Každý majitel automobilu, nebo jeho řidič, by měl čas od času zkontrolovat tlak v pneumatikách a případně je nahustit na výrobcem předepsaný tlak. Tak tedy alespoň hovoří teorie, která se však od reality podstatně liší. Uvědomujete si ale, co všechno při jízdě na podhuštěných pneumatikách riskujete či ztrácíte?
Výrobci pneumatik se v posledních letech předhánějí s novinkami na poli jejich designu a funkčnosti, ovšem každá pneumatika je navrhována tak, aby podávala nejlepší výsledky při určitých podmínkách, což je například správné nahuštění. Pokud na to však řidič nedbá, ani ta sebelepší pneumatika mu nabídnout vlastnosti, které její výrobce slibuje.
Krásně se to de demonstrovat na ekonomičnosti jízdy, neboť na tu slyší snad každý. Podle amerického energetického úřadu lze jízdou se správně nahuštěnými pneumatikami vylepšit dojezd na až o 3 %.Naopak podhuštěné pneumatiky snižují možný dojezd až o 0.2 % s každým 1 psi pod doporučený tlak. Díru do peněženky vám tedy podhuštěné pneumatiky neudělají, ovšem z dlouhodobého hlediska se dá říci, že jednoduše vyhazujete peníze z okna.
Podstatně větší riziko však přináší podhuštěné pneumatiky při ovladatelnosti. Redaktoři z AutoGuide se proto vypravili do Toronta, kde společnost Kal Tire pořádala praktickou ukázku. Během 30-minutové jízdy, která měla představovat běžnou každodenní dopravu, vyzkoušeli redaktoři během tří kol dva stejné crossovery, z nichž jeden měl pneumatiky podhuštěny na cca 80 % normálního tlaku. Průměrná rychlost během testu pak byla cca 30 mp/h, tedy cca 48 km/h, což odpovídá běžné průměrné rychlosti při jízdě po městě.
Součástí okruhů byla běžná jízda po rovinkách, akcelerace, brzdění i rychlé úhybné manévry. Následovala také malá demonstrace, kdy za volantem seděl profesionální řidič Jeff McKague, který předvedl pár prudkých akcelerací. A co si redaktoři ze zážitku odnesli?
Na rovinkách byl rozdíl téměř neznatelný a obě vozidla se chovala prakticky stejně. Rychlý obrat však nastal v momentě, kdy došlo na manévrování. Automobil s podhuštěnými pneumatikami totiž rychle začal ztrácet trakci už při zcela jednoduchých úhybných manévrech. Vůz s nahuštěnými pneumatikami se choval podstatně jistěji, předvídatelněji a jeho karoserie se výrazně méně nakláněla.
Pokud se řidiči na svých pravidelných cestách nedostanou do situace, kdy potřebují provést prudký úhybný manévr, mnohdy si ani neuvědomí, že jezdí na podhuštěných pneumatikách, dodal McKague. Vysoké procento lidí prostě nepostřehne, že tlak v jejich pneumatikách je nízký. To však může být nebezpečné zvláště v momentech, kdy se zhorší podmínky, silnice jsou kluzké a pneumatika nedokáže pracovat na 100 %. Pak může dojít i k dopravní nehodě a bohužel i ke zraněním.
Podhuštěné pneumatiky však neovlivňují jen vaši peněženku nebo zážitek z řízení, často totiž ovlivní i životnost samotné pneumatiky. Během přestávky totiž byla k vidění pneumatika s nájezdem zhruba 4800 km, která byla většinu času podhuštěná. Na její vnější straně tak byly vidět drobné praskliny a oděrky, ovšem pravý šok přišel po sundání pneumatiky z ráfku. Uvnitř pneumatiky totiž bylo vidět masivní poškození její vnitřní konstrukce, které se mimo jiné projevovalo i odpadajícími kousky gumy, která se drolila dovnitř pneumatiky.
Odborníci navíc dodávají, že pokles tlaku v pneumatice o 20 % nemusí být během rychlé prohlídky vůbec znát. Vyplatí se proto investovat do spolehlivých měřících přístrojů a pneumatiky raději překontrolovat. Obecně však platí několik zásad, se kterými se dá jízdě na podhuštěných pneumatikách předcházet:
Najděte si doporučený tlak: většinou se nachází na sloupku u dveří řidiče, na víčku nádrže nebo v uživatelském manuálu. Nikdy se neřiďte tlakem uvedeným na pneumatice, to je tlak maximální. Kontrolujte tlak ve správnou dobu: Ideální je buď ráno, kdy jsou pneumatiky chladné, případně pár hodin po jízdě. Používejte spolehlivé měřící zařízení: Rozhodně se nevyplatí šetřit. Dávejte si také pozor na zacházení s měřícím zařízením, často bývají háklivé na pády. Držte se předepsaného tlaku: Pneumatiku v případě potřeby co nejrychleji dohustěte na předepsaný tlak. Pokud pneumatiku přefouknete, jednoduše ji upusťte pomocí ventilku. Nezapomínejte na rezervu: Pokud je váš automobil vybaven rezervním kolem, nezapomeňte ho dofouknout. Není nic horšího, než zastavit u krajnice s prázdným kolem i rezervou.Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.