Do testu byly zařazeny pneumatiky napříč cenovým spektrem a zkušebním vozem bylo BMW 430i. Celá akce probíhala ve Finsku, poblíž městečka Ivalo a zaměřila se na klasickou skladbu disciplín v každém počasí. Tzn. trakci, brzdění, odolnost vůči aquaplaningu nebo valivý odpor na suchu, mokru nebo sněhu.
A každoroční otázka zní: Našel dlouholetý (ale stárnoucí) šampion Continental WinterContact TS 850P přemožitele? Vyzyvatelů měl dost. Ambiciózní Hankook, nebo premianti v podobě Dunlopu a Michelinu mají dostatek technologií. Pro Nokian šlo prakticky o domácí prostředí. A Semperit nebo Cooper mohou vždy překvapit. Dost už ale předmluvy, zaměřme se na výsledky.
1. Místo
Continental WinterContact TS 850P
Vyrovnané (a skvělé) výsledky v každé disciplíně, k tomu dominantní chování na mokrém povrchu. To dělá z tohoto dezénu nezpochybnitelného vítěze. S přehledem obhájí svoji vyšší cenovku, když vám zaručí bezpečnou jízdu bez ohledu na podmínky. Navíc nabídne nízký valivý odpor, který vám vynaložené peníze vrátí zpět u benzinové pumpy. „Pro klasickou středoevropskou zimu nenajdete lepší pneumatiku, než je WinterContact TS 850P. Typickým povrchem je mokro nebo sněhová břečka, případně suchá a umrzlá silnice. Právě na takové podmínky je Continental dokonale vyladěný,“ komentuje výsledek ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
2. Místo
Dunlop Winter Sport 5
Neudělal jedinou věc špatně, přesto skončil na druhém místě. Na rozdíl od Continentalu se totiž Dunlop ani v jedné disciplíně nedostal přes 9 bodů (max. 10). Zato osmibodových hodnocení posbíral hned několik. Což potvrzuje dokonale vyvážené vlastnosti. K tomu přidává výjimečně dobré brždění na sněhu. Pokud bychom hledali nedostatky za každou cenu, byl by to možná vyšší valivý odpor. Ale I tak si Winter sport 5 odnáší známku „Doporučeno“ a nižší cenovku než vítěz testu.
3. Místo
Semperit Speed-Grip 3
A tady přichází největší překvapení celého testu. Letošní novinka v přímém srovnání porazila prémiovější značky a připíše si první umístění na stupních vítězů. Její dominanta? Jednoznačně chování na sněhu, kde získala 9,9 bodů z 10. Jakkoliv od tohoto pláště není možné čekat nějaký sportovnější projev, můžete se na něj spolehnout kdykoliv od podzimu do jara. „A když nasněží, můžete jet s vědomím, že jste nemohli koupit nic lepšího. Navíc Semperit dominuje v poměru ceny a kvality, když je v porovnání s Continentalem zhruba o 20 % levnější,“ hodnotí rakouský dezén Schwangmaier z Pneumatiky.cz.
4. Místo
Michelin Pilot Alpin PA4
I když už je na trhu novinka v podobě Pilot Alpin 5, do testu se dostala prověřená generace PA4. Jde o pneumatiku se sportovnějším projevem, ať už se bavíme o chování na sněhu nebo na suchu. Na mokru vás spolehlivě podrží, a kdykoliv se bavíme o Michelinu, jako první nás napadne vysoký kilometrový průběh. S koupí francouzského pláště si tak pořizujete jistotu na několik sezón.
5. Místo
Fulda Kristall Control HP2
Druhé překvapení uzavírá TOP 5 a jako poslední v testu získává také známku „Doporučeno“. Německá Fulda se svou novinkou překvapila skvělým handlingem a trakcí, tak důležitou v zimních podmínkách. Rezervy bychom mohli najít v chování na mokré vozovce, ale ani tam vyloženě nezklame. I zde navíc hraje roli cena – za cenu střední třídy dostanete prémiové vlastnosti a jde o jasný cenový tip pro letošní zimu.
Jak dopadli ostatní?
Mírným zklamáním je až 6. místo pro Pirelli, kdy pneumatice kupodivu chyběl náznak sportovního chování a také v dalších disciplínách byla spíše průměrná. Někdo by se mohl divit špatnému výsledku Nokianu A4. Ten ale nabídl bezkonkurenčně nejmenší valivý odpor (dostal 10 bodů z 10) a exceloval na suchu. Na vodě a sněhu to ale bylo o něco slabší, proto jen průměrný výsledek. Pokud by se do testu dostal dezén D4, byla by situace odlišná.
Jihokorejské dezény HankookWinter i*cept evo2 W320 a Kumho WinterCraft WP71 se umístily na 8. a 9. místě. Minimálně pro Hankook jde o nepříjemné překvapení, kdy sice předvádí působivé výsledky na suchu a sněhu, ale na mokrém povrchu je to horší. Na posledním místě skončil Cooper WeatherMaster SA2 a je pouze podmíněně doporučen. Ani na jednom povrchu se nedostal přes 7,1 bodů, takže i přes nízkou cenu dokážeme najít lepší pneumatiky.
Česká stopa v testu
I když zde nenajdeme značku Barum, má Česká republika hned dva zástupce v TOP 3. „Jak vítězný Continental, tak bronzový Semperit se totiž vyrábí v tuzemské továrně,“ prozrazuje ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier a dodává: „Koncernové značky navíc sdílí vybrané technologie právě s prémiovým brandem. Takže např. Barum dostane v dalších sezónách know how letošního Continentalu.“