Mirai znamená japonsky budoucnost. Ne náhodou Toyota tímto názvem pojmenovala svůj první model napájený vodíkovými články. Mirai neprodukuje žádné zplodiny ani znečištění, její pohon je tichý a bez vibrací. Zde je pět zajímavostí o tomto autě.
Elektropohon s elektrárnou na palubě
Klíčovou technologii Toyoty Mirai představuje soustava palivových článků, které vytvářejí elektrický proud reakcí vzdušného kyslíku s vodíkem, jenž se skladuje pod tlakem v nádrži z uhlíkového vlákna a odolného plastu.
Vodík přivedený k anodě uvolní elektron, který přejde ke katodě a generuje tak proud. Po uvolnění elektronu se z atomu vodíku stává vodíkový iont. Přechází ke katodě, kde se spojí s kyslíkem a vznikne voda. Automobil má dvě nádrže na vodík v celkovém objemu 122 l. Jsou-li plně natankované, zajistí vozu dojezd až 550 km.
Žádné emise
Jediným vedlejším produktem výroby proudu v palivových článcích je voda. Mirai neznečišťuje vzduch ani životní prostředí, nevytváří žádné škodlivé emise, ani oxid uhličitý. Toyota na vodík je přitom velice tichá – elektromotor pracuje takřka nehlučně.
Jednorychlostní převodovka
Toyota Mirai má jednorychlostní přímou převodovku, jež funguje mnohem plynuleji než tradiční převodovky ve vozech se spalovacími motory. Elektromotor dodává maximální točivý moment od okamžiku startu, v plném rozsahu rychlosti. Mirai proto velmi dobře akceleruje a lineárně se rozjíždí, přičemž z 0 na 100 zrychlí během 9,6 s. Elektrická Toyota na palivové články má výkon 154 koní.
Automobil jako zdroj elektřiny
Toyota Mirai nejen generuje proud, kterým se napájí elektromotor. Může sloužit i jako zdroj elektrické energie pro jiná zařízení. V kufru je umístěna zásuvka, k níž lze připojit externí přijímače. Mirai snadno nahradí dieselové generátory, na rozdíl od nich je ovšem nehlučná, neznečišťuje prostředí a je schopna dodat dostatek energie pro rodinný dům na dva dny.
Sportovní pneumatiky Michelin
Mirai má dobrou přilnavost na vozovce nejen díky nízko umístěnému těžišti. Automobil dostal jedny z nejlepších pneumatik, jaké jsou na trhu k mání – Michelin Primacy MXC4 215/35R-17. Jsou navržené tak, aby zvýšily pohodlí při jízdě a zrychlily reakci automobilu na chování řidiče.
Pneumatiky byly vyrobeny v technologii Comfort Control značky Michelin – jejich vzor optimalizoval počítač a výrobní proces je maximálně precizní, aby se snížily vibrace a hluk při otáčení. Protektor představuje rovněž vyspělá technologie, díky které tyto celoroční pneumatiky zajistí velmi dobrou přilnavost i za deště a na sněhu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?