Máte rádi velká kola? Podívejte se, o kolik koní se připravujete

Instalací velkých a těžkých pneumatik přišlo Subaru o pěkných pár koní
Instalací velkých a těžkých pneumatik přišlo Subaru o pěkných pár koní, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 11. května 2018 09:53 | akt. 11. května 2018 20:21
Sdílej:

Výkon automobilu může zásadním způsobem ovlivnit celá řada faktorů, od zanedbané údržby, přes různé typy nevhodného příslušenství až po velikost pneumatik. Dokážete si ale představit, o kolik koní přijde automobil, pokud vyměníte standardní silniční pneumatiky za obří těžké balóny, které jsou určeny do terénu?

Většina řidičů se při výběru ráfků zaměřuje na styl, sportovně zaměření řidiči se zaměřují na váhu a majitelé off-roadů jistě ocení jejich výdrž. Další odlišnosti se vztahují i k volbě pneumatik, ovšem my se dnes zaměříme hlavně na ty terénní, které na své vozy často dávají milovníci dobrodružství a toulek divokou krajinou.

Jak už jsme výše zmínili, výměnou kol můžete zásadním způsobem ovlivňovat výkony svého automobilu - a to nejen po stránce jízdních vlastností. V praxi se to rozhodl předvést člověk z YouTube kanálu Blake's Garage, který před pár dny prezentoval výkony svého staršího BMW e30 325i s nájezdem 450 000 kilometrů.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Tentokrát se mu však pod ruce dostalo bílé Subaru CrossTrek, které jeho majitel upravil pro jízdu v terénu. Úpravy zahrnovaly kromě řady drobností i zvýšení podvozku a instalaci terénních pneumatik BF GoodRich o rozměrech 235/75 R15, které nahradily standardní celoroční pneumatiky Yokohama Geolander o rozměrech 225/60 R17.

Disk kola se sice zmenšil, ovšem samotné pneumatiky, které poskytují skvělé terénní schopnosti a zároveň zvyšují světlou výšku auta, jsou v průměru dokonce o celý palec větší než standardní Yokohamy. Autor videa navíc dodává, že neodpružená hmotnost auta se v každém rohu zvýšila o cca 5.26 kg neodpružené hmotnosti.

Přeskočme ale suchá data a posuňme se ke klasickému srovnávacímu testu. Subaru CrossTrek 2018 má mít výkon motoru 152 koní a točivý moment cca 197 Nm. Během natáčení videa byl však měřen výkon přímo na kolech, kdy byla naměřena hodnota 141 koní a 178 Nm. Taková čísla jsou naprosto v pořádku a vlastně je překvapením, že mezi koly a motorem nedošlo k podstatně větším ztrátám výkonu.

Jak ale dopadl vůz poté, co se do jeho podběhů dostaly ohromné terénní pneumatiky BF? Po podstatně hlučnějším měření zjistili technici výkon na kolech v hodnotách 127 koní a 165 Nm. Co se tedy stalo? Vše je dílem setrvačnosti, kterou podstatně ovlivňuje váha kola. Zjednodušeně řečeno, čím těžší disky a pneumatiky na vůz obujete, tím méně výkonu bude přenášeno na silnici.

U každého automobilu se budou ztráty výkonu pohybovat v jiných hodnotách, takže jen proto, že tohle Subaru ztratilo vlivem o palec větších a o 5.26 kilogramů těžších pneumatik 14 koní a 12 Nm točivého momentu neznamená, že stejně budou ovlivněny i ostatní vozy.

V tomto případě je navíc potřeba zmínit, že během pokusu došlo jen k jednomu měření. Pokud bychom chtěli získat co nejpřesnější výsledky, bylo by potřeba měření několikrát opakovat a zprůměrovat. I tak se ovšem jedná o zajímavou praktickou ukázku, jak mohou velká a těžká kola ovlivnit výkon automobilu.

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.