Jezdíte na podhuštěných pneumatikách? Riskujete podstatně víc, než si myslíte

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 17. května 2018, 15:10 Aktualizováno 17.5.2018, 17:06 Google+

Každý majitel automobilu, nebo jeho řidič, by měl čas od času zkontrolovat tlak v pneumatikách a případně je nahustit na výrobcem předepsaný tlak. Tak tedy alespoň hovoří teorie, která se však od reality podstatně liší. Uvědomujete si ale, co všechno při jízdě na podhuštěných pneumatikách riskujete či ztrácíte?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrašní foto

Ilustrašní foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Výrobci pneumatik se v posledních letech předhánějí s novinkami na poli  jejich designu a funkčnosti, ovšem každá pneumatika je navrhována tak, aby podávala nejlepší výsledky při určitých podmínkách, což je například správné nahuštění. Pokud na to však řidič nedbá, ani ta sebelepší pneumatika mu nabídnout vlastnosti, které její výrobce slibuje.

Krásně se to de demonstrovat na ekonomičnosti jízdy, neboť na tu slyší snad každý. Podle amerického energetického úřadu lze jízdou se správně nahuštěnými pneumatikami vylepšit dojezd na až o 3 %.Naopak podhuštěné pneumatiky snižují možný dojezd až o 0.2 % s každým 1 psi pod doporučený tlak. Díru do peněženky vám tedy podhuštěné pneumatiky neudělají, ovšem z dlouhodobého hlediska se dá říci, že jednoduše vyhazujete peníze z okna.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Podstatně větší riziko však přináší podhuštěné pneumatiky při ovladatelnosti. Redaktoři z AutoGuide se proto vypravili do Toronta, kde společnost Kal Tire pořádala praktickou ukázku. Během 30-minutové jízdy, která měla představovat běžnou každodenní dopravu, vyzkoušeli redaktoři během tří kol dva stejné crossovery, z nichž jeden měl pneumatiky podhuštěny na cca 80 % normálního tlaku. Průměrná rychlost během testu pak byla cca 30 mp/h, tedy cca 48 km/h, což odpovídá běžné průměrné rychlosti při jízdě po městě.

Součástí okruhů byla běžná jízda po rovinkách, akcelerace, brzdění i rychlé úhybné manévry. Následovala také malá demonstrace, kdy za volantem seděl profesionální řidič Jeff McKague, který předvedl pár prudkých akcelerací. A co si redaktoři ze zážitku odnesli?

Na rovinkách byl rozdíl téměř neznatelný a obě vozidla se chovala prakticky stejně. Rychlý obrat však nastal v momentě, kdy došlo na manévrování. Automobil s podhuštěnými pneumatikami totiž rychle začal ztrácet trakci už při zcela jednoduchých úhybných manévrech. Vůz s nahuštěnými pneumatikami se choval podstatně jistěji, předvídatelněji a jeho karoserie se výrazně méně nakláněla.

Pokud se řidiči na svých pravidelných cestách nedostanou do situace, kdy potřebují provést prudký úhybný manévr, mnohdy si ani neuvědomí, že jezdí na podhuštěných pneumatikách, dodal McKague. Vysoké procento lidí prostě nepostřehne, že tlak v jejich pneumatikách je nízký. To však může být nebezpečné zvláště v momentech, kdy se zhorší podmínky, silnice jsou kluzké a pneumatika nedokáže pracovat na 100 %. Pak může dojít i k dopravní nehodě a bohužel i ke zraněním.

Podhuštěné pneumatiky však neovlivňují jen vaši peněženku nebo zážitek z řízení, často totiž ovlivní i životnost samotné pneumatiky. Během přestávky totiž byla k vidění pneumatika s nájezdem zhruba 4800 km, která byla většinu času podhuštěná. Na její vnější straně tak byly vidět drobné praskliny a oděrky, ovšem pravý šok přišel po sundání pneumatiky z ráfku. Uvnitř pneumatiky totiž bylo vidět masivní poškození její vnitřní konstrukce, které se mimo jiné projevovalo i odpadajícími kousky gumy, která se drolila dovnitř pneumatiky.

img-responsive

Podhuštěné pneumatiky výrazně zhoršují ovladatelnost vozu | foto: Archiv AutoRoad.cz

Odborníci navíc dodávají, že pokles tlaku v pneumatice o 20 % nemusí být během rychlé prohlídky vůbec znát. Vyplatí se proto investovat do spolehlivých měřících přístrojů a pneumatiky raději překontrolovat. Obecně však platí několik zásad, se kterými se dá jízdě na podhuštěných pneumatikách předcházet:

  • Najděte si doporučený tlak: většinou se nachází na sloupku u dveří řidiče, na víčku nádrže nebo v uživatelském manuálu. Nikdy se neřiďte tlakem uvedeným na pneumatice, to je tlak maximální.
  • Kontrolujte tlak ve správnou dobu: Ideální je buď ráno, kdy jsou pneumatiky chladné, případně pár hodin po jízdě.
  • Používejte spolehlivé měřící zařízení: Rozhodně se nevyplatí šetřit. Dávejte si také pozor na zacházení s měřícím zařízením, často bývají háklivé na pády.
  • Držte se předepsaného tlaku: Pneumatiku v případě potřeby co nejrychleji dohustěte na předepsaný tlak. Pokud pneumatiku přefouknete, jednoduše ji upusťte pomocí ventilku.
  • Nezapomínejte na rezervu: Pokud je váš automobil vybaven rezervním kolem, nezapomeňte ho dofouknout. Není nic horšího, než zastavit u krajnice s prázdným kolem i rezervou.
Vytisknout

Diskuze: Jezdíte na podhuštěných pneumatikách? Riskujete podstatně víc, než si myslíte

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Tesla Model X dokázala utáhnout obří Boeing 787-9 Dreamliner

Zlomila Tesla další rekord? Na tohle si zatím jiný elektromobil netroufl

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud