Mnoho lidí stále považuje za první sportovní vůz s pohonem 4x4 Audi Quattro ze začátku osmdesátých let. Pravda je ale taková, že skutečně prvním sportovním vozem s pohonem všech kol byl britský Jensen FF, který se vyráběl již mezi lety 1966 - 1971.
Jensen FF byl sportovní automobil s pohonem všech kol vyráběný britskou společností Jensen Motors mezi lety 1966 a 1971 a jednalo se o první vůz který nebyl určen do terénu, ale přesto měl pohon všech kol a systém ABS. Tvar vozu Jensen FF byl odvozen od Jensenu Interceptor. Rozdíly byly zejména v technice, ale rozdíl se dal poznat i podle délky (FF byl delší) a ventilačních výdechů za předním kolem (FF měl dva).
Díky těmto technickým novinkám předběhla společnost Jensen Motors Audi Quattro o celých 14 let a Subaru Leone o 5 let. Co se týče systému ABS, ten byl dříve použit pouze na letadlech a závodních strojích. Jensen FF tak byl prvním osobním vozem, kde se ABS objevilo.
Pod kapotou Jensenu FF byl ukryt 6,3 litrový osmiválec o výkonu 242,5 kW (330 k) a točivém momentu 576 Nm. Výkon byl předáván na kola přes automatickou třístupňovou převodovku a stálý pohon všech kol 4x4. Právě pohon všech kol je zdrojem písmenek FF v názvu automobilu - jde o zkratku "Ferguson Formula", neboť s návrhem pohonu všech kol přišla společnost Ferguson Research Ltd..
Ačkoliv byl Jensen FF naprosto převratným strojem co se techniky týče, nevzbudil příliš velký zájem. Byl totiž o 30% dražší než jemu podobný Jensen Interceptor a jeho cena převyšovala i nabídky ostatních výrobců vozidel z kategorie GT. Problém byl i v technice. Jensen netrpěl na technické potíže, ale na potíže s návrhem.
Vůz byl totiž primárně navržen pro pravostranné řízení, čemuž byla přizpůsobena i technika pohonu 4x4. To ale znemožňovalo přestavbu vozu pro provoz s levostranným řízením, neboť na levé straně motorového prostoru nebylo místo na relokaci řízení a brzdového válce. Jensen tak nemohl zamířit na velké trhy, kde se jezdí po prvé straně, což jeho prodejům zle uškodilo. Nakonec se vyrobilo pouhých 320 kusů, než byla výroby v roce 1971 zastavena.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).