První sportovní čtyřkolka na světě? Jensen FF!

AutoRoad.cz, 6. června 2017, 14:14 Google+

Mnoho lidí stále považuje za první sportovní vůz s pohonem 4x4 Audi Quattro ze začátku osmdesátých let. Pravda je ale taková, že skutečně prvním sportovním vozem s pohonem všech kol byl britský Jensen FF, který se vyráběl již mezi lety 1966 - 1971.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Jensen FF

Jensen FF | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Jensen FF byl sportovní automobil s pohonem všech kol vyráběný britskou společností Jensen Motors mezi lety 1966 a 1971 a jednalo se o první vůz který nebyl určen do terénu, ale přesto měl pohon všech kol a systém ABS. Tvar vozu Jensen FF byl odvozen od Jensenu Interceptor. Rozdíly byly zejména v technice, ale rozdíl se dal poznat i podle délky (FF byl delší) a ventilačních výdechů za předním kolem (FF měl dva).

Díky těmto technickým novinkám předběhla společnost Jensen Motors Audi Quattro o celých 14 let a Subaru Leone o 5 let. Co se týče systému ABS, ten byl dříve použit pouze na letadlech a závodních strojích. Jensen FF tak byl prvním osobním vozem, kde se ABS objevilo.

Pod kapotou Jensenu FF byl ukryt 6,3 litrový osmiválec o výkonu 242,5 kW (330 k) a točivém momentu 576 Nm. Výkon byl předáván na kola přes automatickou třístupňovou převodovku a stálý pohon všech kol 4x4. Právě pohon všech kol je zdrojem písmenek FF v názvu automobilu - jde o zkratku "Ferguson Formula", neboť s návrhem pohonu všech kol přišla společnost  Ferguson Research Ltd..

Ačkoliv byl Jensen FF naprosto převratným strojem co se techniky týče, nevzbudil příliš velký zájem. Byl totiž o 30% dražší než jemu podobný Jensen Interceptor a jeho cena převyšovala i nabídky ostatních výrobců vozidel z kategorie GT. Problém byl i v technice. Jensen netrpěl na technické potíže, ale na potíže s návrhem.

Vůz byl totiž primárně navržen pro pravostranné řízení, čemuž byla přizpůsobena i technika pohonu 4x4. To ale znemožňovalo přestavbu vozu pro provoz s levostranným řízením, neboť na levé straně motorového prostoru nebylo místo na relokaci řízení a brzdového válce. Jensen tak nemohl zamířit na velké trhy, kde se jezdí po prvé straně, což jeho prodejům zle uškodilo. Nakonec se vyrobilo pouhých 320 kusů, než byla výroby v roce 1971 zastavena.

Vytisknout

Diskuze: První sportovní čtyřkolka na světě? Jensen FF!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Přístroj RobinOne si dává za cíl způsobit revoluci ve výměnách motorového oleje

Výměna oleje v autě? Jde to i jinak, a levněji

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud