Výměna oleje v autě je jedním z nejčastějších a současně i nejsnazších servisních úkonů, do kterých se majitelé vozu mohou pustit svépomocí. Tedy alespoň za předpokladu, že nevlastní drahý supersport, u kterého je potřeba rozebírat karoserii a vypouštět olej na několika místech. I při výměně oleje bychom však měli být obezřetní a dát si pozor na několik častých chyb, se kterými se občas potýkají amatéři i odborníci.
Výměna oleje je považována za triviální záležitost, kterou si řada lidí představuje jen jako vypuštění oleje, výměnu filtru a dolití oleje nového. A v podstatě to ak skutečně je, ovšem i během těchto pár kroků se dá udělat několik chyb, které vám v lepším případě přidělají další práci a v tom horším mohou i výrazně zkrátit životnost motoru. Na co si tedy dát pozor?
1. Výběr špatného oleje
U starších automobilů bylo v podstatě jedno, jaký olej jste do nich nalili - hlavně že je mělo co mazat. V dnešní době má však olej v motoru na starosti podstatně více funkcí a také je více namáhán. Při výběru oleje a jeho viskozity je proto dobré se držet doporučení výrobce, který většinou ví, proč který olej doporučuje.
Při výběru oleje navíc nehleďte jen na specifikaci, ale i na výrobce. Několik testů už totiž potvrdilo, že i oleje se shodným značením se za různých podmínek nemusí chovat stejně. Bylo by tedy smutné dobrovolně si ničit motor, když rozdíly mohou být v rozmezí stovek korun.
Použitím špatného oleje totiž může docházet například k nedostatečnému mazání, rychlejšímu opotřebení motoru i oleje, špatné funkci některých komponent a to všechno dohromady směřuje k poškození a v nejhorších případech i zničení motoru.
Správný typ oleje bývá uveden buď v servisním manuálu, nebo ho lze najít i na některých webech výrobců olejů. Dobrým pomocníkem také mohou být internetová fóra či facebookové kluby značek / modelů, kde se nezřídka kdy objevují i odborníci či přímo mechanici.
2. Nesprávné množství oleje
Pokud máte správný typ oleje, je ještě potřeba nalít ho do motoru správné množství. Málo nebo naopak příliš mnoho oleje je přitom jednou z častých chyb, které v obou případech vedou k podobným výsledkům, kterým je ve výsledku vždy rychlejší opotřebení motoru.
Pokud totiž doplníte oleje málo, nastane problém s tlakem v mazací soupravě a tím pádem se vás motor nemusí správně promazávat, dochází k vyššímu tření a rychlejšímu opotřebení. Pokud nelijete oleje naopak moc (nemluvíme o pár kapkách), koledujete si o podobné problémy. Opět totiž může docházek k problémům s mazáním a v nejhorších případech dokonce může dojít vlivem příliš vysokého tlaku v mazací soupravě k poškození některých těsnění a únikům oleje.
Je tedy vhodné dolívat vždy správné množství oleje, které bývá uvedeno v servisním manuálu. Každý správný motorista by navíc měl hlídat hladinu oleje pravidelně pomocí klasické měrky oleje.
3. Pozor na výpustní šroub
Každé výměně oleje předchází vypuštění oleje starého a to pomocí výpustního šroubu, který se nachází pod motorem. Na tom není nic složitého. Problém však může nastat při zpětné montáži šroubu před doplňováním oleje nového.
Že někdo občas na zpětnou montáž šroubu zapomene zřejmě nemá smysl psát - takového omylu si totiž všimne rychle a po následném úklidu už se mu nic podobného jistě nestane. Často se však doporučuje při zpětné montáži vyměnit i těsnící podložku, kterou bývá tento šroub často doplněn. Pokud by už totiž neplnila svou funkci, mohlo by postupem času dojít k pomalému ukapávání motorového oleje, což není příjemné.
Dalším častým problémem může být dotahování těchto výpustních šroubů příliš velkou silou, což může vést k jejich poškození. Stejně jako většina šroubů v motoru, i výpustná šroub na olej má stanovený moment, na který by měl být dotahován.
4. Pozor na těsnění olejového filtru
Největším problémem při výměně filtrů bývá většinou jejich povolení, ovšem na to už se dá sehnat celá řada klíčů, které seženete na každé čerpací stanici. Dalším problémem může být špatný výběr filtru, což už může být zásadní pro životnost motoru. Filtr totiž musí pravidelně přefiltrovat velké množství oleje, ze kterého odstraňuje drobné částice, které by jinak mohly poškozovat motor. Jistě není potřeba zmiňovat k čemu dochází, pokud filtr nefunguje spolehlivě.
Pokud se vám však podařilo bez problémů odstranit filtr starý a po ruce už máte připravený filtr nový, nezapomeňte se ještě věnovat jejich těsnění - a to u obou. U staršího filtru je totiž potřeba zkontrolovat, zda se jeho těsnění nepřichytilo na závit v motoru. Pokud by k tomu došlo a vy jste namontovali na staré těsnění nový filtr s novým těsněním, koledujete si o malér.
Pokud je vše v pořádku, ještě před instalací nového filtru namažte jeho těsnění trochou motorového oleje, aby se těsnění lépe přichytilo a správně plnilo svou funkci. Olejový filtr pak nezapomeňte pevně utáhnout - ovšem opět pozor na stržení závitů.
5. Pravidelná údržba
Pokud se rozhodnete pro výměnu oleje svépomocí, rozhodně byste to neměli neustále odkládat. Jak jistě všichni víme, olej by se měl měnit v pravidelných intervalech, případně po nájezdu stanoveným výrobcem automobilu.
Kromě samotné výměny oleje je navíc vhodné se podívat i na další komponenty, které má pod kapotou na dosah. Je vhodné zkontrolovat například vzduchový filtr, kapalinu v posilovači řízení, brzdovou kapalinu, chladící kapalinu a doplnit kapalinu do ostřikovačů. Při té příležitosti navíc můžete zkontrolovat i zda vám svítí všechny žárovky ve světlech, zda vám nepropadla lékárnička, atd. Zkrátka když už se svému autu věnujete, udělejte to pořádně.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.