Nedávno jsme vám názorně ukázali, jak dlouho umí jet auto po odčerpání veškerého oleje. Ten ale není jedinou pro pohon auta důležitou kapalinou. Pak je tu třeba palivo. Také bez něj by auto podle papírových předpokladů nemělo jet. Jaká je ale realita?
Jízda bez chybějícího oleje je rovna zničení motoru. Jak už víte, nestane se tak hned, ona vzdálenost ale není až tak velká. To bez paliva auto pouze nenastartuje, to znamená nedojde ke zničení motoru. Věděli jste ovšem, že i bez kapičky benzínu či nafty v nádrži můžete ujet ještě relativně velkou vzdálenost? Dobře, s tou absencí paliva to není tak horké. Jeho absenci totiž předpokládá palivoměr, na němž se objeví hláška, že do prázdné nádrže zbývá 0 kilometrů. A právě v tu chvíli čekáte, že se auto zastaví a nenaskočí. Není to ale pravda.
Nemusí to platit u každého vozu, na tento konkrétní experiment byl totiž použit Ford Fusion, u nás známý jako Mondeo, poslední generace. A to je dobré experimentální auto, protože v podobné velikosti jich nejen u nás jezdí nejméně statisíce. Na začátku pokusu ukazoval displej dojezd asi 6,5 kilometru. Jízda se odehrála v USA, avšak v zimě, tedy podobném počasí, jaké panuje v těchto dnech u nás. Po kratší jízdě po městě i dálnici najednou ukazatel spadl na nulu. Čekáte, že se Fusion zastavil? Ani náhodou! Po 6,5 kilometrech s nulovým dojezdem začal být i řidič a autor videa zvědavý, jak dlouho sedan střední třídy ještě dokáže fungovat.
Další část trasy vedla přes semafory, na nichž bylo potřeba nějakou dobu počkat. Samozřejmě s motorem na volnoběh. Ani v tu chvíli se Ford nezastavil a jel statečně dál. Po pár minutách (video je samozřejmě sestříhané) mělo auto na ukazateli ujetých 27 kilometrů od chvíle, kdy ukazatel dojezdu řekl, že je nádrž prázdná. Nakonec se vůz zastavil po ujetí 34,8 kilometru!
Úctyhodná vzdálenost od chvíle, kdy v nádrži nemělo být už vůbec nic. Spíše zajímavostí je fakt, že i po dotankování zhruba 3,4 litrech benzínu (podle amerického systému 0,9 galonu) ukazovalo auto dojezd nula kilometrů. Z toho se dá usuzovat, že minimálně v případě amerického Fordu Fusion zbývají v nádrži i po spadnutí počítadla na nulový dojezd ještě necelé 4 litry paliva (zhruba jeden galon). Zajímavé zjištění.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.