Litrový tříválec TSI se po modelech Volkswagenu začíná dostávat také do nových Škodovek. Průkopníkem byla Octavia, v rámci modelové péče ho nedávno dostal Rapid a nyní se přidává i Fabia. V nabídce tak již neuvidíme přeplňovanou čtyřválcovou dvanáctistovku.
V malých autech dávají přeplňované tříválce smysl. Nejen díky své pružnosti v nižších otáčkách se totiž hodí do městského provozu, kde auta velikosti Fabie tráví většinu času. Škodovka nabídne ve svém bestselleru hned dvě výkonové varianty – 70 kW (95 k) nebo 81 kW (110 k). Pro připomenutí, končící dvanáctistovka TSI je k dispozici s výkonem 66 kW (90 k) nebo 81 kW (110 k).
Přímé porovnání obou motorů prozradí, že tříválec je svou kompaktní konstrukcí a lehkou klikovou skříni z hliníkové slitiny o deset kilogramů lehčí než dosud používaná jednotka. Zvýšením vstřikovacího tlaku až na 250 barů nabízí také v obou výkonnostních verzích lepší dynamické parametry a až o šest procent nižší spotřebu paliva. Bát se nemusíte ani kultivovanosti, a to i přes absenci vyvažovací hřídele. Škoda použila například písty z hliníkové slitiny nebo kované ojnice. Nízké spotřebě pomáhá olejové čerpadlo s plynule regulovatelným výkonem.
Zatímco slabší verze dostane pouze pětistupňovou manuální převodovku, ta silnější, s výrazně zlepšenou pružností, se chlubí šestistupňovým manuálem i sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG. V nabídce pochopitelně nebudou chybět obě karosářské varianty, na jejichž detailní technické parametry se můžete podívat v následující tabulce.
Technické údaje
Fabia 1.0 TSI Fabia Combi 1.0 TSI Výkon: 70 kW 81 kW 81 kW 70 kW 81 kW 81 kW Toč. moment: 160 Nm 200 Nm 200 Nm 160 Nm 200 Nm 200 Nm Převodovka: 5 MT 6 MT 7 DSG 5 MT 6 MT 7 DSG Zrychlení: 10,6 s 9,5 s NA s 10,8 s 9,6 s NA s Max. rychlost: 185 km/h 196 km/h NA km/h 187 km/h 199 km/h NA km/h Spotřeba: 4,3 l 4,4 l 4,5 l 4,3 l 4,4 l 4,5 lS novými tříválci přichází také vylepšená výbava. Litrové motory tak mohou mít například adaptivní tempomat, udržující do rychlosti 160 km/h nejen zvolenou rychlost jízdy, ale také bezpečný odstup od vozů před sebou. Již z dřívějška mají vybrané verze Front Assist, multikolizní brzdu nebo rozpoznávání únavy řidiče. Z větších modelů Octavia nebo Kodiaq si Fabia půjčuje online služby Škoda Connect, dělící se do kategorií Infotainment Online a Care Connect.
Ta první v kombinaci s navigací Amundsen například umí informovat řidiče o situaci na zvolené trase v reálném čase, přinášet ceny paliva nebo dostupnost parkovacích míst. Care Connect má pro změnu SIM kartu, nechybí tak automatické tísňové volání, možnost kontaktovat servisní linku při poruše nebo proaktivní servis. Na trh vstoupí Fabia 1.0 TSI ve výbavových stupních Active, Ambition, Style a Monte Carlo. Chybět nebude ani akční model Trumf.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.