Svérázný Rus si postavil létající auto, křídla byste u něj hledali marně

Jedno z prvních ruských létajících aut je skutečný unikát
Jedno z prvních ruských létajících aut je skutečný unikát, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 25. dubna 2018 16:25
Sdílej:

Ani tento týden si nemůžeme odpustit malé okénko do země, která je spíše životním stylem, jehož hranice vymezuje jen lidská fantazie. A právě fantazie je silnou zbraní ruského automobilového YouTube kanálu Garage 54, který nás pravidelně zásobuje pořádnou dávkou těžko uvěřitelných kousků. Tentokrát ale zapomeňme na staré žigulíky, dnes to bude o budoucnosti.

Největším boomem současnosti jsou sice létající auta, ovšem řada automobilek již nahlas mluví o době aut létajících a čas od čase se objeví i nějaké ty koncepty. Jedna z japonských automobilek však zašla tak daleko, že chce ze svého létajícího automobilu zažehnout olympijský oheň. To už se ale příliš vzdalujeme tématu.

Pokud se totiž o něco pokouší hlavní protagonista ruského YouTube kanálu Garage 54, můžete si být zatraceně jisti, že si nezvolí žádné konvenční možnosti. A tak zatím co ostatní při stavbě létajících automobilů sázejí na skládající křídla, maskované motory nebo stroje ve stylu dronů, ruský kutil přišel s nápadem využít prastarou "techniku" horkovzdušných balonů.

Pro svůj experiment si zvolil automobil Oka, který se již dříve v jeho videích objevil. V tomto případě však vůz přišel o všechny zbytečnosti, včetně interiéru, veškeré techniky a části střechy. Do vyříznutého otvoru se pak nastěhovala dvojice hořáků, které mají vůz do vzduchu dostat a pak ho tam i udržet.

Volbu vozu nešlo podcenit, neboť nosná kapacita balonu není příliš velká - v tomto případě se jednalo zhruba o 250 až 300 kilogramů. Automobil ale přišel o většinu svého vybavení, takže se de-facto jednalo jen o velmi netradiční koš, který byl k hořákům a balonu připevněn dvěma nosnými popruhy. Bláznivé, ale typicky ruské.

Samotné plnění balonu vzduchem a horkým vzduchem probíhalo stejně jako u klasického balonového létání. K balonu se přistavil obrovský ventilátor a vůz bylo potřeba přiklopit na bok. Po zhruba hodině byl ale vůz připraven ke vzlétnutí a horkovzdušný balon s ním navzdory několika silným chlapům okolo slušně cloumal. Vůz byl proto ukotven k zemi několika lany a pilot poté začal pořádně topit.

Během chvíle se balón odlepil od země a dosáhl slušné výšky. Jak dlouho se ve vzduchu udržel netušíme, nicméně již dříve padly názory, že s použitou sestavou by se mohlo jednat o 20 minut až hodinu - v závislosti na počasí a povětrnostních podmínkách.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.