K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Bleskově rychlé a ekologické nabíjení elektromobilů? I tady pomáhá závodní Volkswagen I.D.

-mao / AutoRoad.cz, 15. června 2018, 13:46 Google+

Příslušný paragraf v pravidlech pro závod do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“ zní jasně: Musí-li účastník nejslavnějšího závodu do vrchu na světě svou jízdu z bezpečnostních důvodů přerušit – například kvůli náhlému krupobití nebo vyprošťování jiného vozidla – pak má přesně 20 minut času na to, aby se připravil na druhý pokus a znovu se postavil na startovní čáru. „Tento časový úsek byl při konfiguraci akumulátorů pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak rozhodujícím faktorem,“ popisuje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Důležitou součást systému rychlého nabíjení tvoří kromě toho také strategie nabíjení a nezávislý, mobilní zdroj elektrické energie.“

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen I.D. R Pikes Peak

Volkswagen I.D. R Pikes Peak | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Tým Marca-Christiana Bertrama, vedoucího vývoje elektrických/ elektronických systémů v oddělení Volkswagen Motorsport, vyvinul pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak elektrický pohon, který poskytuje celkový nejvyšší výkon 500 kW (680 k). Při útoku na stávající traťový rekord v kategorii elektromobilů, který se uskuteční 24. června, musí tým Volkswagen Motorsport počítat s nesčetnými nevypočitatelnými okolnostmi. Mezi ně patří také možné přerušení závodu. „Při stanovení strategie nabíjení jsme zohlednili možnost opětovného startu,“ říká Bertram. „Přitom je nutné zvládnout dvě výzvy: zabránit přehřátí akumulátorů během nabíjení a kromě toho zajistit rovnoměrnost nabití všech akumulátorových článků.“

Využívání zkušeností z vývoje rodiny modelů I.D.

Při vývoji akumulátorů pro první čistě elektricky poháněný závodní vůz Volkswagen profitoval tým z know-how odborných oddělení pro elektrickou mobilitu značky Volkswagen ve Wolfsburgu. Například základní výzkum pro akumulátory závodního vozu I.D. R Pikes Peak probíhal ve stejných laboratořích, v nichž je vyvíjena také akumulátorová technika pro budoucí sériově vyráběné modely rodiny I.D. „Nejprve jsme testovali různá chemická složení jednotlivých akumulátorových článků, následně jsme testy rozšířili na celé moduly,“ vysvětluje Bertram.

Optimálním řešením pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak se ukázalo být rozdělení lithium-iontových akumulátorů do dvou bloků a jejich uložení vedle prostoru pro jezdce a za ním. Akumulátory se vyznačují velmi vysokou hustotou výkonu. „U závodního vozu nepotřebujeme maximální dojezd, ale nejvyšší možný dodávaný výkon,“ vysvětluje Bertram rozdíly od sériově vyráběných vozů. I.D. R Pikes Peak díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,25 sekundy – rychleji než monopost Formule 1. Na trati o délce 19,99 kilometru čeká jezdce 156 zatáček. Akumulátory přitom musí zvládnout přibližně stejný počet fází akcelerace.

Komplexní strategie pro nabíjecí proces

Zvláštní pozornost byla při vývoji věnována ideálnímu nabíjení akumulátorů během závodu. Tento proces vyžaduje komplexní strategii. Volkswagen Motorsport bude před startem na Pikes Peaku pracovat současně se dvěma systémy rychlého nabíjení, které dodají akumulátorům závodního vozu I.D. R Pikes Peak čerstvou energii s relativně nízkým celkovým výkonem 90 kW. „Díky nízkému nabíjecímu proudu vzniká jen málo tepla,“ říká Bertram.

img-responsive

Volkswagen I.D. R Pikes Peak | foto: youtube.com

Velkou neznámou je přitom venkovní teplota v zázemí závodních týmů. Na Pikes Peaku jsou dokonce i v červnu možné hodnoty jen mírně přesahující bod mrazu, ale také vysloveně letní horko. „Pro akumulátory je ideální teplota kolem 30 stupňů Celsia,“ říká Bertram. V případě potřeby může být vnitřní akumulátorový systém závodního vozu I.D. R Pikes Peak chlazen přívodem vzduchu. Během procesu rychlého nabíjení nesmí však dojít ani k příliš velkému ochlazení, aby se zabránilo vzniku kondenzátu.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak | zdroj: youtube.com

