Proč má airbag označení SRS? A jak vlastně funguje?

ar6, 10. února 2017, 23:28 Google+

Airbagy jsou dnes nedílnou součástí výbavy automobilu od těch nejmenších až po nejluxusnější limuzíny. Rozdílný je jejich počet, některé modely mají jen čelní, jiné přidávají také boční, okenní, kolenní nebo dokonce pásové. Jak ale vzduchový vak funguje? A víte, jak se mu správně říká?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 13.02. 17:02) Napište svůj názor
Jak fungují airbagy?

Jak fungují airbagy? | foto: Mercedes-Benz

Sdílejte článek

Airbag vznikl, podle údajů nejen na Wikipedii, původně už v roce 1951, kdy si jej nechal patentovat John W. Hetrick. Použitelný se stal ale teprve o šestnáct let později, kdy Allen Breed vyvinul a následně prodal automobilce Chrysler nárazový senzor, bez nějž by vzduchový vak nemohl správně fungovat. Přesto se prvním sériově vyráběným automobilem s airbagem nestal Chrysler, ale v roce 1974 Oldsmobile Toronado (dva roky před tím vyrobil Chevrolet sérii modelů Caprice a Impala s airbagy). V Americe ale byla tato bezpečnostní pomůcka stále spíše brána jako náhražka pásů, odtud označení Air Cushion Restraint System (zkráceně ACRS), v překladu zádržný systém ve formě vzduchového polštáře. Postupně ale začaly automobilky měnit názor a airbag se dočkal označení Supplemental Restraint System, tedy doplněk zádržného systému. Tím jsou myšleny bezpečnostní pásy, s jejichž propojením přišel především Mercedes u třídy S (W126). Odtud je na krytu airbagu také označení SRS, to kdybyste náhodou nevěděli.

Dnes tedy vedle airbagu řidiče máme i airbag spolujezdce, boční airbagy (poprvé Volvo 850 v roce 1994), hlavové airbagy (ve standardní výbavě poprvé BMW řady 5 a 7 od roku 1998), kolenní airbag (poprvé Kia Sportage první generace) nebo airbagy v bezpečnostních pásech (nejprve experimentálně Mercedes, v sériovém voze poprvé Lexus LFA). Existuje i několik zajímavých typů vzduchových vaků – kolem opěrek hlav vzadu, s nímž přišla Toyota iQ, přímo v sedadlech na ochranu pánve, který jako první rovněž nabídlo mini iQ, mezi zadními sedadly, s čímž přišla Toyota, nebo pro chodce v přední kapotě, jehož první sériové využití má na svědomí Volvo V40 v roce 2012. Nyní se ale vrátíme k čelním airbagům. Jak vůbec fungují? To na svém webu dobře popisuje společnost Takata, jeden z předních světových výrobců airbagů. Názornou ukázku pak předvádí na videu National Geographic.

Každý airbag se skládá ze samotného vaku, generátoru plynu (jinak by se airbag nenafoukl) a řídící elektroniky, jejíž součástí je nárazový senzor. Samotná činnost celé mašinérie začíná zhruba 3 milisekundy po nárazu, kdy nárazový senzor vyšle hlášení do řídící jednotky vozu. Ta asi 15 milisekund po nárazu vyhodnotí, jestli je náraz tak tvrdý, že je nutné aktivovat airbagy. Pokud ano, řídící jednotky vyšle signál generátoru plynu (jinými slovy také inflátoru). Ten je zhruba 20 milisekund po nárazu aktivován roznětkou, čímž vznikne chemická reakce, která podnítí tvorbu plynu, jenž nafoukne airbag. Jeho objem je v nafouknutém stavu 50 až 60 litrů u předních vaků a 90 až 120 litrů u předních bočních vaků.

Po 40 milisekundách zaznamenají náraz také cestující a začne jejich pohyb směrem vpřed. Vzduchový vak už je ale připraven (pouze v součinnosti s bezpečnostními pásy) absorbovat náraz těla a ochránit jej před vážnějšími zraněními (v plném rozsahu se toto stane po 120 milisekundách od nárazu). Mimochodem, doba nafouknutí airbagu řidiče je 20 až 30 milisekund, u airbagu spolujezdce je to 30 až 40 milisekund. Pro srovnání – mrknutí oka vyžaduje 100 až 200 milisekund. Důležité je na závěr rovněž zmínit, že každý airbag má vlastní nárazový senzor, při nehodě se tak nemusí aktivovat všechny vaky ve voze, ale jen jejich část, kde je potřeba absorbovat náraz.

Vytisknout

Diskuze: Proč má airbag označení SRS? A jak vlastně funguje?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 13.02.2017 17:02 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické

Koncept ID. AERO ukazuje podobu připravované limuzíny Volksvagen

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

Škoda 1100 OHC

ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

Státní poznávací značka, ilustrační foto

Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

Nový Peugeot 408 zaujme osobitým designem, fastback je skvělou volbou

Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Škoda Superb

TEST: Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW - úsporné "daily" auto, které nemusí stát majlant

Mercedes-AMG G63 4×4²

Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

Tesla

Tesla bude propouštět, ve velkém

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Ne všechna prvenství má Mercedes, nový protikolizní systém vyvinula japonská automobilka

Ferrari P80/C

Ferrari: Jeden plánovaný systém nikdy do našich aut nedáme

Stojan benzínové pumpy

Fiala se bude rvát za dostupná auta a představil svůj nápad

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Passat Variant GTE

Nová auta ztratí brzy zhruba polovinu své ceny. Kdy je nejlepší je koupit?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

  2. Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

  3. Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

  4. Úpravy Gumbal kára, část první

  5. Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

  6. Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud