Nástup elektromobility je vcelku nezastavitelným trendem, kterému se budou muset přizpůsobit jak samotné automobilky, tak země, ve kterých mají automobilky své továrny. A právě Slovensko, ačkoliv se to nemusí zdát, je s automobilovým průmyslem natolik pevně spjato, že již nyní začínají padat otázky, jak si slovenský automobilový průmysl poradí s přechodem na elektromobilitu.
Na Slovensku sice v současné době nepůsobí žádná domácí světoznámá automobilka, ovšem své továrny zde má koncern Volkswagen, KIA, koncern PSA nebo Jaguar Land Rover. O počtu menších společností, které automobilkám dodávají díly, pak ani nemluvíme.
Nejspíš i proto se situací na Slovensku začala zabývat i agentura Bloomberg, podle které přinese přechod na elektromobilitu obrovské "změny" v průmyslu a jednotlivé země i automobilky budou muset reagovat s dostatečným předstihem, aby o výdělečný obchod nepřišly.
Podle Petera Badika, který vlastní společnost provozující 27 dobíjecích stanic na Slovensku, bude přechod na nové technologie a celkově nový průmysl vyžadovat mnoho sil.
Problém by navíc mohl nastat i pro menší společnosti, které dodávají součástky. Klasický konvenční automobil totiž potřebuje cca 20 000 součástek, zatím co elektromobily potřebují ke svému chodu cca 7000 součástek. Trh pro dodavatele se tak poněkud zmenší.
Matjaz Schroll, ředitel oddělení zaměřeného na východní Evropu ve společnosti Franklin Templeton Investments, dodává, že Německo se bude s největší pravděpodobností snažit chránit své dodavatelské společnosti, což by mohlo přivést východoevropské společnosti do potíží., zvlášť pokud nebudou schopny reagovat rychle a pružně.
Někteří analytici přitom dodávají, že různé formy elektromobilů budou během dvou let držet cca 8 procent trhu s automobily. Za 22 let bychom se pak mohly dočkat až 54 procentní převahy ve prospěch elektromobility.
A jak na to jednotlivé automobilky na Slovensku reagují? Volkswagen vyrábí v bratislavské továrně elektrické e-Up již od roku 2013, PSA pozastavilo výrobu továrny na spalovací motory a nyní plánuje výrobu elektrických modelů a britská společnosti Jaguar Land Rover už si na Slovensku zažádala o povolení ke stavbě nového křídla své továrny, tentokrát zaměřeného na výrobu baterií pro elektromobily.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.