Skupina PSA dala 28. a 29. března možnost „neodborným“ řidičům otestovat v pařížském regionu auto se samočinným řízením buď v roli řidiče, nebo spolujezdce. Tato operace je součástí programu AVA „Autonomous Vehicle for All“ (Autonomní vozy pro všechny), který je zaměřen na snadný a intuitivní vůz se samočinným řízením.
Program AVA „Autonomous Vehicle for All“, který byl představen na ženevském autosalonu, seskupuje širokou škálu funkcí, které postupně povedou k částečnému a později úplnému přenechání řízení vozu, pokud si to bude řidič přát. Cílem skupiny PSA je, aby autonomní automobily byly přístupné co největšímu počtu uživatelů. Hodlá svým zákazníkům nabízet vozy, které svým uživatelům poskytují více času pro sebe i větší bezpečnost. Skupina spouští program AVA u vozů značek Peugeot, Citroën a DS.
Předváděcí modely, které dostali motoristé k otestování, jsou vybaveny funkcemi úrovně 3 „eyes off“ a 4 „mind off“. Tyto vozy jsou předchůdci zcela autonomních automobilů, které budou k dispozici po roce 2020. V současné době jsou funkce podpůrných prvků řízení programu AVA již v Evropě k dispozici u vozů Peugeot 208, 308, 2008, Traveller a nový Peugeot 3008, Citroën C4 Picasso, C3 a Spacetourer, v Číně u vozů Peugeot 4008 a Citroën C6. Některé příklady funkcí úrovně 1:- vůz se přizpůsobuje rychlosti vozu vpředu a udržuje bezpečnou vzdálenost, současně je díky „adaptivnímu tempomatu s funkcí Stop“ schopen automaticky zastavit;- vůz upozorní řidiče díky systému varování při riziku srážky na riziko kolize; v případě potřeby může vůz díky „automatické nouzové brzdě“ aktivovat brzdový systém;- v případě odchýlení ze směru se vůz díky výstraze při opuštění jízdního pruhu automaticky vrátí do svého jízdního pruhu;- vůz si sám najde parkovací místo vhodné z hlediska jeho rozměrů a pomocí funkce „Park Assist“ pomůže se zaparkováním.
Počínaje rokem 2018 budou druhou etapu programu AVA „Autonomous Vehicle for All“ představovat automatizované funkce řízení. Některé funkce 2 úrovně se objeví z vozu DS 7 Crossback:- vůz bude řídit vlastní rychlost a dráhu. Úplnou asistenci na dálnicích zajistí funkce „Connected Pilot“;- díky funkci „Park Pilot“ se vůz bez zásahu řidiče sám zaparkuje;- výbava zabudovaná ve voze umožní identifikovat překážky a díky funkci „Night Vision“ zajistí větší viditelnost ve tmě;- kamera uvnitř vozu bude díky funkci „Driver Attention Monitoring“ monitorovat pozornost řidiče.
Od roku 2020 umožní funkce samočinného řízení „hands off“ a později úrovně 3 „eyes off“ přenechat řízení zcela vozu. Skupina PSA je první automobilkou, která vozy se samočinným řízením od července 2015 testovala v běžném provozu na francouzských silnicích a od března 2017 jako první provádí testy s takzvanými „neodbornými“ řidiči za volantem. Tyto testy byly zahájeny na začátku března 2017 a budou pokračovat do června 2017. K dnešnímu dni ujela auta v autonomním režimu (úroveň 2, 3 a 4) na evropských rychlostních silnicích více než 120 000 km. Skupina a její partneři testují celkem 15 prototypů.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.