Máte rádi velká kola? Podívejte se, o kolik koní se připravujete

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 11. května 2018, 09:53 Aktualizováno 11.5.2018, 20:21 Google+

Výkon automobilu může zásadním způsobem ovlivnit celá řada faktorů, od zanedbané údržby, přes různé typy nevhodného příslušenství až po velikost pneumatik. Dokážete si ale představit, o kolik koní přijde automobil, pokud vyměníte standardní silniční pneumatiky za obří těžké balóny, které jsou určeny do terénu?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Instalací velkých a těžkých pneumatik přišlo Subaru o pěkných pár koní

Instalací velkých a těžkých pneumatik přišlo Subaru o pěkných pár koní | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Většina řidičů se při výběru ráfků zaměřuje na styl, sportovně zaměření řidiči se zaměřují na váhu a majitelé off-roadů jistě ocení jejich výdrž. Další odlišnosti se vztahují i k volbě pneumatik, ovšem my se dnes zaměříme hlavně na ty terénní, které na své vozy často dávají milovníci dobrodružství a toulek divokou krajinou.

Jak už jsme výše zmínili, výměnou kol můžete zásadním způsobem ovlivňovat výkony svého automobilu - a to nejen po stránce jízdních vlastností. V praxi se to rozhodl předvést člověk z YouTube kanálu Blake's Garage, který před pár dny prezentoval výkony svého staršího BMW e30 325i s nájezdem 450 000 kilometrů.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Tentokrát se mu však pod ruce dostalo bílé Subaru CrossTrek, které jeho majitel upravil pro jízdu v terénu. Úpravy zahrnovaly kromě řady drobností i zvýšení podvozku a instalaci terénních pneumatik BF GoodRich o rozměrech 235/75 R15, které nahradily standardní celoroční pneumatiky Yokohama Geolander o rozměrech 225/60 R17.

Disk kola se sice zmenšil, ovšem samotné pneumatiky, které poskytují skvělé terénní schopnosti a zároveň zvyšují světlou výšku auta, jsou v průměru dokonce o celý palec větší než standardní Yokohamy. Autor videa navíc dodává, že neodpružená hmotnost auta se v každém rohu zvýšila o cca 5.26 kg neodpružené hmotnosti.

Přeskočme ale suchá data a posuňme se ke klasickému srovnávacímu testu. Subaru CrossTrek 2018 má mít výkon motoru 152 koní a točivý moment cca 197 Nm. Během natáčení videa byl však měřen výkon přímo na kolech, kdy byla naměřena hodnota 141 koní a 178 Nm. Taková čísla jsou naprosto v pořádku a vlastně je překvapením, že mezi koly a motorem nedošlo k podstatně větším ztrátám výkonu.

Jak dopadne Subaru po výměně pneumatik za velké a těžké off-roadové speciály? | zdroj: youtube.com

Jak ale dopadl vůz poté, co se do jeho podběhů dostaly ohromné terénní pneumatiky BF? Po podstatně hlučnějším měření zjistili technici výkon na kolech v hodnotách 127 koní a 165 Nm. Co se tedy stalo? Vše je dílem setrvačnosti, kterou podstatně ovlivňuje váha kola. Zjednodušeně řečeno, čím těžší disky a pneumatiky na vůz obujete, tím méně výkonu bude přenášeno na silnici.

U každého automobilu se budou ztráty výkonu pohybovat v jiných hodnotách, takže jen proto, že tohle Subaru ztratilo vlivem o palec větších a o 5.26 kilogramů těžších pneumatik 14 koní a 12 Nm točivého momentu neznamená, že stejně budou ovlivněny i ostatní vozy.

Praktická ukázka vlivu hmotnosti a jejího umístění na setrvačnost | zdroj: wikimedia.org

V tomto případě je navíc potřeba zmínit, že během pokusu došlo jen k jednomu měření. Pokud bychom chtěli získat co nejpřesnější výsledky, bylo by potřeba měření několikrát opakovat a zprůměrovat. I tak se ovšem jedná o zajímavou praktickou ukázku, jak mohou velká a těžká kola ovlivnit výkon automobilu.

Vytisknout

Diskuze: Máte rádi velká kola? Podívejte se, o kolik koní se připravujete

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Lexus si dal na novém audiosystému modelu LS skutečné záležet

Auto jako koncertní sál? Lexus slibuje nevídané

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud