Nedávno jsme vám názorně ukázali, jak dlouho umí jet auto po odčerpání veškerého oleje. Ten ale není jedinou pro pohon auta důležitou kapalinou. Pak je tu třeba palivo. Také bez něj by auto podle papírových předpokladů nemělo jet. Jaká je ale realita?
Jízda bez chybějícího oleje je rovna zničení motoru. Jak už víte, nestane se tak hned, ona vzdálenost ale není až tak velká. To bez paliva auto pouze nenastartuje, to znamená nedojde ke zničení motoru. Věděli jste ovšem, že i bez kapičky benzínu či nafty v nádrži můžete ujet ještě relativně velkou vzdálenost? Dobře, s tou absencí paliva to není tak horké. Jeho absenci totiž předpokládá palivoměr, na němž se objeví hláška, že do prázdné nádrže zbývá 0 kilometrů. A právě v tu chvíli čekáte, že se auto zastaví a nenaskočí. Není to ale pravda.
Nemusí to platit u každého vozu, na tento konkrétní experiment byl totiž použit Ford Fusion, u nás známý jako Mondeo, poslední generace. A to je dobré experimentální auto, protože v podobné velikosti jich nejen u nás jezdí nejméně statisíce. Na začátku pokusu ukazoval displej dojezd asi 6,5 kilometru. Jízda se odehrála v USA, avšak v zimě, tedy podobném počasí, jaké panuje v těchto dnech u nás. Po kratší jízdě po městě i dálnici najednou ukazatel spadl na nulu. Čekáte, že se Fusion zastavil? Ani náhodou! Po 6,5 kilometrech s nulovým dojezdem začal být i řidič a autor videa zvědavý, jak dlouho sedan střední třídy ještě dokáže fungovat.
Další část trasy vedla přes semafory, na nichž bylo potřeba nějakou dobu počkat. Samozřejmě s motorem na volnoběh. Ani v tu chvíli se Ford nezastavil a jel statečně dál. Po pár minutách (video je samozřejmě sestříhané) mělo auto na ukazateli ujetých 27 kilometrů od chvíle, kdy ukazatel dojezdu řekl, že je nádrž prázdná. Nakonec se vůz zastavil po ujetí 34,8 kilometru!
Úctyhodná vzdálenost od chvíle, kdy v nádrži nemělo být už vůbec nic. Spíše zajímavostí je fakt, že i po dotankování zhruba 3,4 litrech benzínu (podle amerického systému 0,9 galonu) ukazovalo auto dojezd nula kilometrů. Z toho se dá usuzovat, že minimálně v případě amerického Fordu Fusion zbývají v nádrži i po spadnutí počítadla na nulový dojezd ještě necelé 4 litry paliva (zhruba jeden galon). Zajímavé zjištění.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.