Spalovací motory nejsou mrtvé. S revoluční úpravou mají chytit druhý dech

Návrh revolučního motoru, za kterým stojí Jim Clarke
Návrh revolučního motoru, za kterým stojí Jim Clarke, foto: carscoops.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 20. října 2017 10:29
Sdílej:

Řada automobilek považuje spalovací motory za přežitek doby a většinu svých sil investuje do vývoje hybridních nebo čistě elektrických pohonných jednotek. Bývalý technik, inženýr a vývojář Fordu ale odmítá spalovací motory odepsat a místo toho si registroval revoluční patent, který by mohl vdechnout klasickým motorům druhý dech.

Tím člověkem je jistý Jim Clark, který během své kariéry u Fordu stál u zrodu motorů Modular V8 a Duratec V6. Jeho poslední nápad je však ve světě motorů zcela převratným a mimo jiné by měl výrazně přispět k úspornosti spalovacích motorů. Jeho revoluční nápad přitom vyžaduje jen instalaci menšího turbodmychadla pro každý válec motoru zvlášť a instalaci dvou škrtících klapek.

Instalace samostatného turbodmychadla pro každý válec by vyžadovala jejich výrazné zmenšení, díky čemuž by mohly být instalovány blíže k motoru, zabíraly by méně místa a výrazně rychleji by se plnily. V žádosti o registraci patentu pak Clarke podle webu CarScoops uvádí, že toto řešení by mohlo výrazně omezit tzv. Turbo lag a mělo by přinést takřka okamžitý nárůst točivého momentu.

Web Car and Driver ovšem upozorňuje, že tento návrh motoru zůstává zatím pouze teoretickým, neboť dosud nevznikl žádný prototyp. I tak se ale ukazuje, že spalovací motory mají stále co nabídnout a jejich technika se dá stále vylepšovat. Jednoduše řečeno, spalovací motory nejsou mrtvé a ještě dlouho nebudou.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.