Víte, jak správně zahřát motor? Některé praktiky mu vyloženě škodí

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie, foto: Volkswagen
-jka , AutoRoad.cz 16. prosince 2017 13:57 | akt. 17. prosince 2017 22:10
Sdílej:

Vzhledem k zimnímu počasí, které dokázalo zvláště v posledních dnech pořádně potrápit je toto téma více než aktuální. Ať už najdeme své auto pod peřinou sněhu, se zamrzlými skly a nebo dveřmi, všechny tyto situace svádí k jednomu - dostat se alespoň k řidiči, nastartovat, a pak si v klidu automobil řádně připravit k jízdě. Někdo myslí na motor, jiný si chce zase alespoň trochu prohřát interiér. Je to však správně?

V tomto případě si možná dovolíme odpovědět hned na začátku - ani jeden z extrémních případů není správně a pravda se nachází někde uprostřed. Určitě není správné vyrazit okamžitě po nastartování vozidla, zvláště pak ne vyrazit na plný plyn! Chápeme, že v určitých případech (složky IZS jedoucí k zásahu) to jinak nejde, Policie také jistě nebude "dochlazovat turbo" po ostré dálniční honičce, avšak my bychom se ke svým automobilům měli chovat tak dobře, jak jen umíme.  

I v letním období se doporučuje dodržet interval mezi nastartováním a zahájením jízdy, která by měla být zvláštně v prvních kilometrech opatrná. V zimě pak vše platí dvojnásob. Olej se prostě musí dostat všude tam, kde je ho potřeba, a celé auto by se mělo prohřát - nejen chladicí kapalina, jejíž teplotu sledujeme na každé přístrojové desce, ale také motorový olej, olej v převodovce, a další.

Tyto kapaliny se však nejlépe (a nejrychleji) ohřejí pouze klidnou jízdou, stání na místě jim v tomto případě příliš nepomůže - právě naopak. Příliš bohatá směs hoří v nízkých otáčkách nedokonale, a také poškozuje ochranný olejový film na stěnách válců. Jak má tedy vypadat ideální studený start?

Důležité je uvědomit si, co nedělat. Spousta řidičů raději nastartují svůj vůz na 10 - 15 minut, než aby museli škrábat okénka či ometat auto. To ale rozhodně správné není. Po nastartování bychom měli odjíždět během půl minuty až minuty. Pokud nám ometení sněhové pokrývky či oškrábání skel zabere minuty dvě, také se příliš nestane. Dlouhému zahřívání auta na místě se však vyvarujte.

První ujeté kilometry by měly být ve volném tempu. Je to jako když se ráno probudíte, také nemůžete hned fungovat na 100%. Chápeme sice, že v určitých případech si klidnou jízdu nemůžete dovolit (např. typický pražský provoz), pokud je to ale jen trochu možné, dopřejte svému autu klid. Důležité je také uvědomit si, že chladící kapalina ohřátá na provozní teplotu (zpravidla 90°C) stále neznamená, že je vaše auto dokonale prohřáté a nyní už ho můžete prohánět pod plným plynem.

Motorový olej se na provozní teplotu ohřívá 2x až 3x déle, než kapalina chladící. Pokud to váš vůz umožňuje, určitě na svém palubním počítači sledujte teplotu oleje. Jakmile dosáhne hodnoty nad cca 70°C, lze ho označit za ohřátý. 

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.