Každý majitel automobilu, nebo jeho řidič, by měl čas od času zkontrolovat tlak v pneumatikách a případně je nahustit na výrobcem předepsaný tlak. Tak tedy alespoň hovoří teorie, která se však od reality podstatně liší. Uvědomujete si ale, co všechno při jízdě na podhuštěných pneumatikách riskujete či ztrácíte?
Výrobci pneumatik se v posledních letech předhánějí s novinkami na poli jejich designu a funkčnosti, ovšem každá pneumatika je navrhována tak, aby podávala nejlepší výsledky při určitých podmínkách, což je například správné nahuštění. Pokud na to však řidič nedbá, ani ta sebelepší pneumatika mu nabídnout vlastnosti, které její výrobce slibuje.
Krásně se to de demonstrovat na ekonomičnosti jízdy, neboť na tu slyší snad každý. Podle amerického energetického úřadu lze jízdou se správně nahuštěnými pneumatikami vylepšit dojezd na až o 3 %.Naopak podhuštěné pneumatiky snižují možný dojezd až o 0.2 % s každým 1 psi pod doporučený tlak. Díru do peněženky vám tedy podhuštěné pneumatiky neudělají, ovšem z dlouhodobého hlediska se dá říci, že jednoduše vyhazujete peníze z okna.
Podstatně větší riziko však přináší podhuštěné pneumatiky při ovladatelnosti. Redaktoři z AutoGuide se proto vypravili do Toronta, kde společnost Kal Tire pořádala praktickou ukázku. Během 30-minutové jízdy, která měla představovat běžnou každodenní dopravu, vyzkoušeli redaktoři během tří kol dva stejné crossovery, z nichž jeden měl pneumatiky podhuštěny na cca 80 % normálního tlaku. Průměrná rychlost během testu pak byla cca 30 mp/h, tedy cca 48 km/h, což odpovídá běžné průměrné rychlosti při jízdě po městě.
Součástí okruhů byla běžná jízda po rovinkách, akcelerace, brzdění i rychlé úhybné manévry. Následovala také malá demonstrace, kdy za volantem seděl profesionální řidič Jeff McKague, který předvedl pár prudkých akcelerací. A co si redaktoři ze zážitku odnesli?
Na rovinkách byl rozdíl téměř neznatelný a obě vozidla se chovala prakticky stejně. Rychlý obrat však nastal v momentě, kdy došlo na manévrování. Automobil s podhuštěnými pneumatikami totiž rychle začal ztrácet trakci už při zcela jednoduchých úhybných manévrech. Vůz s nahuštěnými pneumatikami se choval podstatně jistěji, předvídatelněji a jeho karoserie se výrazně méně nakláněla.
Pokud se řidiči na svých pravidelných cestách nedostanou do situace, kdy potřebují provést prudký úhybný manévr, mnohdy si ani neuvědomí, že jezdí na podhuštěných pneumatikách, dodal McKague. Vysoké procento lidí prostě nepostřehne, že tlak v jejich pneumatikách je nízký. To však může být nebezpečné zvláště v momentech, kdy se zhorší podmínky, silnice jsou kluzké a pneumatika nedokáže pracovat na 100 %. Pak může dojít i k dopravní nehodě a bohužel i ke zraněním.
Podhuštěné pneumatiky však neovlivňují jen vaši peněženku nebo zážitek z řízení, často totiž ovlivní i životnost samotné pneumatiky. Během přestávky totiž byla k vidění pneumatika s nájezdem zhruba 4800 km, která byla většinu času podhuštěná. Na její vnější straně tak byly vidět drobné praskliny a oděrky, ovšem pravý šok přišel po sundání pneumatiky z ráfku. Uvnitř pneumatiky totiž bylo vidět masivní poškození její vnitřní konstrukce, které se mimo jiné projevovalo i odpadajícími kousky gumy, která se drolila dovnitř pneumatiky.
Odborníci navíc dodávají, že pokles tlaku v pneumatice o 20 % nemusí být během rychlé prohlídky vůbec znát. Vyplatí se proto investovat do spolehlivých měřících přístrojů a pneumatiky raději překontrolovat. Obecně však platí několik zásad, se kterými se dá jízdě na podhuštěných pneumatikách předcházet:
Najděte si doporučený tlak: většinou se nachází na sloupku u dveří řidiče, na víčku nádrže nebo v uživatelském manuálu. Nikdy se neřiďte tlakem uvedeným na pneumatice, to je tlak maximální. Kontrolujte tlak ve správnou dobu: Ideální je buď ráno, kdy jsou pneumatiky chladné, případně pár hodin po jízdě. Používejte spolehlivé měřící zařízení: Rozhodně se nevyplatí šetřit. Dávejte si také pozor na zacházení s měřícím zařízením, často bývají háklivé na pády. Držte se předepsaného tlaku: Pneumatiku v případě potřeby co nejrychleji dohustěte na předepsaný tlak. Pokud pneumatiku přefouknete, jednoduše ji upusťte pomocí ventilku. Nezapomínejte na rezervu: Pokud je váš automobil vybaven rezervním kolem, nezapomeňte ho dofouknout. Není nic horšího, než zastavit u krajnice s prázdným kolem i rezervou.Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?