Ekologické řešení: glycerol jako palivo pro výrobu elektrické energie

Volkswagen Motorsport se vydal novými cestami i v oblasti výroby elektrické energie, potřebné k nabíjení akumulátorů. Protože v přechodně zřízeném parkovišti závodních strojů v nadmořské výšce 2800 metrů neexistuje žádné vhodné zásobování elektrickou energií, vyrábí pro tým Volkswagen Motorsport potřebnou elektřinu generátor, který vypadá na první pohled zcela konvenčně. Jeho agregát však nespaluje jako obvykle naftu, nýbrž glycerol.

img-responsive

Volkswagen I.D. R Pikes Peak | foto: Volkswagen

Při spalování této kapaliny – z chemického hlediska se jedná o cukrový alkohol, který vzniká jako odpadní produkt například při výrobě bionafty – nevznikají téměř žádné škodlivé plyny ani zbytky. Samotný glycerol není jedovatý a dokonce je schválený k používání v potravinářském a kosmetickém průmyslu jako přídatná látka E422. „Glycerolem poháněný generátor zásobuje před tréninky a závodem ekologickou elektrickou energií nejen závodní vůz I.D. R Pikes Peak, ale také všechna elektrická zařízení v naší servisní zóně,“ vysvětluje Marc-Christian Bertram. „Od počítačů inženýrů až po kávovar,“ dodává Bertram.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Bleskově rychlé a ekologické nabíjení elektromobilů? I tady pomáhá závodní Volkswagen I.D.

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda VOS

Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů jezdil po kolejích rychleji než na silnici

Vincent Black Lightning

Nejdražší motocykl na světě? Black Lightning uháněl 241 km/h už v roce 1948

MINI John Cooper Works se vznáší 65 metrů nad Ostravou. Nejvýše umístěný automobil nad terénem v ČR stojí na Bolt Tower v Dolních Vítkovicích.

Nový ostravský unikát? Extrémněji zaparkované auto už asi v Česku nenajdete

Hyundai i30 N Line

Hyundai představilo novou i30 N Line: Ostře řezaný Hot Hatch vypadá rychle, ale něco mu chybí

Drobnosti, které mohou výrazně usnadnit a zpříjemnit dlouhé cesty autem

Čeká vás dlouhá cesta autem? Vychytávky, které vám ji zpříjemní

Ilustrační foto

Co se stane, když za jízdy vytáhnete klíček ze zapalování nebo vypnete motor?

Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů Škoda 450 byly dodány zákazníkům v zahraničí. Na fotografii Viléma Heckela je roadster zachycen ve společnosti Miss USA 1957 Charlotte Sheffield.

Předchůdce Felicie přepsal dějiny? Škoda 450 bodovala ve světě, v Česku přišla s revolucí

Nová Toyota RAV4 páté generace

S BMW a Audi nejsou Němci spokojeni vůbec. Co jim začalo vadit a jak je na tom Škoda?

Ruský Youtuber se tentokrát pokusil vyrobit pneumatiky z papíru - přesněji z 10 000 listů kancelářské A4

Pneumatiky vyrobené z 10 000 listů papíru? Ruský nápad překvapil i samotné autory

Nissan Leaf Nismo se stal skutečností, prozatím však pouze v Japonsku

Elektrický Nissan Leaf jako sportovní Nismo? Šílený sen se stává realitou

reklama
reklama

Doporučujeme

Mytí auta v myčce se pořádně zvrtlo, přitom jen stačilo následovat instrukce

Co dokáže napáchat automatická myčka? Tohle je důvod, proč se vždy držet…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

  2. Tesla Model S s nájezdem 643 700 km? Neuvěříte, jaké byly náklady na její provoz

  3. Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

  4. Pneumatiky vyrobené z 10 000 listů papíru? Ruský nápad překvapil i samotné autory

  5. Obrněný Zetor Gerlach? Nová úroveň armádní obrany, modularity, mobility pro různé mise

  6. Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů jezdil po kolejích rychleji než na silnici

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud