Zvukové systémy Bose zná většina automobilových nadšenců jako synonymum pro vynikající reprodukci hudby. Málokdo z nich však ví, jak to všechno v šedesátých letech minulého století začalo. Profesor Amar G. Bose, který se stal významnou osobností ve světě audio technologií, zemřel 12. července 2013, tedy na den přesně před 4 lety. Jeho odkaz zůstává.
Pojem Bose reprezentuje prémiovou výbavu řady automobilek, jako například Audi, Porsche, Cadillac, Infiniti, Nissan, Mazda a dalších. K audio systému této značky vede cesta zpravidla přes prémiovou výbavu nebo špičkové modelové řady jednotlivých automobilů. Zvuk, který známe pod pojmem Bose, vznikl v šedesátých letech minulého století, kdy jeden z nadšenců do kvalitní reprodukce nebyl spokojen s vlastnostmi, které mu nejlepší dostupné reproduktorové systémy nabízely. Tento muž, pan Amar Bose, profesor elektrotechniky se zaměřením na akustiku a psychoakustiku, který více než 45 let přednášel na Massachusetts Institute of Technology, měl dostatek nadšení a odborných znalostí pro to, aby situaci na trhu audio zařízení změnil.
Profesor Amar Bose byl vášnivým milovníkem vážné hudby, a tak si domů pořídil nejkvalitnější audio systém, jaký nabízel tehdejší trh. Utratil za něj velké peníze, ale přesto nebyl spokojený s jeho reprodukcí. A právě zde začíná příběh, který zná dnes celý svět pod pojmem Bose. Amar chtěl zjistit, proč je zážitek v koncertních sálech tak zásadně jiný než zvukový dojem z domácí reprodukce. Začal aplikovat své poznatky z psychoakustiky, tedy vědy, která se zabývá nikoli prostým šířením zvukových vln, ale tím, jak lidské ucho a mozek tyto vlny přijímá a vnímá. Při měření došel ke klíčovému závěru - zjistil, že více než 80% zvuku, který vnímá člověk během živé hudební produkce, se nedostává k uchu posluchače přímou cestou od hudebního nástroje, ale odrazem od stěn. To ho přivedlo k do té doby neslýchané myšlence, kterou realizoval. Cíl byl prostý - navodit při poslechu doma podobný zážitek, jaký zažívají lidé v koncertním sále. Postupoval podle naměřených údajů a zanedlouho představil svůj první audiosystém - Bose 901, který je ve světě elektrotechniky legendou dodnes. Vybavil ho celkem devíti reproduktory, z nichž 8 mířilo nikoli dopředu na posluchače, ale dozadu na zeď. Systém byl určen pro instalaci do rohu místnosti, takže předpokládal odrazy zvukových vln od dvou stěn současně. Tím docílil silného, do té doby „neslýchaného“ zážitku při reprodukci hudby.
V dnešní době využívají reproduktory Bose řadu vlastních unikátních technologií a patentů. Díky speciálním zvukovodům dokáží například využít i kmity reproduktorové membrány, které jdou směrem od posluchače. Odvádí je směrem na zadní stranu reproduktoru a vrací se tak k prapůvodní myšlence, když je posílají směrem na stěnu za přístrojem. Zároveň tak získávají z malého reproduktoru maximum výkonu.
Fenomén Bose dnes
Příběh Bose však tehdy zdaleka neskončil. Značka, kterou profesor Amar Bose vybudoval, je známá tím, že z malých „bedniček“ umí vytvořit neuvěřitelně plný a bohatý zvuk. K tomu přispívá základní filozofie společnosti, která zůstala vždy soukromým subjektem a není tak tlačena akcionáři k rychlým ziskům. Většinu zisků promítá zpět do vývoje, a to jí pomáhá být stále na špičce v oblasti audio technologií.
Ani svět nejnovějších automobilových vychytávek nezůstává značkou Bose nedotčený. Aktuálním důkazem jsou například reproduktory vestavěné do hlavových opěrek, které byly představeny například v novém Fiatu 124 Spider.
Sluchátka Bose s technologií potlačení okolních zvuků používají dnes ke komunikaci lidé v provozech s nejtěžším zvukovým zatížením, jako například piloti velkých dopravních letadel. Bezdrátová verze oblíbených sluchátek pro koncové uživatele, které využívají stejné technologické zázemí, je známá pod označením Bose QuietComfort 35.
I v oblasti šíření zvuku jde Bose stále dál. Fyzikální neměnnou pravdou je sice skutečnost, že výšky se šíří vzduchem směrově, tedy relativně úzce v ose reproduktoru, zatímco basy všesměrově. To však neznamená, že fyziku nelze do posledního detailu propracovanou myšlenkou ošálit. Kromě klasických koncepcí reproduktorů vyrábí dnes Bose zařízení, které dokáží vyzařovat i vysoké frekvence do prostoru, tedy přesně řečeno do okruhu 360° kolem reproduktoru. Tento koncept použili inženýři z Bose nejdřív v systému pro domácí kino Bose Lifestyle 650, který využívá neskutečně malé satelitní reproduktory. Posluchači zpravidla v první chvíli nejsou ochotni uvěřit, že tak „velký“ zvuk vychází z tak malých bedniček. 360° zvuk přenáší právě nyní Bose i do nové řady přenosných Bluetooth reproduktorů řady Revolve.
Nevíme, čeho se dočkáme od Bose v budoucnosti, ale jisté je, že většina nových zásadních technologií Bose vnáší postupně nový pohled na poslech hudby.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.