Blíží se zlevnění hybridů a elektromobilů? Toyota našla nový prostor k úsporám

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 13. března 2018, 11:05 Google+

Společnost Toyota Motor Corporation jako první na světě vyvinula teplovzdorný magnet se sníženým obsahem neodymu. Neodymové magnety se používají v nejrůznějších typech elektromotorů, např. ve vysoce výkonných motorech elektrifikovaných vozidel, u nichž lze v příštích letech očekávat rychlé rozšíření. Nový magnet využívá výrazně nižší obsah neodymu (prvek vzácných zemin1 ) a lze jej využívat i za podmínek zvýšeného tepla. Očekává se, že nový typ magnetu najde využití ve stále častějším nasazení elektromotorů v nejrůznějších oblastech od výroby automobilů až po robotiku, a napomůže tak k lepšímu vyvážení nabídky a poptávky po vzácných přírodních zdrojích.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto, pohonná jednotka Toyoty Prius z roku 1997

Ilustrační foto, pohonná jednotka Toyoty Prius z roku 1997 | foto: Toyota

Sdílejte článek

Nově vyvinutý magnet má nulový obsah terbia (Tb) a dysprosia (Dy), což jsou rovněž prvky vzácných zemin řazené mezi nedostatkové suroviny1 nezbytné k výrobě neodymových magnetů s vysokou odolností vůči teplu. Část neodymu byla nahrazena lanthanem (La) a cerem (Ce), což jsou nízkonákladové prvky vzácných zemin, čímž se snížilo množství neodymu potřebného k výrobě magnetu.

Neodym hraje významnou roli v otázce zachování vysoké koercivity (schopnosti uchovávat zmagnetování) a odolnosti vůči teplu. Samotné snížení množství neodymu a jeho náhrada lanthanem a cerem vede k poklesu výkonnosti elektromotoru. Toyota proto nasadila nové technologie, které potlačují negativní dopady na koercivitu a odolnost vůči teplu v důsledku nahrazení neodymu lanthanem a cerem, a vyvinula tak magnet nabízející srovnatelnou úroveň tepelné odolnosti jako někdejší neodymové magnety – zatímco podíl použitého neodymu poklesl až o 50 procent.

Toyota se bude i nadále věnovat zlepšování vlastností magnetu a hodnocení možností jeho využití v různých produktech; současně urychlí vývoj technologií sériové výroby s cílem rychlého nasazení v elektromotorech pro nejrůznější aplikace, včetně výroby automobilů a robotiky. To vše by mělo pomoci k lepšímu vyrovnání mezi nabídkou a poptávkou u vzácných přírodních zdrojů.

Příprava základních technologií pro elektromotory, měniče, akumulátory a další komponenty si vyžádá další výzkum a vývoj pro budoucí aplikace. Toyota vnímá uvedené technologie jako nezbytnou součást elektrifikovaných vozidel, a bude proto pokračovat v dalším vývoji.

Pozadí vývoje teplovzdorných magnetů se sníženým obsahem Nd

Pro magnety používané v elektromotorech automobilů i v dalších aplikacích je důležité zachovat vysokou koercivitu (schopnost udržovat zmagnetování) i za podmínek vysoké teploty. Z tohoto důvodu přibližně 30 procent prvků používaných v magnetech tvoří prvky vzácných zemin.

V případě výkonných neodymových magnetů za vysokých teplot (např. v automobilech) se běžně přidávají prvky terbium a dysprosium ke zvýšení koercivity za vysokých teplot. Terbium a dysprosium jsou však vzácné a drahé kovy, jejichž těžba navíc probíhá v oblastech vyznačujících se nestabilní geopolitickou situací. Výzkumníci proto věnují nemalé úsilí vývoji magnetů bez obsahu uvedených prvků, a tak se dnes můžeme těšit z prvních pozitivních výsledků.

Výrobní objemy neodymu jsou v rámci vzácných zemin poměrně vysoké, avšak existují obavy, že postupně budeme čelit nedostatku v důsledku narůstající obliby elektrifikovaných vozidel, včetně hybridních vozů a elektromobilů. I přes tyto obavy byly dosavadní snahy o omezení spotřeby neodymu zatím poměrně malé.

S cílem vyřešit uvedené problémy se Toyota úspěšně chopila vývoje technologií, které mohou napomoci odbourat využívání terbia i dysprosia a současně snížit množství používaného neodymu. Díky nahrazení neodymu lanthanem a cerem, což jsou hojně se vyskytující a poměrně levné prvky vzácných zemin, se podařilo zachovat vysokou odolnost vůči teplu a současně minimalizovat pokles koercivity.

img-responsive

Toyota vyvinula celosvětově první teplovzdorný magnet pro elektromotory se sníženým obsahem neodymu | foto: Toyota

Budoucí směřování

Nově vyvinutý teplovzdorný magnet se sníženým obsahem neodymu odbourává potřebu terbia a dysprosia (prvků vzácných zemin nezbytných k výrobě neodymových magnetů s požadavkem na vysokou tepelnou odolnost) a zároveň klade nižší nároky na spotřebu samotného neodymu. Očekává se, že tento nový magnet najde široké využití v elektromotorech s poměrně vysokým výkonem, jako jsou např. elektromotory nebo generátory energie používané v pohonných ústrojích elektrifikovaných vozidel, v elektrických posilovačích řízení, robotech a nejrůznějších domácích spotřebičích. Výsledky vývoje rovněž přispějí ke snížení rizika přerušení dodávek vzácných zemin nebo náhlých cenových výkyvů směrem vzhůru.

Do budoucna Toyota zvažuje další oblasti praktického využití, plánuje vyhodnocování různých způsobů nasazení v motorových vozidlech a pokračování výzkumu a vývoje technologií v zájmu nízkonákladové a stabilní výroby.

Toyota očekává, že nové magnety využije v elektromotorech pro elektrické posilovače řízení automobilů a další aplikace již v první polovině 20. let. Automobilka bude kromě toho pokračovat ve vývoji s cílem praktického nasazení ve vysoce výkonných elektromotorech pohonných ústrojí elektrifikovaných vozidel, a to v horizontu příštích 10 let.

Vytisknout

Diskuze: Blíží se zlevnění hybridů a elektromobilů? Toyota našla nový prostor k úsporám

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Mercedes-AMG G63 o výkonu 1000 koní se na dálnici utkal s Mercedesem-AMG GT R

Myslel si, že má nadupané SUV. Sportovní AMG GT R ho vyvedlo z omylu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud