Jízda autem bez řidiče? Tenhle pokus ukázal, co si o tom lidé skutečně myslí

Autonomní Chrysler Pacifica společnosti Waymo
Autonomní Chrysler Pacifica společnosti Waymo, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 15. března 2018 09:30 | akt. 15. března 2018 09:48
Sdílej:

O systémech autonomního řízení už se pár let aktivně diskutuje, nicméně nikdo se ještě nedostal tak daleko, jako společnost Waymo - dceřiná společnost gigantu Google. Právě Waymo už totiž nyní provozuje několik plně autonomních vozidel a nyní se i pochlubilo videem, jak jízda v podobném stroji vypadá a jak na ni lidé reagují.

Začátkem tohoto měsíce se objevila zpráva, že Waymo, dceřiná společnost Google zaměřená na vývoj autonomních vozidel, chystá nákup stovek automobilů Chrysler Pacifica, které hodlá nasadit v ulicích města Phoenix (stát Arizona, USA). A právě v tomto městě vzniklo video, které zachycuje reakce některých pasažérů plně autonomních vozidel, za jejichž volanty nikdo nesedí. 

Jsme si jisti, že pro všechny musel být tento zážitek nejprve děsivý, nicméně později se zdá, že si jízdu všichni užívají. Někdo se bezstarostně věnuje mobilnímu telefonu, jiní živě diskutují a jeden z pasažérů dokonce usnul. Waymo nám tak dává jasný vzkaz, že jejich prototypy fungují spolehlivě a vždy dopraví zákazníky z bodu A do bodu B.

My bychom byli z absence řidiče, který může kdykoliv převzít kontrolu, poněkud nervózní. Být odkázaný pouze na autonomní systémy prototypu nám přijde poněkud děsivé, nicméně Waymo se může pochlubit skutečně záviděníhodnými statistikami. Během testovacího provozu totiž prototypy v průměru najely 5,596 mil (cca 9000 km), než byl potřeba jakýkoliv lidský zásah.

Už teď je ovšem jisté, že pokud bude testovací provoz prototypů fungovat i nadále bez potíží, budou mít společnosti jako Lyft nebo Uber brzy velké problémy. Waymo totiž bude schopné nabídnout přepravu za zlomek ceny, neboť nebude muset platit řidiče za volantem. O konkurenci běžných taxi pak vůbec nemá smysl mluvit.

Společnost se navíc chlubí i nadprůměrnou bezpečností svých vozidel. Kromě desítek různých senzorů je vůz vybaven i záložním systémem řízení a brzdění, takže v případě jakýchkoliv potíží by měli mít cestující jistotu, že v nouzových případech vždy bezpečně zastaví.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?