Výkon automobilu může zásadním způsobem ovlivnit celá řada faktorů, od zanedbané údržby, přes různé typy nevhodného příslušenství až po velikost pneumatik. Dokážete si ale představit, o kolik koní přijde automobil, pokud vyměníte standardní silniční pneumatiky za obří těžké balóny, které jsou určeny do terénu?
Většina řidičů se při výběru ráfků zaměřuje na styl, sportovně zaměření řidiči se zaměřují na váhu a majitelé off-roadů jistě ocení jejich výdrž. Další odlišnosti se vztahují i k volbě pneumatik, ovšem my se dnes zaměříme hlavně na ty terénní, které na své vozy často dávají milovníci dobrodružství a toulek divokou krajinou.
Jak už jsme výše zmínili, výměnou kol můžete zásadním způsobem ovlivňovat výkony svého automobilu - a to nejen po stránce jízdních vlastností. V praxi se to rozhodl předvést člověk z YouTube kanálu Blake's Garage, který před pár dny prezentoval výkony svého staršího BMW e30 325i s nájezdem 450 000 kilometrů.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Tentokrát se mu však pod ruce dostalo bílé Subaru CrossTrek, které jeho majitel upravil pro jízdu v terénu. Úpravy zahrnovaly kromě řady drobností i zvýšení podvozku a instalaci terénních pneumatik BF GoodRich o rozměrech 235/75 R15, které nahradily standardní celoroční pneumatiky Yokohama Geolander o rozměrech 225/60 R17.
Disk kola se sice zmenšil, ovšem samotné pneumatiky, které poskytují skvělé terénní schopnosti a zároveň zvyšují světlou výšku auta, jsou v průměru dokonce o celý palec větší než standardní Yokohamy. Autor videa navíc dodává, že neodpružená hmotnost auta se v každém rohu zvýšila o cca 5.26 kg neodpružené hmotnosti.
Přeskočme ale suchá data a posuňme se ke klasickému srovnávacímu testu. Subaru CrossTrek 2018 má mít výkon motoru 152 koní a točivý moment cca 197 Nm. Během natáčení videa byl však měřen výkon přímo na kolech, kdy byla naměřena hodnota 141 koní a 178 Nm. Taková čísla jsou naprosto v pořádku a vlastně je překvapením, že mezi koly a motorem nedošlo k podstatně větším ztrátám výkonu.
Jak ale dopadl vůz poté, co se do jeho podběhů dostaly ohromné terénní pneumatiky BF? Po podstatně hlučnějším měření zjistili technici výkon na kolech v hodnotách 127 koní a 165 Nm. Co se tedy stalo? Vše je dílem setrvačnosti, kterou podstatně ovlivňuje váha kola. Zjednodušeně řečeno, čím těžší disky a pneumatiky na vůz obujete, tím méně výkonu bude přenášeno na silnici.
U každého automobilu se budou ztráty výkonu pohybovat v jiných hodnotách, takže jen proto, že tohle Subaru ztratilo vlivem o palec větších a o 5.26 kilogramů těžších pneumatik 14 koní a 12 Nm točivého momentu neznamená, že stejně budou ovlivněny i ostatní vozy.
V tomto případě je navíc potřeba zmínit, že během pokusu došlo jen k jednomu měření. Pokud bychom chtěli získat co nejpřesnější výsledky, bylo by potřeba měření několikrát opakovat a zprůměrovat. I tak se ovšem jedná o zajímavou praktickou ukázku, jak mohou velká a těžká kola ovlivnit výkon automobilu.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.