V tomto případě si možná dovolíme odpovědět hned na začátku - ani jeden z extrémních případů není správně a pravda se nachází někde uprostřed. Určitě není správné vyrazit okamžitě po nastartování vozidla, zvláště pak ne vyrazit na plný plyn! Chápeme, že v určitých případech (složky IZS jedoucí k zásahu) to jinak nejde, Policie také jistě nebude "dochlazovat turbo" po ostré dálniční honičce, avšak my bychom se ke svým automobilům měli chovat tak dobře, jak jen umíme.
I v letním období se doporučuje dodržet interval mezi nastartováním a zahájením jízdy, která by měla být zvláštně v prvních kilometrech opatrná. V zimě pak vše platí dvojnásob. Olej se prostě musí dostat všude tam, kde je ho potřeba, a celé auto by se mělo prohřát - nejen chladicí kapalina, jejíž teplotu sledujeme na každé přístrojové desce, ale také motorový olej, olej v převodovce, a další.
Tyto kapaliny se však nejlépe (a nejrychleji) ohřejí pouze klidnou jízdou, stání na místě jim v tomto případě příliš nepomůže - právě naopak. Příliš bohatá směs hoří v nízkých otáčkách nedokonale, a také poškozuje ochranný olejový film na stěnách válců. Jak má tedy vypadat ideální studený start?
Důležité je uvědomit si, co nedělat. Spousta řidičů raději nastartují svůj vůz na 10 - 15 minut, než aby museli škrábat okénka či ometat auto. To ale rozhodně správné není. Po nastartování bychom měli odjíždět během půl minuty až minuty. Pokud nám ometení sněhové pokrývky či oškrábání skel zabere minuty dvě, také se příliš nestane. Dlouhému zahřívání auta na místě se však vyvarujte.
První ujeté kilometry by měly být ve volném tempu. Je to jako když se ráno probudíte, také nemůžete hned fungovat na 100%. Chápeme sice, že v určitých případech si klidnou jízdu nemůžete dovolit (např. typický pražský provoz), pokud je to ale jen trochu možné, dopřejte svému autu klid. Důležité je také uvědomit si, že chladící kapalina ohřátá na provozní teplotu (zpravidla 90°C) stále neznamená, že je vaše auto dokonale prohřáté a nyní už ho můžete prohánět pod plným plynem.
Motorový olej se na provozní teplotu ohřívá 2x až 3x déle, než kapalina chladící. Pokud to váš vůz umožňuje, určitě na svém palubním počítači sledujte teplotu oleje. Jakmile dosáhne hodnoty nad cca 70°C, lze ho označit za ohřátý.