Jak vyměnit v autě olej? Jednoduchý úkon může být těžší, než se zdá

mao / AutoRoad.cz, 20. července 2018, 11:17 Aktualizováno 20.7.2018, 12:01 Google+

Výměna oleje v autě je jedním z nejčastějších a současně i nejsnazších servisních úkonů, do kterých se majitelé vozu mohou pustit svépomocí. Tedy alespoň za předpokladu, že nevlastní drahý supersport, u kterého je potřeba rozebírat karoserii a vypouštět olej na několika místech. I při výměně oleje bychom však měli být obezřetní a dát si pozor na několik častých chyb, se kterými se občas potýkají amatéři i odborníci.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Výměna oleje

Výměna oleje | foto: Dataconsult

Sdílejte článek

Výměna oleje je považována za triviální záležitost, kterou si řada lidí představuje jen jako vypuštění oleje, výměnu filtru a dolití oleje nového. A v podstatě to ak skutečně je, ovšem i během těchto pár kroků se dá udělat několik chyb, které vám v lepším případě přidělají další práci a v tom horším mohou i výrazně zkrátit životnost motoru. Na co si tedy dát pozor?

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

1. Výběr špatného oleje

U starších automobilů bylo v podstatě jedno, jaký olej jste do nich nalili - hlavně že je mělo co mazat. V dnešní době má však olej v motoru na starosti podstatně více funkcí a také je více namáhán. Při výběru oleje a jeho viskozity je proto dobré se držet doporučení výrobce, který většinou ví, proč který olej doporučuje.

Při výběru oleje navíc nehleďte jen na specifikaci, ale i na výrobce. Několik testů už totiž potvrdilo, že i oleje se shodným značením se za různých podmínek nemusí chovat stejně. Bylo by tedy smutné dobrovolně si ničit motor, když rozdíly mohou být v rozmezí stovek korun.

img-responsive

Ačkoliv mají oleje stejné označení SAE, mezi jednotlivými výrobci jsou obrovské rozdíly | foto: youtube.com

Použitím špatného oleje totiž může docházet například k nedostatečnému mazání, rychlejšímu opotřebení motoru i oleje, špatné funkci některých komponent a to všechno dohromady směřuje k poškození a v nejhorších případech i zničení motoru.

Správný typ oleje bývá uveden buď v servisním manuálu, nebo ho lze najít i na některých webech výrobců olejů. Dobrým pomocníkem také mohou být internetová fóra či facebookové kluby značek / modelů, kde se nezřídka kdy objevují i odborníci či přímo mechanici.

2. Nesprávné množství oleje

Pokud máte správný typ oleje, je ještě potřeba nalít ho do motoru správné množství. Málo nebo naopak příliš mnoho oleje je přitom jednou z častých chyb, které v obou případech vedou k podobným výsledkům, kterým je ve výsledku vždy rychlejší opotřebení motoru.

Pokud totiž doplníte oleje málo, nastane problém s tlakem v mazací soupravě a tím pádem se vás motor nemusí správně promazávat, dochází k vyššímu tření a rychlejšímu opotřebení. Pokud nelijete oleje naopak moc (nemluvíme o pár kapkách), koledujete si o podobné problémy. Opět totiž může docházek k problémům s mazáním a v nejhorších případech dokonce může dojít vlivem příliš vysokého tlaku v mazací soupravě k poškození některých těsnění a únikům oleje.

img-responsive

Při nesprávném množství oleje můžete taky rychle dojet | foto: pixabay.com

Je tedy vhodné dolívat vždy správné množství oleje, které bývá uvedeno v servisním manuálu. Každý správný motorista by navíc měl hlídat hladinu oleje pravidelně pomocí klasické měrky oleje.

3. Pozor na výpustní šroub

Každé výměně oleje předchází vypuštění oleje starého a to pomocí výpustního šroubu, který se nachází pod motorem. Na tom není nic složitého. Problém však může nastat při zpětné montáži šroubu před doplňováním oleje nového.

Že někdo občas na zpětnou montáž šroubu zapomene zřejmě nemá smysl psát - takového omylu si totiž všimne rychle a po následném úklidu už se mu nic podobného jistě nestane. Často se však doporučuje při zpětné montáži vyměnit i těsnící podložku, kterou bývá tento šroub často doplněn. Pokud by už totiž neplnila svou funkci, mohlo by postupem času dojít k pomalému ukapávání motorového oleje, což není příjemné.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Dalším častým problémem může být dotahování těchto výpustních šroubů příliš velkou silou, což může vést k jejich poškození. Stejně jako většina šroubů v motoru, i výpustná šroub na olej má stanovený moment, na který by měl být dotahován.

