Určitě si to každý dokáže představit. Ať už si zrovna užíváte zatáčky na vašich oblíbených okreskách, jedete s rodinou na dovolenou, anebo se pouze snažíte dostat unavení z práce domů, zvuk ani rozsvícení jakékoliv kontrolky není nic příjemného.
Určitě si to každý dokáže představit. Ať už si zrovna užíváte zatáčky na vašich oblíbených okreskách, jedete s rodinou na dovolenou, anebo se pouze snažíte dostat unavení z práce domů, zvuk ani rozsvícení jakékoliv kontrolky není nic příjemného. V lepším případě vás automobil upozorní na nedostatek paliva nebo vody v ostřikovačích, což je problém, který lze celkem snadno a elegantně vyřešit. V tom horším případě vás informuje o nějaké závadě, jako například malé množství olejové náplně, což je téma, na které bych se s vámi chtěl dnes podívat.
Na začátek je potřeba si uvědomit, co vše vlastně může tato kontrolka znamenat, protože napříč jednotlivými výrobci i stáří automobilů je dnes většina kontrolek sdružených. Pro nás to znamená, že například klasická kontrolka zatažené parkovací brzdy, může spolu s tímto signalizovat i nedostatek brzdové kapaliny, obecnou závadu systému, anebo jen opotřebované destičky. Olejnička, tak jak ji známe my, je klasickým indikátorem mazání. Ať má ve vašem vozidle oranžovou nebo červenou barvu, jedná se o vážný problém, jehož ignorace by mohla způsobit zadření motoru.
V každém případě bychom měli okamžitě zastavit, zhasnout motor, a po několika minutách, kdy veškerý olej steče zpět do olejové vany zkontrolovat měrkou jeho množství. Než se tak stane, můžeme si chvíli zkrátit pohledem pod automobil, který nám prozradí, zda olej neutíká ve velkém. Na našich rozbitých silnicích či nekvalitních železničních přejezdech by nebylo poškození olejové vany ničím výjimečným. V každém případě při samotném měření motorového oleje měrkou dochází ke chvíli pravdy a rozhodnutí.
Pokud naměříme malé množství (to ideální bývá na měrce vyznačeno zářezy či vytvarováním), nebo nenaměříme olej vůbec, měli bychom veškerou naši další snahu směřovat k sehnání oleje. Naměření správného množství nám pak indikuje závadu na olejovém čerpadle, nebo nesprávně fungující kontrolku. Pravdou je, že pokračování v jízdě s nefunkčním olejovým čerpadlem má za následek zadření motoru, takže se nám v tuto chvíli nevyplatí riskovat, a je lepší svůj automobil předat odborníkům.
V případě, že jste zjistili malé množství olejové náplně (a nevozíte náhodou „litrovku“ s sebou) nezbývá vám nic jiného, než vyrazit na nejbližší benzínovou stanici. Bystřejší z vás už po cestě přemýšlejí, jaký že vlastně olej se do toho jejich automobilu leje, ti ostatní na rozhodování co vlastně koupit přijdou až ve chvíli výběru. Obecně lze říci, že jsou dnešní motorové oleje značeny dvěma čísly, například 5W-30 přičemž obě čísla jsou tzv. viskózními údaji, jejichž vysvětlení jsme se věnovali v samostatném článku.
Správnou viskozitu pro váš vůz najdete v manuálu či servisní knížce. Dále by se vám mohlo povést nalézt v motorovém prostoru nalepený či zavěšený štítek, na kterém jsou informace o tom, jaký olej se právě v motoru nachází, kdy došlo k jeho poslední výměně (značí se datum a stav ujetých kilometrů) a kdy bude potřeba olej znovu vyměnit. Nicméně, i když se vám tento údaj nepodaří zjistit, nemusíte zoufat. Důležitá a zásadní je informace od výrobců olejů, která nám říká, že jsou v dnešní době všechny motorové oleje mísitelné. Jejich kvalita je dnes na velmi dobré úrovni, a tak se nemusíte bát do vašeho automobilu provozovaného například na olej 0W-40 dolít lahev 10W-40, pokud je k dispozici. Nic se nesrazí ani nedrcne. Změníme tím sice viskozitní charakter oleje, ale v nouzových podmínkách to není nic, co by motoru uškodilo. Určitě to udělá motoru dobře oproti variantě, kdy bychom se s rozsvícenou kontrolkou rozhodli pokračovat v jízdě.
Obecně se doporučuje stav provozních kapalin pravidelně kontrolovat. Ať je brzdová kapalina, chladící kapalina, nebo voda do ostřikovačů, každá má svůj význam a pravidelné sledování jejich množství nás může na cestách ochránit od zbytečných malérů a komplikací.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.