Ano, chápeme sice vaše argumenty, že téměř každému osobnímu vozu sluší menší světlá výška, ale (pokud pomineme samotnou legalitu takové úpravy) té lze vždy dosáhnout i lepší a vhodnější cestou.
Že jsou vozy s menší světlou výškou atraktivní, dokazuje i několikrát odhalený trend některých automobilek, které pružiny svých vozů na autosalonech stahují, čímž vytvářejí menší mezeru mezi koly a podběhy. Ano, takový výsledek vypadá sice dobře, ale musí se ho dosáhnout správným způsobem.
Tím je například zakoupení pro tyto účely speciálně vyrobených sportovních pružin, nejlépe však kompletní přestavbové sady kombinující nejen sportovní pružiny, ale i k tomu optimálně nastavené tlumiče. V takovém případě dosáhnete ideálních výsledků, na stanici technické kontroly se však můžete dostat do problémů, neboť podle vyjádření Ministerstva dopravy je změna výšky vozidla akt, který je nutné zaznamenat do technického průkazu, a zároveň je potřeba ověřit, zda změnou nedošlo k pozměnění jiných parametrů na vozidle. Úřadům pro tento účel ale nestačí protokol TUV, a žádají o projití takto upraveného vozidla speciální zkušebnou, což je finančně nereálné. Tyto informace jsou ale pouze pro zajímavost k otázce legality, my se vrátíme k tomu nejhoršímu možnému způsobu, jak snížení výšky dosáhnout.
Kolegové z webu Auto Throttle se rozhodli demonstrovat zkrácení pružin na staré Hondě Accord, přičemž výsledky nebyly vůbec překvapující. Při zkrácení pružiny o jeden závit došlo k poklesu výšky o přibližně 1 cm, a přestože by tato změna mohla být pro oko atraktivní, vliv na jízdní vlastnosti a samotné řízení vozu byl přímo fatální. Pružina tím ztratila část své původní charakteristiky, čímž docházelo k propružení „na doraz“ častěji i v místech, kde k tomu dříve nedocházelo.
Dosedací plocha takové pružiny navíc není ideální, může se různě posouvat a lehce něco poškodit. Jednoznačný závěr tedy je, že tento způsob úpravy je nejenom nekomfortní, ale především nebezpečný. Pokud tedy nemáte dostatek financí na kompletní přestavbové sady, je lepší na tento způsob úpravy raději úplně zapomenout.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?