Zima je nepřítel nejen mnoha lidí, ale také automobilů. Vybitá baterka není nic divného, do toho se ještě může přidat zamrzlé palivo nebo kluzká vozovka. Tento článek ale bude o něčem jiném, konkrétně o zahřívání motoru při takových běžných českých zimních teplotách.
Auto stojí venku 24 hodin, teplota je asi mínus šest stupňů Celsia a vy chcete co nejdříve nastartovat a odjet. V autě je nicméně zima, tak necháte chvíle běžet motor na volnoběh a počkáte, až se kabina trochu prohřeje. Jak rychle se ale při minusových teplotách zahřívají jednotlivé komponenty motoru? Na to se snažil přijít kanál Engineering Explained, který vzal Subaru Crosstrek, termokameru a při již zmíněných asi mínus šesti stupních motor nastartoval. Na začátek je také nutné podotknout, že Boxer během posledních 24 hodin neběžel.
Pro co nejrychlejší zahřátí motoru jsou otáčky při prvním nastartování o něco vyšší, kolem 1800 za minutu. Aby vůbec mohl motor pracovat, potřebuje pro venkovní mrazivé teploty správný olej. Některé typy s určitou viskozitou mohou pracovat až při mínus čtyřiceti stupních Celsia! Takový olej má označení 0W. Celkem existuje šest tříd olejů (písmenko W značí slovíčko winter, anglicky zima), přičemž číslo roste vždy o pět do pětadvaceti. To znamená, že olej 5W má mez čerpatelnosti mínus 35 stupňů Celsia, a tak se hodnota navyšuje vždy o pět stupňů. Třída 25W tak má mez čerpatelnosti na mínus 15 stupních.
Čtěte také: Vybila se vám v autě mrazem baterie? Tohle pomůže
Samotný motor při 1800 ot./min běží asi pět a půl minuty, pak se teplota chladící kapaliny dostane na asi 50 stupňů Celsia a otáčky začnu významně klesat až k 800 za minutu, když má chladící kapalina 60 stupňů. Olejový filtr je po sedmi minutách od nastartování zahřátý na 36 stupňů, což ani zdaleka není jeho pracovní teplota. Ve stejnou dobu má chladící kapalina topení v automobilu teplotu necelých 50 stupňů Celsia. Naopak teplota sání je i po osmi minutách od nastartování pouze necelých šest stupňů. Nejstudenější součástí motoru však po více než devíti minutách baterie s teplotou kolem jednoho stupně Celsia.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.