Jak fungují triky na snížení spotřeby paliva? Budete v šoku

Ukazatel paliva na přístrojové desce
Ukazatel paliva na přístrojové desce, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 20. června 2017 06:34
Sdílej:

Jak snížit spotřebu paliva je v dobách vysokých cen benzínu palčivým tématem pro nejednoho motoristu. Řešením číslo jedna je výměna neekologického modelu za nějaký zelenější, ideálně s elektromotorem. Finančně mnohem méně náročnou metodou je úprava stávajícího automobilu. Pomůže to však?

Experimentů, jak snížit spotřebu paliva, byste na internetu našli mnoho. Všechny do jednoho říkají, že i menší „ekologické“ úpravy povedou k úspoře nějaké té desetiny litru benzínu nebo nafty. Jestli to tak skutečně funguje se rozhodl zjistit britský magazín Fifth Gear. Ceny ropy totiž trápí nejen Česko, ale v podstatě celý svět (dobrá, až na některé arabské země, bohaté sultanáty a USA). Jako referenční vozidlo byl zvolen Volkswagen Polo 1.6 GL z poloviny devadesátých let.

Čtěte také:Co se stane, když v plné rychlosti zařadíte zpátečku?

Auto rozhodně nebylo v ukázkovém stavu, což jen přidává na realističnosti celého testu. Nejprve bylo potřeba určit, kolik ujede auto na jeden galon paliva (to je asi 4,5 litru). Jízda byla prováděna za konstantní rychlosti 97 km/h, navíc se snahou o co nejekonomičtější změny převodových stupňů při asi 2500 ot./min. Výsledek? Průměrná spotřeba 46,9 mpg, což odpovídá asi 5,02 l/100 km.

Až 15 procent úspory paliva mohou přinést pneumatiky, ty standardní se správným nahuštěním, nebo, jako v případě testovacího Pola, ty speciální s nízkým valivým odporem.

Dalším trikem je snížit hmotnost vozu, v našem případě nahradit zvedák s rezervu s hmotností 12 kilogramů za lepící sadu s váhou asi 200 gramů. Nakonec došlo i na úpravu řídící jednotky, což sice lehce zvedlo výkon vozu, ale také by to mělo umožnit rychlejší akceleraci na oněch 97 km/h a tím menší čas pod plným plynem. Po sérii úprav se Polo vydalo na stejnou trať se stejnými podmínkami. Čekáte nižší spotřebu? Pak budete překvapení asi stejně jako moderátor, optimalizované Polo totiž vykázalo spotřebu 46,4 mpg, tedy asi 5,07 l/100 km. Zanedbatelný, ale šokující rozdíl.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.