyjde v plné výbavě?

  6. Pioneer přišel s elegantním způsobem, jak proměnit mobil v nadupaný infotainment systém

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud