Mirai znamená japonsky budoucnost. Ne náhodou Toyota tímto názvem pojmenovala svůj první model napájený vodíkovými články. Mirai neprodukuje žádné zplodiny ani znečištění, její pohon je tichý a bez vibrací. Zde je pět zajímavostí o tomto autě.
Elektropohon s elektrárnou na palubě
Klíčovou technologii Toyoty Mirai představuje soustava palivových článků, které vytvářejí elektrický proud reakcí vzdušného kyslíku s vodíkem, jenž se skladuje pod tlakem v nádrži z uhlíkového vlákna a odolného plastu.
Vodík přivedený k anodě uvolní elektron, který přejde ke katodě a generuje tak proud. Po uvolnění elektronu se z atomu vodíku stává vodíkový iont. Přechází ke katodě, kde se spojí s kyslíkem a vznikne voda. Automobil má dvě nádrže na vodík v celkovém objemu 122 l. Jsou-li plně natankované, zajistí vozu dojezd až 550 km.
Žádné emise
Jediným vedlejším produktem výroby proudu v palivových článcích je voda. Mirai neznečišťuje vzduch ani životní prostředí, nevytváří žádné škodlivé emise, ani oxid uhličitý. Toyota na vodík je přitom velice tichá – elektromotor pracuje takřka nehlučně.
Jednorychlostní převodovka
Toyota Mirai má jednorychlostní přímou převodovku, jež funguje mnohem plynuleji než tradiční převodovky ve vozech se spalovacími motory. Elektromotor dodává maximální točivý moment od okamžiku startu, v plném rozsahu rychlosti. Mirai proto velmi dobře akceleruje a lineárně se rozjíždí, přičemž z 0 na 100 zrychlí během 9,6 s. Elektrická Toyota na palivové články má výkon 154 koní.
Automobil jako zdroj elektřiny
Toyota Mirai nejen generuje proud, kterým se napájí elektromotor. Může sloužit i jako zdroj elektrické energie pro jiná zařízení. V kufru je umístěna zásuvka, k níž lze připojit externí přijímače. Mirai snadno nahradí dieselové generátory, na rozdíl od nich je ovšem nehlučná, neznečišťuje prostředí a je schopna dodat dostatek energie pro rodinný dům na dva dny.
Sportovní pneumatiky Michelin
Mirai má dobrou přilnavost na vozovce nejen díky nízko umístěnému těžišti. Automobil dostal jedny z nejlepších pneumatik, jaké jsou na trhu k mání – Michelin Primacy MXC4 215/35R-17. Jsou navržené tak, aby zvýšily pohodlí při jízdě a zrychlily reakci automobilu na chování řidiče.
Pneumatiky byly vyrobeny v technologii Comfort Control značky Michelin – jejich vzor optimalizoval počítač a výrobní proces je maximálně precizní, aby se snížily vibrace a hluk při otáčení. Protektor představuje rovněž vyspělá technologie, díky které tyto celoroční pneumatiky zajistí velmi dobrou přilnavost i za deště a na sněhu.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.