Bleskově rychlé a ekologické nabíjení elektromobilů? I tady pomáhá závodní Volkswagen I.D.

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 15. června 2018, 13:46 Google+

Příslušný paragraf v pravidlech pro závod do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“ zní jasně: Musí-li účastník nejslavnějšího závodu do vrchu na světě svou jízdu z bezpečnostních důvodů přerušit – například kvůli náhlému krupobití nebo vyprošťování jiného vozidla – pak má přesně 20 minut času na to, aby se připravil na druhý pokus a znovu se postavil na startovní čáru. „Tento časový úsek byl při konfiguraci akumulátorů pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak rozhodujícím faktorem,“ popisuje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Důležitou součást systému rychlého nabíjení tvoří kromě toho také strategie nabíjení a nezávislý, mobilní zdroj elektrické energie.“

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Volkswagen I.D. R Pikes Peak | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Tým Marca-Christiana Bertrama, vedoucího vývoje elektrických/ elektronických systémů v oddělení Volkswagen Motorsport, vyvinul pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak elektrický pohon, který poskytuje celkový nejvyšší výkon 500 kW (680 k). Při útoku na stávající traťový rekord v kategorii elektromobilů, který se uskuteční 24. června, musí tým Volkswagen Motorsport počítat s nesčetnými nevypočitatelnými okolnostmi. Mezi ně patří také možné přerušení závodu. „Při stanovení strategie nabíjení jsme zohlednili možnost opětovného startu,“ říká Bertram. „Přitom je nutné zvládnout dvě výzvy: zabránit přehřátí akumulátorů během nabíjení a kromě toho zajistit rovnoměrnost nabití všech akumulátorových článků.“

Využívání zkušeností z vývoje rodiny modelů I.D.

Při vývoji akumulátorů pro první čistě elektricky poháněný závodní vůz Volkswagen profitoval tým z know-how odborných oddělení pro elektrickou mobilitu značky Volkswagen ve Wolfsburgu. Například základní výzkum pro akumulátory závodního vozu I.D. R Pikes Peak probíhal ve stejných laboratořích, v nichž je vyvíjena také akumulátorová technika pro budoucí sériově vyráběné modely rodiny I.D. „Nejprve jsme testovali různá chemická složení jednotlivých akumulátorových článků, následně jsme testy rozšířili na celé moduly,“ vysvětluje Bertram.

Optimálním řešením pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak se ukázalo být rozdělení lithium-iontových akumulátorů do dvou bloků a jejich uložení vedle prostoru pro jezdce a za ním. Akumulátory se vyznačují velmi vysokou hustotou výkonu. „U závodního vozu nepotřebujeme maximální dojezd, ale nejvyšší možný dodávaný výkon,“ vysvětluje Bertram rozdíly od sériově vyráběných vozů. I.D. R Pikes Peak díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,25 sekundy – rychleji než monopost Formule 1. Na trati o délce 19,99 kilometru čeká jezdce 156 zatáček. Akumulátory přitom musí zvládnout přibližně stejný počet fází akcelerace.

Komplexní strategie pro nabíjecí proces

Zvláštní pozornost byla při vývoji věnována ideálnímu nabíjení akumulátorů během závodu. Tento proces vyžaduje komplexní strategii. Volkswagen Motorsport bude před startem na Pikes Peaku pracovat současně se dvěma systémy rychlého nabíjení, které dodají akumulátorům závodního vozu I.D. R Pikes Peak čerstvou energii s relativně nízkým celkovým výkonem 90 kW. „Díky nízkému nabíjecímu proudu vzniká jen málo tepla,“ říká Bertram.

img-responsive

Volkswagen I.D. R Pikes Peak | foto: youtube.com

Velkou neznámou je přitom venkovní teplota v zázemí závodních týmů. Na Pikes Peaku jsou dokonce i v červnu možné hodnoty jen mírně přesahující bod mrazu, ale také vysloveně letní horko. „Pro akumulátory je ideální teplota kolem 30 stupňů Celsia,“ říká Bertram. V případě potřeby může být vnitřní akumulátorový systém závodního vozu I.D. R Pikes Peak chlazen přívodem vzduchu. Během procesu rychlého nabíjení nesmí však dojít ani k příliš velkému ochlazení, aby se zabránilo vzniku kondenzátu.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak | zdroj: youtube.com

Ekologické řešení: glycerol jako palivo pro výrobu elektrické energie

Volkswagen Motorsport se vydal novými cestami i v oblasti výroby elektrické energie, potřebné k nabíjení akumulátorů. Protože v přechodně zřízeném parkovišti závodních strojů v nadmořské výšce 2800 metrů neexistuje žádné vhodné zásobování elektrickou energií, vyrábí pro tým Volkswagen Motorsport potřebnou elektřinu generátor, který vypadá na první pohled zcela konvenčně. Jeho agregát však nespaluje jako obvykle naftu, nýbrž glycerol.

img-responsive

Volkswagen I.D. R Pikes Peak | foto: Volkswagen

Při spalování této kapaliny – z chemického hlediska se jedná o cukrový alkohol, který vzniká jako odpadní produkt například při výrobě bionafty – nevznikají téměř žádné škodlivé plyny ani zbytky. Samotný glycerol není jedovatý a dokonce je schválený k používání v potravinářském a kosmetickém průmyslu jako přídatná látka E422. „Glycerolem poháněný generátor zásobuje před tréninky a závodem ekologickou elektrickou energií nejen závodní vůz I.D. R Pikes Peak, ale také všechna elektrická zařízení v naší servisní zóně,“ vysvětluje Marc-Christian Bertram. „Od počítačů inženýrů až po kávovar,“ dodává Bertram.

Vytisknout

Diskuze: Bleskově rychlé a ekologické nabíjení elektromobilů? I tady pomáhá závodní Volkswagen I.D.

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

reklama

Doporučujeme

Mytí auta v myčce se pořádně zvrtlo, přitom jen stačilo následovat instrukce

Co dokáže napáchat automatická myčka? Tohle je důvod, proč se vždy držet…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud