Příslušný paragraf v pravidlech pro závod do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“ zní jasně: Musí-li účastník nejslavnějšího závodu do vrchu na světě svou jízdu z bezpečnostních důvodů přerušit – například kvůli náhlému krupobití nebo vyprošťování jiného vozidla – pak má přesně 20 minut času na to, aby se připravil na druhý pokus a znovu se postavil na startovní čáru. „Tento časový úsek byl při konfiguraci akumulátorů pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak rozhodujícím faktorem,“ popisuje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Důležitou součást systému rychlého nabíjení tvoří kromě toho také strategie nabíjení a nezávislý, mobilní zdroj elektrické energie.“
Tým Marca-Christiana Bertrama, vedoucího vývoje elektrických/ elektronických systémů v oddělení Volkswagen Motorsport, vyvinul pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak elektrický pohon, který poskytuje celkový nejvyšší výkon 500 kW (680 k). Při útoku na stávající traťový rekord v kategorii elektromobilů, který se uskuteční 24. června, musí tým Volkswagen Motorsport počítat s nesčetnými nevypočitatelnými okolnostmi. Mezi ně patří také možné přerušení závodu. „Při stanovení strategie nabíjení jsme zohlednili možnost opětovného startu,“ říká Bertram. „Přitom je nutné zvládnout dvě výzvy: zabránit přehřátí akumulátorů během nabíjení a kromě toho zajistit rovnoměrnost nabití všech akumulátorových článků.“
Využívání zkušeností z vývoje rodiny modelů I.D.
Při vývoji akumulátorů pro první čistě elektricky poháněný závodní vůz Volkswagen profitoval tým z know-how odborných oddělení pro elektrickou mobilitu značky Volkswagen ve Wolfsburgu. Například základní výzkum pro akumulátory závodního vozu I.D. R Pikes Peak probíhal ve stejných laboratořích, v nichž je vyvíjena také akumulátorová technika pro budoucí sériově vyráběné modely rodiny I.D. „Nejprve jsme testovali různá chemická složení jednotlivých akumulátorových článků, následně jsme testy rozšířili na celé moduly,“ vysvětluje Bertram.
Optimálním řešením pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak se ukázalo být rozdělení lithium-iontových akumulátorů do dvou bloků a jejich uložení vedle prostoru pro jezdce a za ním. Akumulátory se vyznačují velmi vysokou hustotou výkonu. „U závodního vozu nepotřebujeme maximální dojezd, ale nejvyšší možný dodávaný výkon,“ vysvětluje Bertram rozdíly od sériově vyráběných vozů. I.D. R Pikes Peak díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 2,25 sekundy – rychleji než monopost Formule 1. Na trati o délce 19,99 kilometru čeká jezdce 156 zatáček. Akumulátory přitom musí zvládnout přibližně stejný počet fází akcelerace.
Komplexní strategie pro nabíjecí proces
Zvláštní pozornost byla při vývoji věnována ideálnímu nabíjení akumulátorů během závodu. Tento proces vyžaduje komplexní strategii. Volkswagen Motorsport bude před startem na Pikes Peaku pracovat současně se dvěma systémy rychlého nabíjení, které dodají akumulátorům závodního vozu I.D. R Pikes Peak čerstvou energii s relativně nízkým celkovým výkonem 90 kW. „Díky nízkému nabíjecímu proudu vzniká jen málo tepla,“ říká Bertram.
Velkou neznámou je přitom venkovní teplota v zázemí závodních týmů. Na Pikes Peaku jsou dokonce i v červnu možné hodnoty jen mírně přesahující bod mrazu, ale také vysloveně letní horko. „Pro akumulátory je ideální teplota kolem 30 stupňů Celsia,“ říká Bertram. V případě potřeby může být vnitřní akumulátorový systém závodního vozu I.D. R Pikes Peak chlazen přívodem vzduchu. Během procesu rychlého nabíjení nesmí však dojít ani k příliš velkému ochlazení, aby se zabránilo vzniku kondenzátu.
Ekologické řešení: glycerol jako palivo pro výrobu elektrické energie
Volkswagen Motorsport se vydal novými cestami i v oblasti výroby elektrické energie, potřebné k nabíjení akumulátorů. Protože v přechodně zřízeném parkovišti závodních strojů v nadmořské výšce 2800 metrů neexistuje žádné vhodné zásobování elektrickou energií, vyrábí pro tým Volkswagen Motorsport potřebnou elektřinu generátor, který vypadá na první pohled zcela konvenčně. Jeho agregát však nespaluje jako obvykle naftu, nýbrž glycerol.
Při spalování této kapaliny – z chemického hlediska se jedná o cukrový alkohol, který vzniká jako odpadní produkt například při výrobě bionafty – nevznikají téměř žádné škodlivé plyny ani zbytky. Samotný glycerol není jedovatý a dokonce je schválený k používání v potravinářském a kosmetickém průmyslu jako přídatná látka E422. „Glycerolem poháněný generátor zásobuje před tréninky a závodem ekologickou elektrickou energií nejen závodní vůz I.D. R Pikes Peak, ale také všechna elektrická zařízení v naší servisní zóně,“ vysvětluje Marc-Christian Bertram. „Od počítačů inženýrů až po kávovar,“ dodává Bertram.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?