Česká platforma pro celý koncern? O jejím osudu se rozhodne brzy

Nový Volkswagen Polo
Nový Volkswagen Polo, foto: Volkswagen
Antonín Marek , AutoRoad.cz 29. března 2018 08:57 | akt. 29. března 2018 09:39
Sdílej:

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto byla již před delší dobou pověřena vývojem platformy, která by se mohla stát základem pro vozy směřující na rozvojové trhy. Původním plánem automobilky byla spolupráce s automobilkou Tata Motors, nicméně ta minulý rok zkrachovala. Technici ve Škodovce však nezahálejí a pracují na novém plánu, kterým je osekat náklady z modulární platformy MQB A0 - a o osudu vývoje této speciální platformy se rozhodne již brzy.

Již v polovině tohoto roku by se mělo definitivně rozhodnout, zda bude mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skutečně vyvíjet novou nízkorozpočtovou platformu, která by se mohla stát základem pro laciné vozy všech automobilek z koncernu VW, pronesl během rozhovoru pro Automotive News Bernhard Maier, předseda představenstva automobilky Škoda Auto.

Maier, který je v čele mladoboleslavské automobilky již od roku 2015, dále uvedl, že pokud dostane projekt zelenou, první automobily koncernu VW na modifikované platformě MQB A0 by mohly začít sjíždět z výrobních pásů již okolo roku 2021. Vozy připravené na této platformě jsou přitom klíčovým prvkem, který koncern VW potřebuje k úspěchu na indickém trhu.

Právě na tomto slibně rozvíjejícím se trhu totiž koncern VW stále strádá a nedaří se mu najít způsob, jak se prosadit mezi lacinými vozy automobilek Suzuki a Hyundai. Podle průzkumů společnosti JATO Dynamics přitom prodej osobních automobilů povyrostl na indickém trhu o 8.8 % na 3.61 milionu kusů, díky čemuž se Indie stala pátým největším trhem - hned za Německem.

Cesta k úspěchu na indickém trhu měla původně vést skrze spolupráci Škody a indické automobilky Tata Motors. Snahy o dohodu však minulý rok zkrachovaly, neboť úprava platformy AMP (Tata Motors) ke splnění přísnějších bezpečnostních a emisních norem by byla neúnosně nákladná.

Místo toho padlo ve Škodě rozhodnutí, že nová platforma by mohla být vyvinuta "seškrtáním nákladů" z osvědčené platformy MQB A0, na které se vyrábí například nové Polo nebo nový Seat Ibiza. Škoda tak nyní stojí v čele tohoto vývoje a právě tato platforma by se mohla stát základem k úspěchu pro celý koncern VW na řadě rozvojových trhů.

Při vývoji nových platforem a modelů pak může Škoda a potažmo celý koncern VW hledět k Renaultu, který potvrdil, že i na velmi úzkoprofilovém indickém trhu se dá prosadit. Malé SUV Renault Kwid, které bylo představeno v roce 2015, totiž pomohlo automobilce posunout roční prodeje v Indii za hranice 100 000 vozidel.

Klaus-Dieter Schuermann, který má v automobilce Škoda na starosti finance a IT, však v rozhovoru pro Auto News pronesl, že Kwid není tou správnou konkurencí, neboť vozy z produkce VW budou jistě dražší. Šanci k úspěchu však vidí ve spolupráci s místními společnostmi, které by se mohly podílet na výrobě některých dílů a dodávkách materiálu. Podle jeho slov jsou totiž dovozní daně extrémně vysoké.

Pro připomenutí uvádíme, že Škoda už má v Indii dvě továrny, které navíc vyrábí vozy pro sesterské značky Volkswagen a Audi. Nejprodávanějším modelem v Indii je Škoda Rapid, jejíž výroba byla nedávno posílena o 11 % na 11 800 kusů ročně. Vůz je ale postaven na lacinější variantě koncernové platformy PQ, která byla optimalizována pro indický a čínský trh.

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.