Vzhledem k zimnímu počasí, které dokázalo zvláště v posledních dnech pořádně potrápit je toto téma více než aktuální. Ať už najdeme své auto pod peřinou sněhu, se zamrzlými skly a nebo dveřmi, všechny tyto situace svádí k jednomu - dostat se alespoň k řidiči, nastartovat, a pak si v klidu automobil řádně připravit k jízdě. Někdo myslí na motor, jiný si chce zase alespoň trochu prohřát interiér. Je to však správně?
V tomto případě si možná dovolíme odpovědět hned na začátku - ani jeden z extrémních případů není správně a pravda se nachází někde uprostřed. Určitě není správné vyrazit okamžitě po nastartování vozidla, zvláště pak ne vyrazit na plný plyn! Chápeme, že v určitých případech (složky IZS jedoucí k zásahu) to jinak nejde, Policie také jistě nebude "dochlazovat turbo" po ostré dálniční honičce, avšak my bychom se ke svým automobilům měli chovat tak dobře, jak jen umíme.
I v letním období se doporučuje dodržet interval mezi nastartováním a zahájením jízdy, která by měla být zvláštně v prvních kilometrech opatrná. V zimě pak vše platí dvojnásob. Olej se prostě musí dostat všude tam, kde je ho potřeba, a celé auto by se mělo prohřát - nejen chladicí kapalina, jejíž teplotu sledujeme na každé přístrojové desce, ale také motorový olej, olej v převodovce, a další.
Tyto kapaliny se však nejlépe (a nejrychleji) ohřejí pouze klidnou jízdou, stání na místě jim v tomto případě příliš nepomůže - právě naopak. Příliš bohatá směs hoří v nízkých otáčkách nedokonale, a také poškozuje ochranný olejový film na stěnách válců. Jak má tedy vypadat ideální studený start?
Důležité je uvědomit si, co nedělat. Spousta řidičů raději nastartují svůj vůz na 10 - 15 minut, než aby museli škrábat okénka či ometat auto. To ale rozhodně správné není. Po nastartování bychom měli odjíždět během půl minuty až minuty. Pokud nám ometení sněhové pokrývky či oškrábání skel zabere minuty dvě, také se příliš nestane. Dlouhému zahřívání auta na místě se však vyvarujte.
První ujeté kilometry by měly být ve volném tempu. Je to jako když se ráno probudíte, také nemůžete hned fungovat na 100%. Chápeme sice, že v určitých případech si klidnou jízdu nemůžete dovolit (např. typický pražský provoz), pokud je to ale jen trochu možné, dopřejte svému autu klid. Důležité je také uvědomit si, že chladící kapalina ohřátá na provozní teplotu (zpravidla 90°C) stále neznamená, že je vaše auto dokonale prohřáté a nyní už ho můžete prohánět pod plným plynem.
Motorový olej se na provozní teplotu ohřívá 2x až 3x déle, než kapalina chladící. Pokud to váš vůz umožňuje, určitě na svém palubním počítači sledujte teplotu oleje. Jakmile dosáhne hodnoty nad cca 70°C, lze ho označit za ohřátý.
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.