Nástup elektromobility je vcelku nezastavitelným trendem, kterému se budou muset přizpůsobit jak samotné automobilky, tak země, ve kterých mají automobilky své továrny. A právě Slovensko, ačkoliv se to nemusí zdát, je s automobilovým průmyslem natolik pevně spjato, že již nyní začínají padat otázky, jak si slovenský automobilový průmysl poradí s přechodem na elektromobilitu.
Na Slovensku sice v současné době nepůsobí žádná domácí světoznámá automobilka, ovšem své továrny zde má koncern Volkswagen, KIA, koncern PSA nebo Jaguar Land Rover. O počtu menších společností, které automobilkám dodávají díly, pak ani nemluvíme.
Nejspíš i proto se situací na Slovensku začala zabývat i agentura Bloomberg, podle které přinese přechod na elektromobilitu obrovské "změny" v průmyslu a jednotlivé země i automobilky budou muset reagovat s dostatečným předstihem, aby o výdělečný obchod nepřišly.
Podle Petera Badika, který vlastní společnost provozující 27 dobíjecích stanic na Slovensku, bude přechod na nové technologie a celkově nový průmysl vyžadovat mnoho sil.
Problém by navíc mohl nastat i pro menší společnosti, které dodávají součástky. Klasický konvenční automobil totiž potřebuje cca 20 000 součástek, zatím co elektromobily potřebují ke svému chodu cca 7000 součástek. Trh pro dodavatele se tak poněkud zmenší.
Matjaz Schroll, ředitel oddělení zaměřeného na východní Evropu ve společnosti Franklin Templeton Investments, dodává, že Německo se bude s největší pravděpodobností snažit chránit své dodavatelské společnosti, což by mohlo přivést východoevropské společnosti do potíží., zvlášť pokud nebudou schopny reagovat rychle a pružně.
Někteří analytici přitom dodávají, že různé formy elektromobilů budou během dvou let držet cca 8 procent trhu s automobily. Za 22 let bychom se pak mohly dočkat až 54 procentní převahy ve prospěch elektromobility.
A jak na to jednotlivé automobilky na Slovensku reagují? Volkswagen vyrábí v bratislavské továrně elektrické e-Up již od roku 2013, PSA pozastavilo výrobu továrny na spalovací motory a nyní plánuje výrobu elektrických modelů a britská společnosti Jaguar Land Rover už si na Slovensku zažádala o povolení ke stavbě nového křídla své továrny, tentokrát zaměřeného na výrobu baterií pro elektromobily.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.