4. Pozor na těsnění olejového filtru

Největším problémem při výměně filtrů bývá většinou jejich povolení, ovšem na to už se dá sehnat celá řada klíčů, které seženete na každé čerpací stanici. Dalším problémem může být špatný výběr filtru, což už může být zásadní pro životnost motoru. Filtr totiž musí pravidelně přefiltrovat velké množství oleje, ze kterého odstraňuje drobné částice, které by jinak mohly poškozovat motor. Jistě není potřeba zmiňovat k čemu dochází, pokud filtr nefunguje spolehlivě.

img-responsive

Olejový filtr | foto: pixabay.com

Pokud se vám však podařilo bez problémů odstranit filtr starý a po ruce už máte připravený filtr nový, nezapomeňte se ještě věnovat jejich těsnění - a to u obou. U staršího filtru je totiž potřeba zkontrolovat, zda se jeho těsnění nepřichytilo na závit v motoru. Pokud by k tomu došlo a vy jste namontovali na staré těsnění nový filtr s novým těsněním, koledujete si o malér.

Pokud je vše v pořádku, ještě před instalací nového filtru namažte jeho těsnění trochou motorového oleje, aby se těsnění lépe přichytilo a správně plnilo svou funkci. Olejový filtr pak nezapomeňte pevně utáhnout - ovšem opět pozor na stržení závitů.

5. Pravidelná údržba

img-responsive

Když už je člověk pod kapotou, měl by zkontrolovat i další věci | foto: Toyota

Pokud se rozhodnete pro výměnu oleje svépomocí, rozhodně byste to neměli neustále odkládat. Jak jistě všichni víme, olej by se měl měnit v pravidelných intervalech, případně po nájezdu stanoveným výrobcem automobilu.

Kromě samotné výměny oleje je navíc vhodné se podívat i na další komponenty, které má pod kapotou na dosah. Je vhodné zkontrolovat například vzduchový filtr, kapalinu v posilovači řízení, brzdovou kapalinu, chladící kapalinu a doplnit kapalinu do ostřikovačů. Při té příležitosti navíc můžete zkontrolovat i zda vám svítí všechny žárovky ve světlech, zda vám nepropadla lékárnička, atd. Zkrátka když už se svému autu věnujete, udělejte to pořádně.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak vyměnit v autě olej? Jednoduchý úkon může být těžší, než se zdá

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Skici vozu Škoda Vision iV

Škoda chystá i dostupný malý elektromobil, na jeho vývoji už se pracuje

Top Gear srovnal hybridní Hondu NSX s tradičními ostrými německými sedany

VIDEO: Hybridní japonský sporťák vs. ostré německé sedany? Top Gear uspořádal souboj generací

Areál BMW v Mnichově

Chcete navštívit BMW Museum zdarma? Víme, na kdy si výlet naplánovat

Bugatti La Voiture Noire

Bugatti La Voiture Noire zatím nemá motor ani interiér, dokončeno bude až za 2.5 roku

V březnu 2015 odstartovala současná, třetí generace, která nyní dosáhla mety 500 000 vyrobených vozů. Celkem dosud vzniklo více než 1,25 milionu vozů Škoda Superb všech generací

Škoda již vyrobila 500 000 nových Superbů, tradice modelu sahá až do roku 1934

Porsche Cayenne Coupe

Porsche Cayenne Coupe: Stylové, výkonné a technologiemi nabité SUV

reklama
reklama

Doporučujeme

Vazirani Shul

Vazirani Shul: elektrický hypersport pro petrolheady od tvůrce Gran Turisma

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Luxus v ruském stylu? Takhle vypadá vojenský speciál přestavěný na luxusní SUV

  2. Legální podvod? Takto se automobilky snaží využít mezery v zákonech ve svůj prospěch

  3. Volkswagen potichu odhalil nové logo, téměř nikdo si ho ale nevšiml

  4. Nejdražší auto světa byla jen replika? Úchvatné Bugatti usvědčilo video z konce výstavy

  5. Nejvhodnější nové vozy v jednotlivých segmentech vybrala hvězda Top Gear

  6. Nová Škoda Octavia dorazí ještě letos, oslaví tak 60. výročí modelu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud