Zima je nepřítel nejen mnoha lidí, ale také automobilů. Vybitá baterka není nic divného, do toho se ještě může přidat zamrzlé palivo nebo kluzká vozovka. Tento článek ale bude o něčem jiném, konkrétně o zahřívání motoru při takových běžných českých zimních teplotách.
Auto stojí venku 24 hodin, teplota je asi mínus šest stupňů Celsia a vy chcete co nejdříve nastartovat a odjet. V autě je nicméně zima, tak necháte chvíle běžet motor na volnoběh a počkáte, až se kabina trochu prohřeje. Jak rychle se ale při minusových teplotách zahřívají jednotlivé komponenty motoru? Na to se snažil přijít kanál Engineering Explained, který vzal Subaru Crosstrek, termokameru a při již zmíněných asi mínus šesti stupních motor nastartoval. Na začátek je také nutné podotknout, že Boxer během posledních 24 hodin neběžel.
Pro co nejrychlejší zahřátí motoru jsou otáčky při prvním nastartování o něco vyšší, kolem 1800 za minutu. Aby vůbec mohl motor pracovat, potřebuje pro venkovní mrazivé teploty správný olej. Některé typy s určitou viskozitou mohou pracovat až při mínus čtyřiceti stupních Celsia! Takový olej má označení 0W. Celkem existuje šest tříd olejů (písmenko W značí slovíčko winter, anglicky zima), přičemž číslo roste vždy o pět do pětadvaceti. To znamená, že olej 5W má mez čerpatelnosti mínus 35 stupňů Celsia, a tak se hodnota navyšuje vždy o pět stupňů. Třída 25W tak má mez čerpatelnosti na mínus 15 stupních.
Čtěte také: Vybila se vám v autě mrazem baterie? Tohle pomůže
Samotný motor při 1800 ot./min běží asi pět a půl minuty, pak se teplota chladící kapaliny dostane na asi 50 stupňů Celsia a otáčky začnu významně klesat až k 800 za minutu, když má chladící kapalina 60 stupňů. Olejový filtr je po sedmi minutách od nastartování zahřátý na 36 stupňů, což ani zdaleka není jeho pracovní teplota. Ve stejnou dobu má chladící kapalina topení v automobilu teplotu necelých 50 stupňů Celsia. Naopak teplota sání je i po osmi minutách od nastartování pouze necelých šest stupňů. Nejstudenější součástí motoru však po více než devíti minutách baterie s teplotou kolem jednoho stupně Celsia.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.