Výkon automobilu může zásadním způsobem ovlivnit celá řada faktorů, od zanedbané údržby, přes různé typy nevhodného příslušenství až po velikost pneumatik. Dokážete si ale představit, o kolik koní přijde automobil, pokud vyměníte standardní silniční pneumatiky za obří těžké balóny, které jsou určeny do terénu?
Většina řidičů se při výběru ráfků zaměřuje na styl, sportovně zaměření řidiči se zaměřují na váhu a majitelé off-roadů jistě ocení jejich výdrž. Další odlišnosti se vztahují i k volbě pneumatik, ovšem my se dnes zaměříme hlavně na ty terénní, které na své vozy často dávají milovníci dobrodružství a toulek divokou krajinou.
Jak už jsme výše zmínili, výměnou kol můžete zásadním způsobem ovlivňovat výkony svého automobilu - a to nejen po stránce jízdních vlastností. V praxi se to rozhodl předvést člověk z YouTube kanálu Blake's Garage, který před pár dny prezentoval výkony svého staršího BMW e30 325i s nájezdem 450 000 kilometrů.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Tentokrát se mu však pod ruce dostalo bílé Subaru CrossTrek, které jeho majitel upravil pro jízdu v terénu. Úpravy zahrnovaly kromě řady drobností i zvýšení podvozku a instalaci terénních pneumatik BF GoodRich o rozměrech 235/75 R15, které nahradily standardní celoroční pneumatiky Yokohama Geolander o rozměrech 225/60 R17.
Disk kola se sice zmenšil, ovšem samotné pneumatiky, které poskytují skvělé terénní schopnosti a zároveň zvyšují světlou výšku auta, jsou v průměru dokonce o celý palec větší než standardní Yokohamy. Autor videa navíc dodává, že neodpružená hmotnost auta se v každém rohu zvýšila o cca 5.26 kg neodpružené hmotnosti.
Přeskočme ale suchá data a posuňme se ke klasickému srovnávacímu testu. Subaru CrossTrek 2018 má mít výkon motoru 152 koní a točivý moment cca 197 Nm. Během natáčení videa byl však měřen výkon přímo na kolech, kdy byla naměřena hodnota 141 koní a 178 Nm. Taková čísla jsou naprosto v pořádku a vlastně je překvapením, že mezi koly a motorem nedošlo k podstatně větším ztrátám výkonu.
Jak ale dopadl vůz poté, co se do jeho podběhů dostaly ohromné terénní pneumatiky BF? Po podstatně hlučnějším měření zjistili technici výkon na kolech v hodnotách 127 koní a 165 Nm. Co se tedy stalo? Vše je dílem setrvačnosti, kterou podstatně ovlivňuje váha kola. Zjednodušeně řečeno, čím těžší disky a pneumatiky na vůz obujete, tím méně výkonu bude přenášeno na silnici.
U každého automobilu se budou ztráty výkonu pohybovat v jiných hodnotách, takže jen proto, že tohle Subaru ztratilo vlivem o palec větších a o 5.26 kilogramů těžších pneumatik 14 koní a 12 Nm točivého momentu neznamená, že stejně budou ovlivněny i ostatní vozy.
V tomto případě je navíc potřeba zmínit, že během pokusu došlo jen k jednomu měření. Pokud bychom chtěli získat co nejpřesnější výsledky, bylo by potřeba měření několikrát opakovat a zprůměrovat. I tak se ovšem jedná o zajímavou praktickou ukázku, jak mohou velká a těžká kola ovlivnit výkon automobilu.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?