Skupina PSA dala 28. a 29. března možnost „neodborným“ řidičům otestovat v pařížském regionu auto se samočinným řízením buď v roli řidiče, nebo spolujezdce. Tato operace je součástí programu AVA „Autonomous Vehicle for All“ (Autonomní vozy pro všechny), který je zaměřen na snadný a intuitivní vůz se samočinným řízením.
Program AVA „Autonomous Vehicle for All“, který byl představen na ženevském autosalonu, seskupuje širokou škálu funkcí, které postupně povedou k částečnému a později úplnému přenechání řízení vozu, pokud si to bude řidič přát. Cílem skupiny PSA je, aby autonomní automobily byly přístupné co největšímu počtu uživatelů. Hodlá svým zákazníkům nabízet vozy, které svým uživatelům poskytují více času pro sebe i větší bezpečnost. Skupina spouští program AVA u vozů značek Peugeot, Citroën a DS.
Předváděcí modely, které dostali motoristé k otestování, jsou vybaveny funkcemi úrovně 3 „eyes off“ a 4 „mind off“. Tyto vozy jsou předchůdci zcela autonomních automobilů, které budou k dispozici po roce 2020. V současné době jsou funkce podpůrných prvků řízení programu AVA již v Evropě k dispozici u vozů Peugeot 208, 308, 2008, Traveller a nový Peugeot 3008, Citroën C4 Picasso, C3 a Spacetourer, v Číně u vozů Peugeot 4008 a Citroën C6. Některé příklady funkcí úrovně 1:- vůz se přizpůsobuje rychlosti vozu vpředu a udržuje bezpečnou vzdálenost, současně je díky „adaptivnímu tempomatu s funkcí Stop“ schopen automaticky zastavit;- vůz upozorní řidiče díky systému varování při riziku srážky na riziko kolize; v případě potřeby může vůz díky „automatické nouzové brzdě“ aktivovat brzdový systém;- v případě odchýlení ze směru se vůz díky výstraze při opuštění jízdního pruhu automaticky vrátí do svého jízdního pruhu;- vůz si sám najde parkovací místo vhodné z hlediska jeho rozměrů a pomocí funkce „Park Assist“ pomůže se zaparkováním.
Počínaje rokem 2018 budou druhou etapu programu AVA „Autonomous Vehicle for All“ představovat automatizované funkce řízení. Některé funkce 2 úrovně se objeví z vozu DS 7 Crossback:- vůz bude řídit vlastní rychlost a dráhu. Úplnou asistenci na dálnicích zajistí funkce „Connected Pilot“;- díky funkci „Park Pilot“ se vůz bez zásahu řidiče sám zaparkuje;- výbava zabudovaná ve voze umožní identifikovat překážky a díky funkci „Night Vision“ zajistí větší viditelnost ve tmě;- kamera uvnitř vozu bude díky funkci „Driver Attention Monitoring“ monitorovat pozornost řidiče.
Od roku 2020 umožní funkce samočinného řízení „hands off“ a později úrovně 3 „eyes off“ přenechat řízení zcela vozu. Skupina PSA je první automobilkou, která vozy se samočinným řízením od července 2015 testovala v běžném provozu na francouzských silnicích a od března 2017 jako první provádí testy s takzvanými „neodbornými“ řidiči za volantem. Tyto testy byly zahájeny na začátku března 2017 a budou pokračovat do června 2017. K dnešnímu dni ujela auta v autonomním režimu (úroveň 2, 3 a 4) na evropských rychlostních silnicích více než 120 000 km. Skupina a její partneři testují celkem 15 prototypů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.