Určitě si to každý dokáže představit. Ať už si zrovna užíváte zatáčky na vašich oblíbených okreskách, jedete s rodinou na dovolenou, anebo se pouze snažíte dostat unavení z práce domů, zvuk ani rozsvícení jakékoliv kontrolky není nic příjemného.
Určitě si to každý dokáže představit. Ať už si zrovna užíváte zatáčky na vašich oblíbených okreskách, jedete s rodinou na dovolenou, anebo se pouze snažíte dostat unavení z práce domů, zvuk ani rozsvícení jakékoliv kontrolky není nic příjemného. V lepším případě vás automobil upozorní na nedostatek paliva nebo vody v ostřikovačích, což je problém, který lze celkem snadno a elegantně vyřešit. V tom horším případě vás informuje o nějaké závadě, jako například malé množství olejové náplně, což je téma, na které bych se s vámi chtěl dnes podívat.
Na začátek je potřeba si uvědomit, co vše vlastně může tato kontrolka znamenat, protože napříč jednotlivými výrobci i stáří automobilů je dnes většina kontrolek sdružených. Pro nás to znamená, že například klasická kontrolka zatažené parkovací brzdy, může spolu s tímto signalizovat i nedostatek brzdové kapaliny, obecnou závadu systému, anebo jen opotřebované destičky. Olejnička, tak jak ji známe my, je klasickým indikátorem mazání. Ať má ve vašem vozidle oranžovou nebo červenou barvu, jedná se o vážný problém, jehož ignorace by mohla způsobit zadření motoru.
V každém případě bychom měli okamžitě zastavit, zhasnout motor, a po několika minutách, kdy veškerý olej steče zpět do olejové vany zkontrolovat měrkou jeho množství. Než se tak stane, můžeme si chvíli zkrátit pohledem pod automobil, který nám prozradí, zda olej neutíká ve velkém. Na našich rozbitých silnicích či nekvalitních železničních přejezdech by nebylo poškození olejové vany ničím výjimečným. V každém případě při samotném měření motorového oleje měrkou dochází ke chvíli pravdy a rozhodnutí.
Pokud naměříme malé množství (to ideální bývá na měrce vyznačeno zářezy či vytvarováním), nebo nenaměříme olej vůbec, měli bychom veškerou naši další snahu směřovat k sehnání oleje. Naměření správného množství nám pak indikuje závadu na olejovém čerpadle, nebo nesprávně fungující kontrolku. Pravdou je, že pokračování v jízdě s nefunkčním olejovým čerpadlem má za následek zadření motoru, takže se nám v tuto chvíli nevyplatí riskovat, a je lepší svůj automobil předat odborníkům.
V případě, že jste zjistili malé množství olejové náplně (a nevozíte náhodou „litrovku“ s sebou) nezbývá vám nic jiného, než vyrazit na nejbližší benzínovou stanici. Bystřejší z vás už po cestě přemýšlejí, jaký že vlastně olej se do toho jejich automobilu leje, ti ostatní na rozhodování co vlastně koupit přijdou až ve chvíli výběru. Obecně lze říci, že jsou dnešní motorové oleje značeny dvěma čísly, například 5W-30 přičemž obě čísla jsou tzv. viskózními údaji, jejichž vysvětlení jsme se věnovali v samostatném článku.
Správnou viskozitu pro váš vůz najdete v manuálu či servisní knížce. Dále by se vám mohlo povést nalézt v motorovém prostoru nalepený či zavěšený štítek, na kterém jsou informace o tom, jaký olej se právě v motoru nachází, kdy došlo k jeho poslední výměně (značí se datum a stav ujetých kilometrů) a kdy bude potřeba olej znovu vyměnit. Nicméně, i když se vám tento údaj nepodaří zjistit, nemusíte zoufat. Důležitá a zásadní je informace od výrobců olejů, která nám říká, že jsou v dnešní době všechny motorové oleje mísitelné. Jejich kvalita je dnes na velmi dobré úrovni, a tak se nemusíte bát do vašeho automobilu provozovaného například na olej 0W-40 dolít lahev 10W-40, pokud je k dispozici. Nic se nesrazí ani nedrcne. Změníme tím sice viskozitní charakter oleje, ale v nouzových podmínkách to není nic, co by motoru uškodilo. Určitě to udělá motoru dobře oproti variantě, kdy bychom se s rozsvícenou kontrolkou rozhodli pokračovat v jízdě.
Obecně se doporučuje stav provozních kapalin pravidelně kontrolovat. Ať je brzdová kapalina, chladící kapalina, nebo voda do ostřikovačů, každá má svůj význam a pravidelné sledování jejich množství nás může na cestách ochránit od zbytečných malérů a komplikací.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?