Někdy stačí jen malá změna a rozdíl je obrovský. Právě s touhle filozofií si pohrála automobilka Lexus a navrhla svoji první sedmimístnou verzi luxusního SUV s označením RX, nový Lexus RX L.
Velký krok pro Lexus přitom obnášel jen zaměřit se na malé, i když klíčové detaily. Vznikl pozoruhodný model řady RX s dalšími sedadly. Modelu přitom zůstalo jeho proslulé dokonalé pohodlí, je stále stejně praktický a kvalitní, tedy přesně v duchu zásad japonské pohostinnosti “omotenashi”, na které si značka tradičně zakládá.
Uvnitř nového RX L tedy najdeme dvě sedadla navíc, přičemž každý pasažér tu má velkorysý prostor pro kolena i hlavu, a stále zůstává dost místa i pro zavazadla. Zvenčí je přitom tento vůz jen o 110 mm delší než původní pětimístné provedení. Rozdíl tedy odpovídá přibližně jen šířce lidské dlaně.
Tímto přístupem se přitom Lexus zásadně liší od většiny konkurentů, protože pro novou vícemístnou verzi RX navrhl zcela novou a nepatrně větší karoserii, místo aby se snažil umístit další dvě sedadla do stávajícího modelu, čímž by utrpěl veškerý komfort i elegance, které jsou pro Lexus tak typické.
V čem tkví jeho tajemství?
Cílem designérů od začátku bylo zachovat také ostře řezaný styl modelu RX, díky kterému patří k nejatraktivnějším modelům v dané třídě. Jak je tedy možné, že se celkem markantní proměna vešla do několika milimetrů?
Lehce prodloužená délka vozu by samozřejmě nestačila. Při detailnějším pohledu proto zjistíte, že úhel zadních výklopných dveří je o něco strmější. Touto jemnou úpravou se podařilo zajistit dost prostoru pro hlavu cestujících ve třetí řadě. Další cenné milimetry designéři získali jednoduchým přemístěním mechanismu pohonu zadního stěrače z horní části okna dolů.
Třetí řada sedadel je precizně promyšlená také v tom, že tu snadnou úpravou rychle vykouzlíte více místa pro zavazadla. Sedadla můžete zvednout, nebo naopak jedno či obě sklopit do úplné roviny. K tomu všemu stačí jen jednoduše stisknout tlačítko.
Stejný komfort na všech místech
Zvykem bohužel bývá i to, že přidaná sedadla v sedmimístných vozech bývají tak trochu za trest. V modelu RX L jsou všechna sedadla vyrobena ve stejně vysoké kvalitě a nabízejí úplně stejné pohodlí i na těch nejdelších cestách. Takže ať už máte velkou rodinu, nebo jen dostanete chuť vyrazit do nočního města se skupinou přátel, postačí vám pouze jeden Lexus RX L.
Kabina byla totiž navržena jako společenský prostor, který designéři dokonce označují jako „salonek“ – je otevřený a lehký, usnadňující všem sledovat okolí, povídat si a společně si vychutnávat palubní systém zábavy na dlouhých cestách. Nikdo se tedy v tomto voze necítí odstrčen, každý má stejně dobrý výhled ven i přehled o tom, co se děje uvnitř.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.