Tohle doma rozhodně nezkoušejte. Zkracování pružin není nikdy dobrý nápad

zkracování pružin
zkracování pružin, foto: youtube.com
-jka , AutoRoad.cz 19. srpna 2017 14:28
Sdílej:

Ano, chápeme sice vaše argumenty, že téměř každému osobnímu vozu sluší menší světlá výška, ale (pokud pomineme samotnou legalitu takové úpravy) té lze vždy dosáhnout i lepší a vhodnější cestou.

Že jsou vozy s menší světlou výškou atraktivní, dokazuje i několikrát odhalený trend některých automobilek, které pružiny svých vozů na autosalonech stahují, čímž vytvářejí menší mezeru mezi koly a podběhy. Ano, takový výsledek vypadá sice dobře, ale musí se ho dosáhnout správným způsobem.

Tím je například zakoupení pro tyto účely speciálně vyrobených sportovních pružin, nejlépe však kompletní přestavbové sady kombinující nejen sportovní pružiny, ale i k tomu optimálně nastavené tlumiče. V takovém případě dosáhnete ideálních výsledků, na stanici technické kontroly se však můžete dostat do problémů, neboť podle vyjádření Ministerstva dopravy je změna výšky vozidla akt, který je nutné zaznamenat do technického průkazu, a zároveň je potřeba ověřit, zda změnou nedošlo k pozměnění jiných parametrů na vozidle. Úřadům pro tento účel ale nestačí protokol TUV, a žádají o projití takto upraveného vozidla speciální zkušebnou, což je finančně nereálné. Tyto informace jsou ale pouze pro zajímavost k otázce legality, my se vrátíme k tomu nejhoršímu možnému způsobu, jak snížení výšky dosáhnout.

Kolegové z webu Auto Throttle se rozhodli demonstrovat zkrácení pružin na staré Hondě Accord, přičemž výsledky nebyly vůbec překvapující. Při zkrácení pružiny o jeden závit došlo k poklesu výšky o přibližně 1 cm, a přestože by tato změna mohla být pro oko atraktivní, vliv na jízdní vlastnosti a samotné řízení vozu byl přímo fatální. Pružina tím ztratila část své původní charakteristiky, čímž docházelo k propružení „na doraz“ častěji i v místech, kde k tomu dříve nedocházelo.

Dosedací plocha takové pružiny navíc není ideální, může se různě posouvat a lehce něco poškodit. Jednoznačný závěr tedy je, že tento způsob úpravy je nejenom nekomfortní, ale především nebezpečný. Pokud tedy nemáte dostatek financí na kompletní přestavbové sady, je lepší na tento způsob úpravy raději úplně zapomenout.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?