Jak dlouho se zahřívá studený motor? Termokamera prozradí mnohé

Zahřívání studeného motoru pohledem termokamery.
Zahřívání studeného motoru pohledem termokamery., foto: youtube.com
ar6 25. ledna 2017 14:24
Sdílej:

Zima je nepřítel nejen mnoha lidí, ale také automobilů. Vybitá baterka není nic divného, do toho se ještě může přidat zamrzlé palivo nebo kluzká vozovka. Tento článek ale bude o něčem jiném, konkrétně o zahřívání motoru při takových běžných českých zimních teplotách.

Auto stojí venku 24 hodin, teplota je asi mínus šest stupňů Celsia a vy chcete co nejdříve nastartovat a odjet. V autě je nicméně zima, tak necháte chvíle běžet motor na volnoběh a počkáte, až se kabina trochu prohřeje. Jak rychle se ale při minusových teplotách zahřívají jednotlivé komponenty motoru? Na to se snažil přijít kanál Engineering Explained, který vzal Subaru Crosstrek, termokameru a při již zmíněných asi mínus šesti stupních motor nastartoval. Na začátek je také nutné podotknout, že Boxer během posledních 24 hodin neběžel.

Pro co nejrychlejší zahřátí motoru jsou otáčky při prvním nastartování o něco vyšší, kolem 1800 za minutu. Aby vůbec mohl motor pracovat, potřebuje pro venkovní mrazivé teploty správný olej. Některé typy s určitou viskozitou mohou pracovat až při mínus čtyřiceti stupních Celsia! Takový olej má označení 0W. Celkem existuje šest tříd olejů (písmenko W značí slovíčko winter, anglicky zima), přičemž číslo roste vždy o pět do pětadvaceti. To znamená, že olej 5W má mez čerpatelnosti mínus 35 stupňů Celsia, a tak se hodnota navyšuje vždy o pět stupňů. Třída 25W tak má mez čerpatelnosti na mínus 15 stupních.

Čtěte také: Vybila se vám v autě mrazem baterie? Tohle pomůže

Samotný motor při 1800 ot./min běží asi pět a půl minuty, pak se teplota chladící kapaliny dostane na asi 50 stupňů Celsia a otáčky začnu významně klesat až k 800 za minutu, když má chladící kapalina 60 stupňů. Olejový filtr je po sedmi minutách od nastartování zahřátý na 36 stupňů, což ani zdaleka není jeho pracovní teplota. Ve stejnou dobu má chladící kapalina topení v automobilu teplotu necelých 50 stupňů Celsia. Naopak teplota sání je i po osmi minutách od nastartování pouze necelých šest stupňů. Nejstudenější součástí motoru však po více než devíti minutách baterie s teplotou kolem jednoho stupně Celsia.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.