Fenomenální reproduktory BOSE aneb jak to všechno začalo

-jka / AutoRoad.cz, 13. července 2017, 06:08 Google+

Zvukové systémy Bose zná většina automobilových nadšenců jako synonymum pro vynikající reprodukci hudby. Málokdo z nich však ví, jak to všechno v šedesátých letech minulého století začalo. Profesor Amar G. Bose, který se stal významnou osobností ve světě audio technologií, zemřel 12. července 2013, tedy na den přesně před 4 lety. Jeho odkaz zůstává.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Amar G. Bose

Amar G. Bose | foto: BOSE

Sdílejte článek

Pojem Bose reprezentuje prémiovou výbavu řady automobilek, jako například Audi, Porsche, Cadillac, Infiniti, Nissan, Mazda a dalších. K audio systému této značky vede cesta zpravidla přes prémiovou výbavu nebo špičkové modelové řady jednotlivých automobilů. Zvuk, který známe pod pojmem Bose, vznikl v šedesátých letech minulého století, kdy jeden z nadšenců do kvalitní reprodukce nebyl spokojen s vlastnostmi, které mu nejlepší dostupné reproduktorové systémy nabízely. Tento muž, pan Amar Bose, profesor elektrotechniky se zaměřením na akustiku a psychoakustiku, který více než 45 let přednášel na Massachusetts Institute of Technology, měl dostatek nadšení a odborných znalostí pro to, aby situaci na trhu audio zařízení změnil.

Profesor Amar Bose byl vášnivým milovníkem vážné hudby, a tak si domů pořídil nejkvalitnější audio systém, jaký nabízel tehdejší trh. Utratil za něj velké peníze, ale přesto nebyl spokojený s jeho reprodukcí. A právě zde začíná příběh, který zná dnes celý svět pod pojmem Bose. Amar chtěl zjistit, proč je zážitek v koncertních sálech tak zásadně jiný než zvukový dojem z domácí reprodukce. Začal aplikovat své poznatky z psychoakustiky, tedy vědy, která se zabývá nikoli prostým šířením zvukových vln, ale tím, jak lidské ucho a mozek tyto vlny přijímá a vnímá. Při měření došel ke klíčovému závěru - zjistil, že více než 80% zvuku, který vnímá člověk během živé hudební produkce, se nedostává k uchu posluchače přímou cestou od hudebního nástroje, ale odrazem od stěn. To ho přivedlo k do té doby neslýchané myšlence, kterou realizoval. Cíl byl prostý - navodit při poslechu doma podobný zážitek, jaký zažívají lidé v koncertním sále. Postupoval podle naměřených údajů a zanedlouho představil svůj první audiosystém - Bose 901, který je ve světě elektrotechniky legendou dodnes. Vybavil ho celkem devíti reproduktory, z nichž 8 mířilo nikoli dopředu na posluchače, ale dozadu na zeď. Systém byl určen pro instalaci do rohu místnosti, takže předpokládal odrazy zvukových vln od dvou stěn současně. Tím docílil silného, do té doby „neslýchaného“ zážitku při reprodukci hudby.

V dnešní době využívají reproduktory Bose řadu vlastních unikátních technologií a patentů. Díky speciálním zvukovodům dokáží například využít i kmity reproduktorové membrány, které jdou směrem od posluchače. Odvádí je směrem na zadní stranu reproduktoru a vrací se tak k prapůvodní myšlence, když je posílají směrem na stěnu za přístrojem. Zároveň tak získávají z malého reproduktoru maximum výkonu.

Fenomén Bose dnes

Příběh Bose však tehdy zdaleka neskončil. Značka, kterou profesor Amar Bose vybudoval, je známá tím, že z malých „bedniček“ umí vytvořit neuvěřitelně plný a bohatý zvuk. K tomu přispívá základní filozofie společnosti, která zůstala vždy soukromým subjektem a není tak tlačena akcionáři k rychlým ziskům. Většinu zisků promítá zpět do vývoje, a to jí pomáhá být stále na špičce v oblasti audio technologií.

Ani svět nejnovějších automobilových vychytávek nezůstává značkou Bose nedotčený. Aktuálním důkazem jsou například reproduktory vestavěné do hlavových opěrek, které byly představeny například v novém Fiatu 124 Spider.

Sluchátka Bose s technologií potlačení okolních zvuků používají dnes ke komunikaci lidé v provozech s nejtěžším zvukovým zatížením, jako například piloti velkých dopravních letadel. Bezdrátová verze oblíbených sluchátek pro koncové uživatele, které využívají stejné technologické zázemí, je známá pod označením Bose QuietComfort 35.

I v oblasti šíření zvuku jde Bose stále dál. Fyzikální neměnnou pravdou je sice skutečnost, že výšky se šíří vzduchem směrově, tedy relativně úzce v ose reproduktoru, zatímco basy všesměrově. To však neznamená, že fyziku nelze do posledního detailu propracovanou myšlenkou ošálit. Kromě klasických koncepcí reproduktorů vyrábí dnes Bose zařízení, které dokáží vyzařovat i vysoké frekvence do prostoru, tedy přesně řečeno do okruhu 360° kolem reproduktoru. Tento koncept použili inženýři z Bose nejdřív v systému pro domácí kino Bose Lifestyle 650, který využívá neskutečně malé satelitní reproduktory. Posluchači zpravidla v první chvíli nejsou ochotni uvěřit, že tak „velký“ zvuk vychází z tak malých bedniček. 360° zvuk přenáší právě nyní Bose i do nové řady přenosných Bluetooth reproduktorů řady Revolve.

Nevíme, čeho se dočkáme od Bose v budoucnosti, ale jisté je, že většina nových zásadních technologií Bose vnáší postupně nový pohled na poslech hudby.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Fenomenální reproduktory BOSE aneb jak to všechno začalo

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lynk & Co 03

Lynk & Co 03 TCR - Levnější Volvo láká na sportovní model speciálem pro WTCR

ZAZ 966

Maďar přivezl sovětského prcka po 45 letech na brzdu. Nestačil se divit

Bloodhound SSC

Sen o rychlosti 1 609 km/h opět ožívá! Bloodhound SSC našel nového majitele

BelAZ 75710

Úplně největší automobil na světě? Každý údaj o Belazu 75710 je extrémní

NIO ES6

Elektrický konkurent Audi Q5 byl představen, má ambice podívat se do Evropy

Hyundai Kona

Hyundai Kona zvolena „Nejlepším vozem roku" ve Španělsku. Čím si získala hlasy odborníků?

reklama
reklama

Doporučujeme

Jedná z možných podob prvního SUV značky Ferrari, F16X

Ferrari F16X: Dočkáme se v roce 2021 prvního SUV značky Ferrari?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak se zachovat při smyku? Základní pravidlo je vždy stejné

  2. Toyota neuhlídala novou Supru, seznamte se s nástupcem legendy

  3. TEST: Škoda Karoq 1.5 TSI - Skutečně nejlepší volba? Záleží na povaze řidiče a očekáváních

  4. Nabíjení rychlé jako tankování? BMW a Porsche odstraňují největší problém elektromobilů

  5. Bazarové perličky: Mitsubishi Legnum VR4 2.5 TwinTurbo

  6. Moskvič 4x4 - Terénní Moskvič byl odmítnut i přes 15 let vývoje

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud