Každý rok se v automobilech objevují desítky druhů a typů nového příslušenství. Zatímco u některých se jedná o účelové a funkční věcí, které se dříve nebo později stanou povinnou součástí všech vozů, někdy jde prostě jen o hlouposti, které dokáží udělat velký dojem, ovšem dokázali bychom žít i bez nich.
Skvělým příkladem takového vybavení jsou sedačky v luxusních automobilech.Ty totiž mnohdy nabízí zcela nepřeberné množství nastavení sklonu každého dílu. Nemluvě o funkcích vyhřívání, odvětrávání nebo speciálních masážních sedadlech. To všechno jsou zcela geniální věci, bez kterých se ale 95% z nás bez problému obejde. Správně si nastavit sedadlo je totiž stále pro mnoho lidí nepřekonatelný problém. Lidé totiž preferují někdy až absurdní komfort, který jde na úkor výhledu z vozu a bezpečnému ovládání automobilu.
Dalším skvělým prvkem výbavy, ale trochu zbytečným, je systém nastavitelného sportovního výfuku, který se nabízí hlavně u sportovních automobilů. Díky elektricky ovládaným klapkám ve výfukovém potrubí si tak můžete sami lehce rozhodnout, kdy chcete mí tichý a útulný vůz a kdy pro změnu uřvaný sporťák, který vzbudí půlku ulice. Tahle technika je poměrně dlouho známá, ovšem automobilky jí do svých vozů montují překvapivě krátce.
Když se objevily elektricky poháněné dveře na bocích dodávek, málokdo asi tušil, že brzy dočkáme u osobních vozidel elektrického otevírání kufru i samotných dveří. Systém otevření a zavření zavazadlového prostoru máchnutím nohou pod nárazníkem je opravdu skvělý a praktický. Stejně tak jsou skvělé zadní dveře u Tesly model X, které se elektricky otevírají i zavírají. Elektricky poháněné dveře mají i vozy Mercedes nebo Rolls-Royce, otázkou je ovšem jejich smysl. Copak lidé, kteří jimi jezdí, nemají na tohle vlastní služebnictvo?
Kdo nikdy nepředváděl variaci na Makarenu pod názvem "do které kapsy jsem ty klíče sakra dal", ten nikdy neocení systém bezklíčového odemykání, zamykání a startování vozu. Stačí mít klíč "někde" u sebe, klidně na dně batohu, brašny nebo kabelky a stále se do vozu pohodlně dostanete, nastartujete a odjedete. Tento systém se naštěstí mezi automobilkami rychle rozšiřuje, ovšem přiznejme si - kdybychom nebyli bordeláři, jistě se bez toho obejdeme.
Poslední bod je takový kontroverzní, ovšem zaslouží si zde své místo. Tím bodem jsou manuální převodovky, které představují základ u většiny prodávaných automobilů, ovšem už se dají pokládat za dávno překonané a milované jen pravověrnými řidiči. Nové automaty totiž nabízí plynulé řazení, nižší spotřebu, lepší zrychlení a hlavně méně starostí za volantem. Pro mnoho lidí je totiž jízda s automatem hlavně o pohodlí, které manuál nemůže nabídnout. Ovšem my pravověrní jsme rádi, že manuální převodovky se z automobilů jen tak neztratí. Alespoň ne z těch opravdu sportovních.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?