Porsche se pochlubilo svými zcela novými "pletenými" karbonovými koly, která brzy zamíří do sériové produkce a honosit se jimi budou nové vozy Porsche 911 Turbo S Exclusive Series.
Již od příštího roku si zákazníci Porsche budou moci připlatit 15,232 Euro (397 000 Kč) za zcela nová karbonová kola, kterými budou moci ozdobit svůj sportovní vůz. Pro přední nápravu jsou určeny disky o rozměru 9x20, pro zadní pak 11,5x20.
Díky výrobě z karbonových vláken a speciálního polymeru se podařilo dostat váhu kol o 8,5 kilogramu níž, než je váha standardních hliníkových disků. Technikům se tak podařilo ušetřit 20% hmotnosti a zároveň se honosí vyšší pevností, cca až o 20%.
Každé kolo je přitom vyrobeno z cca 18 kilometrů karbonového vlákna - to je cca 8 m2. Disky jsou skládány ze dvou částí - střed je vyroben z karbonové tkaniny, zatímco zbytek je "upleten" z karbonových vláken. Aby to bylo vůbec možné, muselo Porsche postavit zřejmě největší splétací stroj tohoto druhu na světě, jehož průměr dosahuje 9 metrů.
Celý výrobní proces je poměrně komplikovaný, ovšem zkráceně řečeno: po "upletení kola" je celé kolo napuštěno polymerovou pryskyřicí a poté s pomocí vysokého tlaku a teploty vytvrzeno. Hotové kolo je poté ještě jednou vytvrzeno, tentokrát už ale pouze tepelně a poté je na delší dobu zchlazeno. Nakonec se do kola vloží jeho střed a kolo jde do lakovny.
Porsche se tak stalo první automobilkou, která využívá takto komplexní technologii, jak uvedla sama automobilka. Díky splétání karbonových vláken se totiž automobilce daří dosahovat kompaktní ale robustní struktury materiálu, což zvyšuje jeho pevnost a odolnost. Karbon je také efektivnější materiál a během výroby dochází k velmi malé produkci odpadu.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.