Škoda ukazuje automobilovou budoucnost, koncept Vision X zvládne dosud nevídané

Koncept Škoda Vision X
Koncept Škoda Vision X, foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 28. února 2018 08:46 | akt. 28. února 2018 10:46
Sdílej:

ŠKODA Auto na letošním autosalonu v Ženevě (6. - 18. března) nahlédne do automobilové budoucnosti. Česká automobilka poprvé představí vůz, který k pohonu využívá CNG, benzin a elektřinu. Studie Škoda Vision X rozvíjí designový jazyk SUV-modelů a zároveň představuje i nové hybridní hnací ústrojí. Mimořádně ekologická koncepce, kombinující spalovací motor na stlačený zemní plyn, resp. benzin a elektromotor, se vyznačuje spontánním průběhem křivky výkonu, vyšší agilitou a nízkou úrovní emisí – jen 89 g CO2/km. Škoda Vision X může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol.

„Ve společnosti Škoda Aauto běží přípravy a práce na vývoji mobility zítřka na plné obrátky,“ říká Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje. „S hybridní studií Škoda Vision X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility,“ dodává Strube.

Mimořádně ekologická koncepce hnacího ústrojí ve studii městského crossoveru, lakované v odstínu FlexGreen, zaujme svou kombinací spalovacího motoru na CNG (compressed natural gas – stlačený zemní plyn), resp. benzin a dvou elektromotorů. Nová technika umožňuje vozudosáhnout mimořádně nízkých hodnot emisí CO2 - 89 g/km.

Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Při provozu na CNG motor podává maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm. Nádrže na CNG senacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor roztáčí kola přední nápravy, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se spíná jen v případě potřeby – když je potřeba aktivovat větší sílu při rozjezdu (boost-efekt) nebo zlepšit trakci např. mimo zpevněné silnice. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby studie s čistě elektrickým pohonem ujela až dva kilometry.

Vision X je prvním automobilem značky Škoda s pohonem všech kol, který nemá kardanovou hřídel. Výhody jsou jasné: nižší hmotnost automaticky znamená nižší spotřebu. Elektromotor se navíc zapojuje jen tehdy, když je to potřeba. Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Energii čerpá elektromotor ze 48voltového ion-lithiového bateriového palubního systému. Díky rekuperaci se ionlithiové baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a tzv. plachtění proměňuje Vision X kinetickou energii na energie elektrickou, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě. Maximální točivý moment elektromotoru 70 Nm je k dispozici hned od rozjezdu. Díky tomu je rozjíždění spontánní a zrychlování výrazně intenzivnější. Mezi výhody použitých akumulátorů patří zejména nízká hmotnost, vyšší kapacita a dostupná cena.

Studie jezdí dle potřeby s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Zadní kola na silnici přenášejí točivý moment 1000 Nm. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 kilometrů. Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu Škoda Vision X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s, maximální rychlost činí 200 km/h.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?