Německý časopis Automotorsport jako první přichází s testy zimních pneumatik pro rok 2017. Do testu zařadil rozměr 225/45 R 18, který sice může vypadat jako obutí pro sportovnější vozy, ale vyjíždí na něm i Škoda Octavia (nebo Superb), stejně jako Opel Insignia, Mazda 6 atd.
Do testu byly zařazeny pneumatiky napříč cenovým spektrem a zkušebním vozem bylo BMW 430i. Celá akce probíhala ve Finsku, poblíž městečka Ivalo a zaměřila se na klasickou skladbu disciplín v každém počasí. Tzn. trakci, brzdění, odolnost vůči aquaplaningu nebo valivý odpor na suchu, mokru nebo sněhu.
A každoroční otázka zní: Našel dlouholetý (ale stárnoucí) šampion Continental WinterContact TS 850P přemožitele? Vyzyvatelů měl dost. Ambiciózní Hankook, nebo premianti v podobě Dunlopu a Michelinu mají dostatek technologií. Pro Nokian šlo prakticky o domácí prostředí. A Semperit nebo Cooper mohou vždy překvapit. Dost už ale předmluvy, zaměřme se na výsledky.
1. Místo
Continental WinterContact TS 850P
Vyrovnané (a skvělé) výsledky v každé disciplíně, k tomu dominantní chování na mokrém povrchu. To dělá z tohoto dezénu nezpochybnitelného vítěze. S přehledem obhájí svoji vyšší cenovku, když vám zaručí bezpečnou jízdu bez ohledu na podmínky. Navíc nabídne nízký valivý odpor, který vám vynaložené peníze vrátí zpět u benzinové pumpy. „Pro klasickou středoevropskou zimu nenajdete lepší pneumatiku, než je WinterContact TS 850P. Typickým povrchem je mokro nebo sněhová břečka, případně suchá a umrzlá silnice. Právě na takové podmínky je Continental dokonale vyladěný,“ komentuje výsledek ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
2. Místo
Dunlop Winter Sport 5
Neudělal jedinou věc špatně, přesto skončil na druhém místě. Na rozdíl od Continentalu se totiž Dunlop ani v jedné disciplíně nedostal přes 9 bodů (max. 10). Zato osmibodových hodnocení posbíral hned několik. Což potvrzuje dokonale vyvážené vlastnosti. K tomu přidává výjimečně dobré brždění na sněhu. Pokud bychom hledali nedostatky za každou cenu, byl by to možná vyšší valivý odpor. Ale I tak si Winter sport 5 odnáší známku „Doporučeno“ a nižší cenovku než vítěz testu.
3. Místo
Semperit Speed-Grip 3
A tady přichází největší překvapení celého testu. Letošní novinka v přímém srovnání porazila prémiovější značky a připíše si první umístění na stupních vítězů. Její dominanta? Jednoznačně chování na sněhu, kde získala 9,9 bodů z 10. Jakkoliv od tohoto pláště není možné čekat nějaký sportovnější projev, můžete se na něj spolehnout kdykoliv od podzimu do jara. „A když nasněží, můžete jet s vědomím, že jste nemohli koupit nic lepšího. Navíc Semperit dominuje v poměru ceny a kvality, když je v porovnání s Continentalem zhruba o 20 % levnější,“ hodnotí rakouský dezén Schwangmaier z Pneumatiky.cz.
4. Místo
Michelin Pilot Alpin PA4
I když už je na trhu novinka v podobě Pilot Alpin 5, do testu se dostala prověřená generace PA4. Jde o pneumatiku se sportovnějším projevem, ať už se bavíme o chování na sněhu nebo na suchu. Na mokru vás spolehlivě podrží, a kdykoliv se bavíme o Michelinu, jako první nás napadne vysoký kilometrový průběh. S koupí francouzského pláště si tak pořizujete jistotu na několik sezón.
5. Místo
Fulda Kristall Control HP2
Druhé překvapení uzavírá TOP 5 a jako poslední v testu získává také známku „Doporučeno“. Německá Fulda se svou novinkou překvapila skvělým handlingem a trakcí, tak důležitou v zimních podmínkách. Rezervy bychom mohli najít v chování na mokré vozovce, ale ani tam vyloženě nezklame. I zde navíc hraje roli cena – za cenu střední třídy dostanete prémiové vlastnosti a jde o jasný cenový tip pro letošní zimu.
Jak dopadli ostatní?
Mírným zklamáním je až 6. místo pro Pirelli, kdy pneumatice kupodivu chyběl náznak sportovního chování a také v dalších disciplínách byla spíše průměrná. Někdo by se mohl divit špatnému výsledku Nokianu A4. Ten ale nabídl bezkonkurenčně nejmenší valivý odpor (dostal 10 bodů z 10) a exceloval na suchu. Na vodě a sněhu to ale bylo o něco slabší, proto jen průměrný výsledek. Pokud by se do testu dostal dezén D4, byla by situace odlišná.
Jihokorejské dezény HankookWinter i*cept evo2 W320 a Kumho WinterCraft WP71 se umístily na 8. a 9. místě. Minimálně pro Hankook jde o nepříjemné překvapení, kdy sice předvádí působivé výsledky na suchu a sněhu, ale na mokrém povrchu je to horší. Na posledním místě skončil Cooper WeatherMaster SA2 a je pouze podmíněně doporučen. Ani na jednom povrchu se nedostal přes 7,1 bodů, takže i přes nízkou cenu dokážeme najít lepší pneumatiky.
Česká stopa v testu
I když zde nenajdeme značku Barum, má Česká republika hned dva zástupce v TOP 3. „Jak vítězný Continental, tak bronzový Semperit se totiž vyrábí v tuzemské továrně,“ prozrazuje ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier a dodává: „Koncernové značky navíc sdílí vybrané technologie právě s prémiovým brandem. Takže např. Barum dostane v dalších sezónách know how letošního Continentalu.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.