Oslňování světly protijedoucích vozidel se brzy stane minulostí. V nově otevřené laboratoři společnosti Varroc Lighting Systems se testují inteligentní adaptivní světlomety, které samy dokáží rozpoznat protijedoucí vůz a jsou schopny i autonomně a plně bez zásahu řidiče upravit intenzitu světel tak, aby nedošlo k oslnění jiných řidičů.
„Po investicích v řádech několik desítek milionů korun v Novém Jičíně, kde jsme vybudovali naši globální vývojovou základnu, jsme vyslyšeli i přání zákazníků a obchodních partnerů na asijském kontinentu. Především v Číně dlouhodobě vnímáme velkou poptávku po nových technologiích a supermoderní testovací centrum v Čchang-čou je naší odpovědí na tento trend. Cílem je vybudovat a provozovat funkční moderní vývojová a testovací centra kdekoliv na světě, kde jsou i naši zákazníci“, uvedl viceprezident globálního vývoje produktů Varroc Lighting Systems, Todd C. Morgan.
Nově otvírané technologické laboratoře v prefektuře Čchang-čou, která leží u jižního okraje provincie Ťiang-su, se budou podílet zejména na vývoji nových adaptabilních světlometů (Adaptive Driving Beam – ADB). Ty dokáží díky systému autonomních a plně automatických čidel bez zásahu řidiče reagovat na přibližující se vozy a osoby na cestě. Inteligentní systém, využívající ten nejmodernější software po vyhodnocení situace, následně speciální LED diody ve světlometech ztlumí a zabrání tak oslnění řidiče v protisměru. Jak potvrzují dopravní experti, v závislosti na typu silnice a také použitých reflektorech totiž může oslněný protijedoucí řidič jet až několik stovek metrů prakticky poslepu.
Adaptabilní světlomety se do budoucna mohou stát například důležitou součástí samo-řídících vozů. Společnost Business Intelligence and Strategy Research1 ve své analýze předpovídá velmi dynamický růst trhu s adaptivními světlomety a zároveň odhaduje, že globální trh s ADB do roku 2023 vzroste na zhruba 1,49 miliard dolarů. Adaptabilní světlomety jsou používány už nyní, a to především u luxusních modelů automobilů. Společnost Varroc ale předpovídá instalace tohoto typu technologií i do vozů dostupných široké veřejnosti, a to již v nejbližší době.
„Laboratoř v Čchang-čou má perfektní podmínky pro testování bezpečnosti světlometů. Je proto samozřejmostí, že můžeme kontrolovat jejich vývoj od absolutního začátku a vytvářet tak produkty, z kterých budou mít užitek nejen naši zákazníci, ale i koncoví uživatelé – tj. řidiči,“ podotknul zástupce generálního manažera společnosti William Newman.
Dlouhodobé investice do technologických a technických inovací v zemi čínského draka před nedávnem ocenila i společnost Ford, které Varroc ve spolupráci s Jiangling Motors Corporation (JMC) již přes 15 let dodává světlomety pro užitkové vozy. Jedná se o udělení certifikace C+, která je nejvyšším možným oceněním kvality v této kategorii. Její zisk vyžaduje splnění náročných kritérií, kdy je hodnocen výkon produktu, technologické zpracování, kvalita ale také přístup firmy k zákazníkovi a poskytované služby. V Číně má Varroc Lighthing Systems velmi silné postavení díky mateřské společnosti Varroc TYC. Pozici lídra ve vývoji a výrobě automobilového osvětlení potvrzuje i fakt, že v současnosti obě společnosti dodávají své výrobky více než 25 společnostem OEM pro automobily a motocykly.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.