Již v polovině tohoto roku by se mělo definitivně rozhodnout, zda bude mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skutečně vyvíjet novou nízkorozpočtovou platformu, která by se mohla stát základem pro laciné vozy všech automobilek z koncernu VW, pronesl během rozhovoru pro Automotive News Bernhard Maier, předseda představenstva automobilky Škoda Auto.
Maier, který je v čele mladoboleslavské automobilky již od roku 2015, dále uvedl, že pokud dostane projekt zelenou, první automobily koncernu VW na modifikované platformě MQB A0 by mohly začít sjíždět z výrobních pásů již okolo roku 2021. Vozy připravené na této platformě jsou přitom klíčovým prvkem, který koncern VW potřebuje k úspěchu na indickém trhu.
Právě na tomto slibně rozvíjejícím se trhu totiž koncern VW stále strádá a nedaří se mu najít způsob, jak se prosadit mezi lacinými vozy automobilek Suzuki a Hyundai. Podle průzkumů společnosti JATO Dynamics přitom prodej osobních automobilů povyrostl na indickém trhu o 8.8 % na 3.61 milionu kusů, díky čemuž se Indie stala pátým největším trhem - hned za Německem.
Cesta k úspěchu na indickém trhu měla původně vést skrze spolupráci Škody a indické automobilky Tata Motors. Snahy o dohodu však minulý rok zkrachovaly, neboť úprava platformy AMP (Tata Motors) ke splnění přísnějších bezpečnostních a emisních norem by byla neúnosně nákladná.
Místo toho padlo ve Škodě rozhodnutí, že nová platforma by mohla být vyvinuta "seškrtáním nákladů" z osvědčené platformy MQB A0, na které se vyrábí například nové Polo nebo nový Seat Ibiza. Škoda tak nyní stojí v čele tohoto vývoje a právě tato platforma by se mohla stát základem k úspěchu pro celý koncern VW na řadě rozvojových trhů.
Při vývoji nových platforem a modelů pak může Škoda a potažmo celý koncern VW hledět k Renaultu, který potvrdil, že i na velmi úzkoprofilovém indickém trhu se dá prosadit. Malé SUV Renault Kwid, které bylo představeno v roce 2015, totiž pomohlo automobilce posunout roční prodeje v Indii za hranice 100 000 vozidel.
Klaus-Dieter Schuermann, který má v automobilce Škoda na starosti finance a IT, však v rozhovoru pro Auto News pronesl, že Kwid není tou správnou konkurencí, neboť vozy z produkce VW budou jistě dražší. Šanci k úspěchu však vidí ve spolupráci s místními společnostmi, které by se mohly podílet na výrobě některých dílů a dodávkách materiálu. Podle jeho slov jsou totiž dovozní daně extrémně vysoké.
Pro připomenutí uvádíme, že Škoda už má v Indii dvě továrny, které navíc vyrábí vozy pro sesterské značky Volkswagen a Audi. Nejprodávanějším modelem v Indii je Škoda Rapid, jejíž výroba byla nedávno posílena o 11 % na 11 800 kusů ročně. Vůz je ale postaven na lacinější variantě koncernové platformy PQ, která byla optimalizována pro indický a čínský trh.