Průmyslová revoluce na Slovensku? Automobilky se musí přizpůsobit novým trendům

Ford
Ford, foto: Ford Motor Company
Antonín Marek , AutoRoad.cz 10. února 2018 11:01
Sdílej:

Nástup elektromobility je vcelku nezastavitelným trendem, kterému se budou muset přizpůsobit jak samotné automobilky, tak země, ve kterých mají automobilky své továrny. A právě Slovensko, ačkoliv se to nemusí zdát, je s automobilovým průmyslem natolik pevně spjato, že již nyní začínají padat otázky, jak si slovenský automobilový průmysl poradí s přechodem na elektromobilitu.

Na Slovensku sice v současné době nepůsobí žádná domácí světoznámá automobilka, ovšem své továrny zde má koncern Volkswagen, KIA, koncern PSA nebo Jaguar Land Rover. O počtu menších společností, které automobilkám dodávají díly, pak ani nemluvíme.

Nejspíš i proto se situací na Slovensku začala zabývat i agentura Bloomberg, podle které přinese přechod na elektromobilitu obrovské "změny" v průmyslu a jednotlivé země i automobilky budou muset reagovat s dostatečným předstihem, aby o výdělečný obchod nepřišly.

Podle Petera Badika, který vlastní společnost provozující 27 dobíjecích stanic na Slovensku, bude přechod na nové technologie a celkově nový průmysl vyžadovat mnoho sil.

Problém by navíc mohl nastat i pro menší společnosti, které dodávají součástky. Klasický konvenční automobil totiž potřebuje cca 20 000 součástek, zatím co elektromobily potřebují ke svému chodu cca 7000 součástek. Trh pro dodavatele se tak poněkud zmenší.

Matjaz Schroll, ředitel oddělení zaměřeného na východní Evropu ve společnosti Franklin Templeton Investments, dodává, že Německo se bude s největší pravděpodobností snažit chránit své dodavatelské společnosti, což by mohlo přivést východoevropské společnosti do potíží., zvlášť pokud nebudou schopny reagovat rychle a pružně.

Někteří analytici přitom dodávají, že různé formy elektromobilů budou během dvou let držet cca 8 procent trhu s automobily. Za 22 let bychom se pak mohly dočkat až 54 procentní převahy ve prospěch elektromobility.

A jak na to jednotlivé automobilky na Slovensku reagují? Volkswagen vyrábí v bratislavské továrně elektrické e-Up již od roku 2013, PSA pozastavilo výrobu továrny na spalovací motory a nyní plánuje výrobu elektrických modelů a britská společnosti Jaguar Land Rover už si na Slovensku zažádala o povolení ke stavbě nového křídla své továrny, tentokrát zaměřeného na výrobu baterií pro elektromobily.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.