Zvukové systémy Bose zná většina automobilových nadšenců jako synonymum pro vynikající reprodukci hudby. Málokdo z nich však ví, jak to všechno v šedesátých letech minulého století začalo. Profesor Amar G. Bose, který se stal významnou osobností ve světě audio technologií, zemřel 12. července 2013, tedy na den přesně před 4 lety. Jeho odkaz zůstává.
Pojem Bose reprezentuje prémiovou výbavu řady automobilek, jako například Audi, Porsche, Cadillac, Infiniti, Nissan, Mazda a dalších. K audio systému této značky vede cesta zpravidla přes prémiovou výbavu nebo špičkové modelové řady jednotlivých automobilů. Zvuk, který známe pod pojmem Bose, vznikl v šedesátých letech minulého století, kdy jeden z nadšenců do kvalitní reprodukce nebyl spokojen s vlastnostmi, které mu nejlepší dostupné reproduktorové systémy nabízely. Tento muž, pan Amar Bose, profesor elektrotechniky se zaměřením na akustiku a psychoakustiku, který více než 45 let přednášel na Massachusetts Institute of Technology, měl dostatek nadšení a odborných znalostí pro to, aby situaci na trhu audio zařízení změnil.
Profesor Amar Bose byl vášnivým milovníkem vážné hudby, a tak si domů pořídil nejkvalitnější audio systém, jaký nabízel tehdejší trh. Utratil za něj velké peníze, ale přesto nebyl spokojený s jeho reprodukcí. A právě zde začíná příběh, který zná dnes celý svět pod pojmem Bose. Amar chtěl zjistit, proč je zážitek v koncertních sálech tak zásadně jiný než zvukový dojem z domácí reprodukce. Začal aplikovat své poznatky z psychoakustiky, tedy vědy, která se zabývá nikoli prostým šířením zvukových vln, ale tím, jak lidské ucho a mozek tyto vlny přijímá a vnímá. Při měření došel ke klíčovému závěru - zjistil, že více než 80% zvuku, který vnímá člověk během živé hudební produkce, se nedostává k uchu posluchače přímou cestou od hudebního nástroje, ale odrazem od stěn. To ho přivedlo k do té doby neslýchané myšlence, kterou realizoval. Cíl byl prostý - navodit při poslechu doma podobný zážitek, jaký zažívají lidé v koncertním sále. Postupoval podle naměřených údajů a zanedlouho představil svůj první audiosystém - Bose 901, který je ve světě elektrotechniky legendou dodnes. Vybavil ho celkem devíti reproduktory, z nichž 8 mířilo nikoli dopředu na posluchače, ale dozadu na zeď. Systém byl určen pro instalaci do rohu místnosti, takže předpokládal odrazy zvukových vln od dvou stěn současně. Tím docílil silného, do té doby „neslýchaného“ zážitku při reprodukci hudby.
V dnešní době využívají reproduktory Bose řadu vlastních unikátních technologií a patentů. Díky speciálním zvukovodům dokáží například využít i kmity reproduktorové membrány, které jdou směrem od posluchače. Odvádí je směrem na zadní stranu reproduktoru a vrací se tak k prapůvodní myšlence, když je posílají směrem na stěnu za přístrojem. Zároveň tak získávají z malého reproduktoru maximum výkonu.
Fenomén Bose dnes
Příběh Bose však tehdy zdaleka neskončil. Značka, kterou profesor Amar Bose vybudoval, je známá tím, že z malých „bedniček“ umí vytvořit neuvěřitelně plný a bohatý zvuk. K tomu přispívá základní filozofie společnosti, která zůstala vždy soukromým subjektem a není tak tlačena akcionáři k rychlým ziskům. Většinu zisků promítá zpět do vývoje, a to jí pomáhá být stále na špičce v oblasti audio technologií.
Ani svět nejnovějších automobilových vychytávek nezůstává značkou Bose nedotčený. Aktuálním důkazem jsou například reproduktory vestavěné do hlavových opěrek, které byly představeny například v novém Fiatu 124 Spider.
Sluchátka Bose s technologií potlačení okolních zvuků používají dnes ke komunikaci lidé v provozech s nejtěžším zvukovým zatížením, jako například piloti velkých dopravních letadel. Bezdrátová verze oblíbených sluchátek pro koncové uživatele, které využívají stejné technologické zázemí, je známá pod označením Bose QuietComfort 35.
I v oblasti šíření zvuku jde Bose stále dál. Fyzikální neměnnou pravdou je sice skutečnost, že výšky se šíří vzduchem směrově, tedy relativně úzce v ose reproduktoru, zatímco basy všesměrově. To však neznamená, že fyziku nelze do posledního detailu propracovanou myšlenkou ošálit. Kromě klasických koncepcí reproduktorů vyrábí dnes Bose zařízení, které dokáží vyzařovat i vysoké frekvence do prostoru, tedy přesně řečeno do okruhu 360° kolem reproduktoru. Tento koncept použili inženýři z Bose nejdřív v systému pro domácí kino Bose Lifestyle 650, který využívá neskutečně malé satelitní reproduktory. Posluchači zpravidla v první chvíli nejsou ochotni uvěřit, že tak „velký“ zvuk vychází z tak malých bedniček. 360° zvuk přenáší právě nyní Bose i do nové řady přenosných Bluetooth reproduktorů řady Revolve.
Nevíme, čeho se dočkáme od Bose v budoucnosti, ale jisté je, že většina nových zásadních technologií Bose vnáší postupně nový pohled na poslech hudby.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.