Mirai znamená japonsky budoucnost. Ne náhodou Toyota tímto názvem pojmenovala svůj první model napájený vodíkovými články. Mirai neprodukuje žádné zplodiny ani znečištění, její pohon je tichý a bez vibrací. Zde je pět zajímavostí o tomto autě.
Elektropohon s elektrárnou na palubě
Klíčovou technologii Toyoty Mirai představuje soustava palivových článků, které vytvářejí elektrický proud reakcí vzdušného kyslíku s vodíkem, jenž se skladuje pod tlakem v nádrži z uhlíkového vlákna a odolného plastu.
Vodík přivedený k anodě uvolní elektron, který přejde ke katodě a generuje tak proud. Po uvolnění elektronu se z atomu vodíku stává vodíkový iont. Přechází ke katodě, kde se spojí s kyslíkem a vznikne voda. Automobil má dvě nádrže na vodík v celkovém objemu 122 l. Jsou-li plně natankované, zajistí vozu dojezd až 550 km.
Žádné emise
Jediným vedlejším produktem výroby proudu v palivových článcích je voda. Mirai neznečišťuje vzduch ani životní prostředí, nevytváří žádné škodlivé emise, ani oxid uhličitý. Toyota na vodík je přitom velice tichá – elektromotor pracuje takřka nehlučně.
Jednorychlostní převodovka
Toyota Mirai má jednorychlostní přímou převodovku, jež funguje mnohem plynuleji než tradiční převodovky ve vozech se spalovacími motory. Elektromotor dodává maximální točivý moment od okamžiku startu, v plném rozsahu rychlosti. Mirai proto velmi dobře akceleruje a lineárně se rozjíždí, přičemž z 0 na 100 zrychlí během 9,6 s. Elektrická Toyota na palivové články má výkon 154 koní.
Automobil jako zdroj elektřiny
Toyota Mirai nejen generuje proud, kterým se napájí elektromotor. Může sloužit i jako zdroj elektrické energie pro jiná zařízení. V kufru je umístěna zásuvka, k níž lze připojit externí přijímače. Mirai snadno nahradí dieselové generátory, na rozdíl od nich je ovšem nehlučná, neznečišťuje prostředí a je schopna dodat dostatek energie pro rodinný dům na dva dny.
Sportovní pneumatiky Michelin
Mirai má dobrou přilnavost na vozovce nejen díky nízko umístěnému těžišti. Automobil dostal jedny z nejlepších pneumatik, jaké jsou na trhu k mání – Michelin Primacy MXC4 215/35R-17. Jsou navržené tak, aby zvýšily pohodlí při jízdě a zrychlily reakci automobilu na chování řidiče.
Pneumatiky byly vyrobeny v technologii Comfort Control značky Michelin – jejich vzor optimalizoval počítač a výrobní proces je maximálně precizní, aby se snížily vibrace a hluk při otáčení. Protektor představuje rovněž vyspělá technologie, díky které tyto celoroční pneumatiky zajistí velmi dobrou přilnavost i za deště a na sněhu.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.