Snad každý malý kluk si někdy přál usednout za volant obrovského amerického tahače a brázdit s ním stovky kilometrů dálnic celého světa. Čím je ale člověk starší, tím rychleji zjišťuje, že to vlastně není žádná sranda. Například řazení, pokud nemáte automatickou převodovku, je totiž malou noční můrou o osmnácti rychlostech. Nebo snad ne?
Hned na začátek musíme přiznat, že v redakci toho o kamionech zas tak moc nevíme a rozhodně se z nás během chvíle nestanou experti. Z toho co jsme zjistili se však zdá, že většina stylových amerických tahačů, které jsme v dětství sledovali v televizních obrazovkách a na plátnech kin, je vybavena manuální převodovkou, která může mít až neskutečných 18 rychlostí.
My evropané jsme zvyklí alespoň na to obyčejné manuální řazení, nicméně v Americe jsou zvyklí na automatické převodovky, takže naučit se manuálem v soupravě, která může mít několik desítek tun, nebude vůbec nic jednoduchého.
Jeden zkušený trucker, jehož jméno bohužel nebylo na začátku uvedeno, však ukazuje, že ani 18 rychlostí nemusí být tak děsivých, jak se na začátku zdá. Řadící páka má totiž stále to samé háčko a dráhy jsou si dost podobné, ovšem ještě je potřeba naučit se pracovat s přepínači na řadící páce a naučit se správně mačkat spojku. Pokud totiž táhnete několik desítek tun, je potřeba pečlivě využívat každý dostupný převod.
Ze samotného truckera se pak zdá, že naučit se s 18 rychlostní převodovkou nebude nijak náročné, ovšem věřte tomu. Je totiž téměř jisté, že jen málokdo by dokázal jen tak naskočit do podobného trucku a bez obav začít sázet jednu rychlost za druhou s naprostou jistotou.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.