Určitě si to každý dokáže představit. Ať už si zrovna užíváte zatáčky na vašich oblíbených okreskách, jedete s rodinou na dovolenou, anebo se pouze snažíte dostat unavení z práce domů, zvuk ani rozsvícení jakékoliv kontrolky není nic příjemného. V lepším případě vás automobil upozorní na nedostatek paliva nebo vody v ostřikovačích, což je problém, který lze celkem snadno a elegantně vyřešit. V tom horším případě vás informuje o nějaké závadě, jako například malé množství olejové náplně, což je téma, na které bych se s vámi chtěl dnes podívat.
Na začátek je potřeba si uvědomit, co vše vlastně může tato kontrolka znamenat, protože napříč jednotlivými výrobci i stáří automobilů je dnes většina kontrolek sdružených. Pro nás to znamená, že například klasická kontrolka zatažené parkovací brzdy, může spolu s tímto signalizovat i nedostatek brzdové kapaliny, obecnou závadu systému, anebo jen opotřebované destičky. Olejnička, tak jak ji známe my, je klasickým indikátorem mazání. Ať má ve vašem vozidle oranžovou nebo červenou barvu, jedná se o vážný problém, jehož ignorace by mohla způsobit zadření motoru.
V každém případě bychom měli okamžitě zastavit, zhasnout motor, a po několika minutách, kdy veškerý olej steče zpět do olejové vany zkontrolovat měrkou jeho množství. Než se tak stane, můžeme si chvíli zkrátit pohledem pod automobil, který nám prozradí, zda olej neutíká ve velkém. Na našich rozbitých silnicích či nekvalitních železničních přejezdech by nebylo poškození olejové vany ničím výjimečným. V každém případě při samotném měření motorového oleje měrkou dochází ke chvíli pravdy a rozhodnutí.
Pokud naměříme malé množství (to ideální bývá na měrce vyznačeno zářezy či vytvarováním), nebo nenaměříme olej vůbec, měli bychom veškerou naši další snahu směřovat k sehnání oleje. Naměření správného množství nám pak indikuje závadu na olejovém čerpadle, nebo nesprávně fungující kontrolku. Pravdou je, že pokračování v jízdě s nefunkčním olejovým čerpadlem má za následek zadření motoru, takže se nám v tuto chvíli nevyplatí riskovat, a je lepší svůj automobil předat odborníkům.
V případě, že jste zjistili malé množství olejové náplně (a nevozíte náhodou „litrovku“ s sebou) nezbývá vám nic jiného, než vyrazit na nejbližší benzínovou stanici. Bystřejší z vás už po cestě přemýšlejí, jaký že vlastně olej se do toho jejich automobilu leje, ti ostatní na rozhodování co vlastně koupit přijdou až ve chvíli výběru. Obecně lze říci, že jsou dnešní motorové oleje značeny dvěma čísly, například 5W-30 přičemž obě čísla jsou tzv. viskózními údaji, jejichž vysvětlení jsme se věnovali v samostatném článku.
Správnou viskozitu pro váš vůz najdete v manuálu či servisní knížce. Dále by se vám mohlo povést nalézt v motorovém prostoru nalepený či zavěšený štítek, na kterém jsou informace o tom, jaký olej se právě v motoru nachází, kdy došlo k jeho poslední výměně (značí se datum a stav ujetých kilometrů) a kdy bude potřeba olej znovu vyměnit. Nicméně, i když se vám tento údaj nepodaří zjistit, nemusíte zoufat. Důležitá a zásadní je informace od výrobců olejů, která nám říká, že jsou v dnešní době všechny motorové oleje mísitelné. Jejich kvalita je dnes na velmi dobré úrovni, a tak se nemusíte bát do vašeho automobilu provozovaného například na olej 0W-40 dolít lahev 10W-40, pokud je k dispozici. Nic se nesrazí ani nedrcne. Změníme tím sice viskozitní charakter oleje, ale v nouzových podmínkách to není nic, co by motoru uškodilo. Určitě to udělá motoru dobře oproti variantě, kdy bychom se s rozsvícenou kontrolkou rozhodli pokračovat v jízdě.
Obecně se doporučuje stav provozních kapalin pravidelně kontrolovat. Ať je brzdová kapalina, chladící kapalina, nebo voda do ostřikovačů, každá má svůj význam a pravidelné sledování jejich množství nás může na cestách ochránit od zbytečných malérů a komplikací.