Výměna oleje v autě je jedním z nejčastějších a současně i nejsnazších servisních úkonů, do kterých se majitelé vozu mohou pustit svépomocí. Tedy alespoň za předpokladu, že nevlastní drahý supersport, u kterého je potřeba rozebírat karoserii a vypouštět olej na několika místech. I při výměně oleje bychom však měli být obezřetní a dát si pozor na několik častých chyb, se kterými se občas potýkají amatéři i odborníci.
Výměna oleje je považována za triviální záležitost, kterou si řada lidí představuje jen jako vypuštění oleje, výměnu filtru a dolití oleje nového. A v podstatě to ak skutečně je, ovšem i během těchto pár kroků se dá udělat několik chyb, které vám v lepším případě přidělají další práci a v tom horším mohou i výrazně zkrátit životnost motoru. Na co si tedy dát pozor?
1. Výběr špatného oleje
U starších automobilů bylo v podstatě jedno, jaký olej jste do nich nalili - hlavně že je mělo co mazat. V dnešní době má však olej v motoru na starosti podstatně více funkcí a také je více namáhán. Při výběru oleje a jeho viskozity je proto dobré se držet doporučení výrobce, který většinou ví, proč který olej doporučuje.
Při výběru oleje navíc nehleďte jen na specifikaci, ale i na výrobce. Několik testů už totiž potvrdilo, že i oleje se shodným značením se za různých podmínek nemusí chovat stejně. Bylo by tedy smutné dobrovolně si ničit motor, když rozdíly mohou být v rozmezí stovek korun.
Použitím špatného oleje totiž může docházet například k nedostatečnému mazání, rychlejšímu opotřebení motoru i oleje, špatné funkci některých komponent a to všechno dohromady směřuje k poškození a v nejhorších případech i zničení motoru.
Správný typ oleje bývá uveden buď v servisním manuálu, nebo ho lze najít i na některých webech výrobců olejů. Dobrým pomocníkem také mohou být internetová fóra či facebookové kluby značek / modelů, kde se nezřídka kdy objevují i odborníci či přímo mechanici.
2. Nesprávné množství oleje
Pokud máte správný typ oleje, je ještě potřeba nalít ho do motoru správné množství. Málo nebo naopak příliš mnoho oleje je přitom jednou z častých chyb, které v obou případech vedou k podobným výsledkům, kterým je ve výsledku vždy rychlejší opotřebení motoru.
Pokud totiž doplníte oleje málo, nastane problém s tlakem v mazací soupravě a tím pádem se vás motor nemusí správně promazávat, dochází k vyššímu tření a rychlejšímu opotřebení. Pokud nelijete oleje naopak moc (nemluvíme o pár kapkách), koledujete si o podobné problémy. Opět totiž může docházek k problémům s mazáním a v nejhorších případech dokonce může dojít vlivem příliš vysokého tlaku v mazací soupravě k poškození některých těsnění a únikům oleje.
Je tedy vhodné dolívat vždy správné množství oleje, které bývá uvedeno v servisním manuálu. Každý správný motorista by navíc měl hlídat hladinu oleje pravidelně pomocí klasické měrky oleje.
3. Pozor na výpustní šroub
Každé výměně oleje předchází vypuštění oleje starého a to pomocí výpustního šroubu, který se nachází pod motorem. Na tom není nic složitého. Problém však může nastat při zpětné montáži šroubu před doplňováním oleje nového.
Že někdo občas na zpětnou montáž šroubu zapomene zřejmě nemá smysl psát - takového omylu si totiž všimne rychle a po následném úklidu už se mu nic podobného jistě nestane. Často se však doporučuje při zpětné montáži vyměnit i těsnící podložku, kterou bývá tento šroub často doplněn. Pokud by už totiž neplnila svou funkci, mohlo by postupem času dojít k pomalému ukapávání motorového oleje, což není příjemné.
Dalším častým problémem může být dotahování těchto výpustních šroubů příliš velkou silou, což může vést k jejich poškození. Stejně jako většina šroubů v motoru, i výpustná šroub na olej má stanovený moment, na který by měl být dotahován.
4. Pozor na těsnění olejového filtru
Největším problémem při výměně filtrů bývá většinou jejich povolení, ovšem na to už se dá sehnat celá řada klíčů, které seženete na každé čerpací stanici. Dalším problémem může být špatný výběr filtru, což už může být zásadní pro životnost motoru. Filtr totiž musí pravidelně přefiltrovat velké množství oleje, ze kterého odstraňuje drobné částice, které by jinak mohly poškozovat motor. Jistě není potřeba zmiňovat k čemu dochází, pokud filtr nefunguje spolehlivě.
Pokud se vám však podařilo bez problémů odstranit filtr starý a po ruce už máte připravený filtr nový, nezapomeňte se ještě věnovat jejich těsnění - a to u obou. U staršího filtru je totiž potřeba zkontrolovat, zda se jeho těsnění nepřichytilo na závit v motoru. Pokud by k tomu došlo a vy jste namontovali na staré těsnění nový filtr s novým těsněním, koledujete si o malér.
Pokud je vše v pořádku, ještě před instalací nového filtru namažte jeho těsnění trochou motorového oleje, aby se těsnění lépe přichytilo a správně plnilo svou funkci. Olejový filtr pak nezapomeňte pevně utáhnout - ovšem opět pozor na stržení závitů.
5. Pravidelná údržba
Pokud se rozhodnete pro výměnu oleje svépomocí, rozhodně byste to neměli neustále odkládat. Jak jistě všichni víme, olej by se měl měnit v pravidelných intervalech, případně po nájezdu stanoveným výrobcem automobilu.
Kromě samotné výměny oleje je navíc vhodné se podívat i na další komponenty, které má pod kapotou na dosah. Je vhodné zkontrolovat například vzduchový filtr, kapalinu v posilovači řízení, brzdovou kapalinu, chladící kapalinu a doplnit kapalinu do ostřikovačů. Při té příležitosti navíc můžete zkontrolovat i zda vám svítí všechny žárovky ve světlech, zda vám nepropadla lékárnička, atd. Zkrátka když už se svému autu věnujete, udělejte to pořádně.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?