Každý majitel automobilu, nebo jeho řidič, by měl čas od času zkontrolovat tlak v pneumatikách a případně je nahustit na výrobcem předepsaný tlak. Tak tedy alespoň hovoří teorie, která se však od reality podstatně liší. Uvědomujete si ale, co všechno při jízdě na podhuštěných pneumatikách riskujete či ztrácíte?
Výrobci pneumatik se v posledních letech předhánějí s novinkami na poli jejich designu a funkčnosti, ovšem každá pneumatika je navrhována tak, aby podávala nejlepší výsledky při určitých podmínkách, což je například správné nahuštění. Pokud na to však řidič nedbá, ani ta sebelepší pneumatika mu nabídnout vlastnosti, které její výrobce slibuje.
Krásně se to de demonstrovat na ekonomičnosti jízdy, neboť na tu slyší snad každý. Podle amerického energetického úřadu lze jízdou se správně nahuštěnými pneumatikami vylepšit dojezd na až o 3 %.Naopak podhuštěné pneumatiky snižují možný dojezd až o 0.2 % s každým 1 psi pod doporučený tlak. Díru do peněženky vám tedy podhuštěné pneumatiky neudělají, ovšem z dlouhodobého hlediska se dá říci, že jednoduše vyhazujete peníze z okna.
Podstatně větší riziko však přináší podhuštěné pneumatiky při ovladatelnosti. Redaktoři z AutoGuide se proto vypravili do Toronta, kde společnost Kal Tire pořádala praktickou ukázku. Během 30-minutové jízdy, která měla představovat běžnou každodenní dopravu, vyzkoušeli redaktoři během tří kol dva stejné crossovery, z nichž jeden měl pneumatiky podhuštěny na cca 80 % normálního tlaku. Průměrná rychlost během testu pak byla cca 30 mp/h, tedy cca 48 km/h, což odpovídá běžné průměrné rychlosti při jízdě po městě.
Součástí okruhů byla běžná jízda po rovinkách, akcelerace, brzdění i rychlé úhybné manévry. Následovala také malá demonstrace, kdy za volantem seděl profesionální řidič Jeff McKague, který předvedl pár prudkých akcelerací. A co si redaktoři ze zážitku odnesli?
Na rovinkách byl rozdíl téměř neznatelný a obě vozidla se chovala prakticky stejně. Rychlý obrat však nastal v momentě, kdy došlo na manévrování. Automobil s podhuštěnými pneumatikami totiž rychle začal ztrácet trakci už při zcela jednoduchých úhybných manévrech. Vůz s nahuštěnými pneumatikami se choval podstatně jistěji, předvídatelněji a jeho karoserie se výrazně méně nakláněla.
Pokud se řidiči na svých pravidelných cestách nedostanou do situace, kdy potřebují provést prudký úhybný manévr, mnohdy si ani neuvědomí, že jezdí na podhuštěných pneumatikách, dodal McKague. Vysoké procento lidí prostě nepostřehne, že tlak v jejich pneumatikách je nízký. To však může být nebezpečné zvláště v momentech, kdy se zhorší podmínky, silnice jsou kluzké a pneumatika nedokáže pracovat na 100 %. Pak může dojít i k dopravní nehodě a bohužel i ke zraněním.
Podhuštěné pneumatiky však neovlivňují jen vaši peněženku nebo zážitek z řízení, často totiž ovlivní i životnost samotné pneumatiky. Během přestávky totiž byla k vidění pneumatika s nájezdem zhruba 4800 km, která byla většinu času podhuštěná. Na její vnější straně tak byly vidět drobné praskliny a oděrky, ovšem pravý šok přišel po sundání pneumatiky z ráfku. Uvnitř pneumatiky totiž bylo vidět masivní poškození její vnitřní konstrukce, které se mimo jiné projevovalo i odpadajícími kousky gumy, která se drolila dovnitř pneumatiky.
Odborníci navíc dodávají, že pokles tlaku v pneumatice o 20 % nemusí být během rychlé prohlídky vůbec znát. Vyplatí se proto investovat do spolehlivých měřících přístrojů a pneumatiky raději překontrolovat. Obecně však platí několik zásad, se kterými se dá jízdě na podhuštěných pneumatikách předcházet:
Najděte si doporučený tlak: většinou se nachází na sloupku u dveří řidiče, na víčku nádrže nebo v uživatelském manuálu. Nikdy se neřiďte tlakem uvedeným na pneumatice, to je tlak maximální. Kontrolujte tlak ve správnou dobu: Ideální je buď ráno, kdy jsou pneumatiky chladné, případně pár hodin po jízdě. Používejte spolehlivé měřící zařízení: Rozhodně se nevyplatí šetřit. Dávejte si také pozor na zacházení s měřícím zařízením, často bývají háklivé na pády. Držte se předepsaného tlaku: Pneumatiku v případě potřeby co nejrychleji dohustěte na předepsaný tlak. Pokud pneumatiku přefouknete, jednoduše ji upusťte pomocí ventilku. Nezapomínejte na rezervu: Pokud je váš automobil vybaven rezervním kolem, nezapomeňte ho dofouknout. Není nic horšího, než zastavit u krajnice s prázdným kolem i rezervou.Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?