Mirai znamená japonsky budoucnost. Ne náhodou Toyota tímto názvem pojmenovala svůj první model napájený vodíkovými články. Mirai neprodukuje žádné zplodiny ani znečištění, její pohon je tichý a bez vibrací. Zde je pět zajímavostí o tomto autě.
Elektropohon s elektrárnou na palubě
Klíčovou technologii Toyoty Mirai představuje soustava palivových článků, které vytvářejí elektrický proud reakcí vzdušného kyslíku s vodíkem, jenž se skladuje pod tlakem v nádrži z uhlíkového vlákna a odolného plastu.
Vodík přivedený k anodě uvolní elektron, který přejde ke katodě a generuje tak proud. Po uvolnění elektronu se z atomu vodíku stává vodíkový iont. Přechází ke katodě, kde se spojí s kyslíkem a vznikne voda. Automobil má dvě nádrže na vodík v celkovém objemu 122 l. Jsou-li plně natankované, zajistí vozu dojezd až 550 km.
Žádné emise
Jediným vedlejším produktem výroby proudu v palivových článcích je voda. Mirai neznečišťuje vzduch ani životní prostředí, nevytváří žádné škodlivé emise, ani oxid uhličitý. Toyota na vodík je přitom velice tichá – elektromotor pracuje takřka nehlučně.
Jednorychlostní převodovka
Toyota Mirai má jednorychlostní přímou převodovku, jež funguje mnohem plynuleji než tradiční převodovky ve vozech se spalovacími motory. Elektromotor dodává maximální točivý moment od okamžiku startu, v plném rozsahu rychlosti. Mirai proto velmi dobře akceleruje a lineárně se rozjíždí, přičemž z 0 na 100 zrychlí během 9,6 s. Elektrická Toyota na palivové články má výkon 154 koní.
Automobil jako zdroj elektřiny
Toyota Mirai nejen generuje proud, kterým se napájí elektromotor. Může sloužit i jako zdroj elektrické energie pro jiná zařízení. V kufru je umístěna zásuvka, k níž lze připojit externí přijímače. Mirai snadno nahradí dieselové generátory, na rozdíl od nich je ovšem nehlučná, neznečišťuje prostředí a je schopna dodat dostatek energie pro rodinný dům na dva dny.
Sportovní pneumatiky Michelin
Mirai má dobrou přilnavost na vozovce nejen díky nízko umístěnému těžišti. Automobil dostal jedny z nejlepších pneumatik, jaké jsou na trhu k mání – Michelin Primacy MXC4 215/35R-17. Jsou navržené tak, aby zvýšily pohodlí při jízdě a zrychlily reakci automobilu na chování řidiče.
Pneumatiky byly vyrobeny v technologii Comfort Control značky Michelin – jejich vzor optimalizoval počítač a výrobní proces je maximálně precizní, aby se snížily vibrace a hluk při otáčení. Protektor představuje rovněž vyspělá technologie, díky které tyto celoroční pneumatiky zajistí velmi dobrou přilnavost i za deště a na sněhu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.